Simon
Swashbuckler
Re: [Evolutionens Barn] - Första bilden - version?
Väldigt väldigt fett. Grattis till fyndet av illustratör!
Väldigt väldigt fett. Grattis till fyndet av illustratör!
Ballt!Regmolar said:Klart jag köper den - har spelat spelet för andra gången nu
Jag håller med om att det röda blir lite väl påtagligt. särskilt när grafiken tar upp så mycket plats. Sen känns som rubriktypsnittet inte riktigt passar. Jag skulle vilja se något som är aningen striktare och inte så organiskt, men det kanske bara är jag. Brödtexten fungerar helt ok, kanske något annat än Garamond hade varit bättre (eller en annan Garamond? Vilken version är det?), men det är ingen större grej.krank said:Slängde ihop en första layoutskiss. Långtifrån färdig, och så vidare. Få se om någon av er orkar kommentera...
Får se hur tryckkostnaden på Lulu blir, Supergänget är ju i färg och jag vet inte om jag kommer att komma så mycket högre än de i sidantal... I värsta fall får jag väl ändra i efterhand.DeBracy said:Jag vet inte om jag ser det röda som nåt större problem annat än att det är dyrt att trycka i färg.
Mjo, jag har funderat på det under morgonen, och försökt påminna mig om hur många tecken det optimalt bör vara per rad, men mina internet l33t skillz har svikit mig och jag har inte hittat några trovärdiga siffror... Jag ska kunna det här, men mitt minne sviker.DeBracy said:Det jag reagerar på är att textblocket inte är vidare snyggt (internt alltså). Raderna är lite korta just nu också verkar det som (~42 tecken på första raden?), så bredare satsyta eller lite mindre grad på texten skulle kunna vara nåt.
Mjo, borde dessutom inte vara alltför svårt att bara förminska och sedan göra det röda längre... Ska dock inte göra det alltför mycket,DeBracy said:Jag gillar grafiken på sidan men eventuellt skulle man kunna ta ner den lite i storlek eller på annat sätt få den lite smalare, då har du plasts för bredare satsyta om du vill ha samma grad på texten men sidan borde få ett lite luftigare intryck.
Bra poäng!DeBracy said:Sidnumreringen tycker jag nog skulle knuffas in en bit så att den ligger i linje med bårdens vänsterkant. Tror det skulle se stadigare ut.
Mjo, det blir A5 och klammerhäftat. Reglerna jag hade med mig till Gothcon var på 18 sidor A4, enkelsidigt, så jag tror inte att slutprodukten blir något monster direkt.DeBracy said:Beroende på vilken typ av bindning du tänkt dig kanske innermarginalen borde ses över. Formatet är väl a5 så jag tänker automagiskt att det borde vara klammerhäftat och då är det ju lugnt så vitt jag vet.
Mjo. Ska minska lite och se om det funkar.Jarl said:Jag håller med om att det röda blir lite väl påtagligt. särskilt när grafiken tar upp så mycket plats.
Jag är själv mycket osäker på rubriken, har du något förslag?Jarl said:Sen känns som rubriktypsnittet inte riktigt passar. Jag skulle vilja se något som är aningen striktare och inte så organiskt, men det kanske bara är jag.
HA! Det är inte Garamond. Det är Charis SIL. =)Jarl said:Brödtexten fungerar helt ok, kanske något annat än Garamond hade varit bättre (eller en annan Garamond? Vilken version är det?), men det är ingen större grej.
Inte specifikt, men om du kan tänka dig att korrekturläsa mina texter finns de på wikin, och dina kommentarer är varmt välkomna =)Jarl said:Sen kan man säkert pilla lite med språket, men det var inte det du vill ha synpunkter på, eller hur?
He, jag kopierade in texten i Word och då blev det garamond, sorrykrank said:HA! Det är inte Garamond. Det är Charis SIL. =)
Gött!DeBracy said:Mycket behagligare! Nu känns satsbredden mycket behagligare (min 45, max 65 tecken rekommenderar Christer Hellmark - dina fullbreda rader klockar in på ~60).
Jag har också börjat luta ditåt, ska jag säga.DeBracy said:Precis som Nabu gillar jag den ljusgrå bättre.
Bifogar ett test, vad tror du?DeBracy said:Det finns dock en sak till jag skulle kunna tänka mig att ta upp... och det är den där bilden. Den där assköna bilden av roboten. Hade jag placerat den så skulle jag knuffa ut den längre åt sidan, men ha mer luft innanför den, dvs. texten skulle se likadan ut men jag skulle vilja att kvastskaftet var det som linjerade med satsytan på ett ungefär. Det känns som att det finns en rätt markerad tyngd i bilden där som skulle stå fint vid kanten. Jag kanske bara snackar skit också och det visar sig att det bara känns som man får ett stort hål om man gör som jag tänker mig... det är ju bara att du testar.
Jag har en konkret tanke bakom formatet: det är ett format som ligger ganska nära mangapocketar och annat mangamaterial som säljs. Tanken är ju att få det åtminstone liiiiite lockande för de som vanligen köper manga.DeBracy said:Jag tycker det är skitskoj att du tänkt dig att köra på A5 förresten, jag har själv vurmat för det hela våren.
Smiska min rumpa och kalla mig blind men... jag såg inte till nåt bifogat...?krank said:Bifogar ett test, vad tror du?
Bah! Dagens ungdom, ska ha allt serverat... *mutter* =)DeBracy said:Smiska min rumpa och kalla mig blind men... jag såg inte till nåt bifogat...?
Lite mörkare, bifogas.DeBracy said:Jag tycker det blev lite väl mörkt med den där grånyansen, helt plötsligt så känns sidan mer jämntjock - som om det smittar av sig och mörkar ner det svarta också. Det kanske inte är så dumt att mörka ner den lite mot för din första ljusgrå men... kanske bara 10-15%? Jag gissar vilt på den punkten.