Nekromanti Ett äventyr - Färden (Runda 2)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Lu-kaazh said:
Konrad Konvalj said:
Lu-kaazh, vad är din talang?
menar du min förmåga som jag uttryckligen sa att jag inte vet vad det är jag får?
eller ur ett fluffperspektiv?
Ta både och. Mig spelar det ingen roll så länge jag får reda på din talang.

Vimes

Sillkung
Tack för att du lägger ut texten i egna ord. (Du borde göra det oftare, för du är skarp och kreativ i ditt analyserande.) Ja, jag köper att det går att läsa mig som en ulv som råkar dra igång ett drev mot en av de egna. Jag tycker visserligen att det inte är den rimligaste tolkningen, men jag köper att den är möjlig att göra.

Konrad Konvalj said:
Lu-kaazh har i min ögon en del att svara upp till och du är en av hans försvarare. Därav min dille.
Ja, ok. Att jag "försvarade" honom berodde på att du dels verkade ha tokmissat vad han menade i sin punkt 1 och att du gav mig en passning i det inlägget där du kritiserade Lukas.

Nå, Lukas förmåga är väldigt intressant om han är grön, för det borde gå att dra vissa slutsatser om Tripp utifrån den.

Om Lukas då:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre>
Vem / tid / från / till
Vimes 20:21 tripp_trap LSJLarsson
Ruga 20:25 Konrad Konvalj Dieselsoppa
Tyr 20:29 Konrad Konvalj LSJLarsson
Brynolf 20:32 Cissi LSJLarsson
Konrad Konvalj 20:35 Dieselsoppa LJSLarsson
Cissi 20:36 Dieselsoppa LSJLarsson
Max Raven 20:43 Empiricus LJSLarsson
Vicotnik 20:46 BDG Konrad Konvalj
* Lu-Kaazh 21:31 Dieselsoppa Cissi
Empiricus 21:37 Dieselsoppa LSJLarsson
* Lu-Kaazh 21:41 Cissi LSJLarsson
Vimes 21:58 LJSLarsson Dieselsoppa</pre></div></div>

Hur ska vi tolka det här? Jag vet att Lukas sa att han inte hade läst allt när han röstade på Cissi. Och jag tycker det verkar dumt att byta från Disel (alternativet till Larsson) till Cissi som var ett dött drev om Lukas är ulv. Tycker du inte? Snarare borde han väl försökt få ut Disel? Iofs kan vi tänka oss att Disel är ulv och då mejkar Lukas röstande sense om han är ulv.

Nä, jag vet inte. Nu försvarar jag Lukas igen kanske. Men det känns lite som att Disel borde vara ulv om Lukas är det. Är Lukas bybo kan Disel förstås ändå vara ulv, för i så fall är det inget konstigt med att Lukas lägger en röst som är 80 inlägg off.

Patient Beta

Swordsman
Såhär klev vi på det första drevet mot LJSLarsson. Samlat alla röstningscitat och tider. Tog också med hur Larsson röstade under drevet

Vem röstade?
Konrad Konvalj
När?
2013-02-24 15:48
Från?
Liliana
På vem?
LJSLarsson

Konrad Konvalj said:
LJSLarsson said:
Konrad Konvalj said:
Du fattar. Det pingar för mig att du är rätt förlåtande och tar Räven i försvar innan han sagt pip. I fallet KK hugger du för att det finns ett läge att brunifiere detta till trots att jag redan svarat Korpa.
Som jag skrev gjorde jag själv samma misstag i mitt första varulvsspel här på forumet och stämningen upplevdes väldigt hård och misstänkt för en som var ny. Vi har ju talat om att få en trevligare och mer välkomnande ton här på varulvsspelen, och det var därför jag tog Raven i försvar. :)
Nu tror ju jag att Max Raven fortfarande klarar sig själv. Att jag är intresserad av att veta vad han editerade har inget att göra med ton eller liknande.

Du tar däremot rätt snabbt ställning till Korpa´s sköna Finna Dolda Ting slag gentemot mig. Varför gör du det? Varför har du i efterhand inte kommenterat mitt svar till Korpa? Det du gör är ju en klassisk; "Nu passar vi på att pressa K.K lite för den här beefen så att skimret kring den allt för gröna K.K blir mer brunt".

Du stinker mest brunkål här inne Larsson.

Förövrigt har Räven nu kommenterat och det han skriver är precis vad som hände. Jag såg det ju själv men kände att det behövdes lite buzz kring det hela. Även det i väl mening och i god ton eftersom jag inte vill köra över någon som samlat sig i varulvsspelar-skaran.

Röst: Larsson
Vem röstade?
Brynolf
När?
2013-02-24 18:18
Från?
Vimes
På vem?
LJSLarsson

Brynolf said:
Cissi har inte pingat nåt alls för mig, mer än möjligen den udda uppskattningen av antalet ulvar. Jag tycker i stället Konrad har hittat en bra lös tråd på Larsson att dra i.

