Nekromanti Ett forum för miniatyrer, spelplaner och sånt

solvebring

Superhero
Jag kan hålla med dig och Krank om att det kan föreligga ett behov av att slå ihop forum men jag menar att det inte hindrar skapandet av ett eget forum för prylarna.
Hindrar? Nej.
Fullkomligt onödigt i alla fall? Ja.

Du vill undvika principiella argument trots att principer är en stadig grund för praktiska beslut. Principer skapar ordning och kriterier och bidrar till att beslut baserat på magkänsla blir färre.
Jag tycker det känns mer värt att handla rationellt och effektivt före att hålla på principer. Principer leder ofta till så kallade dispyter om principsaker - vilket ofta mest bara är påhitt.

Praktiska argument har jag redan tagit upp: Det bidrar till ett mer strukturerat rollspel.nu, för mig som är intresserad av ämnet är det svårt att bedöma var jag skall publicera inlägg som berör miniatyrer, handouts etc.
Det blir ännu ett forum som ska modereras. Det blir ännu ett forum som ska vara med och bråka i navigationen. Det är ännu ett forum som kommer att ligga i träda eftersom sådana poster inte direkt är jätteaktuella. Det är kort sagt ännu ett forum som egentligen inte behövs.

Förövrigt förstår jag inte hur du kan ha svårt med att veta vart du ska posta annars. Handlar det om rollspel, posta det i rollspelforumet. Handlar det om att skapa/bygga till rollspel så posta i makarforumet. Har det inte med rollspel att göra så posta i forumet för övriga spel.

För andra som söker trådar som handlar om samma ämne tvingas man idag begränsa sig till sökfunktionen. Ett eget forum där ämnena sorteras in gör det enklare för användare som söker sig till informationen.
Du kan söka forumkatergori för forumskategori om det är noggrannhet du söker. Annars finns bevakningslistorna som hjälper dig att hålla koll på alla de forum där sådant kan komma att dyka upp.

Återigen, de som inte är intresserade av ämnet kommer inte lida av att det finns ett till forum i listan.
Du skrev: "Praktiska argument har jag redan tagit upp: Det bidrar till ett mer strukturerat rollspel.nu, för mig som är intresserad av ämnet är det svårt att bedöma var jag skall publicera inlägg som berör miniatyrer, handouts etc."

Av praktiska argument vill jag samla så mycket som möjligt under ett forum för att 1. Undvika fövirring. 2. Undvika att man slösar på utrymme, navigationseffektivitet och ork på något som verkligen inte behövs, utan som anordnas bara för att.

Rollspel.nu har många kategorier alla redan. Forum med jättelånga forumlistor som är indelade i löjliga hårklyverier är tröttsamma. För en känsla av stilrenhet, enkel navigation och ett effektivt diskussionsrum är min åsikt att man inte bör utvidga forumet i onödan.

... Men jag märker att vår diskussion är relativt dödfödd. Jag säger ditt, du säger datt. Jag säger ditt, du säger datt. Vi tycker olika helt enkelt, och det får vi leva med.

Jag har uttryckt min åsikt i frågan och den står jag bestämt för - med hälarna i marken. :gremwink:

Genesis

Ni dés ni maître
Jag håller med krank och Eksem. Det finns två sätt som nya forum skapas på WRNU: antingen känns det som att en viss typ av diskussion börjar ta upp för mycket plats på ett mer allmänt forum eller så kommer en spelmakare och ber om ett eget forum. Förlaget hamnar inte under någon av dessa kategorier och jag ser ingen anledning att ändra på rutinerna. Nya forum bör skapas efter behov och jag tror inte att behov skapas av nya forum.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
solvebring said:
Jag har uttryckt min åsikt i frågan och den står jag bestämt för - med hälarna i marken. :gremwink:
Det där tycker jag är en ganska dålig ståndpunkt i en diskussion. Liksom, "jag tycker såhär, och det finns ingenting i hela världen som kan få mig att ändra åsikt".

