DoD6 kan ses som ett 4:e alternativ?
I DoD6 kombineras numera lvl-systemet med erfanrenhetssystemet som Krille skrev om.
Kortfattat fungerar det så att varje yrke har olika yrkesnivåer(YN), det finns fem namngivna även om det inte finns något tak. Efter varje äventyr så RP äventyrspoäng(ÄP) utifrån hur han rollspelat sin RP. När RP når ett för yrket bestämt antal ÄP stiger RP i YN, då får RP ett visst antal färdighetspoäng(FP) som han kan spendera på färdigheterna. Hur man spenderar dessa FP fungerar i princip så som Krille att det fungerade i EDD till DoD5. Färdigheterna är av två "sorter" yrkersfärdigheter och övriga färdigheter. Vilka färdigheter som är ykesfärdigheter varier från yrke till yrke. Yrkesfärdigheterna är billigar att köpa än vad de andra färdigheterna är.
Vad gäller att från ena dagen till andra var mycket bättre så är det så i DoD6 att när man går upp en nivå i YN så skall man ta det lugnt under en längre period, typ en månad eller så, det är delvis upp till SL att bestämma så förbättringarna kommer inte över en natt.
Hasse
So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-11 22:26.</EM></FONT></P>