Röst: LJSLarsson
Vem röstade?
Konrad Konvalj
När?
2013-02-24 19:25
Från?
LJSLarsson
På vem?
LJSLarsson

Konrad Konvalj said:
Okay. Det har hänt en del och vi måste som Cassie säger få till lite struktur här.

Cissi har outat diverse. Nu släpper vi det för nu och går vidare. Enligt mina små hunsches så har ett flertal andra spelare liknande uppbyggnad av sina roller så därav bör vi lämna det spåret tillsvidare och ge oss på andra spelare som kanske inte har liknande pryttlar.

Jag tror mig ha fattat lite av Mukwa´s upplägg här, men det är nog bättre att låta det sjunka in lite mer innan jag plockar fram mina tankar om det hela.

Nu jagar vi lite ulvar istället!

Min röst ligger på Larsson. Hans outning ger mig ingenting och den är bara safe. Den är outad helt utan press också så Larsson själv tycker ju inte att det är av vikt på något vis.

Att Brynte hakar på mig där är väl inte så konstigt. Förutom då att jag får dåliga vibbar av Brynte. Det är lite mycket följa john från Brynolfs sida och jag känner än så länge inte igen en toppnotch-bybo-Brynolf. Lite press på Brynte i ett tidigt skede skulle då jag må bra av.

Jag skulle således villa ha två starka drev igång. Det funkar tack vare att vi har en massa spelare och det får lite rulijans på det hela.

Jag själv kommer såsa lite nu och återkommer lite senare.
Vem röstade?
korpa
När?
2013-02-24 20:37
Från?
Oröstat
På vem?
LJSLarsson

Korpa said:
Röst: LSJLarsson

Motivering: Vimes har outat mer än tillräckligt, Cissi har gett oss värdefull information och istället för att starta ytterligare ett drev eller sprida ut rösterna mer så sällar jag mig till K.K och Brynolf. Det är för tidigt att avgöra vem som är grön eller röd, men jag vill gärna höra mer från LSJLarsson. En frivillig och otroligt vag outning gör ingen nytta för byn.
Vem röstade?
Max Raven
När?
2013-02-24 21:42
Från?
Ingen-röst
På vem?
LJSLarsson

Max Raven said:
Okej, om du insisterar.

Eftersom det finns fler som röstat på hen så kanske det är dags att sätta lite extra press på denne:
Vem röstade?
Tyr
När?
2013-02-24 21:59
Från?
Cissi

Tyr said:
Vimes said:
Jag tror att jag eventuellt övertolkade dig lite, Cissi. När jag läser ditt inlägg igen om det här med yrke, DTF och Mukwa så ser jag att det går att tolka det som att du har samma förmåga som jag och att du inte ljugit.

Men, jag skulle vilja vara lite dryg: kan du recappa hela din tankeprocess? Börja i din tolkning med att din roll hintade om DTF hur tänkte du då? Och gå igenom Mukwas svar, hur ska de tolkas: har hans sagt att det är ett yrke du får veta? Och att det yrket inte har något att göra med fraktion?

Kan du göra det? Utan att citera något eller outa mer än du redan gjort.
Jag misstänker att du är en bybo som gjort en blunder Cissi. Under rätt omständigheter så låter det trovärdigt. Det finns saker som du sagt som vore svåra att få till som varulv, även om det inte är omöjligt. Jag tar bort min röst från dig, men du får gärna göra så som Vimes sagt (vilket jag ser att du redan gjort eftersom jag skriver så jäklar långsamt).

Jag lägger istället min röst på LJSLarsson så som så många andra har gjort. Det har inte varit mycket substans från hans håll. Lite väl trevande och försiktigt. Som t.ex. att han trodde han visste hur KK tänkt då han gjorde fel i början, när jag tyckte det kändes självklart hur det gått till om KK är bybo. Han är försiktig med outandet med när det inte verkar finnas någon anledning att vara försiktig. Undantaget en sak som han inte visade alls. Det känns som någon som någon försöker passa in med som inte har nog med kunskap för att göra det. Jag har kanske läst boken som är LJSLarsson fel, men det är det dreven är till för så:

Vem röstade?
LJSLarsson
När?
2013-02-25 06:31
Från?
Vimes
På vem?
Ruga

LJSLarsson said:
God morgon god morgon! Ser att jag har lite röster, så jag outar hela föremålet:

Jag har ett halsband av djurben

Kamrat Konrad said:
5. Här börjar det skumma till. "Jag vill inte outa yrkesroll med tanke på Konrads feltolkning av reglerna i början. Jag tror jag förstår tanken på varför han läste fel och att den sortens info han har inte är något ulvarna har tillgång till."

