Nekromanti Ett äventyr - Uppdraget (Runda 1)

Cissi

Up to no good.
Re: Cassius så här långt

Konrad Konvalj said:
Cissi said:
Jag tror vi hittar en hel del ulvar i konstellationen: Cassius, Korpa, Liliana, Max Raven.
Skitbra att du tar ställning Cissi!

Men. För sakens skull. Kan jag få ett utlåtande gällande Ruga från din sida? Du meckar ju igenom och kör på de lite mindre aktiva spelarna så varför utelämna Ruga. Har du bra fealings där eller?
Nu skriver vi om varandra lite KK.

Alltså, jag har inte hunnit sätta mig in i Ruga men när det plötsligt dök upp det här senaste om att hon också frågat Mukwa om fraktion vs yrke och fått samma svar som mig...
Jag petar gärna in Ruga i min ulvkonstellation också men jag har inte hunnit sätta mig in i hennes (?) deltagande tillräckligt för att kunna ta ställning och nu har jag inte tid med fler. Hade önskat att jag hunnit med Korpa och Liliana också men tiden finn inte.
Och nu slutar jag och ska spela vampire ikväll så det blir nog inget mer från mig idag.

Ruga

Veteran
Cissi said:
Ruga said:
Brynolf said:
Ruga said:
Vad är DTF?
Den Tredje Fraktionen

Allafall i mitt pm fanns info om en grupp som jag var osäker på om de var en fraktion eller ett yrke.
När Cissi pratade om fraktioner frågade jag mod specifikt om var det var. Jag förväntade mig mest ingen kommentar men fick svaret att dom är ett yrke. Så om det ljuger hon ej.
Intressant. Själv tror jag ju inte Mukwa skulle förklara det så tydligt när vi i stället
kunde komma fram till det i spel. Så du och Cissi sitter i samma båt nu. Vi får se om den flyter.
Så Vimes och Brynolf var misstänksama mot mig och Cissi pga att de inte trodde Mukwa skulle uppge en sån sak som yrke? Men varför?Om ni hade en likadan förmåga skulle ni ju kunna fråga Mukwa själv. Är X ett yrke? Han skulle knappast vägra att svara på frågan efter att ha svarat mig och Cissi. Förklara gärna.
Har du också frågat Mukwa?
Hm... varför?
Missade du att jag försvarade dig när folk tyckte det var konstigt att du fick veta att X var ett yrke?

Cissi

Up to no good.
Ruga said:
Missade du att jag försvarade dig när folk tyckte det var konstigt att du fick veta att X var ett yrke?
Jag missade att du också hade frågat Mukwa om din förmåga men inte att du tog mitt parti.
Jag misstänker alla för ulveri när de backar mig i dylika misstag!

Men om du inte är ulv så... Tack!

Konrad Konvalj

Myrmidon
Brynolf said:
Ruga said:
Brynolf said:
Ruga said:
Vad är DTF?
Den Tredje Fraktionen

Allafall i mitt pm fanns info om en grupp som jag var osäker på om de var en fraktion eller ett yrke.
När Cissi pratade om fraktioner frågade jag mod specifikt om var det var. Jag förväntade mig mest ingen kommentar men fick svaret att dom är ett yrke. Så om det ljuger hon ej.
Intressant. Själv tror jag ju inte Mukwa skulle förklara det så tydligt när vi i stället kunde komma fram till det i spel. Så du och Cissi sitter i samma båt nu. Vi får se om den flyter.
Så Vimes och Brynolf var misstänksama mot mig och Cissi pga att de inte trodde Mukwa skulle uppge en sån sak som yrke? Men varför?Om ni hade en likadan förmåga skulle ni ju kunna fråga Mukwa själv. Är X ett yrke? Han skulle knappast vägra att svara på frågan efter att ha svarat mig och Cissi. Förklara gärna.
Det har ju visat sig att ni hade rätt. Det behöver dock inte betyda att ni blir grönare för det. Ni kan ju vara ulvar som sett era ulvpolares rollbeskrivningar och dragit slutsatsen att det rörde sig om yrken.

Anledningen till att det var misstänkt är ju att Mukwa borde ha gjort det tydligt från start att det var yrken det handlade om. Som du nog märkte var det många som inte drog den slutsatsen, utan började fnula om fler fraktioner och grupperingar. Mukwa måste ju ha fattat att vi skulle lista ut att det var yrken ganska snart i spelet. Jag tror till och med det var hans tanke med det hela; att skapa diskussion, att vi ska ha nåt att prata om och nysta i.

