RaskoInikov
Veteran
Nu har jag lyckats formulera ett litet enkelt stridssystem till mina universalregler. Jag vill ha kritik.
Som lite bakgrund; jag postade ett svar på mitt egna inlägg; En liten idé om att slåss och det här är min utveckling av det.
Jag ska även säga att det här är i allra högsta grad under utveckling. Det saknas regler för avståndsvapen och för att göra annat än att slåss i stridssituationer. Men det kommer, det här är bara skelettet.
Stridsvärde (SV); Fysik + Styrka + Vapenfärdighet + Motorik (snitt; 12-14)
Runda; 60 sekunder.
Initiativ; samberättande.
Skadetålighet; FYS allvarliga sår, FYS x 2 lätta sår (Snitt; 4 respektive 8)
Förflyttning / runda; Motorik x 5 meter (snitt; 20 meter)
Spelaren sattsar X SV på en anfallshandling. Motståndaren får välja att satsa Y SV på en försvarshandling. Om X är högre än Y betyder det att anfallet lyckas med differensen (X-Y=Z)
Z + vapnets skadevärde T10 slås (=skadeslag)
Kroppskydd etc. drar bort skyddsvärde antal T10 från skadeslaget.
1-6 = lätt sår
7-9 = allvarliga sår
10 = 2 allvarliga sår.
När RP har fullt antal lätta sår blir de ett allvarligt sår. När RP har fullt antal allvarliga sår dör hon.
RP kan förflytta sig sin fulla förflyttningsförmåga under en runda och använda alla sina SV poäng.
Striden samberättas av SL och spelaren. Utan avbrott för en massa tabeller och tärningsslag (finns bara skadeslaget ju) blir det ett actionfyllt moment som inte tar upp alltför mycket tid realtime.
Samtidigt får man hela tiden valmöjlighet när man bestämmer hur mycket man ska satsa på anfall eller försvar, och när man står där utan SV poäng har man helt enkelt byxorna nere till nästa runda börjar.
Som lite bakgrund; jag postade ett svar på mitt egna inlägg; En liten idé om att slåss och det här är min utveckling av det.
Jag ska även säga att det här är i allra högsta grad under utveckling. Det saknas regler för avståndsvapen och för att göra annat än att slåss i stridssituationer. Men det kommer, det här är bara skelettet.
Stridsvärde (SV); Fysik + Styrka + Vapenfärdighet + Motorik (snitt; 12-14)
Runda; 60 sekunder.
Initiativ; samberättande.
Skadetålighet; FYS allvarliga sår, FYS x 2 lätta sår (Snitt; 4 respektive 8)
Förflyttning / runda; Motorik x 5 meter (snitt; 20 meter)
Spelaren sattsar X SV på en anfallshandling. Motståndaren får välja att satsa Y SV på en försvarshandling. Om X är högre än Y betyder det att anfallet lyckas med differensen (X-Y=Z)
Z + vapnets skadevärde T10 slås (=skadeslag)
Kroppskydd etc. drar bort skyddsvärde antal T10 från skadeslaget.
1-6 = lätt sår
7-9 = allvarliga sår
10 = 2 allvarliga sår.
När RP har fullt antal lätta sår blir de ett allvarligt sår. När RP har fullt antal allvarliga sår dör hon.
RP kan förflytta sig sin fulla förflyttningsförmåga under en runda och använda alla sina SV poäng.
Striden samberättas av SL och spelaren. Utan avbrott för en massa tabeller och tärningsslag (finns bara skadeslaget ju) blir det ett actionfyllt moment som inte tar upp alltför mycket tid realtime.
Samtidigt får man hela tiden valmöjlighet när man bestämmer hur mycket man ska satsa på anfall eller försvar, och när man står där utan SV poäng har man helt enkelt byxorna nere till nästa runda börjar.