Nekromanti Evolutionens Barn - actionfyllt samberättarsystem?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Såhär då?

Krank, är inte att bara använda sin stridsrustning i slutet ett tecken på att aspekterna bara kan taggas ett visst antal ggr? Då uppår du ju precis det?

För det är ju inte begränsande att ladda för en cool sluttrid?
Kanske snarare att man genom att begränsa sig får extra poäng senare.

Att bara kunna tagga aspekterna ett visst antal gånger känns onödigt begränsande, det känns inte som något som organiskt passar med den dramaturgiska strukturen.

Så, därför funderar jag kring något slags motor för eskalering som icke desto mindre innebär att spelarna inte behöver hålla igen. Det var därför jag gillade idén att få extra tärningar för att ge fan i en eller flera av sina aspekter i en strid. Då lägger man det eventuella begränsandet i spelarens händer.

Vi ska ha klart för oss att Priss' stridsdräkt i vanliga fall "bara" är en cool stridsdräkt. Det här var ett extra coolt aktiverande av den. Den var betydligt hårdare i slutet av det här avsnittet än den varit tidigare. med andra ord, den här aktiveringen betydde mer, och det stod i skarp kontrast till att Priss' spelare under resten av äventyret inte aktiverat sina vanliga aspekter...

http://en.wikipedia.org/wiki/Bubblegum_Crisis_Tokyo_2040

Jag kan tänka mig att Priss (Priscilla Sonoda Asagiri) har Aspekterna "Heavy Assault", "Knight Saber" och "Hård Jävla Brud", eller så. Att hon är rocksångerska används aldrig för att lösa konflikter i serien, det är mest en distraktion.

In det här avsnittet använde hennes spelare mestadel sin Arketypaspekt, Hård Jävla Brud, under hela jakten. Hon hade inte sin Heavy Assault-dräkt riktigt tillgänglig, isåfall hade hon varit tvungen att först aktivera Knight Saber-aspekten eftersom hennes dräkt var med dem.

Om man ser hela avsnittet som en serie konflikter, så ser jag snarare att Priss genom att hålla igen med det tunga artelleriet (sina fetare Aspekter) tjänade poäng som sedan kunde användas för att först aktivera Knight Sabers när konflikten med Fienden eskalerat till den punkt där hon inte längre kunde klara sig med enbart Hård Jävla Brud (de förlorade en konflikt och hamnade i fiendens våld - fienden drog in skorpionmojjen) och sedan, när det visade sig att det inte räckte med Knight Saber, aktivera både Knight Saber och Heavy Assault samtidigt...

Man kan ju argumentera för att spelaren helt enkelt var begränsad av att Knight Saber-rustningen var hos de andra knight sabers och att det var därför hon inte kunde aktivera den eller heavy assault, men det var ju en självpåtagen grej - varför går man ner i kloakerna och ska leta efter en förrymd självmedveten boomer utan sin supercoola stridsdräkt, egentligen?

Nej, jag tror att spelaren gjorde valet att gå ner utan stridsdräkt, dvs begränsa sig. Och det känns osnyggt om man säger att anledningen till att de andra Knight Sabers inte dök upp tidigare faktiskt handlade om att de inte fick radiokontakt. Det är bara SL's sätt att säga "Jag kommer inte på nåt bättre, du får inte aktivera aspekten än". Att inte aktivera en aspekt är ett intressant val, tycker jag.

Bah, jag vet inte. Egentligen. Jag tycker bara illa om begränsande mekaniker, jag vill ha positiv förstärkning snarare än negativ. Moroten snarare än piskan, liksom.

---

Nu börjar jag såklart tänka på det här symboliska i folk som klär sig i stridsdräkt; att Priss inte har stridsdräkt är såklart för att tydliggöra för publiken att hon är "människa" nu. Känslomässig och dan, inte alls combat. För egentligen handlar ju hela avsnittet om att Priss, som privatperson och människa, lär sig acceptera att vissa boomers är OK.

