Nekromanti European Open Gaming License

peterb

Swordsman
Som bekant finns det en tråd på Rollspels forumet om nyttan av licenser, vilket sedemera blev till en debatt om fördelarna resp. nackdelarna med OGL. Jag tyckte att den tråden började arta sig till ett sandlådekrig, vilket aldrig är något vidare konstruktivt. Så jag tänkte istället här på rollspelsmakar forumet ta upp frågan om en EOGL. Den Open Gaming License som används av WotC och andra har (tror i varje fall jag) sitt ursprung dels i de tillkortakommanden som den amerikanska upphovsrätten anses ha, dels i ett behov från WotC att på något sätt återta kontrollen över en situation som de upplevde att de höll på att förlora kontrollen på.

Jag är medveten om att för de som tycker att OGL är något bra så kan det vara provokativt med en tråd som har som sin förutsättning att OGL inte är (tillräckligt) bra, men det kan nog inte unvikas...

Detta att OGL har sitt ursprung i USA gör att flera av de skrivelser som finns i den inte har samma lyster här i Europa, vi har ju t.ex. redan en moralisk rätt i vår upphovsrätt vilket inte finns i den amerikanska. Min tanke är att i denna tråd diskutera hur man skulle kunna tänkas skriva ihop en Europeisk licens för fri återanvändning av innehållet i rollspelsregel samlingar och andra verk som innehåller rollspelsrelaterat material.

Min första tanke är att en sådan licens tydligt skall konstatera att spelregel mekanismer inte kan skyddas av vare sig upphovsrätt eller licensen. Jag tänker alltså inte medverka till att skriva något som förändrar balansen mellan upphovsrättsinnehavaren och allmänheten till upphovsrättsinnehavarens fördel. Utan snarar en licens som möjligör att texter, bilder och kartor förklaras som fria att återanvända under förutsättning att upphovsmannens moraliska rätt hedras.

Någon som har några synpunkter på detta? :gremsmile:

Warduke

Warrior
Liten fråga

Vad får du: "dels i ett behov från WotC att på något sätt återta kontrollen över en situation som de upplevde att de höll på att förlora kontrollen på." ifrån?

Troberg

Sinister eater
Jag hoppades att du skulle nappa på den krok jag la ut i den andra tråden...

Någon som har några synpunkter på detta?
Det är bra och det är viktigt att något sådant kommer fram.

Man bör dock börja med att reda ut vad man egentligen vill åstadkomma. Är det en europaniserad version av OGL eller är det något som liknar GPL.

Jag lutar starkt åt något som liknar GPL, gärna under ett namn som inte har med europa att göra eftersom jag inte ser den som något som nödvändigtvis är bunden till europa. En sådan vinkling skulle dels gynna spelskapandet mer, dels trampa mindre på ömma OGL-tår eftersom den har ett annat syfte och inriktning.

Vad vill jag då uppnå?

Jag vill ha en enkel licens, liknande GPL.

Den ska göra det möjligt att släppa material så att andra kan bruka det fritt utan att jag släpper mina rättigheter till det. Andra kan göra sina tillägg och modifikationer, men jag har fortfarande de delar jag gjort.

Den ska garantera att man kan bygga vidare på produkten och vidaredistribuera den.

Den ska garantera att det tydligt framgår vem som gjort vad.

Den ska garantera att man alltid måste ha med information som talar om var man kan hitta det material man utgått från, alternativ bifoga originalet.

Garantera att allt baserat på en produkt under denna licens också faller under samma licens. Inga tillägg eller modifikationer får göras i detta led.

Garantera varje författares ansvarsfrihet för sådant som andra lagt till. Garantera varje författares ansvarsfrihet för sådant som inte regleras i lag (tex funktion, innehållets kvalitet och så vidare, dock inte tex upphovsbrott).

Garantera att produkten distribueras i modifierbar form (dvs inga låsta PDF-er eller liknande). Om man vill ha en låst form så måste råmaterialet bifogas eller tillhandahållas på lättillgängligt sätt under produktens livslängd.

Garantera att licensen bifogas varje kopia och härledda verk.

Dessutom bör det finnas riktlinjer för hur man utmärker sin produkts licensanvändning. Det bör också finnas en ungefärlig översättning från juridiskt språk till dagligt språk som i kortform beskriver andan och de viktiga punkterna.

Var börjar man då? Jag tror att det bästa är att utgå från GPL-licensen och anpassa den för de förhållanden som gäller för spel. Mycket tankemöda har gått ner i den licensen och hittills har den hållit bra.

Troberg

Sinister eater
Re: Liten fråga

Vad får du: "dels i ett behov från WotC att på något sätt återta kontrollen över en situation som de upplevde att de höll på att förlora kontrollen på." ifrån?
Spelar det någon roll?

Jag håller med om att formuleringen var lite flummig, jag skulle nog säga att det var ett sätt att korta ett redan kort koppel på marknaden.

Det är dock inte frågan.

