Nekromanti European Open Gaming License

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Viktig info om licensavtal

Det är det tyvärr inte. För att en accept på ett anbud ska vara giltigt måste den som accepterar vara medveten om att ett anbud föreligger innan han gör den handling som tolkas som acceptans.
Javisst, jag höll ju med om det.

Detta är inte fallet vad gäller OGL.
Höh? Inte? Så du menar att jag kan ge ut ett verk baserat på ditt och sedan på allvar hävda att jag inte var medveten om OGL i din produkt innan jag gav ut min produkt? "Nej, herr ordförande, jag gav ut mitt verk i strid mot upphovsrätten och insåg inte förrän efteråt att det fanns en licens i produkten som gjorde att jag hade rätt till det." Verkar det vettigt?

Naturligtvis inte. Min handling att ge ut en produkt som innehåller skyddat material från din produkt, måste ha föregåtts av att jag insett att jag har rätt att göra det. Alltså har jag läst den OGL som fanns i din produkt.

Hur kan du göra detta till ett problem?

/Mikael

peterb

Swordsman

Den handling som OGL använder som acceptans är att man gör en bearbetning, redigering eller dyl, inte att man publicerar verket.

Eftersom man är tillåten att göra nya verk baserade på ett annat verk, bearbetningar av och även rena plagiat av verk i Sverige utan att be om tillåtelse; och dessutom publicera dessa, återigen utan att behöva be om tillåtelse; är det fullt möjligt att lagligen (eller olagligen) publicera ett verk som har "använt" OGC utan att man varit medveten om att det fanns en OGL.

Om jag skulle vilja skapa en "game-aid" för d20-systemet och för detta ändamål använder mig av tabeller som finns i Players Handbook, skapar egna tabeller över sådant som är markerat som PI (men inte för övrigt upphovskyddat), och skriver en sammanfattning av d20-systemets regler så har jag enl. OGL accepterat licensen. Men alla dessa handlingar är fullt lagliga i Sverige, jag får göra detta, det finns inget som säger att jag måste ha varit medveten om OGL när jag publicerar det.

För att den accept metod som OGL använder sig av skall resultera i ett giltigt avtal måste detta tydligt framgå innan den handling som är lika med accept sker. Så är inte fallet med OGL.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Den handling som OGL använder som acceptans är att man gör en bearbetning, redigering eller dyl, inte att man publicerar verket.
Handlingen är att man publicerar sitt verk och bifogar ett exemplar av OGL.

Eftersom man är tillåten att göra nya verk baserade på ett annat verk, bearbetningar av och även rena plagiat av verk i Sverige utan att be om tillåtelse; och dessutom publicera dessa, återigen utan att behöva be om tillåtelse;
Vad baserar du detta påstående på? §2 URL säger:
Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som nedan stadgas,
uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar därav och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik.
Jag tycker din föreslagna bearbetning (för att inte tala om ditt "plagiat") verkar explicit förbjuden enligt URL. Hur kan du påstå annat?

Om jag skulle vilja skapa en "game-aid" för d20-systemet och för detta ändamål använder mig av tabeller som finns i Players Handbook, skapar egna tabeller över sådant som är markerat som PI (men inte för övrigt upphovskyddat), och skriver en sammanfattning av d20-systemets regler så har jag enl. OGL accepterat licensen.
Bara det att Players Handbook inte innehåller någon OGL, så detta exempel faller långt utanför OGL. Inte heller finns det något i PHB som är markerat PI, utan hela verket faller under normal upphovsrätt.

Men antag att du istället vill göra något baserat på material ur Unearthed Arcana (som är publicerat med OGL). Om du använder idéer ur UA håller du dig inom URL. Om du däremot plankar av stora stycken ur den, går du utanför URL och behöver använda OGL.

Handlingen som visar att du valt att använda OGL är givetvis att du publicerat ditt verk med en bifogad OGL. Om du inte gör det följer du ju inte licensen och har uppenbarligen inte accepterat den.

