Nekromanti [Evolutionens Barn] - Bildtråden

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: [Evolutionens Barn] - Första bilden - version?

Den tycker jag funkar. När jag jämför den med den ljusa igen så har jag svårare att välja en favorit, de funkar riktigt bra båda två... hade jag haft möjlighet hade jag gjort utskrifter av båda och sett om det hade kunnat avgöra men... tyvärr har jag inte det. Det rekommenderar jag som ditt nästa steg i alla fall.

Nabu

Warrior

Precis som DeBracy så gillar jag att bilden placerats lite mer åt höger; det ger en större "balans" om man tittar på sidan som en stor bild. Det känns också som att det framhäver bilden lite, vilket jag tycker den skall göras!

Angående gråtoner så fungerar nog båda de ljusare bra, men jag föredrar den något mörkare av dessa, då det på något vis känns som att den skapar mindre kontrast. Jag har ingen aning om hur vettigt det är, men jag tror jag uppfattar det så eftersom kontrasten mellan den och texten blir mindre, samtidigt som kontrasten mellan den och den vita bakgrunden hålls på en lagom nivå.

/Nabu, lite mer utförligt än tidigare, dock fortfarande utan expertis.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Jag har efter tips från DeBracy om Dantes artiklar om typografi på RPGlab gjort lite ändringar i själva textens utförande. Språkligt är den fortfarande sisådär, men formen är förändrad.

Jag saknar fortfarande ett bra typsnitt till rubriker, och tar tacksamt emot alla förslag.

Attachments

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

krank said:
Jag saknar fortfarande ett bra typsnitt till rubriker, och tar tacksamt emot alla förslag.
Futura, såklart, i någon inte allt för fet variant.

krank

Dante said:
Futura, såklart, i någon inte allt för fet variant.
Nåt sånt här kanske?

Attachments

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

krank said:
Nåt sånt här kanske?
Typ. Fast jag skulle välja en annan skärning än Bitstreams.

krank

Dante said:
Typ. Fast jag skulle välja en annan skärning än Bitstreams.
Problemet är väl att alla versioner av Futura jag hittar kostar en massa pengar. Nu när jag tänker efter har jag nog inte betalat för Bitsreams heller.

Nå; har du någon version som du rekommenderar, som ligger inom en normal människas budget? URW++ verkar ju vara billigast på 20 dollar, och Adobe lite högre på 29...

krank

En grej jag funderar på, är huruvida jag ska trycka i färg eller svartvitt.

Huvuddelen av bilderna jag fått är ju i färg, och svartvitt gör dem inte rättvisa alls.

Å andra sidan ökar priset betänkligt om man kör i färg, jämfört med svartvitt.

Lulu verkar dessutom inte direkt ha någon möjlighet att variera sig.

Ett alternativ kunde ju vara att ha olika utgåvor - en "deluxe edition" med färgbilder =)

Arfert

Facit

HÄR hittar du några bra gratistypsnitt, varav flera kan passa istället för en ful standard-Futura i det här sammanhanget.

Dimfrost

Special Circumstances
Nej, på Lulu måste man köra antingen helt i svartvitt eller helt i färg i inlagan. Men du kan ju kolla upp vad priset blir. Supergänget kostar väl 60 eller någonting om jag inte minns helt fel (utan frakt) så om spelet inte blir mer än 40-50 sidor och du säljer till självkostnadspris blir det nog inte för dyrt för konsumenten med färg. Och med sådana bilder vill vi verkligen ha färg. Det lämnar ju trevliga möjligheter till annorlunda layout också. Den röda plattan var kanske inte perfekt men jag gillar idén.

Annars, som du sa, kan man ju alltid erbjuda versioner i både färg och svartvitt på Lulu. I alla fall om de svartvita versionerna av bilderna inte ser totalt hemska ut. Jag vill gärna ha färgversionen i alla fall. :gremsmile:

Är du säker på att det finns färg i A5, förresten? Jag har inte kollat upp det, men jag vet att Lulu har olika format för olika sorters inlaga, eller åtminstone att det var så tidigare. Ett något större format skulle ju göra att sidantalet minskar också.