Nekromanti [Evolutionens Barn] - Bildtråden

Simon

Swashbuckler
Re: [Evolutionens Barn] - Första bilden - version?

Väldigt väldigt fett. Grattis till fyndet av illustratör!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Nu har min andra illustratör också producerat bilder!

http://osho-zena.deviantart.com/art/Evolution-125788005 och http://osho-zena.deviantart.com/art/Toshiko-125428695 blev det. Lite annan stil, men jag gillar det!

Ska nämna att nä, detta är inte hon som tog betalt i förskott. Hon har fortfarande inte producerat en pixel... Detta är tjejen som på eget bevåg tog kontakt och erbjöd sina tjänster efter att jag skrivit en rad på ett mangaforum.

//Krank, som är jätteglad över att ha en massa bilder till sitt spel

Simon

Swashbuckler

Fan va skoj! Jag är så glad för att det går så bra med det här!
:kaffe: :gremdrink: :zeppelinare:

Regmolar

Swashbuckler

Klart jag köper den - har spelat spelet för andra gången nu, och spelarna har äntligen börjat greppa det där med att man får ta hand om scener och introducera nya saker, bl.a. genom att ta den bara vagt utmejslade plotten i en helt annan riktning och introducera en rivaliserande SS5-grupp (komplett med klassiska anime/manga-stereotyper och illustration...). Det enda som fortfarande krånglar är flerpersonskonflikter, men det har blivit bättre efter lite arbete.

Ser verkligen fram emot den slutliga upplagan av spelet!

krank

Regmolar said:
Klart jag köper den - har spelat spelet för andra gången nu
Ballt!

Om du orkar får du gärna PM:a mig om du har nåt krönikeliknande eller kanske bara kan tvinga dina spelare att skriva en rad eller två om sina upplevelser... Jag vill jättegärna ha respons!

krank

Slängde ihop en första layoutskiss. Långtifrån färdig, och så vidare. Få se om någon av er orkar kommentera...

Attachments

krank

12 nerladdningar, inga kommentarer.

Ronja skrev via MSN att den är "för påtaglig", vilket absolut är möjligt. Som några av er vet är jag färgblind, och just rött är mitt problem.

Funderar på att göra om den, fast med typ ljusgrått istället för rött...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Jag vet inte om jag ser det röda som nåt större problem annat än att det är dyrt att trycka i färg. Det jag reagerar på är att textblocket inte är vidare snyggt (internt alltså). Raderna är lite korta just nu också verkar det som (~42 tecken på första raden?), så bredare satsyta eller lite mindre grad på texten skulle kunna vara nåt.

Jag gillar grafiken på sidan men eventuellt skulle man kunna ta ner den lite i storlek eller på annat sätt få den lite smalare, då har du plasts för bredare satsyta om du vill ha samma grad på texten men sidan borde få ett lite luftigare intryck.

Sidnumreringen tycker jag nog skulle knuffas in en bit så att den ligger i linje med bårdens vänsterkant. Tror det skulle se stadigare ut.

Beroende på vilken typ av bindning du tänkt dig kanske innermarginalen borde ses över. Formatet är väl a5 så jag tänker automagiskt att det borde vara klammerhäftat och då är det ju lugnt så vitt jag vet.

Jarl

Hero

krank said:
Slängde ihop en första layoutskiss. Långtifrån färdig, och så vidare. Få se om någon av er orkar kommentera...
Jag håller med om att det röda blir lite väl påtagligt. särskilt när grafiken tar upp så mycket plats. Sen känns som rubriktypsnittet inte riktigt passar. Jag skulle vilja se något som är aningen striktare och inte så organiskt, men det kanske bara är jag. Brödtexten fungerar helt ok, kanske något annat än Garamond hade varit bättre (eller en annan Garamond? Vilken version är det?), men det är ingen större grej.

Sen kan man säkert pilla lite med språket, men det var inte det du vill ha synpunkter på, eller hur? :gremsmile:

krank

DeBracy said:
Jag vet inte om jag ser det röda som nåt större problem annat än att det är dyrt att trycka i färg.
Får se hur tryckkostnaden på Lulu blir, Supergänget är ju i färg och jag vet inte om jag kommer att komma så mycket högre än de i sidantal... I värsta fall får jag väl ändra i efterhand.