Men alla dessa handlingar är fullt lagliga i Sverige, jag får göra detta, det finns inget som säger att jag måste ha varit medveten om OGL när jag publicerar det.
Om vi antar att du väljer att använda material ur ett verk (exempelvis Unearthed Arcana) på ett sätt som inte bryter mot URL och inte bifogar något exemplar av OGL i ditt verk, har du ju uppenbarligen inte vare sig accepterat eller utnyttjat OGL. Om du väljer att använda materialet på ett sätt som normalt bryter mot URL och bifogar ett exemplar av OGL i ditt verk har du uppenbarligen ingått det avtal som OGL utgör och har därmed tillstånd att använda materialet som du gör.

För att den accept metod som OGL använder sig av skall resultera i ett giltigt avtal måste detta tydligt framgå innan den handling som är lika med accept sker. Så är inte fallet med OGL.
Jo, det är det. Du krånglar bara till det.

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Re: Liten fråga

Alternativet är nog att de skiter i ditt verk. Hur kan det tillföra något?
Jämfört med att de hade använt det utan att släppa de tillägg de gjort? Plus minus noll, så jag kan vara utan dem i vilket fall.

Jag tror att de flesta är beredda att faktiskt inse att de får något gratis som de gillar, göra så att de gillar det ännu mer och dela med sig av det så att andra också kan gilla det mer och de kan framstå som smarta och begåvade speldesigners.

Visst, de flesta företag kanske inte tänker så, men det är inte i första hand de jag är ute efter. I vilket fall så finns det flera exempel på företag som framgångsrikt driver verksamhet baserad i GPL, så jag ser inte problemet.

BSD-kod, min vän, BSD-kod.
Jag satt just och diskuterade TCP/IP-stacken i Windows igår med en kollega och de har använt BSD-kod i sin implementation. Vilket är helt naturligt.
Shit, BSD-kod också! Gör inte MS något själv? (OK, erkänner att det var en dum fråga. De brukar vänta tills någon annan plogat vägen på ett nytt område, sedan kör de över dem...)

Ska bli spännande att se hur mycket sådant som kommer fram nu när källkoden till Windows 2000 är ute på vift! Tror jag ska ta hem den och kolla vad jag kan hitta.

Oldtimer

Slava Ukraini!

De brukar vänta tills någon annan plogat vägen på ett nytt område, sedan kör de över dem.
Det är väl därför de innehar femte platsen vad gäller Forskning och Utveckling i världen. Alla kategorier.

/Mikael

peterb

Swordsman

Eftersom man är tillåten att göra nya verk baserade på ett annat verk, bearbetningar av och även rena plagiat av verk i Sverige utan att be om tillåtelse; och dessutom publicera dessa, återigen utan att behöva be om tillåtelse;

Vad baserar du detta påstående på? §2 URL säger:Citat:Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som nedan stadgas,uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar därav och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik. Jag tycker din föreslagna bearbetning (för att inte tala om ditt "plagiat") verkar explicit förbjuden enligt URL. Hur kan du påstå annat?
URL reglerar inte vad som får publiceras, det gör Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetslagen. URL reglerar om det som publiceras är ett brott mot upphovsrätten. 4§ i URL reglerar rätten att göra bearbetningar. Eftersom du enl. 12§ har rätt att framställa exemplar för enskilt bruk får du också för enskilt bruk göra plagiat. Du behöver mao inte be någon om tillåtelse varken för att publicera något eller för att skapa ett verk.

Jo, det är det. Du krånglar bara till det.
Bäste Mikael, för att en shrinkwrap licens, typ OGL, skall vara omotvistligt giltig i Sverige krävs att användaren blir informerad om licensen och vilken handling som betyder accept av denna licens innan sagda handling har ägt rum. Denna information ska ha skett på ett sätt som går att bevisa.

Vi kommer helt uppenbart inte lyckas övertyga den andre om vem som har rätt. Det finns ingen anledning att fortsätta, bättre att sluta innan någon skriver något som man sedan ångrar.

Oldtimer

Slava Ukraini!

4§ i URL reglerar rätten att göra bearbetningar.
Den behandlar väl snarare att upphovsrätten till en bearbetning eller översättning kan vara separerad från upphovsrätten till originalet. Inte rätten att göra en bearbetning som sådan.

Eftersom du enl. 12§ har rätt att framställa exemplar för enskilt bruk får du också för enskilt bruk göra plagiat.
Ja, för enskilt bruk, ja. Jag trodde vi avsåg "göra det tillgängligt för allmänheten". Det är åtminstone det jag talat om.

Du behöver mao inte be någon om tillåtelse varken för att publicera något eller för att skapa ett verk.
Nej, du behöver inget tillstånd just för att publicera något. Du behöver naturligtvis heller inget tillstånd för att skapa ett visst verk. Det betyder ju inte att allt du publicerar och allt du skapar är tillåtet. Att skapa en bearbetning av ett upphovsrättsskyddat verk och publicera det är ju ett solklart fall av brott mot 2§ i URL. Jag begriper inte hur du kan påstå något annat. Men det är kanske inte det du påstår?

Bäste Mikael, för att en shrinkwrap licens, typ OGL,...
OGL är ingen shrinkwrap-licens. Dessutom hade författaren till artikeln du länkade till nyss vissa tvivel åt båda håll vad gällde shrinkwrap-licensers giltighet i Sverige, men det grundläggande felet i ditt resonemang är att jämställa OGL med en shrinkwrap-licens. Det är den inte.

OGL reglerar inte några villkor runt själva köpet. Alltså kan du inte jämställa den med en shrinkwrap-licens.

Vi kommer helt uppenbart inte lyckas övertyga den andre om vem som har rätt. Det finns ingen anledning att fortsätta, bättre att sluta innan någon skriver något som man sedan ångrar.
Jag försöker hålla en hövlig ton och hoppas att jag inte skriver något jag ångrar. Men jag tycker debatten är viktig i sammanhanget. Hela innehållet i både den här tråden och din andra tråd (och kanske många framtida) baseras ju på din negativa uppfattning om OGL. Jag vill därför klargöra vad den består i. Hittills tycker jag bara att jag hittat missuppfattningar om den och då är det ju viktigt att rätta till dem.

Om debatten spårar ur alltför mycket hoppas jag att moderatorerna påpekar det för oss.

/Mikael

Troberg

Sinister eater

Det är väl därför de innehar femte platsen vad gäller Forskning och Utveckling i världen. Alla kategorier.
Den låter andra öppna marknader för dem, sedan plöjer de ner massor av resurser för att köra över dem och ta över dem. Det krävs forskning där också. Fördelen är att man slipper dra det tunga lasset i början och slipper riskera att satsa på något som sedan inte blir något.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Grymt OT

Den låter andra öppna marknader för dem, sedan plöjer de ner massor av resurser för att köra över dem och ta över dem.
Ja, det är ju din åsikt. Att sedan Microsoft Research mest sysslar med grundforskning påverkar väl inte den, antar jag.

/Mikael - ser att OT-varningslampan blinkar och lämnar detta ämne

Troberg

Sinister eater
Re: Grymt OT

Ja, det är ju din åsikt. Att sedan Microsoft Research mest sysslar med grundforskning påverkar väl inte den, antar jag.
Med tanke på att de jävlarna just fimpat en 160 GB disk för mig (och därmed hela Andromeda, Jeremiah och MST3k) så skulle de inte kunna ändra min åsikt om de så skickade en ny hårddisk med strippogram.

Det är ju dessutom konstigt att de inte kommit med något nytänkande eller revolutionerande på väldigt länge...

peterb

Swordsman

4§ i URL reglerar rätten att göra bearbetningar.
Den behandlar väl snarare att upphovsrätten till en bearbetning eller översättning kan vara separerad från upphovsrätten till originalet.

Inte rätten att göra en bearbetning som sådan.
Eh, hur skulle man kunna få upphovsrätt för något som man inte har rätt att göra? I Sverige har man rätt att skapa vad man vill utan att behöva be någon om tillåtelse - detta är en av grundstenarna i yttrandefriheten. Du har rätt att göra vilka bearbetningar du vill.

