Nekromanti Ett äventyr - Uppdraget (Runda 1)

Brynolf

Dum fan
Empiricus said:
Konrad, du har ju hittills gått på tankarna att alla har yrken och alla kan sia alla, vad tror du (och resten av er för den delen) om den här tanken:

Vi är 17 stycken.

11 av oss har öppet sagt eller hintat om att vi kan se när ett annat yrke lämnar spel.

3 av oss har sagt att de INTE har en sådan förmåga. (Korpa, Max Raven och Lu-Kaazh

3 av oss har, mig veterligt, inte sagt varken ja eller nej om ifall de har en "veta yrke"-förmåga

10 av oss har outat yrke, 2 har sagt att de har ett yrke, men inte vilket.

5 har inte sagt något om sitt yrke.

Vi kan ha 17 yrken som mest om alla har yrken, men det går inte att få ihop en hel sluten cirkel i stil med katten på råttan, råttan på repet med våra yrken, för minst 3 kommer att saknas.
Bluff-yrken? De yrken som inte kan sias är ulvarna? Tänker jag helt uppåt väggarna?
Jag tror det mycket väl kan vara nåt åt det hållet, i och med hela "Spelledaren sa att X var ett yrke"-grejen. NÅT syfte har ju yrkena och allt, och det att Mukwa lägger sig i tyder ju på att det inte bara är tänkt att vara samtalsämnen.

Cissi

Up to no good.
Jag har inte alls sagt emot mig själv.

Jag sa att jag inte vet HUR jag får veta att sjöfararen lämnar spelet men jag får ju uppenbart reda på det på något sätt. Jag svarade på en direkt fråga.

K.K said:
Hur får du reda på det?
Cissi said:
Ingen aning. Det står att jag får reda på det, inget mer.
ATT jag får veta det är ju tydligt.

Sen kan inte jag heller enligt fluffet använda mitt föremål, min hammare, och till Korpa. Jag har redan förtydligat att jag haft den hela tiden men att fluffet formulerade det som "du började utan något nu har du en hammare." Jag personligen tror att det handlar om Månglaryrket, en köpman som börjar med sina två tomma händer och sedan tillskansar sig en hammare. Det är också den delen som gör att jag tror att jag kanske får fler föremål om sjöfararen försvinner.

Men precis som er andra har jag ingen NYTTA av mitt föremål i mitt värv. Det har jag aldrig sagt.

Nu skulle jag vilja ställa en motfråga till framför allt Korpa och KK.
Eftersom nu hakade upp er på det här med HUR och inte ATT...
Har ni något i ert fluff som talar för att ni får reda på HUR ni får reda på informationen? För det har inte jag. Och om inte, hur har ni kunnat formulera den tanken? Var kommer det ifrån?

Det där sista citatet gillar jag. Av ditt yrke Månglaren tror du att du får fler föremål och även får veta om Sjöfararen lämnar spel eftersom du sysslar med handel med båtar. Det är en massa saker du får från ditt yrke.
Nej, det får jag från fluffet som står i anknytning till yrket. Det lyder ungefär såhär:

"Alla fina varor kommer med båtar. Du får veta när en sjöfarare lämnar spelet."

Och angående föremålet:

"Du började med ingenting, nu har du en hamamre."

----------------------

Jag har genom hela spelet sagt att jag får veta saker genom en passiv förmåga. I början snurrade jag till det genom att missta detta för fraktion men sen så försökte jag reda ut begreppen och föll tillbaka på yrke.

Jag förtydligade sedan att jag INTE får reda på något om fraktion, som Korpa ovan så fint påpekade men inte heller här säger jag emot mig själv. Jag har aldrig hävdat att jag kan se fraktion efter att jag konstaterat mitt misstag.

Däremot har jag sagt att jag inte får veta fraktion på den som lämnar spelet. Och det får jag ju inte heller, inte genom min FÖRMÅGA. Jag kan inte genom min FÖRMÅGA se om sjöfararen var ulv. Men det spelar ingen roll eftersom vi alla får reda på fraktion vid utrstning i alla fall.

* Jag får veta när yrke X lämnar spelet. Precis som många av oss. Det har jag sagt hela tiden, med mixupen i början att det gällde fraktion.

* Jag kan inte anväda mitt föremål, vilket jag aldrig hävdat.

* Jag kan inte sia fraktion genom min förmåga. Vilket inte behövs och inget jag hävdat efter att jag rett ut det här med Mukwa.

