Re: vad jag försökte poängtera.
"Hur skiljer sig det från ett system _utan_ levlar där man tjänar in färdighetspoäng/förbättringsslag och sätter ut dem först när man samlat ihop X stycken?
För att leveln skall vara meningsfull måste den användas till något _mer_ än bara ge färdighetspoäng... annars är den bara en artificiell grovkornighet utan existensberättigande."
Jag kanske har gjort ett taskigt exempel men det var enbart gjort för att illustrera att levelsystem i sig inte har heroism inbyggt i sig.
I ett komplett regelsystem så kan ett levelsystem som "enbart" ger mer färdighetspoäng visst fylla sin funktion, med "enbart" menar jag att KP och likande inte höjs då man stiger i level. Dock kan reglerna vara utformade så att man måste nått leveln mästare inom sitt yrke t.ex. för att få avlägga mästarprov vilket man skall klara för att få öppna eget med sitt yrkes skrå godkännade. likandant kan det krävs att man är Lärling för att få gå med i ett yrkesskrå.
"Jag tror att de flesta som vill göra ett jordnära spel väljer förbättringsslag över levlar så ett visst samband kan nog finnas även om det inte är det folk trott på sina platser i denna tråd
"
Jo men regelerna skulle t.ex. kunna siga att när du lyckas med ett färbättringsslag så stiger ditt färdighetsvärde med 5 på en T20 oavsett vad du har för värde sedan tidigare och det är alltid lika lätt/svårt att lyckas med förbättringsslaget. Sambandet beror enbart på tradition, så som jag ser det.
"fördomen blir på så sätt litet självuppfyllande eftersom designers är bekymmrade om vilket intryck deras designval gör."
Precis, fördomar! Det är gärna något jag bekämpar och helst oxå skingrar om jag kan, fast det iofs lättare att spränga en atombomb.
Hasse
So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd