Jag tycker att systemet känns omständigt för en såpass liten effekt som det faktiskt har, men det blir lätt konsekvensen av ett system som funkar till olika tärningsmodeller. Här är mina förslag på två integrerade system som gör ungefär samma jobb fast (i mitt tycke) smidigare.
---
System ett: Du har två lådor. Den ena avgör framgångsgraden och den andra påverkan på relationen. Du rullar två tärningar och placerar den ena i framgångslådan och den andra i relationslådan. Tabeller:
Framgång:
6: Lyckas galant
5: Lyckas
4: Lyckas med konsekvens
3: Lyckas delvis
2: Misslyckas
1: Misslyckas katastrofalt
Relation:
6: Flytta upp relationen två steg
5: Flytta upp relationen ett steg
4: Relationen oförändrad
3: Flytta ned relationen ett steg
2: Flytta ned relationen två steg
1: Direkt till "fiende"
Fördelar ger spelaren en eller två extratärningar så hon kan slå fler och bara använda de högsta. svårigheter kan göra att SL får plocka bort en tärning, slå om en eller liknande. Finns massor att leka med här.
---
System två: Tärningspöl. Rulla alla dina T6:or. Därefter väljer du själv din framgång, där tvåa är katastrofalt misslyckande och sexa "lyckas galant", ungefär som tabellen ovan, fast plocka bort någon grad, eftersom ettan inte är valbar. Antal tärningar som visar på lika med framgångsgraden eller över bestämmer hur relationen påverkas. Så om du slår en massa sexor kan du lyckas galant och fortfarande få en positiv påverkan på relationen, medan slår du mer jämnt fördelat kommer relationen att påverkas negativt om du väljer en högre framgångsgrad. Svårigheter kan komma in genom att SL plockar bort de högsta tärningarna efter slaget, så två i svårighet så plockas de två högsta tärningarna bort.
Antagligen är nog bäst om antalet tärningar avgör relationens natur direkt och inte bara påverekan på den. Bra relationer kommer sedan att ge dig extra tärningar i framtida slag. Så om du är ful och otrevlig kan du inte få en vän bara genom ett slag, för du har inte tillräckligt med tärningar. Istället får du börja långsamt, slå slag och ge eftergifter men därigenom förbättra relationen för att till sist få tillräckligt många tärningar för att kunna nå framgång och behålla en god relation. Eller bara buffla på, sabba relationen men nå ditt mål (förhoppningsvis!).
För extra roligt tärningspill, lägg till ett par taktiker där du kan vara hotfull och därmed få lägga till ett par T4:or till slaget, eller trevlig där du får byta ut några tärningar till T8:or.
---
Gällande tanken med ditt (och mina) system i grund har jag dock en fundering. Sociala relationer i verkligheten funkar inte riktigt så. Om jag hjälper dig kommer jag att gilla dig mer, och om jag inte hjälper dig kommer jag att ogilla dig mer. Framgång och gillande går liksom ofta hand i hand. Vi efterrationaliserar våra beslut. "Eftersom jag hjälpe Roffe att flytta så måste jag tycka att han är en reko kille." En god taktik för att få folk på din sida är därför att få dem att göra små tjänster åt dig, som du senare kan bygga upp till större.