Du vill alltså inte outa din yrkesroll med tanke på min feltolkning av reglerna. Jag har ju inte ens läst reglerna. Du tror dig förstå varför jag har läst fel. Jag har inte läst reglerna. Det du snackar om här är alltså ett försvar till varför du inte vill outa din yrkesroll om jag fattar galoppen och det baserat på att jag feltolkat reglerna. Njae säger jag.
Låt mig förklara mig lite.

Jag har en liknande passiv förmåga som berättar när en viss yrkesgrupp dör

När Korpa noterade att du inte läst reglerna och trodde att vi inte skulle få reda på folks fraktion när de åkte ut var min första tanke att du hade en liknande förmåga som min och ville brödsmula mitt engagemang i detta.

Jag nämnde sedan i min tidiga outing att på grund av detta ville jag inte outa yrkesroll. Detta känns nämligen inte som en typ av förmåga som varulvar bör ha utan istället något bybor kan använda för att jaga varulvar. Varulvar har ingen egentlig glädje av att veta vem det är som dör och röstas ut, de vet redan vilka som är bybor och varulvar.

Detta var det som fick mig att se Konrad som grön (eftersom jag inte tror ulvar skall ha denna förmåga), samt har fått mig att tro att även Cissi och Vimes är gröna.

Vid det här laget måste varulvarna ha pusslat ihop att den här förmågan finns bland flera bybor och att folk med förmågan grönas. Detta gör mig tillexempel mycket nyfiken på Ruga, som var mycket engagerad i att Cissi skulle berätta mer och mer och förmågan som hon fram tills dess hintat om. Nu berättade Cissi ganska exakt hur förmågan fungerade och ger sent ankomna varulvar chansen att hoppa på förmågetåget, så Ruga blir inte lika grön som oss andra när hen säger att även hen har förmågan.

Röst: Ruga
Vem röstade?
Vicotnik
När?
2013-02-25 08:51
Från?
Cissi
På vem?
LJSLarsson

Vicotnik said:
LJSLarsson said:
så jag outar hela föremålet:

Jag har ett halsband av djurben
Senast någon hade ett suspekt föremål var personen ifråga ulv och vi släppte den personen för lätt vilket jag inte tänker göra den här gången.

Jag vill att du vidare utvecklar runt ditt föremål samt motiverar varför du gick ut med ditt föremål och inte yrke. Samt så vill jag att du förklarar varför ditt föremål ska göra dig grönare än att skulle outat ditt yrke.
Vem röstade?
Cassius
När?
2013-02-25 10:02
Från?
Tyr
På vem?
LJSLarsson

Cassius said:
Empiricus said:
Konrad Konvalj said:
Emp said:
Jag vill också säga Röst: Korpa, jag vill gärna ha lite mer substans från henne än hennes vaga uttalanden om att hon vet vad grejen med föremålen är. En motivering om ungefär varför hon tror det skulle göra mig glad.
Varför då? Vad vinner byn på det?

Tror du inte på Korpa? Tror du Korpa är scum?

Jag ställer mig emot det här och tror att Korpa själv kan avgöra när det är lämpligt att laxa fram biffen. Om fler ställer sig bakom Empiricus (typ 7) kommer jag kanske väga tanken en gång till, men jag ser inga fördelar med detta påfund.
Jag tror:
1 - Att om Korpa HAR kommit på hur föremålen fungerar efter att såpass få föremål har outats så har hon antingen någon mer information om föremålen eller en skarpare hjärna än mig innan morgonkaffet.

2 - Har Korpa INTE kommit på hur föremålen funkar så har hon två gånger kommit med det uttalandet av någon annan anledning, antingen för att få folk att bli nyfikna nog för att luska i det och uppmana till snack, eller så har hon något mörkare syfte

Jag vill inte veta exakt hur hon kommit på hur de fungerar, men jag är nyfiken på vad som meriterar två separata uttalanden om att hon luskat ut det.

Ungefär såhär resonerar jag, och att det är bättre att jag lägger min röst på något som jag undrat över under hela min läsning av tråden.

Är det något som du undrar över i mitt resonemang, så fråga gärna.
Jag tycker inte att Korpa ska gå ut med sin teori, varför?

1. Det riskerar att gynna ulvarna mer, precis som Korpa skrev tidigare.

Men jag skulle vilja ha mer från Korpa angående den, så att vi dödliga kanske också kan se den, varför?

1. För att första röstningen är viktig och ifall vi kan få fler på spåret är det viktigt.

Jag kommer spela rollspel idag och jag förstår att min röst på Tyr är helt meningslös och att vi får återkomma till den senare. Jag instämmer med flera tidigare skribenter om att vi behöver ha mer från Larsson. Jag vill att Larsson outar mer, varför?

1. Tillsammans med Korpas eventuella teori kan det faktiskt ge oss något.

2. Det är det drevet som är igång.

Men jag anser att vi måste gå vidare eller köra parallela drev. Detta tar tid och vi har inte kommit någon vart.
Cassius said:
Glömde!