* Jag har inget i mitt fluff som talar om HUR jag får info, bara ATT jag får det när sjöfararen lämnar spelet.

* Jag har haft mitt föremål HELA tiden från start, det står i mitt roll-PM att jag började utan någonting men nu har en hammare.

Mukwa

Swashbuckler
6 Timmar kvar till deadline!

Denna runda slutar 22:00
Ni som ännu inte har skickat in förmåge-PM till mig har alltså 6 timmar kvar innan det är försent!

Patient Beta

Swordsman
2013-02-27 12:57
Korpa said:
Dieselsoppa said:
Vänta nu.

Cissi said:
Månglare, jag handlar med skepp och vet således när sjöfararen lämnar spelet.
Hänger det där ihop alltså?

Så ser inte min roll ut. Inte alls. Inte på långa vägar.

Hm. DET får min röst att ligga kvar på dig.
Det som är svårt för mig är att jag hör till skaran av personer som INTE har den här passiva, vanliga förmågan och jag måste försöka sluta mig till hur den förmågan funkar utifrån hur ni skriver om den. Det vi har gemensamt är att vi har yrke och ett föremål som inte hör ihop, men har jag fattat det rätt om det är så att majoriteten av ni som har den här passiva förmågan inte har ett logiskt samband mellan ert yrke och vilket yrke ni kan känna när det ryker?

Om jag faktiskt har uppfattat det hela rätt så innebär det att de som säger sig ha samband mellan yrket och förmågan sticker ut lite extra, särskilt då de (Cissi, har jag för mig iaf) som har sagt sig inte ens ha någon fluffförklaring till varför de kan känna av just det yrket.

Just Cissi gör mig lite förvirrad just nu, måste jag erkänna. Jag måste nog dubbelkolla vem det var som sade sig inte ha någon fluffförklaring. Om det var Cissi så har hon sagt emot sig själv där.

Cissi

Up to no good.
Konrad Konvalj said:
Brynolf said:
Den enda punkt jag ville få fram mot just dig var varför du inte kontrollerade att de talade sanning genom att PMa Mukwa på samma sätt. Ditt stora inlägg mot dem två bygger väl ändå på att du tror de ljuger?
Alltså, jag skiter ju i om dom har snackat med Mukwa eller inte. Det får dom väl göra om dom vill. Jag har inte för avsikt och har aldrig haft det för avsikt att kontrollera om mitt X i protokollet är ett yrke eller whatävvers.

Jag har aldrig påstått att de ljuger när de säger att de har kontaktat Mukwa. Det jag säger är att:

1. Cissi skriver att Mukwa rett ut begreppen. Hon skriver inte på nått vis att hon kontaktat Mukwa och fått ett ja eller nej eller whatävvers.

2. Ruga går in och skriver att Cissi inte ljuger. Hon skriver att hon kollat med mod (Mukwa) och menar att inte Cissi ljuger?

3. Cissi skriver klart och tydligt att hon frågat Mukwa.

Ruga vet mer än mig här i och med att hon på telepatiskt vis menar att hon förtår att Cissi kontaktat Mukwa via pm och kollat läget. Så hon skriver att Cissi ljuger inte.

Utöver det så brinner det ju i knutarna för Cissi. Det finns ju så många felaktigheter och motsägelser överallt för att det skall vara byboigt.
KK, Jag kan skriva det klart och tydligt igen men undrar hur du annars tror att jag skulle konsulterat honom?

Jag frågade Mukwa i PM. Jag frågade om det yrke jag kunde se (sjöfarare) var samma som ulv. Mukwa svarar med PM att nej, det är ett yrke, fraktionen är plundrare(Inte direktcitat).

Hur Ruga har kopplat eller inte får stå för henne, det vet jag inget om. Det enda jag vet är att jag inte kommer nattmördas i kväll för att ulvarna ju omöjligt kan nattmörda en så röd bybo.
Däremot så kommer jag nog med stor sannolikhet att hängas på grund av att jag är så jälva ofukserad och spretig men eftersom det är första rundan så ger det lika mycket att hänga en bybo som att hänga en ulv rent informationsmässigt.

Ställningstagande:
Jag tror att ulvarna finns bland Ruga, Korpa, Cassius, Lukaz, Max Raven och Larsson.
Ev Liliana.

