Re: Såhär då?
Att bara kunna tagga aspekterna ett visst antal gånger känns onödigt begränsande, det känns inte som något som organiskt passar med den dramaturgiska strukturen.
Så, därför funderar jag kring något slags motor för eskalering som icke desto mindre innebär att spelarna inte behöver hålla igen. Det var därför jag gillade idén att få extra tärningar för att ge fan i en eller flera av sina aspekter i en strid. Då lägger man det eventuella begränsandet i spelarens händer.
Vi ska ha klart för oss att Priss' stridsdräkt i vanliga fall "bara" är en cool stridsdräkt. Det här var ett extra coolt aktiverande av den. Den var betydligt hårdare i slutet av det här avsnittet än den varit tidigare. med andra ord, den här aktiveringen betydde mer, och det stod i skarp kontrast till att Priss' spelare under resten av äventyret inte aktiverat sina vanliga aspekter...
http://en.wikipedia.org/wiki/Bubblegum_Crisis_Tokyo_2040
Jag kan tänka mig att Priss (Priscilla Sonoda Asagiri) har Aspekterna "Heavy Assault", "Knight Saber" och "Hård Jävla Brud", eller så. Att hon är rocksångerska används aldrig för att lösa konflikter i serien, det är mest en distraktion.
In det här avsnittet använde hennes spelare mestadel sin Arketypaspekt, Hård Jävla Brud, under hela jakten. Hon hade inte sin Heavy Assault-dräkt riktigt tillgänglig, isåfall hade hon varit tvungen att först aktivera Knight Saber-aspekten eftersom hennes dräkt var med dem.
Om man ser hela avsnittet som en serie konflikter, så ser jag snarare att Priss genom att hålla igen med det tunga artelleriet (sina fetare Aspekter) tjänade poäng som sedan kunde användas för att först aktivera Knight Sabers när konflikten med Fienden eskalerat till den punkt där hon inte längre kunde klara sig med enbart Hård Jävla Brud (de förlorade en konflikt och hamnade i fiendens våld - fienden drog in skorpionmojjen) och sedan, när det visade sig att det inte räckte med Knight Saber, aktivera både Knight Saber och Heavy Assault samtidigt...
Man kan ju argumentera för att spelaren helt enkelt var begränsad av att Knight Saber-rustningen var hos de andra knight sabers och att det var därför hon inte kunde aktivera den eller heavy assault, men det var ju en självpåtagen grej - varför går man ner i kloakerna och ska leta efter en förrymd självmedveten boomer utan sin supercoola stridsdräkt, egentligen?
Nej, jag tror att spelaren gjorde valet att gå ner utan stridsdräkt, dvs begränsa sig. Och det känns osnyggt om man säger att anledningen till att de andra Knight Sabers inte dök upp tidigare faktiskt handlade om att de inte fick radiokontakt. Det är bara SL's sätt att säga "Jag kommer inte på nåt bättre, du får inte aktivera aspekten än". Att inte aktivera en aspekt är ett intressant val, tycker jag.
Bah, jag vet inte. Egentligen. Jag tycker bara illa om begränsande mekaniker, jag vill ha positiv förstärkning snarare än negativ. Moroten snarare än piskan, liksom.
---
Nu börjar jag såklart tänka på det här symboliska i folk som klär sig i stridsdräkt; att Priss inte har stridsdräkt är såklart för att tydliggöra för publiken att hon är "människa" nu. Känslomässig och dan, inte alls combat. För egentligen handlar ju hela avsnittet om att Priss, som privatperson och människa, lär sig acceptera att vissa boomers är OK.
Vågar jag nämna monomyten utan att krille krälar ut ur trävirket? Jag vill egentligen inte diskutera monomyt, men om jag nånsin sett ett exempel på monomyt så är det detta. Priss ger sig iväg på äventyr, motvilligt (hon vill inte rädda en boomer), hon är med om en massa äventyr som förändrar henne, hon vinner priset "större acceptans", och tar med sig den lärdomen tillbaks i det "vanliga" livet, och gör det bättre.
Fast å andra sidan är jag fortfarande nyvaken...
Kanske snarare att man genom att begränsa sig får extra poäng senare.Krank, är inte att bara använda sin stridsrustning i slutet ett tecken på att aspekterna bara kan taggas ett visst antal ggr? Då uppår du ju precis det?