Röst: LjsLarsson
Vem röstade?
Dieselsoppa
När?
2013-02-25 10:10
Från?
Vimes
På vem?
LJSLarsson

Dieselsoppa said:
Och jag ändrar min röst, nu när till och med Vimes har gått ut med att outa så släpper jag honom.

Det som är skumt i mina ögon är den oheliga triaden KK-Larsson-Vimes. Jag får vibbar av ulvar som liksom jagar igång varandra.

Ruga och Empiricus har jag lämnat lite i det bortre synfältet med tanke på att de är nya. Var är Armitage?

Däremot såg jag något med Lilliana som jag studsade på. Cissi-prylen fattade jag inte, men jag har iofs inte heller riktigt sett vitsen med KK:s bullterrier-jakt på Larsson.

I övrigt inga direkta analyser, härnäst står att göra exceldokument på "Att göra listan".

Men, ok, för att skynda på outningarna:

Ut med det bara, rubbet!
Vem röstade?
Empiricus
När?
2013-02-25 10:18
Från?
Korpa
På vem?
LJSLarsson

Empiricus said:
God poäng och tydligt, studsade bra med mina funderingar, så även om jag inte fått något direkt svar från Korpa så lägger jag ner mina misstankar. Enligt röstsammanställningarna nu senast så verkar det dessutom som en del spridda skurar i röstväg förutom ett tydligt drev.

Jag tänkte därför flytta min röst, och då till någonstans där den gör mer nytta. Jag väljer att följa på drevet mot Larsson, och få bort min röst från någonstans där den just nu ligger ensam.
Dessutom verkar det som att inte fyller någon funktion om jag ligger kvar på Korpa just nu, och min nyfikenhet är inte stor nog för att vara envis.

Björn den gode

Swashbuckler
Tack för spelet.
Det blev min kortaste insats i något forumsspel hittils. Ett missförstånd mellan mig och SL gjorde att jag tyvärr inte hann få och läsa min roll innan deadline.

Patient Beta

Swordsman
Och så här klev vi av samma drev. Samlat alla röstcitat och tider. Tog också med hur Larsson röstade i samband med att drevet dog ut.
Vem röstade?
Tyr
När?
2013-02-25 11:06
Från?
LJSLarsson
På vem?
Max Raven

Tyr said:
Konrad Konvalj said:
Då har vi ett gryende drev mot Max Raven. Fler som har honom som en starkt misstänkt för ulveri?
Starkt skulle jag inte säga, men jag hade tänkt flytta min röst till honom. Det känns inte ok att bara hoppa in och säga att man inte har något att säga i nuläget. Ju längre tid det tar för honom att komma igång desto brunare ljus kommer allt han säger ses i. Detsamma gäller för Jake, Lu-kaazh och alla andra som inte sagt någonting eller väldigt lite om spelet.

Röst: Max Raven

Sedan ska jag påpeka att detta inte betyder att jag har släppt Larsson. Han är med råge den som känns mest ulvig just nu.
Vem röstade?
Dieselsoppa
När?
2013-02-25 12:20
Från?
LJSLarsson
På vem?
Lilliana

Var tvungen att kapa bort lite citat för att kunna posta utan att forumet klagade.

Dieselsoppa said:
Dieselsoppa radar upp citat osv. Checka grundinlägget för dem

---

Det som fångar min uppmärksamhet är att det verkar som att Lilliana vet mer än hon försöker få det till i början. Hon har koll på att hennes föremål hänger intimt ihop med hennes yrke och att ulvarna eventuellt skulle/inte skulle ha samma yrke. Men ändå vill hon bromsa upp outande och kommer med märkliga hypoteser kring yrkets betydelse.

Ping-time.

Röst: Lilliana

*Nej, givetvis kan jag inte garantera att Cissi=byn, men jag uppfattar under rådande omständigheter att Cissi är mer bybo än Lilliana.
Vem röstade?
Empiricus
När?
2013-02-25 13:55
Från?
LJSLarsson
På vem?
Konrad Konvalj

Empiricus said:
Dessutom, Larsson har gett ifrån sig mer info nu, och jag har ingen anledning att ligga på vidare. Eftersom KK var väldigt på Larsson om att öppna sig mer så ser jag gärna en kompletterande öppning från honom.

Röst: Konrad Konvalj

Jag har läst igenom tråden några gånger, och som jag nämnde nyss så verkar det som en annan yrkesroll i spel kan ha nytta av mitt föremål i sitt arbete. Är det någon mer som känner att detta är bekant? Rimligt? Kan det vara att plundrarna kanske inte har matchande föremål med någon, om föremålsbiten spelar roll för att hitta dem?
Vem röstade?
Brynolf
När?
2013-02-25 14:09
Från?
LJSLarsson
På vem?
Max Raven

Brynolf said:
Liliana said:
I sådant fall kanske de som har yrken som pssar med de föremål som outats låta oss veta det, så vi kan stärka denna hypotes? Bara en fråga/ett förslag.
Ja, fast de ska absolut inte göra det utan ett drev på sig.