Jag håller inte heller med Persson om att behovet för ett propsforum finns i dagsläget, men jag håller det åtminstone tillräckligt öppet för att kunna byta åsikt om han (eller någon annan) presenterar en anledning jag kan köpa.

solverbring said:
Handlar det om att skapa/bygga till rollspel så posta i makarforumet.
Så när jag har målat miniatyrer eller byggt rollspelsterräng så ska det ligga i makarforumet? Skulle inte tro det.

solvebring said:
Det blir ännu ett forum som ska modereras.
Det där tycker jag är ett icke-argument. Rekrytera ett par till moderatorer, det finns med all sannolikhet ett gäng användare som är både kapabla och villiga att hjälpa till med modereringen.

Som sagt, jag håller inte med Persson just nu, men jag är åtminstone beredd att lyssna på honom. Är du?

Vitulv

Eksem said:
Jag förstår att ett forums existens faktiskt KAN skapa innehåll som inte annars skulle funnits; men man riskerar också att göra ämnet osynligt för andra än den dedikerade kretsen och därmed också gå miste om potentiella diskussioner.
Just chansen att det skulle kunna öka intresset av props och sånt gör att jag ändå känner att det kunde vara värt ett försök. Jag tror inte fullt ut på förslaget, men jag kan tänka mig att hoppas tillräckligt mycket på det för att prova om det funkar.

solvebring

Superhero
Det där tycker jag är en ganska dålig ståndpunkt i en diskussion. Liksom, "jag tycker såhär, och det finns ingenting i hela världen som kan få mig att ändra åsikt".

Jag håller inte heller med Persson om att behovet för ett propsforum finns i dagsläget, men jag håller det åtminstone tillräckligt öppet för att kunna byta åsikt om han (eller någon annan) presenterar en anledning jag kan köpa.
Det jag menar är att vi håller på med en fullkomligt död diskussion just för att ingen av oss verkar kunna säga något som övertygar den andre. Med andra ord står vi bara och upprepar oss utan att kunna säga någonting riktigt, och därmed ville jag med meningen ovan sätta punkt för mig.

Så när jag har målat miniatyrer eller byggt rollspelsterräng så ska det ligga i makarforumet? Skulle inte tro det.
Nej, men du kan säkert peta in det under Övriga spel. Och vad gäller terräng så - jo, klart du kan ta en cool dungeon eller liknande och visa upp på rollspelsforumet så länge det har med rollspel att göra. Du gjorde väl det med din tvåvånings-grid?
Kort sagt - är det något som kan anses mer väsentligt för rollspel än figurspel så är det väl rollspelsforumet framför andra forum som gäller?

Det där tycker jag är ett icke-argument. Rekrytera ett par till moderatorer, det finns med all sannolikhet ett gäng användare som är både kapabla och villiga att hjälpa till med modereringen.
Sant, ursäkta mig för den.

Som sagt, jag håller inte med Persson just nu, men jag är åtminstone beredd att lyssna på honom. Är du?
Javisst, när han kan komma med något konkret och inte bara vill för sakens skull. Visst - det kan kännas kul med ett nytt forum, men kul gör det ju inte mer nödvändigt. Forumet har en praxis, forumet har sagt sig vilja hålla ned på onödiga kategorier. Varför ska vi då släppa in ett forum som ingen egentligen har behov av?
Det är helt enkelt bara det jag vill säga.

Vitulv

solvebring said:
Nej, men du kan säkert peta in det under Övriga spel.
Varför det, om jag har målat det för rollspel?

solvebring said:
Varför ska vi då släppa in ett forum som ingen egentligen har behov av?
Vänta nu. Vem är du att bestämma vad folk har behov av eller inte? Mig veterligen spelar du inte rollspel med vare sig miniatyrer eller terräng, och då borde du rimligtvis vara fel person att bedöma huruvida vi andra har ett behov av det eller inte.

tull

Hero
Solvebring skriver: Nej, men du kan säkert peta in det under Övriga spel. Och vad gäller terräng så - jo, klart du kan ta en cool dungeon eller liknande och visa upp på rollspelsforumet så länge det har med rollspel att göra. Du gjorde väl det med din tvåvånings-grid?
Kort sagt - är det något som kan anses mer väsentligt för rollspel än figurspel så är det väl rollspelsforumet framför andra forum som gäller?

Att det uppstår en diskussion om var ämnet hör hemma visar på att det är otydligt vart det hör hemma i den befintliga strukturen.

