Nekromanti Ett äventyr - Uppdraget (Runda 1)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Larsson said:
Nej, jag ser Konrad fortfarande som röd. Folk som direkt hoppade på tåget, som Luukaz, får ett lite rött sken... men jag tror nog att det beror på kvantiteten i Konrads arbete snarare än kvaliteten. Jag, som tjabbat med Konrad sedan start, tog dock från början en mer skeptisk hållning.
Fast Lu-kaazh lade ju fram sina misstankar innan mig? Jag samlade på mig lite mer innan jag lade fram min pryl.

Vimes

Sillkung
Disel monster:

1. Ja, du menar att Max och Lukas har förmågor som inte är "veta när yrke X dör"? Det här är mina fem cent: "veta när yrke X dör" är ekvivalent med vanilla. Det betyder inget och kommer inte hjälpa oss, för ulvarna har alibiroller. Min tolkning av spelet är "klassiker med brus" (för att parafrasera vem den nu var). Avvikelser från mallen indikerar alltså något annat än vanilla, i.e. powerroller. I värsta fall är det så att byn inte tjänar något (annat än att ha diskussionsämnen att arbeta med) på att diskutera och outa rollinfo, att det enda outning innebär i spelupplägget är att powerrollerna syns. Dock hade Brynolf en bra passus om det här där han utifrån Thibaultkoden diskuterade att ulvarna kanske har ljugit fast de inte behöver ljuga, i så fall kan det vara värdefullt att jaga på med föremål/yrke.

2. Med tanke på ovanstående undrar jag inte om inte loppet redan är kört och det lika gärna skulle kunna massoutas. Dock förbiser massoutning rollinfons instrumentella värde som fribiljetter från drev. Byspelet på WRNU har utvekclats till ett tillstånd där drevet har blivit mindre viktigt. Förut skapade man drev som man via outning kunde fiköpa sig med, detta skapade en viss rytm i byn, och flera blev drevade per runda. Numera arbetar inte byn riktigt så. Det tycker jag är lite synd.

Men att skrika med megafon om massoutningar? Grejen är att jag inte tror att det kommer ge oss något, direkt. Jag tror egentligen inte vi tjnar eller förlorar på det, längre. Det mesta är redan ute. För mig är det en ickefråga. Och jag tycker scum tell-jakten går rätt bra även utan massoutningar.

Ruga

Veteran
Konrad Konvalj said:
Ruga said:
Konrad Konvalj said:
Jag nämnde det säkert förut men jag tar det igen..

Cissi said:
Jag hade totalt missuppfattat en detalj i min roll men nu när Mukwa rett ut begreppen så vill jag backa igen från lite som jag sagt tidigare.
Ruga said:
När Cissi pratade om fraktioner frågade jag mod specifikt om var det var. Jag förväntade mig mest ingen kommentar men fick svaret att dom är ett yrke. Så om det ljuger hon ej.
Det är alltså dessa två inlägg som övertygar mig om att det inte står rätt till.
Ja Cissi ljuger ej om att X är ett yrke ,jag har fått det bekräftat av mod. Vad är det du försöker få det till?!
Att du visste att hon kontaktat Mukwa och frågat exakt den saken innan hon själv bekräftat det. Det krävs typ telepati för att förstå det.
Seriöst om du jagat mig för att jag råkat skriva det istället för dom tappar jag tron på din varulvsjägarförmåga..
Nu skriver jag om det supertydligt vad jag menade så hoppas jag du förstår. Mina kommentarer på mitt eget citat i parentes.

"När Cissi pratade om fraktioner frågade jag mod specifikt om var det var.(Jag frågade mod om vad magiker var för något) Jag förväntade mig mest ingen kommentar men fick svaret att dom är ett yrke. Så om det ljuger hon ej."
(Cissi ljuger ej om att magiker är ett yrke. Magiker är ett yrke för det har mod berättat för mig. .Det här var alltså när jag trodde att alla hade magiker. )Jag ser inte att jag gjort ngt konstigt alls . Bybor får aldrig vara rädda att försvara någon om de tror personen är oskyldig eller om de har info gynnande personen.
Jag tror inte KK är ulv vilket gör det ännu mer frustrerande.

