Han har röstat på följande under rundorna
Runda 1:
Konrad Konvalj, Cissi, Max Raven, tripp_trap, LJSLarsson och Dieselsoppa
Under första Larssondrevet så är inte Vimes med, han har sin dispyt med tripp_trap och röstar på Max Raven från Cissi.
2013-02-25 08:48
Vimes said:
Sedan:
Röst: Max Raven - (seriöst, vems idé var det att kalla honom "Räven"? That's just...) Max får komma igång nu. Jag skulle vilja se ett lite längre genomtänkt inlägg av Max. Han har ju faktiskt varit aktiv, men vi vet knappt om han läst allt. Kom igen nu, vilka är dina intryck av spelet, och framförallt: hur tror du vi vinner det?
Direkt efter:
Vimes said:
Så, nu har jag spammat spelet. Jag vill göra en not om aktivitet: jag kommer sitta och jobba på KB hela dagen idag och är antagligen upptagen ikväll också. Så jag kan inte utlova några fler intelligenta inlägg idag, jag ska dock försöka hålla mig uppdaterad med vad som händer i tråden. Tjing.
Han är ändå inne i tråden och skriver några gånger under dagen.
Det kommer sedan en hel grabbnäve med röster till på Larsson, men Vimes röst ligger kvar på Max, och det diskuteras en del om ett drev på Max Raven, något som Liliana:
2013-02-25 11:04
Liliana said:
K.K röstade på dig för att jag trodde att du "flumläste" reglerna. Nu var det ju ännu värre tydligen och du läste dom inte alls? Verkar inte byboigt för mig.
Min ensamma lilla röst gör ju inget, så jag byter till Max Raven, då. Mest för att han fortsatte skriva trots att han editerat ett inlägg. Får mig att fundera på om han är ulv och de andra ulvarna berättat att man får en varning först? Ingen svarade ju på det här, vad jag har sett. Utspäd anledning kanske, men bättre vara med på drev än att ha en ensam obetydlig röst på någon.
Röst: Max Raven
och Tyr:
2013-02-25 11:06
Tyr said:
Konrad Konvalj said:
Då har vi ett gryende drev mot Max Raven. Fler som har honom som en starkt misstänkt för ulveri?
Starkt skulle jag inte säga, men jag hade tänkt flytta min röst till honom. Det känns inte ok att bara hoppa in och säga att man inte har något att säga i nuläget. Ju längre tid det tar för honom att komma igång desto brunare ljus kommer allt han säger ses i. Detsamma gäller för Jake, Lu-kaazh och alla andra som inte sagt någonting eller väldigt lite om spelet.
Röst: Max Raven
Sedan ska jag påpeka att detta inte betyder att jag har släppt Larsson. Han är med råge den som känns mest ulvig just nu.
hoppar på senare.
Nästa grej som händer är drevet mot tripp_trap. Vimes kommer in som fyra efter Vicotnik, mig och Ruga:
2013-02-26 11:47
Vimes said:
Ja, men vafan. Vi kör:
Röst: tripp_trap
Motivering: Mer press på att tripp ska outa sitt föremål och ta den scum tell jag presenterat på allvar. Därtill tycker jag (i likhet med KK) att man kan önska mer av tripp än att han ska jaga mig angående frågor jag inte ser någon poäng med att diskutera.
Dock är jag inte såhär superduperdsäker på att tripp är ulv, men jag vill se föremålsoutning och vidgade vyer från hen.
En timme senare kommer den erkända Ulven LJSLarsson också på i drevet:
2013-02-26 12:44
LJSLarsson said:
För att svara på Konrads fråga så är flufforsaken att jag har koll på jägare att en sådan varit och trampat i mina botaniska trädgårdar.
Och trots att jag och Vimes stångats en hel del den här rundan så får jag erkänna att hans analysarbete av tripp är bra. Det är inget fel att omskriva saker (jag antar att det inte står "prelle" i Konrads pm, till exempel), men dyrk och nyckel är verkligen inte samma sak.
Röst: Tripp-trapp
Skulle tripp_trap visa sig vara Ulv så har vi det drevet att analysera också.
Vimes nästa röst är på LJSLarsson, och det här är gnistan som tände majbrasan på slutet:
2013-02-27 20:21
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Det handlade kort om att jag ville vara mer säker på Botaniker/Trädgårdsmästare. Jag ville så gärna hänga Larsson eftersom jag såg honom som väldigt röd i början.
Sen ville jag inte ge nått till ulvarna genom att förklara hur min UNIKA förmåga fungerade.
Så du ljög alltså?
Nå, jag har dig knappast som ulv i övrigt, men fan: bybor måste sluta försöka vara översmarta. Det blir kejsarens nya kläder av allt. Rakt, ärligt, öppet.
---
Men alright. Jag säger såhär: min röst den här rundan kan hamna på Tripp, Larsson eller Disel. Helst Larsson. Så, vi ser:
Röst: Larsson - nån som vill hänga på?
Det tar 8 minuter innan Tyr hakar på och lägger fram följande:
2013-02-27 20:29
Tyr said:
Vimes said:
Röst: Larsson - nån som vill hänga på?
Jepp, jag tror att Larsson fick panik där i början och ljög när han outade. Han är antagligen Botanikern och halsbandet som han var vag om är antagligen något halsband med en helig symbol. Enligt principen att den som har ditt föremål kan du spåra.
Röst: LSJLarsson
Därefter, när Tyr har lagt upp det så, så trillar Brynolf, KK och Cissi snabbt in också och plötsligt så har Larsson 5 röster. Nu har Larssondrevet fått upp farten, och Max Raven, jag och Lu-Kaazh tillkommer också under den närmaste timmen.
Sista minuterna på rundan kommer det här:
2013-02-27 21:58
Vimes said:
Därefter kommer det några ströinlägg, men det är stopp och slut, Larsson dinglar med 7 röster och de tre andra kandidaterna till hängning är:
Cissi med 3 röster (Dieselsoppa, korpa och Cassius)
Konrad Konvalj med 3 röster (LJSLarsson, Liliana och Vicotnik)
Dieselsoppa med 3 röster (tripp_trap, Ruga och Vimes)
Är Vimes Ulv så sitter en ulv i vardera av de två andra dreven och en Siad Cassius tillsammans med Dieselsoppa i det tredje. Ingen Ulv är med och röstar ut sina kamrater
(kanske Ulvar inte får vara med och rösta ut en annan Ulv, har det hänt förut?)
Runda 2:
Cassius och Lu-Kaazh
Första rösten från Vimes är på Cassius som var den som först lade en röst under rundan och då på Dieselsoppa. Vimes är den andre efter Dieselsoppa själv som röstar på Cassius.
2013-02-28 08:53
Vimes said:
Jag behöver använda dagens skriv-kvot till "viktiga" saker nu, men jag ska lägga en röst också:
Dieselsoppa said:
Sedan röstar jag på Cassius – jag vill att du motiverar din röst och inte fegt bara försvinner iväg. Du kan för övrigt vara mer aktiv den här rundan än förra.
Röst: Cassius
Vi kör. Jag gillar Cassius, tycker han varit föredömligt rak och strukturerad i tidigare spel. Men jag har ingen koll alls på honom i det här spelet, jag vågar nog sträcka mig till att Cassie är den jag vet minst vad han tycker om olika saker.
Röst: Cassius
1. Vad tror du om rollinfon? Är den användbar?
2. Vilka tycker du spelat skummast?
3. Med tanke på Larsson och hur folk röstat kring honom, vilka andra är ulvar tror du?
4. Vad har varit mest intressant under förra rundan? Ge mig tre spännande grejer från förra rundan!
Det blir inget drev på Cassius, men både Dieselsoppa och Vimes låter sina röster ligga kvar där resten av rundan fram tills att de båda, med en dags mellanrum, flyttar dem till Lu-Kaazh.
Vimes said:
Okej, nu ska jag försöka skriva något vettigt. Och presentera mina alternativ.
Konrad Konvalj said:
Hurivida vi har en Siare och Väktare i spel bör ju stå mer klart i upptakten på nästa runda så att lägga allt för mycket krut på det den här rundan känns ovärt.
Jag tänker utgår från det här, tills vidare. Jag tror ulvarna har fullständiga alibin och att byn har en siare och en väktare. Därför är Korpa och Max Raven gröna.
2013-03-03 18:56
Diselsoppa
Vi får vidare utgå från att Larsson var botaniker och hade ett prästföremål men alltså ljög om dessa saker. Detta innebär att ulvarna till en början i varje fall inte visste att de hade alibin. Detta sätter Diselbosse i rött. För såhär, när Larsson outade visste uppenbarligen inte ulvarna att de hade alibin, Disel har outat något som INTE stämmer med väven INNAN Larsson outat det vill säga i fönstret där vi kan säga med säkerhet att ulvarna inte visste att de hade alibin. Disels outning kan vara en onödig ulvlögn alltså.
Disel har dessutom inte direkt gått från klarhet till klarhet spelmässigt. Jag har inte fått några klara gröna vibbar från Disel, och hans outning faller inom ramarna för lex Thibault som alltså fällde Larsson. Visserligen kan man argumentera för att Disel outar utan press och först och sådär, och att det borde innebära att han är grön.
tripp
En annan som inte dirket gått från klarhet till klarhet är Tripp. Han röstar aldrig på Larsson. Han har gjort tre saker ungefär: jagat mig angående De 7 (vad tror du nu, trippen? Meningslöst fluff eller betydelsebärande?), gnällt på att folk "snömosat" och byggt ett svagt case mot Vico.
Tripps outning är heller inte riktigt ok heller tycker jag. Dyrka/låsa upp som smula för Tjuv tycker jag tyder på en osäkerhet kring vad han tänkt sig outa. Det är som om han inte bestämt sig för om han ska ljuga eller inte. När tripp slutligen outar så har det väl mer eller mindre etablerats att det finns en väv och då träffar, menar jag, Tripp ett annat fönster: folk med sena outningar i väven som är dåligt förankrade i smulor.
Lukas
Lukas sitter i mitten mellan de båda ovanstående herrarna. KK verkar mena att jag "diggar" Lukas. Vad han menar med det vet han nog bara själv, men som jag skrev tidigare är Lukas ett av mina alternativ att rösta ut.
Det finns inget som egentligen håller Lukas i spel. Han har inte spelat bra, han har en konstig outning och hans placering i anslutning till Disel och tripp talar för att det vore intressant ur informationsynpunkt att rösta ut Lukas. Det enda som jag kan säga är väl att Lukas outning är SÅ konstig att den verkar vara dum att ljuga om. Dessutom outar väl Lukas sent? Efter att vi kan anta att ulvarna förstått att det finns en väv och att deras alibin hänger i den. Å andra sidan: När brödsmular Luks om att han har något annat än sentry förmågan? Den är ganska tidigt tror jag, och i så fall talar hans avvikande sena outning inte för honom.
Är Lukas ulv är antagligen tripp bybo. Men är Lukas bybo går det inte att säga något om tripp.
---
För min del hade jag gärna sett Cassius skriva något. Men om jag måste välja mellan Lilly och Lukas så är det självklart för mig att rösta ut Lukas. Liliana har ni inte lyckats motivera varför hon ska ut alls. Skriv gärna ett inlägg där ni försöker övertyga mig.
Röst: Lukas
Vimes röst är den sista på Lu-Kaazh, den ger en klar majoritet på utröstningen och Lu-Kaazh visade ju sig sedan ha varit grön. Hade Vimes röstat på Liliana eller Dieselsoppa hade det blivit Sudden Death, och det hade räckt med att en av oss andra hade följt med så hade den personen dinglat istället. Eftersom det här sker vid klockan sju så är det ju en del diskussion efteråt, men rösterna ändras inte.
Nu är ju Dieselsoppa rätt så rosaskimmrande och Liliana har ju en del ögon på sig efter runda ett.
Runda 3:
Dieselsoppa
Den här rundan är Vimes först ut med att rösta på Diesel. Inget mer att anmärka på just nu, eftersom nästan varenda en av oss gjorde samma sak.
2013-03-03 22:21
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Tack för gott spel Cissi och Lu-kaazh.
Ny runda, nya tag. Hepp, hepp!
Yes! Tack Cissi och sorry Lukas!
Nya tag:
röst: diselsoppa
Så ser det ut iallafall med Vimes röstningar och läget i världen just när de sker. Om Vimes är Ulv (vilket jag inte säger att han är, det är ett antagande för spekulations skull) så har han inte varit med och röstat ut sin Ulvpolare. Skulle sedan Dieselsoppa visa sig vara röd så har ingen av hans slutröster legat på en Ulv. Är Cassius också röd, då har vi en trend där. Då har ingen Ulv haft sin slutröst på en kollega.
Men som sagt, det här är bara tankelek, vi får se hur det ser ut efter 22 i morgon. Och som jag skrev längst upp: Jag skall fortsätta att titta på resten också.