På tal om drev...

Röst: Max Raven
Han har legat väldigt lågt och behöver en kickstart.
Vem röstade?
Vicotnik
När?
2013-02-25 14:15
Från?
LJSLarsson
På vem?
Konrad Konvalj

Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Jag har ett föremål som är passande mitt yrke. Det är tematiskt rätt i dessa äventyrar sammanhang. Må gudarna förlåta mig för detta..Mitt föremål är magiskt!

Jag kan dock inte använda mitt föremål som jag tidigare varit inne och sniffat på.
Varför går du ut med att det är magiskt och inte med vad det är för något istället?

Då min röst på LJSLarsson är inte känns motiverad så får Konrad min röst istället. Tills jag i alla fall fått svar på varför du gör en så udda outning.

Vem röstade?
LJSLarsson
När?
2013-02-25 14:21
Från?
Ruga
På vem?
Konrad

LJSLarsson said:
Nu när trycket lagt sig på mig har jag fått tid att fundera lite.

Konrad hoppade på mig tidigt på ganska ogrundade anklagelser (att jag gentlemannamässigt gick in och stöttade Max eftersom han var ny och gjorde samma misstag som jag en gång i tiden). Folk har även kommenterat att han spelat slarvigt i jämförelse med hur han brukar.

Senaste gången Konrad ansågs slarvig och anklagade folk med lösare grunder än vanligt var under TMNT, då både han och jag var varulvar. Jag tycker mer och mer han spelstil börjar påminna om det partiet.

Jag tycker det är dags för Konrad att lägga upp något på bordet.

Röst: Konrad

Och finns det några vi inte hört av än? Det är väl Lukaz som inte skrivit något? Blir alltid svårt med analyserna när det fattas en spelare.
Vem röstade?
Brynolf
När?
2013-02-25 14:23
Från?
LJSLarsson
På vem?
Konrad

Brynolf said:
Liliana said:
kan man ge någon sitt föremål?

Om de ska användas, menar jag.

K.K, förstår inte hur ditt föremål kan höra till ditt yrke, men du kan inte använda den. Är det något du kan gå lite djupare på? Blev nyfiken nämlingen. :gremsmile:
Självklart behöver du inte gå djupare om det är bättre för spelet.
Jag tror helt enkelt KK har tolkat sitt föremål fel, och att dess rätte ägare dyker upp förr eller senare. Att han inte kan använda det talar för det. Om han däremot har RÄTT, sticker han ut mest ur väven av alla hittills. Och förtjänar därför en röst för att se hur det ligger till med den här saken.

Röst: Konrad
Vem röstade?
Dieselsoppa
När?
2013-02-25 14:35
Från?
LJSLarsson
På vem?
Konrad Konvalj

Dieselsoppa said:
Okej, jag är säker på att Liliana är varulv med tanke på vad och hur hon har outat. Liliana MÅSTE vara prio ett på onsdag 22.00, om inget märkligt händer dessförinnan.

Men det vore ju intressant att låta KK utveckla lite mer om sin roll. Och hörni, dra fram allt nu. Det här drevandet skapar BRUS, så vi kan vara lite mer effektiva (även om det är tråkigt spel, Tyr, vi är här för att vinna!!).

Vem röstade?
Konrad Konvalj
När?
2013-02-25 14:57
Från?
LJSLarsson
På vem?
Brynolf

Konrad Konvalj said:
Brynolf said:
Konrad Konvalj said:
Brynolf kan du plocka fram lite feta bevis på att du ställer dig till skaran som har exakt likadana passiva förmågor.

Jag ska väl inte behöva rösta för att du skall göra det va? Kom igen kompis, nu kör vi!
Jag tycker jag hängt med tillräckligt i diskussionerna för att det ska ha framgått, men det är ju lätt att bli hemmablind. Men "feta" bevis har jag nog inga utan att outa något. Och för att göra det vill jag drevas. Spank me!
Röst: Brynolf

Larsson är numera ett avklarat kapitel. Jag är inte alls nöjd med outningen och får inga goda bybo vibbar av Larsson.

Brynolf. Jag har dig på kornet. Du har inte visat på nått vis att du har samma förmåga som mig och Cissi utan snarare byggt upp dig själv som att du har det i efterhand. Visa din goda bybo anda här nu och jobba fram ett case som stärker din position. Visst för att du är en slow-starter, men det är inte direkt så att du har din standard bybo edge. Nu har starten passerat så det är dags att ta fram den.
Vem röstade?
Max Raven
När?
2013-02-25 19:39
Från?
LJSLarsson
På vem?
Vicotnik

Max Raven said:
Lu-kaazh said:
Sedan så tycker jag det känns skumt att MR inte gör mer av att så många röstar på honom. så jag tycker vi vrider upp temperaturen lite.
Förlåt, mina dagar är lite oregelbundna, speciellt helgens (var djurvakt åt föräldrarna) så min postningstakt är aningen långsammare. Ber om ursäkt. :gremsmile:

Osäker på hur mycket som är bra att avslöja, då ulvarna har direktnytta av att veta saker om folk (vem som är väktare, siare etc). Dock finns det en poäng med att säga saker och se vilka som "tar efter".

Mitt föremål är örter. Jag vet att några av dem smakar gott.

Mitt yrke, ja, jag är lite av en Aragorn. jag är bra på att fixa mat ute i naturen och kan antagligen (osäkert) hantera saker som rävsaxar.

Som synes har min vildmarksvana sina begränsningar. Misstänker att de kräver någon med medicinska kunskaper eller kunskaper om örter.

Som jag ser det så det så är jag misstänksam mot Larsson fortfarande, och det för att han sa att hans förmåga liknade Cissis. Nu vet jag inte hur vanliga dubblettförmågor är, men det var ganska vagt. Det som drar åt andra hållet är att hans yrke och prylar kommit fram. Svårt. Han lyser mer grönt än rött för mig, i vilket fall. KK har också varit ganska aktiv men ändå ganska vag med informationen. KK är dock ganska grön (han har ju sagt klass och föremål, även om man tekniskt sett kan ljuga om dem).

Grejen är att tells kan vara lite opålitliga och ulvar har ju fördelar bybor inte har - så jag har lite svårt att lista ut vem som är bäst att sätta press på.

Men just nu:
Rödare? Vicotnik.

Vicotnik, till skillnad från KK, har inte avslöjat något (alls) om sig själv (vad jag kunde hitta, dubbelkollade men kan ha missat något). Vicotnik har inte ens sagt vilket föremål han har utan bara dirigerat diskussionen, vilket verkat avleda uppmärksamheten från honom. Jag vet inte så mycket om spelet, men det kan vara ett knep för att få mer information så man kan bygga en mer trovärdig historia.

Alltså:

Röst: Vicotnik

Patient Beta

Swordsman
Nu har jag inte analyserat det mer i detalj utan bara sammanställt det så att det skall vara så rent som möjligt. Jag skall nu när jag postat det också gå igenom det andra drevet på slutet på samma sätt och lägga upp även det.
Därefter skall jag börja analysera närmare när ni andra också kan göra det samtidigt. :gremsmile:

Och självklart, dubbelkolla min info om ni är det minsta tveksamma, säg till om jag missat något relevant.

Brynolf

Dum fan
Om jag inte har missat något har ingen outat något som styrker Lilianas Ädlingsskap. Tripp och Korpa! Fram med förmåga och grunka!

Patient Beta

Swordsman
Brynolf said:
Om jag inte har missat något har ingen outat något som styrker Lilianas Ädlingsskap. Tripp och Korpa! Fram med förmåga och grunka!
Ehm, Korpa outade att hon hade Finkläder klockan 19:59 i går kväll (se förra tråden)

tripp_trap däremot har inte outat sin förmåga.

Brynolf

Dum fan
Kikar på Larssons outningar. "Trädgårdsmästare" och "Benhalsband" lär ju ha varit lögn. Frågan är hur det står till med Jägar-siarförmågan, som ju är det enda som stämmer in i systemet. Larsson outade den efter att Max gått ut som jägare, men han var ändå vad jag vill minnas skapligt tidig med den outningen. Hur visste han att ingen annan satt på den förmågan?

1. Han hade verkligen den förmågan. Ulvarna har alltså åtminstone till viss del likadana rollbeskrivningar som vi.

2. Han och Max var goda vänner och brukar äta stuvade prinsessor tillsammans på fredagskvällarna. Max ljög ihop sitt Jägarskap och därför visste ju Larsson att det var fritt fram att outa en jägarsiarförmåga.

BDGs frånfälle ställer ju till det här något alldeles infernaliskt. Hade vi fått veta hans roll, hade vi kunnat sluta cirkeln och hittat länken mellan Max och Diesel. Som det är nu är Max enbart anknuten till någon potentiell bybo genom sina örter som hänger ihop med Konrads botaniker-förmåga. Och Diesel har liknande problem.

Brynolf

Dum fan
Empiricus said:
Brynolf said:
Ehm, Korpa outade att hon hade Finkläder klockan 19:59 i går kväll (se förra tråden)

Ah, gött! (shait asså, har du kodat någon ulvspel-mjukvara eller är du bara en addict? :gremlaugh: )

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag fortsätter med mitt pusslande..