Nu känner jag att jag lika gärna kan säga allt.
Mitt föremål är en kompass och mitt yrke är forskare.
Något jag kom och tänka på igår är att kompassen kan vara kopplat till sjöfararen om Cissi talar sanning. Jag tänkte mig först en kompass som man har i skogen och det var därför jag skrev tidigare att det är ngt alla äventyrare har nytta av.

Angående Armitage så brukar han vara aktiv och ogilla när andra är oaktiva så han har väl glömt spelet någon anledning . Tror inte han skulle ligga lågt som ulv utan han kan nog vara vilket som och har troligtvis glömt det här helt eller ngt.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vico said:
För övrigt så anser jag att samtliga ska gå ut med sina yrken/föremål och eventuellt sina förmågor innan första rundan avslutas detta för att vi inte ska tappa någon information om våra roller. Vi kommer trots allt ändå förlora Jake's roll, vilket kommer bli ett tomrum. Men har vi övriag roller så kan vi nog gissa oss till vad Jake hade för roll.
Jag håller absolut med på det hela gällande yrke+utrustning.

Förmågan kan vi nog hålla lite för oss själva för att invänta nattfasen och se vad som händer när vi vaknar upp igen.

Det går ju redan nu att bygga ihop ett flertal spelare. Får jag tid över så kommer jag lägga ut mina tankar om det hela.

Att ulvarna har alibi roller står ju rätt klart i detta nu och det är inte på något vis grönande att ha en kompis som man går ihop bra med.

Ett fint dokument med alla roller länkade vore att föredra så ni som fört data på det hela kan ju göra ett sådant. Jag själv tror jag tar den långa vägen och jobbar fram det via tråden.

tripp_trap

Veteran
Vimes said:
Jättebra att du lyfter blicken från vårt tjafs, tripp. Diselsoppan har verkligen inte bidragit med mycket i spelet.

Men, jag tycker fortfarande att du måste outa ditt yrke (och alltså förklara dyrk-smulan). Problematiken kring den försvinner inte för att du outat harpa som föremål. Varför valde du att outa något annat än det du pressades på förresten? Är det inte märkligt att du smular din harpa efter att Liliana outat sin dyrksats? Varför vill du inte outa ditt yrke (som du ju inledde med att brödsmula)?

Kom igen nu. Misstankarna mot dig kan försvinna så lätt. Ta den chansen.
Eftersom jag fortfarande har press på mig i kombination med att jag kommer hem sent ikväll så kan jag gå ut med mitt yrke:

Jag är en Tjuv.

Jag hinner inte be om mer från Dieselsoppa nu, och därför känns det dumt att ha kvar rösten på honom när han faktiskt tagit sig tid att svara. Men förhoppningsvis hinner jag hem för att läsa/fråga Dieselsoppa om mer och eventuellt ändra min röst ikväll.

Vimes

Sillkung
okej, du är tjuv alltså. Hur tänkte du att "låsa upp" skulle kunna vara en brödsmula till ditt yrke?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Tydligen verkar det finnas både kompetenta och mindre kompetenta äventyrar yrken.
Vi har trots allt yrken som sträcker sig från Bonde & trädgårdsmästare till tjuv och tempelriddare. Jag skulle inte bli förvånad ifall vi har en någorlunda jämn fördelning av kompetenta/icke kompetenta äventyrar yrken. Och om det skulle vara så, då har jag mina misstankar om att ulvarna kan vara jämt fördelade mellan dessa yrken.
Skulle någon av dessa två grupper vara majoritet så har vi troligtvis fler ulvar i den större gruppen.

Cassius

Hero
Vicotnik said:
Tydligen verkar det finnas både kompetenta och mindre kompetenta äventyrar yrken.
Vi har trots allt yrken som sträcker sig från Bonde & trädgårdsmästare till tjuv och tempelriddare. Jag skulle inte bli förvånad ifall vi har en någorlunda jämn fördelning av kompetenta/icke kompetenta äventyrar yrken. Och om det skulle vara så, då har jag mina misstankar om att ulvarna kan vara jämt fördelade mellan dessa yrken.
Skulle någon av dessa två grupper vara majoritet så har vi troligtvis fler ulvar i den större gruppen.
Intressant teori. Jag kan då outa att jag har ett kompentent yrke. Jag vill be om ursäkt för min låga aktivitet. Jag är lite mitt uppe i en flytt. Men jag är med och håller på att läsa ifatt just nu!

