Re: Liten fråga
"Problemet med en sådan lösning är att den egentligen inte blir tillämplig utanför Sverige. Skulle du vågat använda en licens som stödde sig på mongolisk rätt? Nigeriansk? Chilensk? Det kräver förkusnkaper som de flesta inte har."
Kolla in hur norska Trolltech skrev sin
QPL. Notera sista stycket.
Jag håller med Krille, det är inte det lands lagar man använder utan hur känd licensen är som kommer att avgöra om den används. Hur många har egentligen koll på skillnaderna mellan GPL, NPL och Artistic License?
"Hur har man löst sådant inom tex GPL? Kan man göra vad jag preliminärt gjort i mitt spel och skriva en licens, samt i övergripande ordalag förklara andan bakom den och hänvisa till denna anda i tveksamma fall? Gummibandsparagraf, javisst, men det kanske är tydligt nog? Blir det mer manifest än licens då?"
Man har inte löst det alls, GPL bygger på amerikansk rätt. GPL kan med andra ord fungera sämre i vissa länder. Det finns visserligen inga större problem med att använda GPL i Sverige men det finns ett par saker man måste vara noga med, bl.a. måste man vara noga med att informera om licensen
innan konsumenten förvärvar ett exeplar av ett verk som publicerats under GPL. Dessutom så bör man ha klart för sig hur den moraliska rätten fungera och påverkas vid re-distribution och modifikation i många led. Kolla in pdf jag länkade till igår, den har mycket info om detta.
"Kan man detaljera vad som får, inte får samt måste göras och dessutom tala hur man hanterar om det inte stämmer med lokal lag?"
När man skriver sådana här licenser så ska man bara nämna det som skiljer licensen från normalt upphovsrättsligt bruk. Det kan vara bra att bifoga definitioner av de termer som man använder så att folk kan hänga med. Kom ihåg att de allra flesta har rätt taskig koll på vad som gäller avseende upphovsrätt.
"Ska man rentav säga att om det inte passar med lokal lag (det finns ju länder som totalt saknar lag om upphovsrätt och copyright, åtminstone ett i alla fall) så är man tvungen att ange vilket lands lag man ska grunda sig på? "
Svar: ja. Men det räcker nog att göra så som Trolltech gjort (se länken ovan).
"Ska man låta ursprungsförfattaren bestämma vilken lagstiftning som gäller (hade tex varit kul att låta irakisk lag gälla för en produkt som släpps i USA...)?"
Nej! Licensen ska förfalla om den förändras! Endast den/de som publicerar licensen ska få ändra i den.
"Kanske något slags basformulering med några blanks att fylla i?"
Nej. Den ska vara så kort och tydlig som möjligt men inte kunna förändras hur som helst - för annars kan ju inte de som släpp sina texter fria vara säkra på att den legala statusen på deras texter inte förändras "på vägen".