Solvebring skriver: Javisst, när han kan komma med något konkret och inte bara vill för sakens skull. Visst - det kan kännas kul med ett nytt forum, men kul gör det ju inte mer nödvändigt. Forumet har en praxis, forumet har sagt sig vilja hålla ned på onödiga kategorier. Varför ska vi då släppa in ett forum som ingen egentligen har behov av?

Jag har kommit med konkreta argument men om läsaren är stressar för att hinna läsa och skriva i alla trådar är det lätt att missa kanske.
Konkret: Det är otydligt vart propsen hör hemma i den befintliga strukturen och jag menar att behovet finns redan idag. Är man intresserad av att läsa om ämnet blir det enklare att finna det man söker. På samma sätt som de som är intresserad av att skapa rollspel hittar sin grej i ett specifikt forum.

Jag tycker också du är ignorant mot de som skriver i den här tråden när du säger att ingen har ett behov av ett sådant forum. Om du nu inte är lagd åt platons idéer vilket jag antar att du inte är eftersom du tycker principer är dåliga. Sju av elva deltagare i tråden anser att förslaget är bra, sju anser att det finns ett behov.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
Vänta nu. Vem är du att bestämma vad folk har behov av eller inte? Mig veterligen spelar du inte rollspel med vare sig miniatyrer eller terräng, och då borde du rimligtvis vara fel person att bedöma huruvida vi andra har ett behov av det eller inte.
Det är såklart inte bokstavligen ingen som har behovet, men:

Perssons argument går ju ut på att skapa intresse snarare än att fylla ett existerande behov. Det finns helt klart de som har behov, men eftersom - såvitt jag kan se - varken rollspels- eller rollspelsmakarforumen inte översvämmats av såna trådar så känns det inte som att behovet är så stort eller så utspritt.

//Krank, som för övrigt skulle lägga såna trådar i rollspelsforumet, men det är mest för att han lider av missuppfattningen att enbart sånt som har med att skriva/skapa rollspel bör postas där...

Vitulv

krank said:
//Krank, som för övrigt skulle lägga såna trådar i rollspelsforumet, men det är mest för att han lider av missuppfattningen att enbart sånt som har med att skriva/skapa rollspel bör postas där...
Menar du rollspelsmakarforumet? I så fall kan jag nog inte hålla med dig, även om jag fattar hur du menar. När jag skapar terräng, props och minis till rollspel så har jag aldrig sett det som rollspelsmakande, och jag har i det närmaste inget gemensamt med det som diskuteras i makarforumet.

Jag skapar props för att förhöja min och mina spelares rollspelsupplevelse, och därmed borde det närmast vara att jämställa med spelledartekniker, och således placeras i rollspelsforumet.

Att vi tycker olika talar faktiskt för Perssons förslag.

solvebring

Superhero
Vitulv said:
solvebring said:
Nej, men du kan säkert peta in det under Övriga spel.
Varför det, om jag har målat det för rollspel?
För att den sittande redaktionen inte har tillåtit den bredden av forumet. Sedan kan jag väl, personligen, tycka att själva målandet har mer med estetiska nöjen som måleri och dylika att göra, och därav passar sig bättre på de delar av forumet där man antingen kan diskutera just figurer eller för den delen måleri och hantverk. Folk postar ju t.ex. sina målade figurer i galleriet där det finns en avsedd kategori för spelrelaterat.

Vitulv said:
solvebring said:
Varför ska vi då släppa in ett forum som ingen egentligen har behov av?
Jag utgår från den paxis forumet har satt för att hålla nere onödiga trådar. Kort sagt - om andra forum inte drunknar i innehållet av sådana ämnen finns det inget behov av ett eget forum för sådana saker. Ärligt?
... Och utifrån det lilla innehållet de trådarna faktiskt gör av forumet så är det ju lämpligare att behålla forumet som det är, och låta de ämnena figurera i andra forum, där också de faktiskt kan postas. Det har du ju bevisat själv genom att dela dina dungeonbilder där.

Förövrigt uttrycker jag min personliga ståndpunkt och varför jag tycker som jag tycker - och varför jag tror att det är rationellt att se det på det viset. Med andra ord uttrycker jag bara min åsikt - vilken jag dock inte tänker ändra om det inte kommer några för mig väsentliga argument.