Ruga

Veteran
Konrad Konvalj said:
Ruga said:
Och hur vet du att en Magiker lämnar spel?
Om du menar vad för "fluff" som står i anslutning i texten så står ung så här. Jag har skrivigt om det. Vad som är annorlunda med en magiker och dig är att du vet att du inte har koll på vad du sysslar med.

LJSLarsson

Hero
Skulle någon kunna göra en röstsammanställning? Jag sitter på telefonen på jobbet och skall senare idag spendera kvalitetstid med familjen (usch för sådant när det finns viktiga saker som varulvsspel att syssla med), så jag ar lite svårt att få en överblick på rösterna.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Outningar [Demo-ex-prototyp]

Brynolf: Är X siar X och har X
Cassius: Är X siar X och har X
Cissi: Är X siar Sjöfarare och har X
Dieselsoppa: Är Tempelriddare siar Bard och har Bandage
Empericus: Är X siar X och har X
Jake: Är ur spel
K.K: Är Präst siar X och har en Magisk Stav
Korpa: Är X siar X och har X
Liliana: Är X siar Gycklare och har en Dyrksats
Larsson: Är Trädgårdsmästare siar Jägare och har Halsband av ben
Lu-kaazh: Har specialförmåga som vi kan botanisera i när någon dör.
Max Raven: Är Jägare har annan förmåga har Örter
Ruga: Är Forskare siar Magiker och har ett Kompass
Tripp: Är Tjuv siar X och har Harpa
Tyr: Är Magiker siar X och har Bok
Vicotnik: Är Bonde siar Hantverkare och har Svärd
Vimes: Är X siar Riddare och har Jongleringsbollar

Nu kan jag ha missat något så det är bara att fylla på och rätta mig.

En ytterligare paragraf som kan läggas in i det hela är om det just du kan sia finns outat? Brynolf har gått ut med att det inte finns något yrke outat som han kan sia. Kan vara samma sak med föremål.

Att Cissi är någon form av Hantverkare det har jag skrivit förut så det kan jag skriva igen.

Emp´s yrkesroll och föremål har jag gissat mig till och kanske någon mer som inte har outat.

Något som stämmer överens på de flesta ställen så vitt jag förstår det är att det framkommer att de som outat inte kan använda sitt föremål.

I vilken ordning det har outats vore också bra att veta.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Ruga said:
Konrad Konvalj said:
Ruga said:
Och hur vet du att en Magiker lämnar spel?
Om du menar vad för "fluff" som står i anslutning i texten så står ung så här. Jag har skrivigt om det. Vad som är annorlunda med en magiker och dig är att du vet att du inte har koll på vad du sysslar med.
Okay. Det bekräftar alltså det du skrev för typ 100 år sedan när du skrev att du inte hade någon koll. Jag har funderat på det inlägget länge, men nu förstår jag det.

Med det sagt så kan jag förstärka min tro att ulvarna har alibi roller.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Cissi said:
Konrad Konvalj said:
Cissi said:
Outning: Jag får reda på om sjöfararen lämnar spelet.
Hur får du reda på det?
Ingen aning. Det står att jag får reda på det, inget mer.
Skillnaden mellan min info mot Cissis är således att det finns en förklaring varför jag kan sia X.

Jag vet med mig att Vimes varit tydligt med detta så även Larsson och kanske någon mer. (Ruga helt uppenbarligen eftersom det framkommer i inlägget ovan)

Patient Beta

Swordsman
LJSLarsson said:
Skulle någon kunna göra en röstsammanställning? Jag sitter på telefonen på jobbet och skall senare idag spendera kvalitetstid med familjen (usch för sådant när det finns viktiga saker som varulvsspel att syssla med), så jag ar lite svårt att få en överblick på rösterna.
Voila!
tripp_trap har 8 röster (Cissi, Empiricus, Konrad Konvalj, Max Raven, Ruga, Tyr, Vicotnic och Vimes)
Cissi har 2 röster (Dieselsoppa och Korpa)
Max Raven har 2 röster (Lu-Kaazh och Liliana)
Cassius har 1 röst (Brynolf)
Dieselsoppa har 1 röst (tripp_trap)
Konrad Konvalj har 1 röst (LJSLarsson)
LJSLarsson har 1 röst (Cassius)

Borde stämma, säg till om nåt är lurt.