Att då svara på era frågor på det där sättet talar ju emot det. Möjligen kan han ha insett att han varit otydlig i beskrivningen av spelets förutsättningar. Men i så fall borde han ju ha gått ut öppet med det, inte bara svarat på era PM. Mycket meta-tänk här, men jag tror Mukwa är tillräckligt duglig som spelskapare för att det här ska ses som en smula suspekt.
Jag tycker mig se en något mer knivskarp Brynolf här och har själv börjat klura i dom här banorna. Bra jobb Brynolf!

Grejen är ju att jag drog fraktionskortet från början, men det berodde ju på att jag är en slapp bybo som inte orkar läsa igenom långa regelmassor. Jag vet ju hur jag skall spela så varför jag drog slutsatsen om att vi kanske inte fick fraktion på folk som rök baserades ju på att jag får se "fraktion" yrke/hobby när vissa spelare ryker.

Korpa lyfter ju snabbt fram inlägget som sätter mig på pottan. Byboigt och bra. Cissi och Purga (Burga?, Purg?) jag du fattar vem jag menar har uppenbarligen inte heller läst startinlägget eftersom de tror att de fått en förmåga som kan avläsa en tredje fraktion eller liknande. De båda kontaktar SL för att kolla läget. Jag måste nog gräva i det hela lite hårdare jag med.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Ruga said:
Som jag sa jag visste inte från början om det var ett yrke eller fraktion. Men när Cissi började prata om en tredje fraktion tänkte jag att magiker skulle kunna vara det. Så det var efter hon började tala om det som jag frågade.

KK så om du var misstänksam mot mig för att jag fick reda på att magiker var ett yrke. Skulle du då inte fråga Mukwa för att få det bekräftat?
Fråga Mukwa? Nej, jag skulle inte och har inte haft en tanke på att fråga Mukwa hur han tänkt sig att spelet skall fungera.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Ruga said:
Kommer du ihåg känslan av varför du var tvungen att försvara Cissi? Mig veterligen kan Cissi vara en ulv, men du kanske har full koll på läget här och fick en känsla av att Cissi måste förklaras till varje pris.

Ruga

Veteran
Cissi said:
Ruga said:
Jag missade att du också hade frågat Mukwa om din förmåga men inte att du tog mitt parti.

Men om du inte är ulv så... Tack!
Vilket misstag? Vi har ju rätt , x är ett yrke eller hur menar du?

Ruga

Veteran
Konrad Konvalj said:
Ruga said:
Kommer du ihåg känslan av varför du var tvungen att försvara Cissi? Mig veterligen kan Cissi vara en ulv, men du kanske har full koll på läget här och fick en känsla av att Cissi måste förklaras till varje pris.
Eftersom folk va på henne för grejen med yrken och jag visste att hon talade sanningen om det. Naturligtvis försvarar jag henne då.

Ruga

Veteran
Konrad Konvalj said:
Ruga said:
Som jag sa jag visste inte från början om det var ett yrke eller fraktion. Men när Cissi började prata om en tredje fraktion tänkte jag att magiker skulle kunna vara det. Så det var efter hon började tala om det som jag frågade.

KK så om du var misstänksam mot mig för att jag fick reda på att magiker var ett yrke. Skulle du då inte fråga Mukwa för att få det bekräftat?
Fråga Mukwa? Nej, jag skulle inte och har inte haft en tanke på att fråga Mukwa hur han tänkt sig att spelet skall fungera.
Konstigt!

Brynolf

Dum fan
Ruga said:
Konrad Konvalj said:
Ruga said:

Konstigt!
Att ni frågade är inte konstigt; vi var som sagt många som trodde precis som ni, att "X" kunde syfta på en undergruppering eller fration (vi som varit med ett tag frågade inte för att vi förutsatte att det var meningen att vi skulle ta reda på det själva och att Mukwa ändå inte skulle svara på frågan. Men det är helt i sin ordning att ni frågade). Det skumma är att ni fick svar. Det betyder ju (jag gör en Cassius här):

1. Att Mukwa INTE tänkt att vi ska ta reda på vad X är själva genom spel. Han förutsatte att vi skulle fatta det från start. Vad är då tanken med förmågorna? Om de inte bara är till för att skapa diskussion (som tex Vimes varit inne på), måste de ju faktiskt ha någon funktion.

2. Han trodde inte heller att det bara var ni två som missförstått. Det framgick ju tidigt att många var förvirrade kring sina förmågor. Det kan han inte ha missat. Så varför var det bara ni som fick veta?

Det här passar inte ihop med min världsbild.

Korpa

Umenörd
Cissi said:
Korpa är vaken och på men lite för lite aktiv, lite som Cassius. De skriver inte så många inlägg och deras inlägg är relativt safe i mina ögon.

Jag tror vi, efter vi har fått se lite mer av Tripp ska rikta in oss på de som varit relativt lågflygande och postat säkra grejer.

Jag ser att Brynolf postat en röst mot Cassius och också nämnt Korpa och vet inte om jag ska vara glad eller ledsen över att det kom upp medan jag skrev det här. Men jag följer gärna Brynolf i att granska Cassius och Korpa senare. Min röst ligger kvar på Tripp tills vi är nöjda med hans outning.
Jag tror det kan vara på sin plats att förklara hur jag spelar varulvsspel. Jag läser allt som skrivs men skriver själv mer sällan, vilket märks av redan nu. Aktivitet är inte min starka sida och har aldrig varit det, det kan nog de flesta som spelat med mig tidigare intyga. Jag kommer outa saker om mig själv först när det faktiskt finns ett intresse för det, kanske redan ikväll eller imorgon, det beror lite på vad ni andra vill och om ni kommer hinna bry er om mig innan första rundan är slut. Jag tenderar för övrigt alltid att flyga under radarn, som bybo är det ofrånkomligt med tanke på min spelstil, och som ulv i tidigare spel så har det varit praktiskt. Jag kan inte avge något löfte om att vara aktiv i det här spelet, jag kommer ändå inte kunna hålla det.

Jag inser också att det där ovan låter som en bortförklaring och en ursäkt, men det är menat som en förklaring för de som inte spelat med mig tidigare.

Jag kan inte heller påstå att jag har någon som känns röd riktigt, det är lite för tidigt för att uttala sig om det, och jag har ett fåtal som jag ser som snäppet grönare än andra. Återigen, i första rundan är det svårt att hinna uttala sig, särskilt i ett spel med 17 deltagare.

Om jag hinner så kan jag göra någon slags genomgång kring övriga spelare efter middagen, annars blir det ikväll efter kendon. Det beror på hur mycket tid som finns.

Max Raven

T12-kultist
Cissi said:
Av samma skäl var jag lite inne på att Konrad kan vara en ulv. Han pekade ut att jag ändrade på posten, sedan lade han till att han redan visste det och ville dra ner på misstankarna mot mig. Då kan man fråga sig om han ville dra blickarna till mig?

Alltså, från ert perspektiv så kan jag mycket väl vara varulv. Jag har sagt mitt yrke och mitt föremål, och av dem så går inget att verifiera förutom av Larsson, som jag har mina egna osäkerheter kring (se nedan).

Jag gillar inte att spä på paranoian utan att tillföra information, men att snacka lite (eller mycket) verkar vara en tell* för några.

Så här ser min potentiella varulvslista ut:

LJSLarsson: Sade sin förmåga efter jag outade mitt yrke. Det är i linje med flera andra angivna förmågor - ett säkert vad. Å andra sidan kan han inte ha velat låta ulvar sno till sig yrket - vilket jag är tacksam för. :gremsmile: Det är nog värre med den som säger att den är gycklare. Om jag blir nattmördad och inte lynchad så måste Larsson, om han är ulv, säga att jag var mitt yrke (om jag nattmördas tror jag inte det finns några tvivel om det). Om jag lynchas så får han lite mer spelutrymme.

tripp_trap
: Har sagt väldigt lite om sig själv. Har haft diskussioner med (mest) Vimes om metabetydelsen av de sju vålnaderna. Jag inflikade något om att siffra kunde vara från traditionell sagostruktur (ergo meningslös), vilket jag hoppas inte uppförstoras. Tripp_trap har också sagt ganska lite om sig själv och han och Vimes har varit i luven på varandra.

Brynolf: Sagt väldigt lite. Föreslog att vi skulle outa vilka yrken våra förmågor gav info om. Som KK sa, kanske mest nyttigt för ulvarna.

Konrad Konvalj: Pratar jättemycket. Inte något att bygga ett case på. Det finns ovan också (att han drog uppmärksamheten mot mig). Jag har lite samma problem med honom och Vicotnik - de är kanske lite för erfarna för att man ska kunna dra några slutsatser från deras beteenden. In my humble opinion då.

Bör tilläggas att de här är inte särskilt röda för mig. Deras beteende är mönster i vardande som kan ge något längre fram.

Annat folk, som jag inte ser som röda men har funderingar kring:

Ruga: Har inte mycket info om Ruga. Vet hennes förmåga (se om magiker lämnar spel?) och vi vet fortfarande inte om vem som är magiker.

Cissi: Verkade snurra till det lite i början, blev lite förvirring kring fraktioner. Inte bra (men jag var nog lika illa själv).

Det verkar finnas en stor mängd folk med passiva förmågor. Det känns lite osäkert. Det är lätt för en ulv att försöka försvinna i mängden här. Rimligen finns det väl inte en "veta om yrke x åker ut"-förmåga för alla yrken som finns i spel (med tanke på aktiva förmågor), om inte ulvar är yrkeslösa?

*vilka jag personligen inte tror på, iaf inte i utan annan information.

Ruga

Veteran
Brynolf said:
Ruga said:
Konrad Konvalj said:
Ruga said:

Konstigt!
Att ni frågade är inte konstigt; vi var som sagt många som trodde precis som ni, att "X" kunde syfta på en undergruppering eller fration (vi som varit med ett tag frågade inte för att vi förutsatte att det var meningen att vi skulle ta reda på det själva och att Mukwa ändå inte skulle svara på frågan. Men det är helt i sin ordning att ni frågade). Det skumma är att ni fick svar. Det betyder ju (jag gör en Cassius här):

1. Att Mukwa INTE tänkt att vi ska ta reda på vad X är själva genom spel. Han förutsatte att vi skulle fatta det från start. Vad är då tanken med förmågorna? Om de inte bara är till för att skapa diskussion (som tex Vimes varit inne på), måste de ju faktiskt ha någon funktion.

2. Han trodde inte heller att det bara var ni två som missförstått. Det framgick ju tidigt att många var förvirrade kring sina förmågor. Det kan han inte ha missat. Så varför var det bara ni som fick veta?

Det här passar inte ihop med min världsbild.
Det som är konstigt är detta. Du får reda på av Cissi och mig att vi faktiskt fått svar på frågan. Vi kan tala sanning vi kan ljuga ,men eftersom du påstår sig ha samma roll som oss så är det lätt för dig att kontrollera frågan skälv. Allt du behöver göra är att själv fråga mod samma fråga! Eller menar du att du frågat men ej fått svar? För i såfall är det ännu konstigare.

Lukas

Mannen i Gult
Ruga said:
Eftersom folk va på henne för grejen med yrken och jag visste att hon talade sanningen om det. Naturligtvis försvarar jag henne då.
Hur kan du veta att hon talar sanning?

Brynolf

Dum fan
Ruga said:
Det som är konstigt är detta. Du får reda på av Cissi och mig att vi faktiskt fått svar på frågan. Vi kan tala sanning vi kan ljuga ,men eftersom du påstår sig ha samma roll som oss så är det lätt för dig att kontrollera frågan skälv. Allt du behöver göra är att själv fråga mod samma fråga! Eller menar du att du frågat men ej fått svar? För i såfall är det ännu konstigare.
Touche! :gremsmile: Det hade jag inte tänkt på alls. Jag PMar på stubben.

Oavsett hur det ligger till med er ulvighet, however, är det här en intressant grej. Mina två punkter ovan är ändå aktuella (med den eventuella ändringen att "varför får man bara veta om man PMar").

Lukas

Mannen i Gult
Lite lösa tankar om spelet:

Vimes verkar vara ganska aggressiv i sitt spelande, alltså mer än han brukar vara som bybo

Jag tror till skillnad från andra att vi förmodligen har minst en ulv bland de riktigt aktiva, eftersom vi i nuläget verkar ha flera som verkligen pekar med hela handen.

Jag har en teori om Tripp-trapp som skulle kanske kunna förklara hans konstiga brödsmula, men jag väntar med att säga något tills efter han haf kommit med en egen förklaring.

Ruga

Veteran
Lu-kaazh said:
Ruga said:
Som jag upprepat nu några gånger så har jag frågat mod om X är ett yrke.

Lukas

Mannen i Gult
Ruga said:
Lu-kaazh said:
Ruga said:
ja men det BEVISAR inte att Cissi faktiskt gjort det, jag tycker faktiskt inte det är så konstigt att mod svarar om någon frågar.

Ruga

Veteran
Lu-kaazh said:
Ruga said:
Lu-kaazh said:
Ruga said:
ja men det BEVISAR inte att Cissi faktiskt gjort det, jag tycker faktiskt inte det är så konstigt att mod svarar om någon frågar.
Eh va? Cissi säger att X är ett yrke att hon fått svaret av mod. Folk säger att det är konstigt att hon fick svaret av mod.Jag säger att jag frågat mod och att ja X är ett yrke. Och ja man kan få svaret på den frågan av mod. Så hon talar sanning om att X är ett yrke. Vad är det du inte förstår?

Lukas

Mannen i Gult
Ruga said:
Lu-kaazh said:
Ruga said:
Lu-kaazh said:
Eh va? Cissi säger att X är ett yrke att hon fått svaret av mod. Folk säger att det är konstigt att hon fick svaret av mod.Jag säger att jag frågat mod och att ja X är ett yrke. Och ja man kan få svaret på den frågan av mod. Så hon talar sanning om att X är ett yrke. Vad är det du inte förstår?
Det vi får fram är:
1.X är ett yrke
2. man kan få veta att X är ett yrke om man frågar mod

Det vi inte vet är
1. att cissi talade sanning om att hon missförstod det till att börja med.