Vimes: Är Vakt siar Riddare har Jongleringsbollar
Brynolf: Är Riddare siar Bonde har Plåthillebard
Vicotnik: Är Bonde siar Hantverkare har Svärd
Empericus: Är Hantverkare siar Månglare har Högaffel
Cissi: Är Månglare siar Sjöfarare har Hammare
Cassius: Är Sjöfarare siar Forskare har Penningpung
Ruga: Är Forskare siar Magiker har Kompass
Tyr: Är Magiker siar Präst har Bok
K.K: Är Präst siar Botaniker har Stav
Larsson: Är Trädgårdsmästare Botaniker siar Jägare har Halsband av ben
Max Raven: Är Jägare Är Riktig Siare har Örter

Dieselsoppa: Är Tempelriddare siar Bard har Bandage
Lu-kaazh: Är Bard aktiverar förmåga när Tjuv ryker har Dolk

Liliana: Är Ädling siar Gycklare har Dyrksats
Korpa: Är Gycklare Är Väktare har Finkläder

Jake: Är ur spel

Tripp: Är Tjuv siar X och har Harpa

Okay:

Vem siar följande

Tjuv
Vakt
Tempelriddare
Ädling

-<>-

Dieselsoppa: Är Tempelriddare siar Bard har Bandage
Jake: Är Helare siar Jägare? har Pilbåge
Max Raven: Är Jägare Är Riktig Siare har Örter
Larsson: Är Trädgårdsmästare Botaniker siar Jägare har Halsband av ben Helig symbol?
K.K: Är Präst siar Botaniker har Stav
Tyr: Är Magiker siar Präst har Bok
Ruga: Är Forskare siar Magiker har Kompass
Cassius: Är Sjöfarare siar Forskare har Penningpung
Cissi: Är Månglare siar Sjöfarare har Hammare
Empericus: Är Hantverkare siar Månglare har Högaffel
Vicotnik: Är Bonde siar Hantverkare har Svärd
Brynolf: Är Riddare siar Bonde har Plåthillebard
Vimes: Är Vakt siar Riddare har Jongleringsbollar
Korpa: Är Gycklare Är Väktare har Finkläder
Liliana: Är Ädling siar Gycklare har Dyrksats
Tripp: Är Tjuv siar X och har Harpa
Lu-kaazh: Är Bard aktiverar förmåga när Tjuv ryker har Dolk

Vem har:

Dolk

Här ovan har jag alltså ponerat lite i statusen för Jake.

Dieselsoppa ner till Lu-kaazh och sedan är det alltså tänkt att det kan fortsätta i en cirkel från Lu-kaazh till Dieselsoppa igen. Nu funkar det ju inte med Dolk-->Tempelriddare.

Jag har även fabriserat lite i Larssons outningar med tanke på att han var ulv.

Trädgårdsmästare skall ju egentligen vara Botaniker. Halsbandet är min heliga symbol.

Varför kan han sia Jägare? När fanns Jägare som alternativ att outa?

Min tanke är att Jake kanske var den som kunde sia Jägare och i så fall kan i alla fall jag tänka mig att Larsson snott åt sig det illa kvickt om det stämmer överens bra med outningar och sånt.

Örterna hör ju uppenbarligen till en Botaniker i detta så i den ordningen tycker jag det hör ihop.

Hur ser Max Ravens outning ut? Är inte den lite jammig? Typ, "jag är Aragorn, bra på att överleva i skogen?" Borde det inte vara mer tydligt alá Magiker eller Månglare? Aragorn är väl ingen Jägare? Eller är han det? Han är väl krigare/kung/ranger men han är ingen ju ingen Jägare i den bemärkelsen?

Vad skall Tempelriddaren ha för pryl?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Konrad Konvalj said:
Vico:

Om det finns Siare+Väktare bland 17 pers.

Hur många ulvar är det lämpat att ha med i spel?
Hmm.. Jag skulle nog fortfarande säga 4 ulvar, 5 tror jag blir på ojämt, som jag nämde tidigare så skulle nog 5 ulvar vara mer lämpligt om vi i alla fall var 19-20 spelare. 18 spelare är svårare att säga hur många ulvar som är lämpligt, då det beror mycket på hur resten av spelet ser ut.
Där emot så skulle det kunna vara så att en av ulvarna inte kan sias. Inte allt för ovanligt att ha en sådan roll med om det finns siare med i leken.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Larsson var uppenbarligen ulv. Varför outade han Trädgårdsmästare?

1. I hans roll finns det inte exakt rätt yrke utan bara en fluffig lösning som ulvarna själv får tolka fritt om vilket yrke det rör sig om.
2. I hans roll finns alternativ att välja bland + en fluffpryl. Exempelvis: Trädgårdsmästare-Botaniker-Druid och Månglare-Köpman-Krämare
3. Larsson vågade inte outa Botaniker av någon anledning.
4. Kom på nått annat

Om jag skulle sitta i ulvsitsen och inte ha rollen helt klar och vara tvungen att chansa/dra en lögn. Vilka yrken känns mest äkta?