Första meningen i 4§ "Den som översatt eller bearbetat ett verk ... har upphovsrätt till verket i denna gestalt, men äger icke förfoga därutöver i strid mot upphovsrätten till orginalverket." ska förstås så att man fritt får göra bearbetningar och att upphovsrätten till denna bearbetning - i sin helhet - tillkommer upphovsmannen till bearbetningen. Du måste dock för att en publicering skall ha varit lovlig be om tillåtelse att publicera.

Du kan naturligtvis fritt publicera olovligt. Rätten att fritt yttra sig, fritt publicera sina tankar är skild från rätten till publikationernas innehåll, och prövningen av det senare sker alltid i efterhand.

Eftersom du enl. 12§ har rätt att framställa exemplar för enskilt bruk får du också för enskilt bruk göra plagiat.

Ja, för enskilt bruk, ja. Jag trodde vi avsåg "göra det tillgängligt för allmänheten". Det är åtminstone det jag talat om.

Du behöver mao inte be någon om tillåtelse varken för att publicera något eller för att skapa ett verk.

Nej, du behöver inget tillstånd just för att publicera något. Du behöver naturligtvis heller inget tillstånd för att skapa ett visst verk. Det betyder ju inte att allt du publicerar och allt du skapar är tillåtet. Att skapa en bearbetning av ett upphovsrättsskyddat verk och publicera det är ju ett solklart fall av brott mot 2§ i URL. Jag begriper inte hur du kan påstå något annat. Men det är kanske inte det du påstår?

Se svaret ovan. Du får skapa vilka bearbetningar du vill och publicera dessa. Du kan i ett senare läge med stöd av 2§ URL bli stämd för upphovsintrång, men 2§ i URL reglerar inte rätten att publicera som sådan, utan upphovsrätten till innehållet i publikationen.

I grundlagen har man valt att tillåta alla att publicera vad de vill, för att i efterhand reglera om man har upphovsrätt till verket. Detta för att unvika att någon part försöker strypa yttrandefriheten genom att missbruka upphovsrätten. Det är ju dessutom så att man i Sverige inte nödvändigtvis kan veta om en bearbetning är fri eller beroende av någon annans upphovsrätt i förväg, vi har ju inget register över upphovskyddade verk. Så av både praktiskt upphovsrättsliga skäl och yttrandefrihetliga skäl så prövas upphovsrätten efter publiceringen och inte före. Det blir upp till domstolarna att avgöra vad som varit en lovlig eller olovlig publicering.

Om du inte tror mig - prata med en jurist så får du ett "auktoriserat" svar - det kommer inte att skilja sig från mitt.

OGL är ingen shrinkwrap-licens. Dessutom hade författaren till artikeln du länkade till nyss vissa tvivel åt båda håll vad gällde shrinkwrap-licensers giltighet i Sverige, men det grundläggande felet i ditt resonemang är att jämställa OGL med en shrinkwrap-licens. Det är den inte. OGL reglerar inte några villkor runt själva köpet. Alltså kan du inte jämställa den med en shrinkwrap-licens.
Alla avtal som finns dolda inne i den produkt, vars användning avtalet reglerar, är "shrinkwrap" licenser. Alla Open Source licenser är shrinkwrap licenser - det är ett av deras problem. En shrinkwraplicens behöver inte ha något med ett köp att göra.

OGL är en shrinkwraplicens. En licens som du, enligt OGL självt, accepterar om du gör en bearbetning, eller använder på något annat sätt - denna användning excluderar på något sätt (som inte är klart för mig) vanlig läsning. Någon koppling till att bifoga en kopia av OGL avtalet för att det ska vara en acceptans kan inte jag se, var hittar du den?