Frågan gäller att OGL är inte lämplig som licens för de som vill skapa öppna spel enligt koncept liknande de för open source-program. Den är på tok för restriktiv och ger inte de som vill basera spel på min produkt tillräckliga möjligheter, samtidigt som den å andra sidan ger dem möjlighet att strypa användningen i nästa led.

Jag anser att en GPL-inspirerad licens hade varit mycket lämpligare.

peterb

Swordsman
"Jag hoppades att du skulle nappa på den krok jag la ut i den andra tråden..."

Förlåt - men den kroken missade jag...

Jag ska svara på resten av inlägget senare men under tiden kan ni kolla på detta
exempel på en Open Content licens.

Frixeray

Swordsman

Från Wizrads FAQ angående d20:

Q: Why is Wizards of the Coast pursuing this strategy?

A: The company believes that one of the major factors which caused the collapse of the commercial tabletop RPG market from 1993 to 1996 was the proliferation of different, incompatible, core game systems.

The company believes that when many different game systems proliferate in the market, they cause significant problems with the shared rules knowledge and preferences between communities of players necessary to sustain a long-term, commercial market for RPG products.

The company has decided it is possible that consumers can be educated to understand the problems of system over-proliferation, and for those consumers to apply pressure to publishers to use standardized systems.

To jump-start that effort, Wizards of the Coast has created the System Reference Document, and the Open Gaming License (OGL) to allow royalty free, nonexclusive use of the game system at the heart of Dungeons & Dragons by anyone who wishes to do so, for both commercial and noncommercial works.

Wizards of the Coast believes that by doing so, and by educating consumers about the benefits of Open Games, the fundamental economics of the tabletop RPG category will be improved. One (obvious) consequence of this strategy is that if it works, Wizards will see significant, long-term financial benefits. Thus, the company sees this as a win-win situation, where it can benefit along with, rather than at the expense of, other publishers.

Q: Does Wizards of the Coast want to destroy competition in the gaming industry?

A: The company would like to see the number of widely distributed roleplaying game systems reduced.

There are people who see these two objectives as synonyms. There are real-world examples that prove that not to be the case.

There are numerous examples of successful, thriving publishers who focus on making products that are compatible with other game systems. Having a "house system" is not a requirement for being a roleplaying game publisher, despite the fact that those two ideas have gone hand-in-hand for nearly two decades.

The company believes that this is a market where diversity is more harmful than beneficial. The competition in the tabletop RPG category will (if the OGL/d20 strategy is successful) shift from producing competitive RPG systems to producing competitive RPG products that share a common system.
Deras win-winsituation gäller mest spelarna och dem själva, inte andra företag. (Konkurrens visserligen)

I övrigt:

Så länge d20 och OGL står under Wizards copyright ÄR licenserna inte riktigt fria, utan kan regleras enväldigt av Wizard. Det är nog det som man vill komma ifrån med det här...

Oldtimer

Slava Ukraini!

Så länge d20 och OGL står under Wizards copyright ÄR licenserna inte riktigt fria, utan kan regleras enväldigt av Wizard.
Tänkte bara påpeka att alla versioner av OGL är precis lika värda, så även om WotC kan skapa nya versioner kan folk använda dem de tycker bäst om. Och nu pratar jag givetvis bara om OGL och inte alls d20.

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!
Någon som har några synpunkter på detta?
Bara lite... :gremsmile:

Jag tänker alltså inte medverka till att skriva något som förändrar balansen mellan upphovsrättsinnehavaren och allmänheten till upphovsrättsinnehavarens fördel.
Rimligtvis bör ju en licens innebär en win-win-situation för upphovsrättsinnehavare och licenstagare. Och den måste ju innebära någon skillnad mot den situation som råder utan licensens existens. Frågan är ju då vad...

Utan snarar en licens som möjligör att texter, bilder och kartor förklaras som fria att återanvända under förutsättning att upphovsmannens moraliska rätt hedras.
Hmmm, så upphovsmannens ger tillstånd till fri återanvändning av texter, bilder och annan grafik, mot att... folk följer upphovsrättslagen?

Var ligger win-win i detta? Exakt vad i hans moraliska rätt vill du stärka med denna licens?

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!

Det finns ett elakt rykte (säkert orsakat av för mycket CoC- eller Paranoia-spelande) som gör gällande att det som sålde in OGL hos juristerna på WotC var den omöjliga legala sits som TSR länge befann sig i när det gällde Mayfair Games. Mayfair gjorde produkter "suitable for use with Dungeons & Dragons". TSR vågade aldrig sätta hårt mot hårt inför domstol angående detta, eftersom de löpte stor risk att förlora ett sådant rättsfall. Och ett sådant prejudikat skulle öppna helvetets portar för dem.

Med OGL avväpnade man denna fara, eftersom alla föredrar OGL framför risken att möta Hasbros advokater. Voila! Inget nytt Mayfair Games. Ingen risk för ett förödande prejudikat.