Säg säger bara det som enligt mig, med utgångspunkt från tidigare diskussioner om forumsmängd och till det personliga åsikter, tycker om ämnet.

... Och så fann jag det surt att stå och bolla med Persson när varken han eller jag fann varandras argument vettigare. Då är det ju bättre att konstatera och sätta punkt. Jag respekterar och gillar trots allt Persson väldigt mycket, så jag vill inte bråka med honom bara för att.

solvebring

Superhero
Vitulv said:
krank said:
Menar du rollspelsmakarforumet? I så fall kan jag nog inte hålla med dig, även om jag fattar hur du menar. När jag skapar terräng, props och minis till rollspel så har jag aldrig sett det som rollspelsmakande, och jag har i det närmaste inget gemensamt med det som diskuteras i makarforumet.

Jag skapar props för att förhöja min och mina spelares rollspelsupplevelse, och därmed borde det närmast vara att jämställa med spelledartekniker, och således placeras i rollspelsforumet.
Och det är bannemej synd att du inte visat upp dem i rollspelsforumet. Jag gillar props! =) Speciellt handouts av både föremål liksom dokument. Pops är ett jätteroligt ämne och som i allra högsta grad hör spelandet liksom makandet till. Jag tycker kort sagt att det hör hemma där och att folk inte ska dra sig för att posta sådant i de forumen - som ju faktiskt är avsedda för det som rör rollspel.

Kanske bör redaktionen överväga att fila till forumsbeskrivningarna lite och därmed bredda innehållsacceptansen lite - för det är ju där som problemet verkar ligga?

Vitulv

solvebring said:
För att den sittande redaktionen inte har tillåtit den bredden av forumet.
Åh fan, det hade jag faktiskt ingen aning om. Är det så? I så fall borde ju någon låsa skiten ur min Kingmaker-tråd, och jag borde vara avstängd vid det här laget.

solvebring said:
Jag utgår från den paxis forumet har satt för att hålla nere onödiga trådar. Kort sagt - om andra forum inte drunknar i innehållet av sådana ämnen finns det inget behov av ett eget forum för sådana saker.
Den praxisen kände jag inte till heller. Är det här verkligen uttalat, eller är det något som du har fått för dig?

Vitulv

solvebring said:
Vitulv said:
krank said:

Och det är bannemej synd att du inte visat upp dem i rollspelsforumet. Jag gillar props! =) Speciellt handouts av både föremål liksom dokument. Pops är ett jätteroligt ämne och som i allra högsta grad hör spelandet liksom makandet till. Jag tycker kort sagt att det hör hemma där och att folk inte ska dra sig för att posta sådant i de forumen - som ju faktiskt är avsedda för det som rör rollspel.

Kanske bör redaktionen överväga att fila till forumsbeskrivningarna lite och därmed bredda innehållsacceptansen lite - för det är ju där som problemet verkar ligga?
Knock yourself out.

solvebring

Superhero
Persson said:
Solvebring skriver: Nej, men du kan säkert peta in det under Övriga spel. Och vad gäller terräng så - jo, klart du kan ta en cool dungeon eller liknande och visa upp på rollspelsforumet så länge det har med rollspel att göra. Du gjorde väl det med din tvåvånings-grid?

Att det uppstår en diskussion om var ämnet hör hemma visar på att det är otydligt vart det hör hemma i den befintliga strukturen.

Solvebring skriver: Javisst, när han kan komma med något konkret och inte bara vill för sakens skull. Visst - det kan kännas kul med ett nytt forum, men kul gör det ju inte mer nödvändigt. Forumet har en praxis, forumet har sagt sig vilja hålla ned på onödiga kategorier. Varför ska vi då släppa in ett forum som ingen egentligen har behov av?

Jag har kommit med konkreta argument men om läsaren är stressar för att hinna läsa och skriva i alla trådar är det lätt att missa kanske.
Konkret: Det är otydligt vart propsen hör hemma i den befintliga strukturen och jag menar att behovet finns redan idag. Är man intresserad av att läsa om ämnet blir det enklare att finna det man söker. På samma sätt som de som är intresserad av att skapa rollspel hittar sin grej i ett specifikt forum.