KK, nej. Han jobbar för hårt på sitt bybostreatande nu för att pinga rött för mig. Men de som är smygpå honom, Korpa och Lukaz är misstänkta i min bok. Likaså Cassius på grund av väldigt stabilt men intetsägande spel där han inte dragit någonting. Det vet jag att han kan och skulle göra om han var bybo. Men min röst faller tillbaka på Korpa.

Röst: Korpa

Vimes

Sillkung
Fast, Cissi. Du har väl info om VARFÖR du får veta att sjöfararen lämar spelet? Jag tycker du klyver hår när du menar att detta inte går under HUR. I sammanhanget hade jag tolkat HUR som VARFÖR.

Jag tycker det är märkligt att du säger att du inte vet något om HUR, när din medföljande flufftext säger att du får reda på om sjöfararen lämnar spelet FÖR ATT du månglar och håller koll på skeppen. Jag tycker det visst kan rymmas i en HUR-fråga.

Patient Beta

Swordsman
Jag väljer att följa på här, vi hinner nog ett drev mot Korpa för att få fram lite info.
Det vi har just nu, från vad jag kan hitta, är:

Ett föremål som inte hör till yrket

Ingen omnämning om yrket i sig, men jag kanske har missat någon liten smula någonstans.

En förmåga som inte visar när en viss yrkesgrupp lämnar spel.

Röst: Korpa, jag vill veta åtminstone något mer om ditt yrke eller föremål, du är lite för vag för min smak.

Liliana

Veteran
Brynolf, jag vill gärna veta ditt yrke och vilket yrke du kan se när den lämnar spelet. I alla fall om du kan se ädling eller är gycklare? Försöker luska ut yrke/föremål/förmåga härvan.

Patient Beta

Swordsman
Röstläget6 timmar och 20 minuter innan deadline

Så här är ställningarna just nu:

tripp_trap har 3 röster (Ruga, Tyr och Vimes)
Cissi har 2 röster (Dieselsoppa och korpa
Korpa har 2 röster (Cissi och Empiricus)
Ruga har 2 röster (Cassius och Lu-Kaazh)
Björn Den Gode har 1 röst (Vicotnic)
Brynolf har 1 röst (Konrad Konvalj)
Cassius har 1 röst (Brynolf)
Dieselsoppa har 1 röst (tripp_trap)
Empiricus har 1 röst (Max Raven)
Konrad Konvalj har 1 röst (LJSLarsson)
Max Raven har 1 röst (Liliana)

Björn Den Gode har inte gjort ett uppträdande ännu, varken med röster eller svar.

Vi är väldigt splittrade just nu, som ni ser.

/Empi

Cissi

Up to no good.
Vimes said:
Fast, Cissi. Du har väl info om VARFÖR du får veta att sjöfararen lämar spelet? Jag tycker du klyver hår när du menar att detta inte går under HUR. I sammanhanget hade jag tolkat HUR som VARFÖR.

Jag tycker det är märkligt att du säger att du inte vet något om HUR, när din medföljande flufftext säger att du får reda på om sjöfararen lämnar spelet FÖR ATT du månglar och håller koll på skeppen. Jag tycker det visst kan rymmas i en HUR-fråga.
Ja, men det står inte med budfalk, flaskpost, sms eller mail eller något annat sätt nämnt HUR.
Jag tolkade KKs fråga bokstavligt när han ställde den.

Det är sammankopplat till mitt yrke så vitt jag ser det ja, men det KAN ju vara en slump. Du, Vimes säger ju själv att fluffet inte ska spela någon roll.

Nu tror jag att det gör det och tror att vi kan hitta mönster bland förmågor och yrken och då sticker det såklart ut att månglaren som handlar med skepp kan se sjöfararen.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Cissi said:
Nu skulle jag vilja ställa en motfråga till framför allt Korpa och KK.
Eftersom nu hakade upp er på det här med HUR och inte ATT...
Har ni något i ert fluff som talar för att ni får reda på HUR ni får reda på informationen? För det har inte jag. Och om inte, hur har ni kunnat formulera den tanken? Var kommer det ifrån?
Alltså, jag ställde en fråga till dig. Hur får du reda på det?

Du svarar; "Ingen aning. Det står att jag får reda på det, inget mer."

Jag har ställt samma fråga till andra spelare som svarat exempelvis Larsson.