DeBracy said:
Det jag reagerar på är att textblocket inte är vidare snyggt (internt alltså). Raderna är lite korta just nu också verkar det som (~42 tecken på första raden?), så bredare satsyta eller lite mindre grad på texten skulle kunna vara nåt.
Mjo, jag har funderat på det under morgonen, och försökt påminna mig om hur många tecken det optimalt bör vara per rad, men mina internet l33t skillz har svikit mig och jag har inte hittat några trovärdiga siffror... Jag ska kunna det här, men mitt minne sviker.

DeBracy said:
Jag gillar grafiken på sidan men eventuellt skulle man kunna ta ner den lite i storlek eller på annat sätt få den lite smalare, då har du plasts för bredare satsyta om du vill ha samma grad på texten men sidan borde få ett lite luftigare intryck.
Mjo, borde dessutom inte vara alltför svårt att bara förminska och sedan göra det röda längre... Ska dock inte göra det alltför mycket,

DeBracy said:
Sidnumreringen tycker jag nog skulle knuffas in en bit så att den ligger i linje med bårdens vänsterkant. Tror det skulle se stadigare ut.
Bra poäng!

DeBracy said:
Beroende på vilken typ av bindning du tänkt dig kanske innermarginalen borde ses över. Formatet är väl a5 så jag tänker automagiskt att det borde vara klammerhäftat och då är det ju lugnt så vitt jag vet.
Mjo, det blir A5 och klammerhäftat. Reglerna jag hade med mig till Gothcon var på 18 sidor A4, enkelsidigt, så jag tror inte att slutprodukten blir något monster direkt.

krank

Jarl said:
Jag håller med om att det röda blir lite väl påtagligt. särskilt när grafiken tar upp så mycket plats.
Mjo. Ska minska lite och se om det funkar.

Jarl said:
Sen känns som rubriktypsnittet inte riktigt passar. Jag skulle vilja se något som är aningen striktare och inte så organiskt, men det kanske bara är jag.
Jag är själv mycket osäker på rubriken, har du något förslag?

Jarl said:
Brödtexten fungerar helt ok, kanske något annat än Garamond hade varit bättre (eller en annan Garamond? Vilken version är det?), men det är ingen större grej.
HA! Det är inte Garamond. Det är Charis SIL. =)

Jag gillar typsnitt som är kompletta och ligger under en vettig licens (någon form av open sourcevariant eller så), och av någon anledning påminde den här mig lite om tidiga Ä-spelsproduktioner (kanske just för att den är så lik Garamond, vilket väl är vad som användes på den gamla goda tiden...)

Ska nämnas att det är lite därifrån jag tog inspiration till den röda mojjen också; från det sena 80-talets färgstarka block, framförallt inom SF.

Jarl said:
Sen kan man säkert pilla lite med språket, men det var inte det du vill ha synpunkter på, eller hur? :gremsmile:
Inte specifikt, men om du kan tänka dig att korrekturläsa mina texter finns de på wikin, och dina kommentarer är varmt välkomna =)

Nu när jag tänker efter ska jag nog efterlysa korrekturläsare i en annan tråd...

Jarl

Hero

krank said:
HA! Det är inte Garamond. Det är Charis SIL. =)
He, jag kopierade in texten i Word och då blev det garamond, sorry :gremsmile:

Det verkar helt okej som sagt, men aningen fulare än "riktiga" Garamond.

krank

Ändrat, och gjort en variant där det röda byts ut mot smakfullt ljusgrått...

EDIT: Funderar på om jag ska låta den inhackade texten skrivas med någon form av monospaceteckensnitt som känns lagom matrix/hackers...

Attachments

Nabu

Warrior

Jag tycker dessa var mycket bättre (bredden på texten), och föredrar defenitivt den gråa, då den röda stjäl uppmärksamhet från texten.

/Nabu, förser krank med åsikter.