Lixom, att dra fram Månglare ur arslet känns inte helt lätt så det måste vara ett sanningens yrke i det hela.

Jag har svårt att se varför man outar Forskare utan vägledning också.

Tempelriddare är också ett alternativ som det vore dumt att chansa fram.

Ädling känns också väldigt äkta.

Utgår jag från dessa yrken:
Månglare, Tempelriddare, Forskare och Ädling så finns det ju täckning bakåt på alla utom Tempelriddaren och Ädlingen.

För det står väl klart och tydligt Månglare hos Empericus för att vara övertydlig?

Och Cassius har verkligen Forskare och inget annat i närheten av det?

Klurar jag vidare på Larssons outning av Trädgårdsmästare med utgången att han endast har typ: "Ditt yrke pysslar med frissering av blommor i trädgården."

Då är det ju inte helt oävet att man kan chansa på Trädgårdsmästare framför Botaniker.

Vilka alternativ kan vi stoppa in istället för Tempelriddare och Ädling?

Patient Beta

Swordsman
Konrad Konvalj said:

1. I hans roll finns det inte exakt rätt yrke utan bara en fluffig lösning som ulvarna själv får tolka fritt om vilket yrke det rör sig om.
2. I hans roll finns alternativ att välja bland + en fluffpryl. Exempelvis: Trädgårdsmästare-Botaniker-Druid och Månglare-Köpman-Krämare
4. Kom på nått annat
Nummer 1 känns lite logiskt,

Vi verkar ju ha fått en del fluff om hur vi har koll på folk som vi kan yrkessia. Det kan ju vara att ulvarna har fått liknande om sina täckmantlar. Exempelvis:

"Du var ute och smög och petade precis rödluvans ben ur tänderna när du såg en man gå runt och påta i en trädgård. Kvickt som en iller med herpes så slukade du honom och tog hans kläder. Nu har du ett skumt halsband du hittade i hans ficka"

Konrad Konvalj said:
För det står väl klart och tydligt Månglare hos Empericus för att vara övertydlig?
Yesbox!
Det står Månglare, inte köpman, handelsman eller någon annan version av samma. Det var därför Cissi blev lite säkrare i mina ögon när hon nämnde just det och inget annat av alla närliggande handelsyrken.

Patient Beta

Swordsman
Brynolf said:
Empiricus said:
Brynolf said:

Ah, gött! (shait asså, har du kodat någon ulvspel-mjukvara eller är du bara en addict? :gremlaugh: )
Började med att spåra röster med tid och så, för att det var lättare att hitta saker som jag blev misstänksam då, sedan växte bara systemet till dokumentet jag postat och nu känns det smidigt att fortsätta fylla ut det på samma sätt för att ha koll.

Och det är mitt första spel, så fråga mig igen nästa spel om jag är en addict :gremwink:

Brynolf

Dum fan
Konrad Konvalj said:
Vilka alternativ kan vi stoppa in istället för Tempelriddare och Ädling?
Om vi utgår ifrån ditt alternativ 1, samt att det ska passa ihop med övriga outningar, kan Tempelriddare vara en feltolkning av "religiös lönnmördare", typ RhabdoRana. Där kan ju kniv passa in. Eller om det är en offerkniv, kan det ju vara något slags elak präst. Men det har vi ju redan en.

Ädling är svårt att säga nåt om innan Tripp outat sin förmåga, men "fina kläder" kan väl passa ihop med typ Sprätthök. Alltså snobbig typ med värja och stringkalsonger.

Vimes

Sillkung
Konrad Konvalj said:
Jag tror att ulvarna har fått fullständiga alibin men att Larsson sumpade det, antagligen tyckte han "botaniker" var för skumt eller nått. Lex Thibaultkoden: ulvarna tror att spelet är mer komplicerat än det är.

Basenanji

Postd20modernist
KK said:
Det här tål verkligen att funderas på. Hittills har vi kunnat se oerhört mycket bra av den symmetri som ser ut att ligga som grund för spelet.

Det som stör mig är att så många "passar in i mönstret".

Jag ska börja på en lista där amn kan se vem som outar vad när, eller har du gjort det också Emp?

Patient Beta

Swordsman
Dieselsoppa said:
KK said:
Det här tål verkligen att funderas på. Hittills har vi kunnat se oerhört mycket bra av den symmetri som ser ut att ligga som grund för spelet.

Det som stör mig är att så många "passar in i mönstret".

Jag ska börja på en lista där amn kan se vem som outar vad när, eller har du gjort det också Emp?
Det får du gärna göra, jag har bara lite lösa anteckningar om det.