Jag tycker också du är ignorant mot de som skriver i den här tråden när du säger att ingen har ett behov av ett sådant forum. Om du nu inte är lagd åt platons idéer vilket jag antar att du inte är eftersom du tycker principer är dåliga. Sju av elva deltagare i tråden anser att förslaget är bra, sju anser att det finns ett behov.
Jag pekar på mitt senaste inlägg om det här med forumsbeskrivningarna.

Sedan förstår jag inte varför du vill peta in att jag ska ha slarvläst och inte brytt mig, eller att jag går in för att ogilla din tråd?
Det gör mig lite ledsen, ärligt talat. Fast det kan vara så att jag kanske sårat eller upprört dig först? Säg till i så fall, för det var i så fall inte meningen - jag ogillar sånt. Jag vill som sagt inte pikas och bråka med forumiter jag tycker om.

Nå, mitt senaste inlägg ovan, liksom de till Vitulv, talar för vad jag anser om saken.

krank

Vitulv said:

Att vi tycker olika talar faktiskt för Perssons förslag.
Fast... Då var jag otydlig. Rejält. Det JAG arbetar utifrån är alltså att rollspelmakarforumet, där postar jag BARA sådant som handlar om att bygga rollspel. Inte props, inte minis, inte rollpersoner, inte äventyr eller kampanjer. Bara rollspelsbyggande.

Så jag skulle också placera minis i rollspelsforumet. Och leta efter dem där.

Däremot, ganska nyligen frågades det just var äventyrsmakande (har jag för mig) passade, och så kom det fram att makarforumet - tvärt emot min uppfattning - tydligen av en del betraktas som ett forum för ALLT makande. Fast så används det inte, hävdar jag.

Så vi tycker i själva verket lika.

krank

Vitulv said:
solvebring said:
Jag utgår från den paxis forumet har satt för att hålla nere onödiga trådar. Kort sagt - om andra forum inte drunknar i innehållet av sådana ämnen finns det inget behov av ett eget forum för sådana saker.
Den praxisen kände jag inte till heller. Är det här verkligen uttalat, eller är det något som du har fått för dig?
Det är möjligt att han bara fått för sig den, men isf är han i gott sällskap. Både jag och Genesis har uppfattat det som praxis; nya forum skapas av två anledningar:

1) spelskapare ber om ett officiellt forum.
2) Antal inlägg om X i existerande forum blir så många att det känns relevant.

Men det kanske bara är vi tre som fått för oss, jag är helt öppen för den möjligheten. På riktigt, även om jag inser att jag låter jävligt spydig, jag kommer bara inte på nåt sätt att säga det som inte låter spydigt.

solvebring

Superhero
Vitulv said:
solvebring said:
För att den sittande redaktionen inte har tillåtit den bredden av forumet.
Åh fan, det hade jag faktiskt ingen aning om. Är det så? I så fall borde ju någon låsa skiten ur min Kingmaker-tråd, och jag borde vara avstängd vid det här laget.
Jag menar det att eftersom forumsbeskrivningarna inte uttrycker att sådant innehåll faktiskt är välkommet där så kanske folk missförstår och drar sig för att posta där - för att de blir osäkra på vad som är rollspelsrelaterat och inte.

Vitulv said:
solvebring said:
Nu ska jag dra och har inte tillfälle att göra en ordentlig sökning. Men om man går igenom trådar som handlar om förslag på nya forum - speciellt de tidiga, så tas den diskussionen, ja. Förövrigt bör vilken redaktör som helst kunna bekräfta det.

tull

Hero
solvebring said:
Sedan förstår jag inte varför du vill peta in att jag ska ha slarvläst och inte brytt mig, eller att jag går in för att ogilla din tråd?
Det gör mig lite ledsen, ärligt talat.
Då ber jag om ursäkt.

Vitulv

krank said:
På riktigt, även om jag inser att jag låter jävligt spydig, jag kommer bara inte på nåt sätt att säga det som inte låter spydigt.
Jag tycker inte att du låter det minsta spydig. För protokollet, alltså.

solvebring

Superhero
Persson said:
solvebring said:
Det gör mig lite ledsen, ärligt talat.
Då ber jag om ursäkt.
Ingen skada skedd - och jag har inte förolämpat dig hoppas jag?