Nekromanti European Open Gaming License

peterb

Swordsman
Re: Liten fråga

Eh, ett litet fel i Krilles logik: ett ev. upphovsintrång sker där verket publiceras, och hanteras enligt det landets lag...

Licensen kan ju dock vara giltig även utanför Europa om den inte direkt bryter mot något utom-europeiskt lands lag.

Troberg

Sinister eater

Jag tror vi får stora problem om vi försöker skapa något som inte baseras på den upphovsrätt vi känner till. I alla fall så är mina kunskaper om upphovsrätter utanför Europa rätt klen...
Hur pass enhetlig är upphovsrätten inom europa? Det är ju trots allt en ganska så varierande skara av länder, från skandinavien i norr till medelhavsländerna i söder, från England och Irland i väster till de forna Sovjetstaterna i öster. Jag misstänker att vi har en ganska bred variation även inom europa.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Tja, jag syftade att skriva d20-produkter och ha loggan på produkten, då måste man hänvisa till PHB om jag inte minns fel, och detta faller väl under d20-licensen?
Javisst, men det var OGL vi (jag) hade uppe till diskussion, inte d20-licensen.

Jämförelsen med videon haltar tyvärr lite
Självklart, det gör alla liknelser. Speciellt med tanke på alla de olika system som OGL har gett upphov till. De flesta av dem är måttligt kompatibla. Jag bara invände mot det som jag uppfattade som din åsikt - att OGL skulle leda till ett enda likriktat system.

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!

Det skulle vara bra om vi försökte unvika en ny OGL bra/dåligt tråd...
Fast jag försöker bara klargöra vad jag ser som missuppfattningar runt OGL.

...när vi nu grunnnar på ett alternativ till OGL.
Om grundförutsättningen är att hitta ett alternativ till OGL, lämnar jag diskussionen här. Jag ser ingen mening med det, helt enkelt. Om man tittar på vad OGL egentligen är, förstår jag inte varför den inte skulle duga tiill det syfte som nämnts ovan.

Jag får väl hitta på en egen tråd...

/Mikael

peterb

Swordsman

Grunderna är (inom EU) de samma, de har lagts fast av EU-kommisionen i ett antal olika direktiv. En harmonisering pågår dessutom så inom en 10 år eller så kommer immaterialrätterna i Europa vara i stort sett identiska.

Kolla fö. in följande länk med kommentarer till GPL o andra open source licenser, som jag rammlade på alldeles nyss.

Troberg

Sinister eater

Grunderna är (inom EU) de samma, de har lagts fast av EU-kommisionen i ett antal olika direktiv.
Men EU är ju bara halva europa. Vi ska ju inte glömma resten.

peterb

Swordsman

Näe, men vi kan inte ta hänsyn till deras upphovsrätter (som dessutom kommer att anpassas till EUs), vi får nog vackert nöja oss med att utgå från vår egen. Jag rekommenderar verkligen en läsning av artikeln till vilken jag skickade med en länk till i mitt senaste inlägg, den tar upp en hel del av det vi har varit inne på i denna tråd.

Troberg

Sinister eater

Näe, men vi kan inte ta hänsyn till deras upphovsrätter (som dessutom kommer att anpassas till EUs)
Kan vi inte? Varför inte? Och varför är det säkert att de kommer att anpassas till EU?

Sorry, hamnar vi i ett läge där europa reduceras till EU så hoppar jag av. Jag röstade mot både EU och EMU och det var en av anledningarna. Jag kan inte gärna backa på det nu.

Jag rekommenderar verkligen en läsning av artikeln till vilken jag skickade med en länk till i mitt senaste inlägg, den tar upp en hel del av det vi har varit inne på i denna tråd.
Har bara skummat den, men den verkade intressant. Ska läsa den noggrannare vid tillfälle.

Troberg

Sinister eater
Jo, jag började arbeta med det lite igår, med FDL som utgångspunkt...
Låter spännande, det ska bli intressant att se vad du kommer fram till!

Lindenius

Swashbuckler
Monopol på monopol

Och tja, om WotC fortsätter köpa upp fler licenser och tjäna pengar på dem så att de kan köpa fler licenser sitter vi nog snart med skägget i brevlådan och Västmark eller Drakar och Demoner eller Eon eller Vampire Teh Maskerad d20.

För att inte tala om Monopol d20 och Yatzy d20.

//erik. bävar

peterb

Swordsman
Viktig info om licensavtal

Kul att det vankas förslag på licenser. Jag såg också att Krille skapat en "Rävsvans Fria Licens" ...

Efter att ha gjort lite studier har jag kommit fram till följande som kan vara bra att tänka på:

1) Tänk på att ett avtal i Sverige måste vara känt och godkänt i förhand av bägge parter för att vara giltigt. Ett exempel: när du köper en tidning i en kiosk vet du att du måste betala för att köpet ska vara giltigt, om det i tidningen står att du genom att läsa tidningen blivit bunden av ett prenumerationsavtal så är du inte bunden av detta om inte det tydligt framgick, t.ex. av en (tydlig) skylt i kiosken, när du köpte tidningen. Överflyttat till de (existerande och planerade) licenser vi intresserar oss för i denna tråd så betyder det att den affär som säljer spel med sådana här licensavtal i, måste informera om att det finns sådana avtal i böckerna och dessutom ha en kopia av villkoren tillgängligt - annars har avtalet inte blivit godtaget av köparen och gäller inte. Om texten laddas ner från nätet måste den som laddar ner en fil bli informerad om licensen och att han godtar den om han laddar ner filen, innan filen laddas ner.

Om man slarvar med detta blir det möjligt för en upphovsrättsinnehavare att strunta i licensen i efterhand. Han kanske t.ex. säljer den ekonomiska rätten till verket till ett förlag, som då alltså kan stoppa den fria användning som licensen medger.

2) Det är också viktigt att tänka på vilken lag som skall gälla vid tvistemål. Det är så vitt jag förstår helt OK att skriva en licens som föreskriver att alla tvister som gäller licensen som sådan skall hanteras enligt svensk rätt. Man ska alltså kunna skriva en licens som använder sig av svensk rätt och få detta att gälla överallt. Det är alltså en bra ide att tydligt markera att det är svensk avtalsrätt och upphovsrätt som ligger till grund för avtalet.

3) Tänk också på att ett upphovskyddat verk, (i Sverige) konsumeras (används) i samma stund som det förvärvas. Licensavtalet träder också i kraft i samma stund som verket förvärvas. Därmed blir det knepigt att skilja på olika typer av användning, alla som konsumerar verket blir lika bundna av licensen - även de som inte utnyttjar licensens möjligheter. Jag påpekar detta för att t.ex. OGL försöker sig på att göra en sådan distinktion.

peterb

Swordsman

Med "kan inte" menar jag bara att vi (tror jag) inte har kunskaper tillräckligt för att skriva en licens som utan problem funkar lika bra i alla möjliga jurisdiktioner - vi får inse våra begränsningar. Nu har jag efter att ha luskat en del kommit fram till att vi borde kunna skriva licensen utifrån svensk upphovsrätt och i licensavtalet skriva in att vid tveksamheter om vilken lag som gäller för tolkningen av licensen, så skall svensk lag gälla. Då slipper vi problemet - vi kan skriva en licens som funkar i hela världen, och det utifrån de kunskaper vi har om vår egen upphovsrätt. Det tycker i varje fall jag är en bra lösning.

Troberg

Sinister eater

Med "kan inte" menar jag bara att vi (tror jag) inte har kunskaper tillräckligt för att skriva en licens som utan problem funkar lika bra i alla möjliga jurisdiktioner - vi får inse våra begränsningar. Nu har jag efter att ha luskat en del kommit fram till att vi borde kunna skriva licensen utifrån svensk upphovsrätt och i licensavtalet skriva in att vid tveksamheter om vilken lag som gäller för tolkningen av licensen, så skall svensk lag gälla. Då slipper vi problemet - vi kan skriva en licens som funkar i hela världen, och det utifrån de kunskaper vi har om vår egen upphovsrätt. Det tycker i varje fall jag är en bra lösning.
Problemet med en sådan lösning är att den egentligen inte blir tillämplig utanför Sverige. Skulle du vågat använda en licens som stödde sig på mongolisk rätt? Nigeriansk? Chilensk? Det kräver förkusnkaper som de flesta inte har.

Hur har man löst sådant inom tex GPL? Kan man göra vad jag preliminärt gjort i mitt spel och skriva en licens, samt i övergripande ordalag förklara andan bakom den och hänvisa till denna anda i tveksamma fall? Gummibandsparagraf, javisst, men det kanske är tydligt nog? Blir det mer manifest än licens då?

Kan man detaljera vad som får, inte får samt måste göras och dessutom tala hur man hanterar om det inte stämmer med lokal lag? Ska man rentav säga att om det inte passar med lokal lag (det finns ju länder som totalt saknar lag om upphovsrätt och copyright, åtminstone ett i alla fall) så är man tvungen att ange vilket lands lag man ska grunda sig på? Ska man låta ursprungsförfattaren bestämma vilken lagstiftning som gäller (hade tex varit kul att låta irakisk lag gälla för en produkt som släpps i USA...)?

Kanske något slags basformulering med några blanks att fylla i?

Jag är väldigt förvirrad just nu, kan du reda ut alternativen?

Krille

Super Moderator

"Problemet med en sådan lösning är att den egentligen inte blir tillämplig utanför Sverige. Skulle du vågat använda en licens som stödde sig på mongolisk rätt? Nigeriansk? Chilensk? Det kräver förkusnkaper som de flesta inte har."

Det ser inte jag som ett problem. Det finns ju folk som utan att tveka använder licenser som stöder sig på amerikansk rätt, utan att ha några djupare kunskaper om vad det innebär.

Dessutom är jag mer ute efter en praktisk licens som jag kan använda. Ja, jag är en egotrippad och lat liberal som bara tar hänsyn till mina behov och inte har lust att slänga ner femtielva timmars jobb på något som ändå aldrig kommer att kunna ersätta GPL eller OGL internationellt sett, och tycker att det är faktiskt andras problem - och ansvar - att fixa en licens som de vill använda. Nå, nu när det är utrett, jag är inte intresserad av en licens som kan användas överallt av alla. Funkar den i Sverige så är jag nöjd.

Däremot, en förklarande text på lekmannaspråk är bara bra.

peterb

Swordsman

"Problemet med en sådan lösning är att den egentligen inte blir tillämplig utanför Sverige. Skulle du vågat använda en licens som stödde sig på mongolisk rätt? Nigeriansk? Chilensk? Det kräver förkusnkaper som de flesta inte har."

Kolla in hur norska Trolltech skrev sin QPL. Notera sista stycket.
Jag håller med Krille, det är inte det lands lagar man använder utan hur känd licensen är som kommer att avgöra om den används. Hur många har egentligen koll på skillnaderna mellan GPL, NPL och Artistic License?

"Hur har man löst sådant inom tex GPL? Kan man göra vad jag preliminärt gjort i mitt spel och skriva en licens, samt i övergripande ordalag förklara andan bakom den och hänvisa till denna anda i tveksamma fall? Gummibandsparagraf, javisst, men det kanske är tydligt nog? Blir det mer manifest än licens då?"

Man har inte löst det alls, GPL bygger på amerikansk rätt. GPL kan med andra ord fungera sämre i vissa länder. Det finns visserligen inga större problem med att använda GPL i Sverige men det finns ett par saker man måste vara noga med, bl.a. måste man vara noga med att informera om licensen innan konsumenten förvärvar ett exeplar av ett verk som publicerats under GPL. Dessutom så bör man ha klart för sig hur den moraliska rätten fungera och påverkas vid re-distribution och modifikation i många led. Kolla in pdf jag länkade till igår, den har mycket info om detta.

