Re: Viktig info om licensavtal
Låt mig än en gång stryka under: det är för att eliminera risken av att avtalet inte ska ha ansetts ha trätt i kraft som man _ska_ informera om licensen innan köpet fullbordats.
Jo det gör det. Villkoren för ett avtal måste vara kända av bägge parter innan avtalet ingås för att vara giltigt. Sk. Shrink-wrap och click-wrap licenser äger ingen giltighet i Sverige just pga av att alla villkor som ligger till grund för avtalet inte är kända av köparen innan denne köpt varan (det är köpet som i detta fall sluter avtalet). Det finns en risk att en tredje-part kan hävda att avtalet inte ingåtts på korrekt sätt och därför kan få det ogiltigförklarat - denna risk kan man dock helt undvika genom att informera om licensen innan köpet av verket.Det verkar bakvänt.Om man slarvar med detta blir det möjligt för en upphovsrättsinnehavare att strunta i licensen i efterhand. Han kanske t.ex. säljer den ekonomiska rätten till verket till ett förlag, som då alltså kan stoppa den fria användning som licensen medger.
Varför skulle jag som köpare och användare av licensen ens låtsas om att jag inte blivit informerad i förväg i så fall. Detta tror jag inte stämmer.
Fel. Licensen är ett avtal och som jag skrev ovan måste avtalet ha slutits på ett korrekt sätt för att det ska vara gällande. Om du har ett avtal i en bilaga i en bok kan du inte garantera att konsumenten tagit del av eller varit medveten om att särskild användning av verket regleras av en licens. Om du däremot kopplar avtalslutet till t.ex. en köpehandling och innan dess informerar om licensen, då råder ingen tvekan om att licens avtalet gäller. Du kan inte slingra dig runt det faktum att avtalslagen kräver att bägge parter är medvetna om att ett avtal ingås för att det skall vara giltigt.Nu har du förvirrat mig totalt. Om licensen i en produkt, till exempel OGL, ger vissa rättigheter och den som förvärvat verket inte utnyttjar dessa rättigheter, så har väl inte licensavtalet trätt i kraft? Det handlar ju inte om någon mystisk EULA. Köpet av varan är väl en sak. Om man sedan vill nyttja verkets innehåll utöver vad upphovsrätten tillåter, behöver man utnyttja licensen och därmed träder avtalet i kraft.Licensavtalet träder också i kraft i samma stund som verket förvärvas. Därmed blir det knepigt att skilja på olika typer av användning, alla som konsumerar verket blir lika bundna av licensen - även de som inte utnyttjar licensens möjligheter. Jag påpekar detta för att t.ex. OGL försöker sig på att göra en sådan distinktion.
Poängen är att för att en licens av detta slag skall ge någon juridisk säkerhet så måste man kunna vara säker på att avtalet träder ikraft. Licensen blir ju rätt ointressant annars. Det spelar ju från konsumentens synvinkel ingen roll om han har fler rättighet än vanligt om han inte använder dem. För licensgivaren är det ju dock viktigt att licenstagaren är bunden av avtalet. För licenstagaren är det också viktigt att veta att licensgivaren eller tredje man inte kan ogiltigförklara avtalet i efterhand pga att avtalet inte slöts på ett korrekt sätt.Inte heller behöver man väl informera om att en viss produkt innehåller OGL (eller liknande licens) innan köpet görs. Om jag köper varan har jag fortfarande alla rättigheter som normala svenska lagar ger mig. Om jag väljer att utnyttja de rättigheter licensen ger mig utöver dessa lagar, träder den i kraft. Den är alltså ett erbjudande, inte ett bindande avtal. Så är jag helt säker på att OGL fungferar i alla fall. Något annat verkar ju fullständigt orimligt och omöjligt..
Låt mig än en gång stryka under: det är för att eliminera risken av att avtalet inte ska ha ansetts ha trätt i kraft som man _ska_ informera om licensen innan köpet fullbordats.
Det kommer vi säkert behöva vad det lider, det här är ett inte helt lätt ämne...Jag misstänker att vi behöver någon duktig jurist kunnig inom ämnet om vi skall komma vidare i det här licensskapandet