Nekromanti Ett äventyr - Labyrinten (Runda 3)

Max Raven

T12-kultist
Diesel: Jag vill ha mer info om Ruga. Inte nödvändigtvis ha ut denne. :gremsmile:

Se: inlägg om att jag vill ha mer att gå på. :gremwink:

Vicotnik

Den onde
Staff member
Diselsoppa said:
Vad händer om Cassius diskas?
Hmm.. det stämmer han har trots allt inte skrivit i tråden.
Att dömma av tidigare diskning så får vi i alla fall reda på fraktion ifall Cassius nu skulle diskas. Vilket innebär att att vi har möjligheten att bli av med två ulvar i bästa fall den här rundan om cassius inte dyker upp och skriver något.

Personligen tycker jag att vi kan låta Dieselsoppa leva en runda till med möjligheten att Max kan sia honom om korpa kan skydda honom. I och med att Cassius försvinner från spelet så får vi på så sätt ett kvitto på hurvida Max är trovärdig som siare eller inte. Siar han Dieselsoppa som grön behöver vi fortfarande bekräfta Max trovärdighet, för att kunna fria/fälla Dieselsoppas trovärdighet. Men siar han Dieselsoppa som röd och vi röstar ut Dieselsoppa och det stämmer så är Max att lita på som siare.

I bästa fall är både Max och Dieselsoppa gröna och då har vi två förmågor att luta oss mot. Så om Korpen kan skydda Max så han överlever till nästa runda så tycker jag att vi låter Dieselsoppa leva och går efter någon annan.
Och då är Liliana helt klart en rimlig kandidat då hon hållt på och strulat med sin outning.

Korpa

Umenörd
Är det Max eller dieselsoppa jag borde skydda? Det är inte helt självklart vem du syftar på.

Och jag kan kanske tänka mig att låta Dieselsoppa leva en runda till om det ser ut som om Cassius kommer låta sig bli diskad. Å andra sidan så finns det inget som hindrar Cassius från att dyka upp i sista minuten och skriva något, då röstar vi ut någon annan och får inte veta mer om ifall Max är grön eller inte.

Korpa

Umenörd
Vicotnik said:
Så om Korpen kan skydda Max så han överlever till nästa runda så tycker jag att vi låter Dieselsoppa leva och går efter någon annan.
Och då är Liliana helt klart en rimlig kandidat då hon hållt på och strulat med sin outning.
Nevermind, jag läste inte ordentligt. Du skrev senare vad du menade.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Som jag ser det så är Max Raven den kandidat i nuläget som bör skyddas, eftersom han gått ut som siare, hurvida det är sant eller inte vet vi ej, men det kan nog vara lämpligt att skydda honom. I alla fall den här rundan. Rundorna där efter kan det vara taktiskt smart att skydda andra. För då bör Max i alla fall ha grönat eller pekat ut en till ulv och plockar ulvarna honom då så vet vi svart på vitt att max är bybo.
Så min åsikt är att han skyddas en runda till.

Ruga

Veteran
Cassius eller diesel det kvittar i princip för mig. Mått riktigt illa hela dagen så det kommer inte bli så mkt från mig idag om jag inte mår bättre.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Samt om Diselsoppa nattmördas så är Max Raven's trovärdighet ifråga satt. Detta eftersom vi då kan utgå ifrån att Dieselsoppa talat sanning och då blir Max Ravens claim som siare betydligt svagare enligt mig.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Dieselsoppa said:
Tja, nu har det avstannat en aning. Saker jag noterar är att dreven handlar om mig eller Cassius.

Saker jag tänker på right now:

Max vill ha ut...Ruga?

Vad händer om Cassius diskas?
Bra fundering.

Om Cassius diskas har vi ju goläge på att puffra en ulv for free.

Det ger oss läge att kanske köra en liten chansning och hänga någon potentiell ulv (utöver Diesel).

Jag vill hänga Liliana för hennes outning. Så? Är det nån som är på?

Sen har jag kikat lite löst på Ruga och funnit några saker som jag tycker är konstig. Det kan finnas förklaringar på detta i ett senare skede, men det är ju alltid bra att färska upp minnet.

Ruga said:
Vicotnik said:
Cassius said:
Liliana said:
Nej, det står att det är en sån man hänger upp saker med. Som typ tavlor och samlingar. Det står även att JAG använder den så.
Fan vad det där stinker alltså. Men det är så konstigt att jag nästan tycker att de grönar dig. Varför?

1. Drykar i fantasisetting syftar rimligtvis på låsdyrkar.

2. Insektssamlingar är för jäkla långt borta från "sätta upp saker på väggen".

Men samtidigt har jag svårt att se att en ulv skulle dra en så jäkla konstig lögn.
Instämmer. Samt jag får en känsla av att trots vi är äventyrare så är vi inte de mest kompetenta äventyrare som vandrat denna jord.
Jag vet inte vad jag sysslar med allafall.
Nu snackar vi Lilianas outning här. Den är sjukt skum och det är nått jag kan tänka mig att hänge henne för.

Cassius är numera rödad av Max, men i det här inlägget fäller han en kommentar (en av få skulle jag tro?) för att påvisa att det är en för konstig lögn för att Liliana skall vara ulv. Det är ju sjukt passande i nuläget då han är rödad av Max.

I samma citat har vi Ruga´s inflik. "Jag vet inte vad jag sysslar med allafall".

Fattar inte riktigt vad det handlar om? Fattar inte Ruga att hon är Forskare eller fattar inte Ruga vad hon gör med sin Kompass? Jag må ju tro kompassen. Alltså, ett tecken på att Ruga inte kan använda sin pryl, precis lika som att jag inte kan använda min stav. Till skillnad mot Liliana då som uppenbarligen kan använda sin dyrksats.

Sen har jag en till sak på Ruga:

Ruga said:
Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Jag vill bara påpeka att från min horisont (dvs mitt PM) är KKs magiska föremål betydligt märkligare än dyrksatsen att hänga upp tavlor med.

Äh, kom igen. Jag har JONGLERINGSBOLLAR (som jag enligt flufftexten inte kan jonglera med), de har inget med äventyrande eller mitt yrke att göra.

Så nu var det sagt.
Okay.

Mitt föremål är magiskt men jag kan inte bruka magi. Alltså, det står rätt klart att jag inte kan eller får bruka magi. Mitt föremål kan fortfarande ses som väldigt typiskt för mitt yrke, men skulle givet passa bättre in i en magikers hand eftersom mitt föremål då skulle kunna tjäna vår äventyrargrupp bättre i och med att magi och Magiker går hand i hand.
Okej var vi inte överens om att vi INTE skulle yttra namnet på yrket för att skydda dem?
Det här handlar ju om min outning typ. Ruga går bananas över att jag nämner magiker. Nått vi var överens om att inte yttra, alltså yrket vi kan sia/bekräfta.

Jag tycker det är en klockren ping på att Ruga är en av oss bybor.

Vart vill jag komma? Vet inte, men jag vill hänga Liliana i alla fall.

Patient Beta

Swordsman
Fast skulle Cassius komma in 5 minuter innan stoppet i morgon och stoja lite så står vi där med en levande Cassius nästa runda.

Fångar vi en Ulv ändå genom att rösta på någon annan så har vi ju inte tappat något, men plockar vi en bybo så har Ulvarna en runda mindre till vinst.

Och jag har sett att Cassius varit inne i tråden och läst, så jag tror han medvetet inte skrivit något ännu.

Korpa

Umenörd
Mm, det enda sättet att garantera att Cassius åker är att rösta ut honom, annars kan vi nog räkna med att han kommer se till att inte bli diskad. Hade han varit bybo så hade han försökt försvara sig på något vis, men hans totala ointresse av att skriva något säger ganska tydligt att han INTE är en bybo. Med andra ord så gör det inget för en avslöjad ulv att fula sig och hänga kvar en runda till.