K.K said:
Hur hänger det hela ihop med din roll som Trädgårdsmästare?
Larsson said:
För att svara på Konrads fråga så är flufforsaken att jag har koll på jägare att en sådan varit och trampat i mina botaniska trädgårdar.
I fallet Larsson hade jag koll på att han var Trädgårdsmästare. I fallet Cissi hade jag inte koll på Månglare därav var min fråga mindre specificerad. Alltså, rakt på bara. Hur får du reda på det?

I fallet Larsson så får jag svar på att det är kopplat till hans botansika trädgårdar och det stämmer så klart bättre överens med min egen förklaring om varför jag har koll på yrke-x.

Hade Larsson svarat som dig. Alltså, ingen aning så hade jag så klart jobbat hårdare för att få fram vad Larsson är för filur. Du gör det ju väldigt osmidigt genom att skriva ingen aning.

På din fråga: "Har ni något i ert fluff som talar för att ni får reda på HUR ni får reda på informationen?"

Nej. Jag har ingen förklaring som säger HUR jag får reda på det, men jag har likt Larsson och andra något som säger mig att jag har en kontakt med mitt yrke-x. Du har ju nu i efterhand samma sak som Larsson och jag med flera. Alltså, en fluff förklaring varför du vet när Sjöfararen ryker ur spel. Det står inte HUR men du vet det och det tack vare din fluff förklaring.

Du har inte skött det hela smidigt är ju min åsikt så klart. Du skulle kunna ha varit tydligt. Det gäller ju att spela tydligt för att det inte skall skava med missriktade misstankar.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Liliana said:
Det känns även som om du, K.K, är emot att luska upp hela yrke/föremål/förmåga härvan. Du skriver att alla kommer vara täckta av det. Hur kan du veta det med all säkerhet? Förstår inte heller vad det skulle vara för fara att repa upp den härvan, så i vet svart på vitt om allt går ihop? Känns som om du inte vill att vi luskar för att vi kan få info därifrån?
Mig veterligen är jag en förgrundsfigur i kampen om att få ihop yrke/föremål/förmåga. Hur får du uppfattningen om att jag motarbetar det?

Vimes

Sillkung
Det är en väldigt fyrkantig tolkning av frågan "Hur får du reda på det?", CIssi. Du har ju en fluff-förklaring till varför. I sak har du förstås rätt, det står inte HUR, via vilka medium. Men det står ett svar på HUR DET KOMMER SIG att man får reda på det. Vilket jag tycker i sammanhanget måste tolkas som ett möjligt svar på frågan HUR man får reda på det.

Jag vet inte riktigt om jag köper att du av alla är så fyrkantig i din texttolkning eller om du helt enkelt har gjort en ulv-tabbe.

Liliana

Veteran
Ok, mina röd/grön känslor rycks åt olika håll hela tiden, men jag ska nu försöka göra en sån där lista ni tycker om:

Rödhet till Grönhet:

1. Cassius. Han/hon har inte outat. Cassius had sagt att han har förmågan (som de flesta) att se om ett specifikt yrke ryker. That's it.

2. Brynolf. Han har inte outat. Han har sagt att han har förmågan (som de flesta) att se om ett specifikt yrke ryker. Han har även sagt att hans föremål är ett vapen han inte kan använda.

3. Bdg. Har ej outat, men han var ju inte med från början, så han sitter väldigt löst här uppe.

4. Korpa. Har inte outat yrke eller föremål.

5. Luu-kaaz. Har inte outat yrke och föremål, men förmågan knippar ihop han lite med Tripp_trap, som sitter ihop med mig (se nedan) annars skulle Lu-kaaz ha delad 4/5 med Korpa.

6. K.K. Har ej outat vilka yrken han kan se när de ryker. Och så har han fler än ett yrke han kan se när den åker ut.

7/8. Tyr och Vimes
Tyr har ej outat vilket yrke han kan se ryka.

9-15. Cissi, Diesel, Empiricus, LJSLarsson, Max Raven, Ruga och Vicotnik
Dessa har outat allt, men jag kan inte gröna dom än för jag har inte tillräckligt med information för att få in dom i "väven".

16. Tripp_trap. Har ej outat förmåga, men sitter ihop med mig i väven.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Cissi said:
Jag frågade Mukwa i PM. Jag frågade om det yrke jag kunde se (sjöfarare) var samma som ulv. Mukwa svarar med PM att nej, det är ett yrke, fraktionen är plundrare(Inte direktcitat).

Hur Ruga har kopplat eller inte får stå för henne, det vet jag inget om. Det enda jag vet är att jag inte kommer nattmördas i kväll för att ulvarna ju omöjligt kan nattmörda en så röd bybo.
Däremot så kommer jag nog med stor sannolikhet att hängas på grund av att jag är så jälva ofukserad och spretig men eftersom det är första rundan så ger det lika mycket att hänga en bybo som att hänga en ulv rent informationsmässigt.
I ännu en eftersökning i det hela så kan jag med lätthet skohorna in Vimes i det hela också.

Även han förstår att du snackat pm med Mukwa innan du själv förklarar hur det har gått till.

Efter att Cissi halat fram att Mukwa rett ut begreppen släpper Vimes sina tankar:

Vimes said:
Hur som helst vet jag inte(utifrån min roll och infon i den) om jag köper att Mukwa skulle säga "nä, det handlar inte om DTF". Jag tycker det luktar lögn faktiskt. Eller så har du helt enkelt en annan förmåga än jag (och KK?).
Och efter det dyker Ruga upp.

Ruga said:
Det stämmer med det jag vet. Det jag vet stämmer med det Vimes och KK) säger också. Jag tror inte Cissi är röd.
Tycker fortfarande att vi ska kolla att vi pratar om samma sak dock. Jag kan börja.
Och Vimes.

Ruga said:
Okej. Tillräckligt många. Cissi, berätta vad det är för yrke.

Ruga, håll dina hästar, Cissi känns mer suspekt.
Och Ruga´s "Cissi talar sanning!!"

Ruga said:
Vad är DTF?
Allafall i mitt pm fanns info om en grupp som jag var osäker på om de var en fraktion eller ett yrke.
När Cissi pratade om fraktioner frågade jag mod specifikt om var det var. Jag förväntade mig mest ingen kommentar men fick svaret att dom är ett yrke. Så om det ljuger hon ej.
Lixom. Det är här jag började fastna på Ruga/Cissi tanken och Cissi bygger ju bara på med otydligt spel genom hela rundan som får henne att pinga rött i min bok. Nu kan jag som sagt var även klämma in Vimes här eftersom han också förstår att Mukwa rett ut begreppen.

Kikar vi igenom lite fler inlägg Vimes/Cissi så går det ju att skohorna in en skön varulvsdialog även där.

Men nog om detta.

Vi behöver en hängning så att vi kan jobba vidare utifrån det.

Min röst på Brynolf tycks inte hjälpa så jag får ta och omvärdera den innan det är försent.

Nu har jag troligen diverse åtaganden och aktiviteten lär dala.

Alla bör så klart rösta och vi bör vara rätt samstämda så att inte ulvarna får makten ikväll när det drar ihop sig.

Liliana

Veteran
Konrad Konvalj said:
Emp said:
Och där kom yrket som jag kan får reda på när det lämnar spel, jag känner mig lite säkrare på dig nu, Cissi.
Alltså, Månglare.

Varför blir du säkrare på Cissi? Förklara gärna.

Jag fattar inte riktigt hur många här tänker. Bara för att någon annan outat nått som stämmer överens med vad man själv har finns det ju ingen anledning att känna sig säker eller gröna personen i fråga.

Gör vi det kommer det finnas täckning åt alla håll och ingen kommer att vara ulv.

Det finns ulvar. Mukwa har gjort det rätt klart för oss att det finns PLUNDRARE i leden så att gå runt och känna sig säker på folk som passar in i sitt eget protokoll är ju bya-självmord.
Det är detta citat jag menar, K.K. Fetade en del.

Liliana

Veteran
Dieselsoppa said:
Vänta nu.

Cissi said:
Månglare, jag handlar med skepp och vet således när sjöfararen lämnar spelet.
Hänger det där ihop alltså?

Så ser inte min roll ut. Inte alls. Inte på långa vägar.

Hm. DET får min röst att ligga kvar på dig.
Detta gör mig nyfiken på Diesel. Hur ser din roll ut, då?

Vimes

Sillkung
Nu har du fan käkat flugsvamp, KK. Vad är det du anklagar mig för? Jg är den förste att påpeka att det är konstigt att Mukwa sagt til Cissi att det rör sig om yrke och inget annat.

Du får börja bli lite mer sammanhållen nu. Håll ihop resonemangen och fladdra inteså mycket. Vad har jag gjort som du reagerat på? Jg fattar faktiskt inget av ditt inlägg.