För det är ju inte begränsande att ladda för en cool sluttrid?
Att bara kunna tagga aspekterna ett visst antal gånger känns onödigt begränsande, det känns inte som något som organiskt passar med den dramaturgiska strukturen.
Så, därför funderar jag kring något slags motor för eskalering som icke desto mindre innebär att spelarna inte behöver hålla igen. Det var därför jag gillade idén att få extra tärningar för att ge fan i en eller flera av sina aspekter i en strid. Då lägger man det eventuella begränsandet i spelarens händer.
Vi ska ha klart för oss att Priss' stridsdräkt i vanliga fall "bara" är en cool stridsdräkt. Det här var ett extra coolt aktiverande av den. Den var betydligt hårdare i slutet av det här avsnittet än den varit tidigare. med andra ord, den här aktiveringen betydde mer, och det stod i skarp kontrast till att Priss' spelare under resten av äventyret inte aktiverat sina vanliga aspekter...
http://en.wikipedia.org/wiki/Bubblegum_Crisis_Tokyo_2040
Jag kan tänka mig att Priss (Priscilla Sonoda Asagiri) har Aspekterna "Heavy Assault", "Knight Saber" och "Hård Jävla Brud", eller så. Att hon är rocksångerska används aldrig för att lösa konflikter i serien, det är mest en distraktion.
In det här avsnittet använde hennes spelare mestadel sin Arketypaspekt, Hård Jävla Brud, under hela jakten. Hon hade inte sin Heavy Assault-dräkt riktigt tillgänglig, isåfall hade hon varit tvungen att först aktivera Knight Saber-aspekten eftersom hennes dräkt var med dem.
Om man ser hela avsnittet som en serie konflikter, så ser jag snarare att Priss genom att hålla igen med det tunga artelleriet (sina fetare Aspekter) tjänade poäng som sedan kunde användas för att först aktivera Knight Sabers när konflikten med Fienden eskalerat till den punkt där hon inte längre kunde klara sig med enbart Hård Jävla Brud (de förlorade en konflikt och hamnade i fiendens våld - fienden drog in skorpionmojjen) och sedan, när det visade sig att det inte räckte med Knight Saber, aktivera både Knight Saber och Heavy Assault samtidigt...
Man kan ju argumentera för att spelaren helt enkelt var begränsad av att Knight Saber-rustningen var hos de andra knight sabers och att det var därför hon inte kunde aktivera den eller heavy assault, men det var ju en självpåtagen grej - varför går man ner i kloakerna och ska leta efter en förrymd självmedveten boomer utan sin supercoola stridsdräkt, egentligen?
Nej, jag tror att spelaren gjorde valet att gå ner utan stridsdräkt, dvs begränsa sig. Och det känns osnyggt om man säger att anledningen till att de andra Knight Sabers inte dök upp tidigare faktiskt handlade om att de inte fick radiokontakt. Det är bara SL's sätt att säga "Jag kommer inte på nåt bättre, du får inte aktivera aspekten än". Att inte aktivera en aspekt är ett intressant val, tycker jag.
Bah, jag vet inte. Egentligen. Jag tycker bara illa om begränsande mekaniker, jag vill ha positiv förstärkning snarare än negativ. Moroten snarare än piskan, liksom.
---
Nu börjar jag såklart tänka på det här symboliska i folk som klär sig i stridsdräkt; att Priss inte har stridsdräkt är såklart för att tydliggöra för publiken att hon är "människa" nu. Känslomässig och dan, inte alls combat. För egentligen handlar ju hela avsnittet om att Priss, som privatperson och människa, lär sig acceptera att vissa boomers är OK.
Vågar jag nämna monomyten utan att krille krälar ut ur trävirket? Jag vill egentligen inte diskutera monomyt, men om jag nånsin sett ett exempel på monomyt så är det detta. Priss ger sig iväg på äventyr, motvilligt (hon vill inte rädda en boomer), hon är med om en massa äventyr som förändrar henne, hon vinner priset "större acceptans", och tar med sig den lärdomen tillbaks i det "vanliga" livet, och gör det bättre.
Fast å andra sidan är jag fortfarande nyvaken...