Så säger ryktet... när det inte säger att Elvis gömmer sig i ett flygande tefat på Area 51... :gremgrin:

/Mikael

Foggmock

Myrmidon

(snipp) shift from producing competitive RPG systems to producing competitive RPG products that share a common system.
Det där lät riktigt jävla läskigt. Som tur är kommer de ALDRIG att lyckas med det, även om Engel och CoC och Star Wars redan finns som d20. Jag förstår inte hur någon kan se det fördelaktiga i att hela rollspelsmarknaden använder ett system - under en licens reglerad av ett företag. Även om d20-licensen var fri/öppnare och d20-systemet inte var ett system väldigt många sågar vid första anblicken.

Foggmock - som hoppas att sista meningen inte tas för d20-flaming, den debatten är jag inte intresserad av.

Warduke

Warrior

"Spelar det någon roll?"

Ja, jag undrade var han hade fått det ifrån, och frågade därför.

Varför svarade inte du på min fråga om du nu kan svara för honom, och varför ledde du in den på ett annat spår?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Är det verkligen så läskigt?

Jag förstår inte hur någon kan se det fördelaktiga i att hela rollspelsmarknaden använder ett system - under en licens reglerad av ett företag.
Det kanske bara är jag som börjat bli d20-vänlig eller är naiv men jag utläste inte samma mening ur den texten som du tror jag. Jag tyckte de talade mer i generella termer om att ha färre system på marknaden och mer konkurrans inom dessa system istället snarare än att de verkligen sa att målet hade varit att d20 skulle vara alenarådande. Om bolaget verkligen haft den policyn - hade nån skrivit åt dem då...?

Foggmock

Myrmidon
Re: Är det verkligen så läskigt?

that share a common system
..tolkar jag iallafall som att de vill ha ETT system. Och i detta fallet är det d20, som ligger under en licens reglerad av WotC.

Och tja, om WotC fortsätter köpa upp fler licenser och tjäna pengar på dem så att de kan köpa fler licenser sitter vi nog snart med skägget i brevlådan och Västmark eller Drakar och Demoner eller Eon eller Vampire Teh Maskerad d20.

Till och med friformarna skulle bli tvingade att spela d20! :gremshocked:

Foggmock - som inte förstår det nackdelaktiga med att ha en bred varierad spelmarknad.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jag förstår inte hur någon kan se det fördelaktiga i att hela rollspelsmarknaden använder ett system - under en licens reglerad av ett företag. Även om d20-licensen var fri/öppnare...
Öhum, d20-systemet ligger under OGL, inte under d20-licensen. (Varumärket "d20 System" ligger under d20-licensen.) Och även om peterb har invändningar mot OGL, kan man sjutton inte påstå att den regleras av WotC. Den är utformad av WotC, men de styr inte över den.

Och det fördelaktiga? Ja, förmodligen samma fördel som standardisering runt ett system ger i andra sammanhang. VHS har ju nämnts flera gånger som exempel på en standard som kommit att dominera på bekostnad av mer högkvalitativa standarder. Med alla sina brister fyllde den en uppgift och gjorde det möjligt att ha ett större utbud av filmer än om man hade haft kvar tre olika standarder (och kanske skapat fler...).

Sedan tål ju rollspel betydligt större avvikelser i systemet än vad en videostandard gör, och vi har också mycket riktigt sett massor av varianter inom systemet. Alla d20-spel är ju inte identiska med D&D.

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Var ligger win-win i detta? Exakt vad i hans moraliska rätt vill du stärka med denna licens?
Att hans namn bevaras, att hans originalversion refereras till, att härledda verk också släpps fria (så att bland annat upphovsmannen kan dra nytta av dem), att andra gör arbete för att vidarutveckla hans produkt osv.

Det funkar för open source, varför skulle det inte funka med samarbete när det gäller rollspel?

Troberg

Sinister eater
Annars duger väl GNU Free Documentation License bra, eller?
Den har en del brister som gör den olämplig eller klumpig. Man borde dock kunna utgå från den och från GPL och få till något bra.

Troberg

Sinister eater
En sak till

Licensen bör av praktiska skäl vara utformad så att hela verket bör falla under samma licens, utan undantag.

Troberg

Sinister eater

Varför svarade inte du på min fråga om du nu kan svara för honom, och varför ledde du in den på ett annat spår?
Därför att pro/kontra OGL är inte målet för den här tråden. Målet är att skapa en bättre licensform, mer anpassad för community-driven utveckling, eller något åt det hållet. En licens som gynnar hobbyn, inte ett visst företag. Kör vi fast i diskussionen om OGL så kommer tråden att gå samma väg som alla andra trådar i det ämnet.

Oldtimer

Slava Ukraini!

En licens som gynnar hobbyn, inte ett visst företag.
Okej, då vill jag sticka ut hakan och föreslå... OGL.

Den har redan gynnat hobbyn rejält och jag ser inte varför den licensen i sig skulle gynna något visst företag.

I vilket fall är den en bra utgångspunkt.

/Mikael