DeBracy

Mycket behagligare! Nu känns satsbredden mycket behagligare (min 45, max 65 tecken rekommenderar Christer Hellmark - dina fullbreda rader klockar in på ~60).

Precis som Nabu gillar jag den ljusgrå bättre.

Det finns dock en sak till jag skulle kunna tänka mig att ta upp... och det är den där bilden. Den där assköna bilden av roboten. Hade jag placerat den så skulle jag knuffa ut den längre åt sidan, men ha mer luft innanför den, dvs. texten skulle se likadan ut men jag skulle vilja att kvastskaftet var det som linjerade med satsytan på ett ungefär. Det känns som att det finns en rätt markerad tyngd i bilden där som skulle stå fint vid kanten. Jag kanske bara snackar skit också och det visar sig att det bara känns som man får ett stort hål om man gör som jag tänker mig... det är ju bara att du testar. :gremsmile:

Jag tycker det är skitskoj att du tänkt dig att köra på A5 förresten, jag har själv vurmat för det hela våren.

krank

DeBracy said:
Mycket behagligare! Nu känns satsbredden mycket behagligare (min 45, max 65 tecken rekommenderar Christer Hellmark - dina fullbreda rader klockar in på ~60).
Gött!

DeBracy said:
Precis som Nabu gillar jag den ljusgrå bättre.
Jag har också börjat luta ditåt, ska jag säga.

DeBracy said:
Det finns dock en sak till jag skulle kunna tänka mig att ta upp... och det är den där bilden. Den där assköna bilden av roboten. Hade jag placerat den så skulle jag knuffa ut den längre åt sidan, men ha mer luft innanför den, dvs. texten skulle se likadan ut men jag skulle vilja att kvastskaftet var det som linjerade med satsytan på ett ungefär. Det känns som att det finns en rätt markerad tyngd i bilden där som skulle stå fint vid kanten. Jag kanske bara snackar skit också och det visar sig att det bara känns som man får ett stort hål om man gör som jag tänker mig... det är ju bara att du testar. :gremsmile:
Bifogar ett test, vad tror du?

En kamrat föreslog att testa med en mörkare gråfärg, så det gjorde jag. Jag tror att jag gillade den ljugrå färgen mer.

DeBracy said:
Jag tycker det är skitskoj att du tänkt dig att köra på A5 förresten, jag har själv vurmat för det hela våren.
Jag har en konkret tanke bakom formatet: det är ett format som ligger ganska nära mangapocketar och annat mangamaterial som säljs. Tanken är ju att få det åtminstone liiiiite lockande för de som vanligen köper manga.

DeBracy

krank said:
Bifogar ett test, vad tror du?
Smiska min rumpa och kalla mig blind men... jag såg inte till nåt bifogat...? :gremcrazy:

krank

DeBracy said:
Smiska min rumpa och kalla mig blind men... jag såg inte till nåt bifogat...? :gremcrazy:
Bah! Dagens ungdom, ska ha allt serverat... *mutter* =)

Attachments

DeBracy

Skönt med nån som inte kallar mig gubbe för omväxlings skull... :gremwink:

Tycker den där bildplaceringen funkar bättre. Jag hade nog tänkt mig den knuffad ännu längre in men det syns direkt att det inte hade funkat, du har plockat in den så långt som det går tror jag.

Jag tycker det blev lite väl mörkt med den där grånyansen, helt plötsligt så känns sidan mer jämntjock - som om det smittar av sig och mörkar ner det svarta också. Det kanske inte är så dumt att mörka ner den lite mot för din första ljusgrå men... kanske bara 10-15%? Jag gissar vilt på den punkten.

krank

DeBracy said:
Jag tycker det blev lite väl mörkt med den där grånyansen, helt plötsligt så känns sidan mer jämntjock - som om det smittar av sig och mörkar ner det svarta också. Det kanske inte är så dumt att mörka ner den lite mot för din första ljusgrå men... kanske bara 10-15%? Jag gissar vilt på den punkten.
Lite mörkare, bifogas.

//Krank, baby steps

Attachments