Jag försöker hålla en hövlig ton och hoppas att jag inte skriver något jag ångrar. Men jag tycker debatten är viktig i sammanhanget. Hela innehållet i både den här tråden och din andra tråd (och kanske många framtida) baseras ju på din negativa uppfattning om OGL. Jag vill därför klargöra vad den består i. Hittills tycker jag bara att jag hittat missuppfattningar om den och då är det ju viktigt att rätta till dem. Om debatten spårar ur alltför mycket hoppas jag att moderatorerna påpekar det för oss.
OK. Fair by me. Jag tycker också att debatten är viktig men jag hyser vissa tvivel om att det kommer resultera i någon enighet i själva sakfrågan. :gremsmile:

Oldtimer

Slava Ukraini!

Du kan naturligtvis fritt publicera olovligt. Rätten att fritt yttra sig, fritt publicera sina tankar är skild från rätten till publikationernas innehåll, och prövningen av det senare sker alltid i efterhand.
Okej, då förstår jag vad du menar. Jag uttrycker mig kanske slarvigt.

Så om jag bearbetar och publicerar ett verk utan att uppfylla OGLs villkor (till exempel, utan att bifoga en redigerad kopia av OGL), så har jag valt att inte använda OGL och istället sätta mitt hopp till att min olovliga publicering inte strider mot upphovsrätten. Okej?

Någon koppling till att bifoga en kopia av OGL avtalet för att det ska vara en acceptans kan inte jag se, var hittar du den?
Punkt 2 i OGL: "This License applies to any Open Game Content that contains a notice indicating that the Open Game Content may only be Used under and in terms of this License. You must affix such a notice to any Open Game Content that you Use."
Punkt 10 i OGL: "You MUST include a copy of this License with every copy of the Open Game Content You Distribute."
Du uppfyller alltså inte villkoren i OGL om du inte bifogar en (korrekt uppdaterad) kopia av OGL med din bearbetning. Om du inte uppfyller licensens villkor måste vi väl ändå anse att det inte föreligger en accept?

En licens som du, enligt OGL självt, accepterar om du gör en bearbetning, eller använder på något annat sätt - denna användning excluderar på något sätt (som inte är klart för mig) vanlig läsning.
Vanlig läsning står klart utanför den definition av "Use" som ges i punkt 1g.

Möjligtvis kan jag se att om du tolkar punkt 3 som att varje bearbetning skulle binda dig vid avtalet, har du rätt i att den är en shrinkwrap-licens. Men det är en alldeles för snäv tolkning, i min mening. Jag har svårt att tro att den tolkningen är hållbar.

Dessutom, om du som licenstagare bryter mot den, innebär det ju bara att den kan termineras av licensgivaren. Då faller vi ju helt och hållet tillbaka på upphovsrätten, så vad är problemet egentligen?

/Mikael

peterb

Swordsman

"Okej, då förstår jag vad du menar. Jag uttrycker mig kanske slarvigt. Så om jag bearbetar och publicerar ett verk utan att uppfylla OGLs villkor (till exempel, utan att bifoga en redigerad kopia av OGL), så har jag valt att inte använda OGL och istället sätta mitt hopp till att min olovliga publicering inte strider mot upphovsrätten. Okej?"

Korrekt uppfattat. Det ska väl tilläggas att det är mindre klyftigt att på ett uppenbart sätt bryta mot URL, men det finns ju ingen lag på att man måste vara klyftig... Dumhet är fullt lagligt. :gremwink:

"Du uppfyller alltså inte villkoren i OGL om du inte bifogar en (korrekt uppdaterad) kopia av OGL med din bearbetning. Om du inte uppfyller licensens villkor måste vi väl ändå anse att det inte föreligger en accept?"

Ingen av dessa reglerar accepten, det görs i punkt 3: "Offer and Acceptance: By Using the Open Game Content You indicate Your acceptance of the terms of this License.". I definitionen av "Using" (1g): "Use", "Used" or "Using" means to use, Distribute, copy, edit, format, modify, translate and otherwise create Derivative Material of Open Game Content." står ingenting om att avtalet skall bifogas det nya verket. Det fattas en koppling mellan accepten och inkluderingen av avtalet i det nya verket. Det är 1g som definierar vad som är en accept på avtalet.

Fö. att inte fullgöra villkoren i ett avtal behöver inte med nödvändighet betyda att man inte accepterar villkoren... Det kan ju t.ex. betyda att man inte förstår dem.

"Vanlig läsning står klart utanför den definition av "Use" som ges i punkt 1g."

Detta är faktiskt inte helt tydligt, ordet "use" ingår nämligen i punkt 1g. Hur använder man normalt sett en bok? Genom att läsa den skulle jag anta - eller?

Möjligtvis kan jag se att om du tolkar punkt 3 som att varje bearbetning skulle binda dig vid avtalet, har du rätt i att den är en shrinkwrap-licens. Men det är en alldeles för snäv tolkning, i min mening. Jag har svårt att tro att den tolkningen är hållbar."

Det är precis så jag tolkar punkt 3 (se också svaret ovan). På vilket sätt menar du att den är snäv? Hur skulle man annars tolka punkt 3? Jag kan ju ta och fråga på OGF-L - det kan vara intressant och höra vad dom har och säga.

"Dessutom, om du som licenstagare bryter mot den, innebär det ju bara att den kan termineras av licensgivaren. Då faller vi ju helt och hållet tillbaka på upphovsrätten, så vad är problemet egentligen?"

Problemet som jag ursprungligen tog upp var: för att vara säker på att en Open Conten licensavtal ska anses vara giltigt krävs en giltig accept - för att en svensk domstol skall godta ett standardavtal (typ OGL eller GPL) måste det ha framgått för användaren, innan han utför den handling som utgör accepten, att handlingen = accept.

Min utgångspunkt var att licensgivaren ville försäkra sig om att alla användare av hans verk skulle vara bundna av licensen, det är inte din utgånspunkt, vilket kan förklara en del av missförstånden.

peterb

Swordsman

Ang. acceptans av OGL hittade jag följande på WotC egen FAQ:

Q: What does "Acceptance" mean?

A: It means that by Using Open Game Content, you agree to be bound by the terms of the Open Game License. In order for a contract to be valid and enforceable, there must be an Offer (in this case, the terms of the License), Acceptance (in this case, your agreement to be bound by the terms of the License), and Consideration (in this case, the right to Use Open Game Content).

Tillsammans med den definition av Using som finns i 1g. så tycker jag faktiskt att min tolkning verkar rimmlig.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Detta är faktiskt inte helt tydligt, ordet "use" ingår nämligen i punkt 1g.
En rekursiv definition, m a o. Det trodde jag bara förekom bland UNIX-folk (typ, tolkningen av akronymen GNU). Snurrigt. Det hade jag inte ens sett innan. Förmodligen på grund av den fullständigt omotiverade versalen i början på "Distribute".

Hur använder man normalt sett en bok? Genom att läsa den skulle jag anta - eller?
Just exakt det ställde någon en rak fråga om på ogl-l för någon vecka sedan. Ryans raka svar var att punkt 1g inte omfattande läsning av boken. Och jag utgår från att du vet vem Ryan Dancey är.

Hur skulle man annars tolka punkt 3? Jag kan ju ta och fråga på OGF-L - det kan vara intressant och höra vad dom har och säga.
Det borde du helt klart göra. De kan behöva lite mer att fundera på. :gremsmile:

Min utgångspunkt var att licensgivaren ville försäkra sig om att alla användare av hans verk skulle vara bundna av licensen, det är inte din utgånspunkt, vilket kan förklara en del av missförstånden.
Jo, jag har också insett att våra skilda utgångspunkter i det fallet gett upphov till allehanda missförstånd.

Men det har ändå varit en mycket givande debatt. :gremsmile:

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!

Tillsammans med den definition av Using som finns i 1g. så tycker jag faktiskt att min tolkning verkar rimmlig.
Men enligt din tolkning skulle man vara bunden av OGL bara genom att läsa boken och den tolkningen har ju Ryan redan avfärdat.

/Mikael

peterb

Swordsman

Om jag istället uttrycker mig så här: "...min tolkning [att OGL är ett shrinkwrap avtal] verkar vettig." - blir det kanske lite tydligare. Jag tolkar i alla fall WotC:s FAQ svar på det sättet. :gremwink: