Nekromanti Evner for kvinner og menn

Kalil

Swordsman
Verklighetsflykt

Jag spelar rollspel før att få uppleva fræmmande værldar och kulturer. Jag vet att andra spelar av andra anledningar, men mitt primæra mål ær flykten till en annan (bættre eller sæmre) verklighet. Spelsystemet finns dær før att hjælpa mig på resan, att førstærka kænslan av att vara någon annan stans.

I vissa av de værldar som målas upp i rollspelssammanhang har mæn och kvinnor vældigt olika førutsættningar, speciellt då i historiska rollspel. I feodala Japan hade mæn och kvinnor helt olika førutsættningar. Jag ser inget ideologiskt fel i att spelsystemet representerar detta (på det hela taget tycker jag inte om ideologiska resonemang kring spelsystem). I Dungeons & Dragons ær det sjælvklart att mæn och kvinnor skall ha samma rætt och møjlighet att sparka orchstjært. Men i en keltstukad fantasyværld kan jag nog tænkla mig regelverk som endast låter kvinnor fødda under vissa stjærntecken vara magiker och i gengæld bara låter mæn trænas som klankrigare.

Vad jag førsøker sæga ær att jag har svårt att se hur man egentligen kan argumentera før eller emot kønsbundna grundegenskapsmodifikation utan att ta hænsyn till vilken spelværld spelet førsøker bygga upp. Kan någon førespråkare och(?)/eller motståndare førklara før en dum exilsvensk?

/Kalil

TomasHVM

Swordsman
Re: Point

Varför skulle det vara så omöjligt att överdriva stereotyperna för könsrollerna lite?
Et godt poeng! Faktisk det beste poenget jeg har sett i denne diskusjonen til nå, og noe som får meg til å tenke at Romanse! skal ha et skille mellom menn og kvinner.

Det kanske till och med är så att det ger spelarna bättre möjligheter att ta ut svängarna och att spela lite mer varierande karaktärer.
Det tror jeg du har helt rett i, dersom stereotypiene blir en integrert del av spillets miljø, og brukes intelligent, selvsagt.

Vad tror ni? Bra eller dåligt?
Bra! Din argumentasjon er så enkel og bra at jeg blir mye mindre i tvil om dette. Takk!

King Kromm

Hero
Re: Menn med kvinneroller...

Kommer inte riktigt ihåg, men jag tror att storuggla eller nån gjorde det i någe sentimentalt samanhang....Helt sjukt, att vilken kille som helst helt plötsligt kan bli en icke-kille...! :gremconfused:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Personlig mognad?

Jag står fast i min tro på att du helt sonika spelat med fel killar. Av de tre killar jag känner som brukar spela kvinnliga rollpersoner mer än någon enstaka gång gör samtliga det galant (och det inkluderar mig själv :gremwink: )Jag har inte märkt någon skillnad öht gentemot kvinnor som spelar män. De två tjejer jag känner som brukar göra det gör också det utmärkt.

Jag tror förvisso att det krävs en viss grad av mognad och seriositet, och självinsikt, för att kunna gestalta motsatt kön trovärdigt, men det är något alla vuxna människor borde besitta. Av alla att dömma tycks så dock inte vara fallet.

...är väl helt enkelt jag som haft tur i mitt rollspelsumgänge eller något :gremwink:

- Ymir, måhända en smula dryg, men ack så ärlig, så här på morgonkvisten

Troberg

Sinister eater

Bra! Din argumentasjon er så enkel og bra at jeg blir mye mindre i tvil om dette. Takk!
Jag är dock inte helt övertygad om att det håller spelmässigt. Det kan vara svårt att inte göra lättköpt könsrollshumor av det, i stil med det där gamla datorspelet om ett krig mellan män och kvinnor där kvinnor inte kan köra bil och män alltid är fulla och sportar. Det kan kanske vara kul ett tag, men vill man ha det lite mer seriöst så kan det vara en svår balansgång.

Krille

Super Moderator

"Jag är dock inte helt övertygad om att det håller spelmässigt. Det kan vara svårt att inte göra lättköpt könsrollshumor av det, i stil med det där gamla datorspelet om ett krig mellan män och kvinnor där kvinnor inte kan köra bil och män alltid är fulla och sportar. Det kan kanske vara kul ett tag, men vill man ha det lite mer seriöst så kan det vara en svår balansgång."

På den punkten får jag nog hålla med Ymir. Har man en viss mängd mognad så klarar man av det.

Sen är det faktiskt inte alltid särskilt önskvärt att framföra rollen hela vägen ut. I den andra Västmark-kampanjen så spelade jag häxan Feli. Under den kampanjen lyckades Feli bli på tjocken, och den graviditeten var inte alls rolig - för de andra spelarna. Morgonsjuka, konstiga matvanor, ryggvärk och foglossning kan sabba de bästa äventyr. Efterföljande kotte gjorde det inte heller särskilt lätt. Jag är rätt övertygad om att övriga spelare hellre hade sett att Feli var mer pojkflickig än mammig (och att hon använde de preventiva besvärjelserna lite oftare).

Krille

Super Moderator

"Jeg er perfeksjonist og liker ikke å ta feil av kjønn når en birolle snakker til en rolle. For meg er det ødeleggende med slike feilgrep når en scene er på bristepunktet."

...men du är inte tillräckligt mycket perfektionist för att kunna skriva ett rollspel med enbart ditt eget kön i? Det verkar lite motsägelsefullt, anser jag. Könsrollerna i ditt rollspel torde vara lika färgade av könsfördomar som eventuella rollpersoner. Kan man inte spela en kvinnoroll trovärdigt så borde man inte kunna skriva ett rollspel med kvinnliga personer i.

Dessutom, om spelledaren kan gestalta kvinnoroller som spelledarpersoner så kan väl spelarna? Jag har aldrig ansett att spelledaren är någon slags "superspelare" som kan allt, utan tvärtom tämligen mänsklig. Det är precis lika stämningsdödande när den manlige spelarens manlige roll försöker förföra den manlige spelledarens kvinnliga spelledarperson, som om den manlige spelarens kvinnliga roll agerar gentemot den manlige spelledarens manlige spelledarperson.

Det vill säga, inte alls.

Rollspel fungerar enbart om man är villig att bjuda på sig själv. Det enda som avgör huruvida man kan rollgestalta "fel" kön är väl mest hur mycket man är villig att bjuda på sig själv.

"Jeg syns selvsagt også at det er suspekt å spille noe annet enn eget kjønn."

Rollspel är en suspekt hobby. Vi är ju trots allt styckmördare, satanister, terrorister, högerextremister, rånmördare, gravskändare och pedofiler hela bunten. :gremwink:

TomasHVM

Swordsman

Kan man inte spela en kvinnoroll trovärdigt så borde man inte kunna skriva ett rollspel med kvinnliga personer i.
Jeg er ikke av den oppfatning at en mann ikke kan spille en kvinnerolle troverdig. Jeg skriver at jeg anbefaler folk å spille sitt eget kjønn i mine spill. Som jeg også skriver lar jeg ikke folk spille motsatt kjønn når jeg er spilleder.

Jeg mener at menn kan leve seg inn i en kvinnerolle, og spille den troverdig.

Grunnen til at jeg ikke tillater det i mine spill er delvis praktisk, delvis kreativ, og delvis en erfaring jeg har gjort. Praktisk er det slik at jeg glemmer at en mann er en kvinne i spillet, og omtaler kvinnerollen hans med "han". Kreativt er det slik at dette forstyrrer meg i spilledingen, enten fordi jeg er en ømtålig kunstnersjel eller fordi jeg har høye ambisjoner som leder. De erfaringer jeg har med menn i kvinneroller viser at de fleste menn faktisk gjør dette urdårlig! Rollen som "kvinne" er bare noe de smykker seg med.

Krille

Super Moderator

"Praktisk er det slik at jeg glemmer at en mann er en kvinne i spillet, og omtaler kvinnerollen hans med "han"."

Det brukar jag inte ha några problem med. Jag har heller inte några problem att föreställa mig vi inte sitter i vardagsrummet, utan har en revolverduell på huvudgatan i Devil's Creek, bygger Mars framtid i debattrum i Utopia Planitia, fäktas med Sith-lorder på Coruscant, eller leder Västmarks fria män i strid mot usurpatorn för att sätta den rättmätige prins Vilhelm på sin tron.

Trots allt, det finns en massa sådana saker som måste patchas över med fantasin. Vi sitter i en soffa, inte i hangaren på Executor. Spelledaren, som just nu gestaltar en ärkeskurk, är inte två meter lång och har en hjälm på huvudet som ger honom andningsproblem (han har inte James Earl Jones röst heller). Andreas är inte smärt och smidig, utan tvärtom rätt kraftig och "generöst försedd med magmuskler". Inte vevar han med en ljusvärja heller, utan sitter snällt i soffan och rullar en tärning då och då. Hamburgare luktar han också, eftersom han kom direkt från jobbet på McDonalds till spelmötet. Klarar man av att patcha över alla dessa felaktigheter så ska man väl kunna låtsas att han är tjej också.

Det finns ett gammalt praktiskt trick som med fördel kan användas, och det är namnskyltar. Det funkar speciellt bra om man, som vi i vår grupp, har svårt redan med halvkonstiga namn. Kombinera namnskylten med en illustration av rollpersonen så blir det mycket lättare.

"Kreativt er det slik at dette forstyrrer meg i spilledingen, enten fordi jeg er en ømtålig kunstnersjel eller fordi jeg har høye ambisjoner som leder."

Det kan jag i och för sig förstå, men jag håller inte med. Konstnärligheten och ambitionen ligger för mig på rollspelsskapandet. Under spelsessionen är jag mest intresserad av att ha trevligt och uppleva spännande äventyr i främmande miljöer. Rollgestaltning kommer som en bonus.

"De erfaringer jeg har med menn i kvinneroller viser at de fleste menn faktisk gjør dette urdårlig! Rollen som "kvinne" er bare noe de smykker seg med."

Ska jag vara helt ärlig så är min uppfattning att de flesta rollspelare spelar sina roller tämligen urkasst. Det syns bara bättre om de spelar fel kön. Eller fel ras. Antingen får man stå ut med det, eller sopa problemet under mattan. Personligen föredrar jag att stå ut med det: glada spelare är oftast bättre spelare än sura spelare, och spelare blir oftare sura om de inte får spela vad de vill. Men det är min åsikt och min erfarenhet.

Men allt detta är min åsikt och erfarenhet.

TomasHVM

Swordsman
Re: Lettvint kjønnsrollehumor

"Det kan vara svårt att inte göra lättköpt könsrollshumor av det"

Jeg tror dette er noe som avgjøres i måten spillet og dets miljø presenteres på.

Romanse! er for voksne spillere med en viss modenhet. Det skrives ikke med "spillere" for øye, men med tanke på et generelt voksent publikum. Spillet bygger ikke alene på konfliktsystemet, men på flere metodiske grep som gjør det spørsmålet jeg her har tatt opp, til noe av begrenset viktighet for spillet som helhet.

Metodiske grep som har stor viktighet i Marmadura:
<ul style="list-style-type: disc">[*] - vennefølget som ensemble
- selskapslivet som ramme
- bruken av manerer
- førsteelskerens spesielle rolle
- kjærlighetens hjelpere
- kjærlighetens hindringer
Det er flere viktige grep her, både fortellertekniske og spilltekniske. [/list]
I kongeriket Marmadura er kjønnrollene fiksert. Det er en faktisk skille mellom kvinner og menn. Oppdragelsen de får og forventningene de møter er svært forskjellige. Kvinnens legale status er mye svakere enn mannens. Mange "noble" menn i Marmadura er bøller, sjåvinister og kyniske utnyttere av kvinnens svake stilling. Samtidig er rollene et vennefølge, som fungerer sammen innefor visser retningslinjer, og dette gir rollene vanligvis et visst mål av sosial intelligens.