Basenanji

Postd20modernist
Re: Outningar [Demo-ex-prototyp]

Jag skulle vilja att vi började göra någon sorts lista över vilka som grönar varandra.

Hittills ser jag endast följande mönster:

Ruga ser när Magiker lämnar spel-->Tyr är Magiker

Det behöver ju inte betyda att Tyr och Ruga är gröna, men kan vara värt att följa upp. Vem outade tex vad först Tyrs/Rugas fall?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Outningar [Demo-ex-prototyp]

Dieselsoppa said:
Jag skulle vilja att vi började göra någon sorts lista över vilka som grönar varandra.

Hittills ser jag endast följande mönster:

Ruga ser när Magiker lämnar spel-->Tyr är Magiker

Det behöver ju inte betyda att Tyr och Ruga är gröna, men kan vara värt att följa upp. Vem outade tex vad först Tyrs/Rugas fall?
Fast Basse det finns en massa mönster att följa.

Vimes ser när Riddare lämnar spel --> Dieselfnatt är Tempelriddare.

Larsson ser när Jägare lämnar spel --> Max Raven är Jägare.

Har du en fling med Ruga och kommer till räddning nu eller varför ser du inte längre än näsan räcker?

Och det grönar ingen på något vis.

Patient Beta

Swordsman
Empiricus said:
LJSLarsson said:
Voila!
tripp_trap har 8 röster (Cissi, Empiricus, Konrad Konvalj, Max Raven, Ruga, Tyr, Vicotnic och Vimes)
Cissi har 2 röster (Dieselsoppa och Korpa)
Max Raven har 2 röster (Lu-Kaazh och Liliana)
Cassius har 1 röst (Brynolf)
Dieselsoppa har 1 röst (tripp_trap)
Konrad Konvalj har 1 röst (LJSLarsson)
LJSLarsson har 1 röst (Cassius)

Borde stämma, säg till om nåt är lurt.
Glömde skriva:
Minns också Jake Armitage, som inte har lagt en röst

Cassius

Hero
Empiricus said:
Nu är vi alltså uppe i åtta (8) röster på tripp_trap, halva deltagarantalet med andra ord. Det borde betyda att det finns plats för ett drev till mot någon, om det finns fler som skulle behöva lite översyn.

Jag är lite nyfiken på Cassius, som har varit bra på att tidigt komma och förespråka struktur, men som inte förrän i går kväll skrivit en rad om sig själv:

Jag håller på att läsa ifatt och outningarna om förmåga grönar en del folk i min bok. Varför?

1. Jag har samma typ av förmåga.
Jag tänker dock inte flytta min röst nu själv, men jag tycker det tål att tänkas på.
Det stämmer att jag inte har skrivit jätte mycket om mig själv, men jag var tidigare än vad du skrev eller jag brödsmulade tidigare. Tidigt i första rundan när Cissi beskrev sin förmåga i väldigt luddiga ordalag så skrev jag "Det grönar dig". Eftersom jag hade en liknande förmåga. Kolla upp det.

Sedan har jag inte kastat ut några outningar utan att blivit frågad, varför?

1. För att outningarna ska ske när de krävs så att de blir tydliga och syns.

2. Min aktivitet har varit låg och jag har varit osäker på vad som är känslig information och vad som inte är det.

Men jag svarar gärna på frågor och jag tycker det är bra att du tar upp min aktivitet.

Nu ska jag inte köra ett kontradrev, men jag tycker att det är viktigt att notera att Emp själv inte har droppat så mycket info utan mest arbetat med att sammanställa info(här kan jag möjligen ha fel, men det är så jag uppfattat det), det är skit viktigt att folk gör det men vi ska vara försiktiga så det inte blir som med Arvidios i Hounted House. Det är ett lätt sätt att se ut att vara med i spelet utan att behöva säga så mycket.