Max Raven

T12-kultist
Vicotnik said:
Samt om Diselsoppa nattmördas så är Max Raven's trovärdighet ifråga satt. Detta eftersom vi då kan utgå ifrån att Dieselsoppa talat sanning och då blir Max Ravens claim som siare betydligt svagare enligt mig.
Sant. Det verkar ju iaf som att Lu-kaazh talade sanning om sin lite konstiga förmåga, så min förmåga bör redan ifrågasättas. Kan vara något Mukwa slängt in som blindspår för att vi ska ge oss på dem som inte passar in den traditionella mallen. Men det är lätt att kolla om jag talat sanning genom att ha ihjäl mig (om jag inte nattmördas först). Är jag ulv så borde ni ha en del att gå på. Är jag bybo så gäller samma. Frågan är väl när min nytta som informationskälla (via siande, inlägg och inlägg angående/i diskussion med mig) hamnar under behovet av att bekräfta fakta.

Det har påtalats, men det kan vara så att både Dieselsoppa och jag talar sanning/är bybor.

Oavsett vilket så nattmördas nog Dieselsoppa om han är bybo och jag är ulv. Fast om vi båda är det så är det lite 50-50 för ulvarna. Jag hoppas nästan att Dieselsoppa är bybo, även om det gör det krångligare för byn senare, för det ger mer möjlig info för byn. Å andra sidan, är Diesel ulv så är det en ulv till.

Det finns förstås en chans att Dieselsoppa ljuger om sin förmåga (fortfarande) och är bybo. Problemet med att byta historia sådär. Svårt att säga vad som är sant. <.<

Mitt worst-case scenario är nog att Dieselsoppa är ulv och hans upplåsta förmåga antingen är två mord eller att han inte kan stoppas. Det vore lite illa, fast powerroller kan ju avvaras egentligen. Fast är det så så är han rätt illa ute nästa runda, även om jag (eller Korpa) nattmördas.

Dammit, nu börjar jag luta åt att vi borde hänga Dieselsoppa för att få den här röran ur vägen, men det känns inte som läge för det. Y U LIE DIESEL? :gremfrown:

Brynolf

Dum fan
Max Raven said:
Om Cassius diskas? Hm. Kanske.
Tja, för all del. Men om Cassius är ulv har han ju alla möjligheter att bara hoppa in och skriva "jrtujhujdtt" i sista sekunden. Visserligen skulle en sån grej röda honom ytterligare. Eftersom vi har gott om tid har vi råd med att låta rödingarna leva en stund, faktiskt.

Cassius: Röd eller ej, diskas han är det ju ingen idé att rösta på honom.

Diesel: Kan väl få sia lite då. Men sen när vi hänger his furry ass, är hans siande förmodligen så kaosat vad gäller WIFOM att vi inte kommer kunna dra några slutsatser från det ändå.

Max Raven

T12-kultist
Empiricus said:
Och jag har sett att Cassius varit inne i tråden och läst, så jag tror han medvetet inte skrivit något ännu.
Ooh. Var kan man se det?

Hm, ja, han kanske försöker med en fuling* - hoppas att vi glömmer honom, hittar bättre mål och/eller försöker undvika att dra uppmärksamheten till andra ulvar.

Forumet kommer vara nere för underhåll ikväll, och jag försvinner nog iväg snart och är borta tills dess. Så det här blir nog mitt sista inlägg för dagen.

Röst: Cassius. Bara utifall jag distraheras av arbete imorgon.

*Om han är ulv då, givetvis. Jag förutsätter att ni inte litar helt blint på mig.

Patient Beta

Swordsman
Max Raven said:
Empiricus said:
Ooh. Var kan man se det?
Jag såg det tidigare i dag (när jag skrev i tråden att Cassius gärna fick skriva något också) genom att jag såg honom bland inloggade användare till höger och att han läste tråden.

Ruga

Veteran
Konrad Konvalj said:
Sen har jag kikat lite löst på Ruga och funnit några saker som jag tycker är konstig. Det kan finnas förklaringar på detta i ett senare skede, men det är ju alltid bra att färska upp minnet.

Ruga said:
Vicotnik said:
Cassius said:
Liliana said:
Nej, det står att det är en sån man hänger upp saker med. Som typ tavlor och samlingar. Det står även att JAG använder den så.
Fan vad det där stinker alltså. Men det är så konstigt att jag nästan tycker att de grönar dig. Varför?

1. Drykar i fantasisetting syftar rimligtvis på låsdyrkar.

2. Insektssamlingar är för jäkla långt borta från "sätta upp saker på väggen".

Men samtidigt har jag svårt att se att en ulv skulle dra en så jäkla konstig lögn.
Instämmer. Samt jag får en känsla av att trots vi är äventyrare så är vi inte de mest kompetenta äventyrare som vandrat denna jord.
Jag vet inte vad jag sysslar med allafall.
Konrad Konvalj said:
Nu snackar vi Lilianas outning här. Den är sjukt skum och det är nått jag kan tänka mig att hänge henne för.

Cassius är numera rödad av Max, men i det här inlägget fäller han en kommentar (en av få skulle jag tro?) för att påvisa att det är en för konstig lögn för att Liliana skall vara ulv. Det är ju sjukt passande i nuläget då han är rödad av Max.

I samma citat har vi Ruga´s inflik. "Jag vet inte vad jag sysslar med allafall".

Fattar inte riktigt vad det handlar om? Fattar inte Ruga att hon är Forskare eller fattar inte Ruga vad hon gör med sin Kompass? Jag må ju tro kompassen. Alltså, ett tecken på att Ruga inte kan använda sin pryl, precis lika som att jag inte kan använda min stav. Till skillnad mot Liliana då som uppenbarligen kan använda sin dyrksats.
Jag syftade på min flufftext som lyder ung.
Vad som är annorlunda mellan dig och en magiker är att du vet att du inte har någon aning om vad du sysslar med. Jag trodde Vic syftade på samma text när han sa att han hade en kännsla av att vi inte var de mest kompetenta äventyrarna. Angående min kompass så står det något om att jag för nuvarande inte ser något användningsområde för den men att jag funderar på attskriva en avhandling om det.
Påtal om kompassen så glömde jag nämna att jag första natten försökte ge den till Cassius men att det inte gick.Så nu vet vi det.

Angående diesel. Jag vill gärna att någon berättar hur det brukar se ut med onda bybor eller sk onda roller som är på varulvarnas sida men som byborna inte måste döda för att vinna över?Förekommer det alls?

Patient Beta

Swordsman
Som det ser ut nu, enligt vad jag förstår

Best case scenario:

Vi hänger Cassius, han visar sig vara Ulv. Ingen dör under natten på grund av särigt mycket tur med Väktaren.

Vi är 12 personer kvar och troligen 2 Ulvar om vi hade 4 Ulvar från början. Det är alltså 4 rundor där 2 bybor kan dö per runda innan vi har 2 Ulvar och 2 Bybor och därigenom förlorar.

Worst case scenario:

Vi hänger Cassius (eller vemsomhelst) och personen är grön, 1 annan nattmördas för att vi inte har Irländska lyckotroll på vår sida.

Då är vi 11 personer kvar, och troligen 3 Ulvar om vi hade 4 från början. 3 rundor senare utan utröstade ulvar så är vi rökta.

Så, i bästa fall 4 rundor att hitta 1 Ulv, i värsta fall 3 rundor att hitta 2 Ulvar.

Röstläget just nu:

Cassius har 5 röster (Vimes, Liliana, Brynolf, Tyr, Ruga och korpa)

Dieselsoppa har 5 röster (Dieselsoppa, Vicotnik, Konrad Konvalj, Empiricus, tripp_trap och Max Raven)

Cassius har inte röstat

Vi måste nu tänka på också att Cassius KAN faktiskt hoppa in och rösta på någon, och blir det lika så blir det Sudden Death.