TomasHVM

Swordsman

"glada spelare är oftast bättre spelare än sura spelare, och spelare blir oftare sura om de inte får spela vad de vill."

Du har helt rett. Jeg for min del pleier ikke ha noe problem med å få viljen min, og det pleier ikke bli sure miner av det. Jeg tror dette skyldes at jeg har høy respekt som spilleder, og at jeg i stand til å utøve positiv autoritet.

Mange spilledere er redde for å utøve autoritet som ledere, og går glipp av mange muligheter på grunn av det. Det gjør også at spillerne deres går glipp av gode spillinger og flotte opplevelser. Det kan ha å gjøre med det jeg i svake øyeblikk kaller "moro-tyranniet". Spilledere er så opptatt av å gjøre alle sine spillere glade, at de faktisk gjør en dårlig jobb som ledere.

Når unge spilledere spør meg om råd pleier jeg å anbefale rollespillet PERVO . Dette spillet designet jeg for ti år siden, som en hevn mot alle spillere jeg noensinne hadde underholdt som leder i rollespill. Spillet har som mål å behandle spillerne dårlig, drite dem ut, være urettferdig mot dem, og drepe rollene deres. Spillet har tre regler, og det fungerer aldeles utmerket som "terapi" for veike spilledere. Derfor: om du er en veik spilleder som alltid prøver å gjøre spillerne dine glade og fornøyde:

Spill PERVO!

Storuggla

Champion

Kommer inte riktigt ihåg, men jag tror att storuggla eller nån gjorde det i någe sentimentalt samanhang....Helt sjukt, att vilken kille som helst helt plötsligt kan bli en icke-kille...!
Vafalls? Jag är oskyldig! Det var banne mig inte jag, det var... öh... jag vet inte vem det var, men det var inte jag. Helt omöjligt att jag skulle gjort det, för jag är... mes. :gremcrazy:

Storuggla, undrar om rollpersonen som klär sig som kvinnor bör ha modifikationer :gremwink:

Anders

Hero
Re: I likhet med Tomas ...

”... låter inte heller jag mina spelare spela rollpersoner av annat kön än deras eget.

Varför?

Helt enkelt för att jag hittills (efter 21 års rollspelande) inte stött på någon som lyckats spela det motsatta könet utan att hemfalla åt fördomsfullt karikatyrspel.”

Måste bara fråga: Om du spelar med nytt folk då, får de testa att spela rollpersoner av motsatta könet? Tänker bara som så att om jag råkade ut för en spelledare som på förhand bestämt att mitt rollgestaltande av kvinnor är på nivån ”fördomsfullt karikatyrspel” för att jag är man så vet i a f jag vem jag skulle klassa som fördomsfull... För övrigt så tycker jag att faktorer som att spelaren själv lever sig in i sin roll och att han gillar sin rollperson är viktigare än hans rollgestaltningsförmågan för hur kul spelet blir. Visst finns det de som genom dåligt rollgestaltande förstör för övriga men då brukar de generellt vara dåliga på det och att hindra dem från att ha en viss roll löser inte problemet i någon större utsträckning.

Förresten, hur är det med könet på dina spelledarpersoner? Är de alltid män eller är du ett undantag i spelgruppen och klarar till skillnad från de andra av att spela motsatta könet utan att hemfalla åt fördomsfullt karikatyrspelande?

Arcana

Storuggla

Champion
Re: Oskyldigt anklagad?? Knappast!!

"Nå, vad har du nu att komma med till dit försvar?"

Öhh... öhh... Det var inte jag! Jag var under mindcontrolled av en elak rymdvarelse!

Storuggla, tycker att den förklaringen brukar funka i Star Trek