Vågar jag nämna monomyten utan att krille krälar ut ur trävirket? Jag vill egentligen inte diskutera monomyt, men om jag nånsin sett ett exempel på monomyt så är det detta. Priss ger sig iväg på äventyr, motvilligt (hon vill inte rädda en boomer), hon är med om en massa äventyr som förändrar henne, hon vinner priset "större acceptans", och tar med sig den lärdomen tillbaks i det "vanliga" livet, och gör det bättre.

Fast å andra sidan är jag fortfarande nyvaken...

Mogger

Hipsteranka
Re: Såhär då?

Jag förstår hur du menar. jag har läänge funderat på en story-o-meter men aldig fått den att funka. principen är att alla val och konlfikter påverkar mätaren och först när den nått ända upp kan du göra upp, med vad det nu är du vill göra upp med. Det innebär att mätren ska åka fram och tillbaka och enkla omedelabara val (som att aktivera sin stridsrustning vid varje konflikt) ger minus på mätaren och storydrivande val (som att behandla sitt memeplex) ger en positiv utveckling. Du kan inte bara utforska din memeplex, men du kan inte heller bara välja den enkla vägen. Då når du aldrig fram. När mätaren sedan är full träder du in i End Game. Då är det winner takes it all som räknas. Eller så biter du i ett riktigt surt äpple.

Typ så. hade mer, men nu måste jag sluta.

krank

Re: Evolutionens Barn - actionfyllt samberättarsys

Vad spelar man då?

En vanlig fråga, och då detta är ett spel då Krank går ifrån sina vanliga preferenser om flexibilitet i spelvärld etc (och, intressant nog, fått fler intresserade än han haft till något projekt han tidigare pillat med) så ska vi självklart komma med ett konkret svar i frågan.

Tidigare har idén lite vagt varit att folk antingen skulle spela ungdomar, eller kanske poliser, eller kanske arbetarrebeller, eller kanske helt vanligt folk som...

Bah, för spretigt. Fokus. I grundspelet spelar man stenhårda A.D Police/Section 9/Patlabor-polis/militärer med cool cybertech och snygga-som-fan plast-och-svart-läderrustningar. Man har olika specialiteter, som Tunga Vapen eller Cool Stridsmechasuit eller StenHård Robotmedhjälpare eller så kanske man är en Cyberninja med en massa coola implantat. Fokus ligger på incidenter kopplade antingen till ELF:s som går bärsärk a' boomers, eller till det gryende arbetarupproret. Ådalen 31 möter X-men och Ghost in the Shell.

Senare kommer det tillägg som för tillfället heter:

Vast and limitless - ett tillägg där man med samma system istället spelar ungdomar som kombinerar lätt cybertech (som såklart är lite som bodymod är idag - vem som helst kan skaffa en cool articifiell arm... erh, jag menar, en näspiercing) med att glida runt på det enorma cybernätet. I cybernätet vilar mörka hemligheter, vilsna AI's, bortglömda spillror av information - och vad händer när arbetarupproret sprider sig till den virtuella världen? Och kan man föra över saker från den virtuella världen till den verkliga? Tänk lite Persona, fast med Nätet istället för en annan verklighet. Nätet ser ut som Blame!- mangan och är jättestort och coolt. Blandning av ungdoms-skole-drama och cool cybermystik.

Av Var och En efter Förmåga - arbetarrevoltens sida av saken. Följ en liten cell av Uppvaknade arbetare som efter generationer av genetisk manipulation blivit delvis immuna mot drogerna i maten, följ konspirerandet, viljornas kamp mellan olika presumptiva ledare, kampen mot ordningsmakt och kapital, mot ytan och friheten!

krank

Återigen en ganska lång period utan att någon utom jag säger något.

Nåja, jag håller på och försöker sammanfatta systemet så långt, men jag funderar just nu på en grej:

Det memetiska systemet
Det senaste som sades i frågan var:

När en spelare har hamnat i en situation där två av hans memer hamnar i konflikt, så måste han förr eller senare välja mellan dem. Om han väljer den meme med högst värde, så ökar denna meme med ett och den med lägre värde minskar med ett. Om han väljer den meme med lägst värde, så sjunker den andra till detta värde, medan den som valts ökar med ett. Om memerna har samma värde så ökar alltid den som valts med ett och den andra minskar med ett.