"Kan man detaljera vad som får, inte får samt måste göras och dessutom tala hur man hanterar om det inte stämmer med lokal lag?"

När man skriver sådana här licenser så ska man bara nämna det som skiljer licensen från normalt upphovsrättsligt bruk. Det kan vara bra att bifoga definitioner av de termer som man använder så att folk kan hänga med. Kom ihåg att de allra flesta har rätt taskig koll på vad som gäller avseende upphovsrätt.

"Ska man rentav säga att om det inte passar med lokal lag (det finns ju länder som totalt saknar lag om upphovsrätt och copyright, åtminstone ett i alla fall) så är man tvungen att ange vilket lands lag man ska grunda sig på? "

Svar: ja. Men det räcker nog att göra så som Trolltech gjort (se länken ovan).

"Ska man låta ursprungsförfattaren bestämma vilken lagstiftning som gäller (hade tex varit kul att låta irakisk lag gälla för en produkt som släpps i USA...)?"

Nej! Licensen ska förfalla om den förändras! Endast den/de som publicerar licensen ska få ändra i den.

"Kanske något slags basformulering med några blanks att fylla i?"

Nej. Den ska vara så kort och tydlig som möjligt men inte kunna förändras hur som helst - för annars kan ju inte de som släpp sina texter fria vara säkra på att den legala statusen på deras texter inte förändras "på vägen".

peterb

Swordsman

www.creativecommons.org finns ett antal exempel på hur man kan skriva en pedagogisk förklaring av en licens som länkas till den riktiga juridiskt korrekta texten.

Att skriva en "flyer" med ikoner o sånt för de som bara snabbt vill få en ide om hur licensen fungerar är nog nästan nödvändigt. Det finns ju faktiskt rätt många olika open source licenser - och alla är långt från bra - så man måste nog räkna med att få göra lite marknadsföring...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Viktig info om licensavtal

Om man slarvar med detta blir det möjligt för en upphovsrättsinnehavare att strunta i licensen i efterhand. Han kanske t.ex. säljer den ekonomiska rätten till verket till ett förlag, som då alltså kan stoppa den fria användning som licensen medger.
Det verkar bakvänt. Varför skulle jag som köpare och användare av licensen ens låtsas om att jag inte blivit informerad i förväg i så fall. Detta tror jag inte stämmer.

Licensavtalet träder också i kraft i samma stund som verket förvärvas. Därmed blir det knepigt att skilja på olika typer av användning, alla som konsumerar verket blir lika bundna av licensen - även de som inte utnyttjar licensens möjligheter. Jag påpekar detta för att t.ex. OGL försöker sig på att göra en sådan distinktion.
Nu har du förvirrat mig totalt. Om licensen i en produkt, till exempel OGL, ger vissa rättigheter och den som förvärvat verket inte utnyttjar dessa rättigheter, så har väl inte licensavtalet trätt i kraft? Det handlar ju inte om någon mystisk EULA. Köpet av varan är väl en sak. Om man sedan vill nyttja verkets innehåll utöver vad upphovsrätten tillåter, behöver man utnyttja licensen och därmed träder avtalet i kraft.

Inte heller behöver man väl informera om att en viss produkt innehåller OGL (eller liknande licens) innan köpet görs. Om jag köper varan har jag fortfarande alla rättigheter som normala svenska lagar ger mig. Om jag väljer att utnyttja de rättigheter licensen ger mig utöver dessa lagar, träder den i kraft. Den är alltså ett erbjudande, inte ett bindande avtal.

Så är jag helt säker på att OGL fungferar i alla fall. Något annat verkar ju fullständigt orimligt och omöjligt.

Jag misstänker att vi behöver någon duktig jurist kunnig inom ämnet om vi skall komma vidare i det här licensskapandet.

/Mikael