Då det kommer till Rowling så har jag också tolkningen som redans nämnts att många stör sig på att hon kommit med en massa andra saker som starkt luktar efterhandskonstruktioner, och då det sedan är något som luktar "jag vill ha kredd för att vara en ally, genom att nu när det är riskfritt påstå att jag tänkte så redan på den den tiden".
Personligen har jag inte läst Harry Potter böckerna (bara sett filmerna) och inte hört eller läst hennes kommentarer om Dumbledors sexualitet samt inte vet sammanhanget de sades i. Vissa författare fyller i ganska långa frågeformulär om sina karaktärer. Det kanske fanns med indikationer i utkast 1-5, men av olika anledningar valdes att klippas bort. I filmerna får vi veta vissa lärares läggning (nåja, bara för att vi ser hetero-attraktion betyder det ju inte att de inte kan vara bi). Så det hade inte varit svårt att lägga in några små hintar, som de flesta skulle ha missat (ett foto här, en middag där, osv).
När det kommer till Tolkien så har vissa anklagat honom för att vara rasist och anti-semit. Orcher representerar svarta, och dvärgarnas girighet är baserat på nidbilden av judar, osv. Jag har hört ett påstående om att Tolkien har nämnt att judarna var en inspirationkälla till dvärgarna. Men, det vissa missar i det är att även om det påståendet är sant, så behöver det inte betyda anti-semitism. Medans det finns dvärgar som beskrivs som giriga tycker jag inte den beskrivingen passar in på så värst många av dvärgarna. Dvärgarna beskrivs å andra sidan i filmen The Hobbit som hårt arbetande folk, som inte är riktigt välkomna någonstans, och som vill få sitt hemland tillbaka (för länge sedan jag läste boken, så det kanske presenteras annorlunda där, men den släpptes innan Israel fanns). Jag vet inte Tolkiens ståndpunkt (skall dock finnas ett rätt spydigt brev som han skickade till Nazisterna, då de frågade om han var arier, som var allt annat än anti-semitiskt), men vissa är rätt duktiga med att lägga åsikter i mun på författare som författaren inte har.
Personligen, då det inte finns något som visar Dumbledors sexualitet för huvud taget, så skulle jag inte ha något problem om ett nytt verk tydligt visar det, så länge det samtidigt visar honom att han väljer att hålla det tillräckligt privat för att inte märkas bland eleverna. Jag har själv mer problem då ny canon motsäger tidigare etablerad canon (varför jag kan uppskatta t.ex. Solo och Alien 3, men de retar upp mig om jag skall tänka på dem som kopplade till övriga filmer i deras franchise).