De extra tärningar som rullas för en meme bör ha en särskilt färg. Efter att de rullats, se efter hur många ettor och sexor det finns. Om det finns åtminstone två sexor, så ökar memen med ett, och spelaren bör beskriva hur hans rollperson blir stärkt i sin meme av att kämpa för den. Om det inte finns två sexor, men minst en etta, så sänks memen med ett, och spelaren beskriver hur rollpersonen tvivlar på sin meme när han tvingas kämpa för den.

Man bör nog inte ha ett 1-1 förhållande mellan värdet i memen och antalet tärningar man slår, utan snarare ha vissa gränser då man får en extra tärning, och ju högre memevärde, desto större avstånd mellan gränserna. Grejen här är att memer generellt är en resurs som kostar att använda sig av. Ibland kan de stärkas av det, men den som ständigt tvingas kämpa för att upprätthålla sin världsbild kommer till slut att tappa tron på den. När man däremot börjar komma upp i högre nivåer, så börjar sannolikheten bli större att den stärks av det istället för att nötas bort. Man har blivit en fanatiker.

Det finns något mycket viktigt som saknas i det här systemet; nämligen yttre påverkan. Reklam och propaganda likväl som diskussioner med andra påverkar trots allt ens memeplex. Virala memes vill jag definitivt ha stöd för.

Sedan skulle jag vilja ha en variant av det senare systemet som är betydligt enklare. Jag gillar grundtanken om att man kan bli stärkt/försvagad i sin "tro" av att använda sig av memen i en konflikt, men jag är inte helt säker på om den meckiga regeln är vad jag vill ha.

Sedan har jag en annan fundering också:

Pölar

I skissen jag har just nu har alla rollpersoner samma antal tärningar i en central Pöl. Det är ur denna Pöl man plockar tärningar under den tidigare diskuterade konfliktfasen. Pölen fylls antagligen på efter varje konflikt, och används till samtliga konflikter. Är det här vettigt?

Skalor

Jag är ett stort fan av enhetliga/strömlinjeformade skalor, så jag tror att man har samma skalor för Aspekter, Memer och Band (för att förtydliga: Aspekter är saker rollpersonen "är", Memer är saker den "tror", och Band är saker den "bryr sig om"). Säg att man till sin nyskapade rollperson får sju poäng att spendera på sina Aspekter, Memer och Band, och alla har tre styckna av vardera. I grundspelet har alla en primär Aspekt som är rollpersonens Arketyp, och antagligen en Meme som är "Vi bor i den bästa av världar", och högst troligen ett Band som är "polisstyrkan".

System

Vi har hittills två system, ett för Yttre konflikter, ett för Inre. Jag funderar på om man ska kunna använda sig av världen från en kategori för att hämta stöd i en annan. Framförallt gäller det ju då att man ska kunna använda sig av Band eller Memer för att stärka sig i Yttre konflikter. Inre konflikter har ju ingen slump, ju.

Nu när jag skriver börjar jag också fundera på någon form av Relationella konflikter, kopplade till ens Band... Där man tvingas prioritera mellan sina band och, säga, sina Memer och så... Är det viktigast för mig med mina principer, eller att behålla min flickvän?

krank

Mjovisstja, jag gillar WoD såpass mycket att jag snor deras tärningssystem. Man lägger fram tärningar och slår, men de summeras inte - man bara kollar hur många av dem som är "lyckade". Lyckat är, antagligen, 50% av tärningen. På t6:or är det 4+, på t10:or är det 6+. Det gör att man kan använda nästan vilken tärningssort som helst. Oavsett om allt man råkar ha hemma är ett gammalt Yatzy eller om man spelat WoD så länge att alla spelare har varsin påse t10:or...

krank

Bump förihelvete.

Nå, nu har jag lagt ner de politiska diskussionerna, så om mina paranoida tankar om att folk skiter i den här tråden för att de ogillar mitt raljerande där stämmer borde ni kunna återvända nu.

För närvarande är systemarbetet helt nere på grund av att jag helt enkelt inte vet hur jag ska röra mig vidare. Jag behöver bollplank som studsar tillbaks mina bollar. Det vore också kul om Genesis kunde kommentera behovet av stöd för yttre påverkan i det memetiska systemet.

I övrigt funderar jag på det här med Drivkrafter och Bakgrunder och sånt, och vad man ska ha med och vad som inte funkar. Jag funderar bland annat på det där Krille dillade om med att få nåtslags poäng för att trigga varandras egenskaper och så. Det gillade jag.

SLP:er ska också kunna styras av spelare. Eventuellt kan man betala en poäng ur någon pöl för att få gestalta en viss SLP, och då kan man om man vet vad man gör trigga andra spelares egenskaper/drivkrafter/whatever och på så vis få tillbaks poängen, med råge. Säg att man spenderar 1 poäng för att få gestalta någons chef, och så erbjuder man (i rollen som chefen) löneförhöjning till en karaktär som har en stark Girighetsmem i utbyte mot att den typ agerar mullvad i gruppen (vilket skulle bryta mot karaktärens Lojalitetsmem). Det blir en cool konflikt mellan girighet och lojalitet där rollpersonen tvingas välja mellan dem, så spelaren som gestaltade chefen inkasserar 2 poäng.

Kanske kan man också spendera poäng för att introducera SLP:er som man då också spelar, och så kan man få poäng (återigen) om dessa SLP:er triggar någons memer? Kanske 1 poäng för att trigga en av sina egna memer, 2 för någon annans - och bara en konflikt per spelare...

EDIT: Svara inte här, ny tråd här.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Angående att bumpa trådar tror jag att det är en bättre idé att helt enkelt starta en ny tråd och sammanfatta tankarna när det gått så här lång tid. Själv missade jag den här tråden när den var aktuell, och jag kommer inte att orka sätta mig in i den nu eftersom den är så omfattande. Däremot kan jag (och säkert andra) mycket väl tänka oss att svara i en ny tråd med en sammanfattning och en tydlig frågeställning.

Säg att man spenderar 1 poäng för att få gestalta någons chef, och så erbjuder man (i rollen som chefen) löneförhöjning till en karaktär som har en stark Girighetsmem i utbyte mot att den typ agerar mullvad i gruppen (vilket skulle bryta mot karaktärens Lojalitetsmem). Det blir en cool konflikt mellan girighet och lojalitet där rollpersonen tvingas välja mellan dem, så spelaren som gestaltade chefen inkasserar 2 poäng.
Jag skulle föreslå att spelarens ersättning är beroende av resultatet av konflikten. Om man samberättar finns det ingen domare (spelledare) som kan bedöma om konflikten är cool eller inte. Däremot finns det (antar jag) en konfliktresolution som avgör om rollpersonen faller för sin girighet eller står på sig och är lojal. Spelaren som spelar chefen skulle alltså belönas om den frestade rollpersonen ger efter för sin girighet. Så skulle i alla fall jag överväga att bygga ett sådant system.

/tobias

krank

Däremot finns det (antar jag) en konfliktresolution som avgör om rollpersonen faller för sin girighet eller står på sig och är lojal.
Systemet finns sammanfattat bara ett par inlägg upp, har jag för mig. Eller ner, whatever. Det finns dessutom en ny tråd.

Alltså: Spelaren väljer om girigheten eller lojaliteten ska vinna, baserat på om spelaren vill öka sin Girighet ytterligare (vilket ger bonusar i girighetssammanhang men om man blir för ensidig blir karaktären tråkig) eller bli mer Lojal (vilket ger bonusar i Lojalitetssammanhang och bidrar till att karaktären blir mer mångsidig)

Säg att jag har 7 i Girig och 3 i Lojal. Ska jag flytta över 1 poäng från Girig till Lojal eller ska jag flytta poäng åt andra hållet? Jag vet inte, det är en inre konflikt för mig som spelare som återspeglar karaktärens inre konflikt...