Nekromanti Förklara konflikten i Ukraina

Status
Not open for further replies.

Bezant

Veteran
Ond bråd död;n75771 said:
Ännu ett fobiord för att trycka till de som inte håller med. Precis vad vi behövde. :/
Vad ska man annars kalla det?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bezant;n75815 said:
Fast det går alldeles utmärkt att vara skeptisk till Ryssland utan att ha en "sjuklig rädsla för ryssar och ryssland."

På samma sätt som det går att vara skeptiskt till USA utan att en för den delen är sjukligt rädd för amerikaner och Amerika.

Att det är Putins sändebud som citeras först i Språktidningen och det han säger, gör att jag ställer mig väldigt skeptisk till "russofobin" som företeelse.

/Magnus

Übereil

Swashbuckler
Magnus Seter;n75820 said:
Att det är Putins sändebud som citeras först i Språktidningen och det han säger, gör att jag ställer mig väldigt skeptisk till "russofobin" som företeelse.
Det verkar i allmänhet vara en term myntad och propagerat för av ryska regeringen, vilket gör att även jag ställer mig väldigt skeptisk till "russfobin" som företeelse.

Übereil

Arfert

Facit
Sverige har väl historiskt varit en smula skeptiskt mot Ryssland.

Men av rätt goda skäl.

Ryssland annekterade trots allt nästan hälften av vårt land i början av 1800-talet. Och St. Petersburg är byggt på före detta svensk mark. ;) Bara en sån sak.

Russofobin kan väl kanske jämföras med den starka skepticism mindre latinamerikanska länder hade för USA. Det kan vara nervöst att vara granne till en supermakt.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
"Russofobi" är en term myntad av ryska företrädare för att förlöjliga och protestera mot den oro europeiska nationer uppvisar sedan Ryssland annekterade Krim och började strida i östra Ukraina.

Man måste vara dåligt påläst och en konspirationsteoretiker av rang för att tro att väst har "provocerat" fram kriget eller att det på något sätt skulle vara orsakat eller iscensatt av USA. Det land som idag är absolut bäst på att dölja sin militära inblandning är Ryssland, vilket tydligt illustreras av den här diskussionen.

Bezant

Veteran
Arfert;n75929 said:
Sverige har väl historiskt varit en smula skeptiskt mot Ryssland.

Men av rätt goda skäl.

Ryssland annekterade trots allt nästan hälften av vårt land i början av 1800-talet. Och St. Petersburg är byggt på före detta svensk mark. ;) Bara en sån sak.

Russofobin kan väl kanske jämföras med den starka skepticism mindre latinamerikanska länder hade för USA. Det kan vara nervöst att vara granne till en supermakt.
Aj, den där gick rakt in i hjärtat..
Anklagelser om illvilliga ambitioner faller ihop av sig självt då många här i landet skulle bli vilda av glädje vid tanken att sticka kniven in i den ryska samhällskroppen. Ryssland har många fiender längs sin långa gräns och en historia av våldsamma angrepp sedan mongolerna marscherade in, inte som US and A vars gränser mest präglas av Atlanten och Stilla Havet. Polen t.ex. har ju använts som plattform för alla angrepp västerifrån. Så därför måste Ukraina säkras och de ryska medborgarna skyddas.

Krille

Super Moderator
Bezant;n75941 said:
Så därför måste Ukraina säkras och de ryska medborgarna skyddas.
Rent tekniskt är de ukrainska medborgare. Rysktalande ukrainska medborgare visserligen, men de facto ukrainska medborgare.

Bezant

Veteran
Krille;n75954 said:
Rent tekniskt är de ukrainska medborgare. Rysktalande ukrainska medborgare visserligen, men de facto ukrainska medborgare.
Men tillhörande den ryska folkgruppen! Som svenskar i Thailand under tsunamin 2004 och andra exempel!

kloptok

Pensionerad astrolog
Bezant;n75957 said:
Men tillhörande den ryska folkgruppen! Som svenskar i Thailand under tsunamin 2004 och andra exempel!
Med den lilla, lilla skillnaden att svenskarna i Thailand var svenska medborgare och inte något annat.

Bezant

Veteran
kloptok;n75960 said:
Med den lilla, lilla skillnaden att svenskarna i Thailand var svenska medborgare och inte något annat.
Det är en global värld nu, judarna var ju också tyska medborgare fram till NSDAP började rocka loss. Somliga ränder går ju aldrig ur.

Krille

Super Moderator
Bezant;n75962 said:
Det är en global värld nu, judarna var ju också tyska medborgare fram till NSDAP började rocka loss. Somliga ränder går ju aldrig ur.
Bing! Godwins lag! Där dog tråden!

Seriously, don't bother. Tråden kommer inte återhämta sig.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Nä, svenskar i Thailand under Tsunamin handlade till största delen om svenska medborgare som var där på semester. Det är rimligare att jämföra med svenskättlingar i Minnesota eller svensktalande finnar.

Rysktalande ukrainare är fortfarande ukrainare och Ryssland har ingen rätt att invadera Ukraina för att "hjälpa" eller "rädda" en minoritet som inte är utsatt för en direkt fara. Rysk media har spenderat över ett års tid med att spy ut falskheter för att ge bilden av att någon form av direkt hot skulle ha förekommit eller fortfarande förekommer mot rysktalande minoriteter i Ukraina, men det är fortfarande lögner.

Får jag fråga vilka dina huvudsakliga nyhetskällor är?

Bezant

Veteran
Krille;n75963 said:
Bing! Godwins lag! Där dog tråden!

Seriously, don't bother. Tråden kommer inte återhämta sig.
Det finns nämligen människor där ute. Gott om människor där ute som har fått för sig att om man refererar till nazism i en diskussion – så förlorar man diskussionen oavsett vad. Det är inte vad Godwins lag handlar om
https://geobastard.wordpress.com/2010/04/12/hur-godwins-lag-missbrukas-av-folk-i-diskussioner/

En jämförelse mellan införlivandet av Krim och Österrikes anschluss? För där finns inte många likheter alls.

kloptok

Pensionerad astrolog
Bezant;n75962 said:
Så du menar att svenskarna i Thailand riskerade att utsättas för ett industriellt folkmord? Ge dig nu.

Nä, nu gör vi som Krille säger och lämnar den här tråden att självdö. Allt vettigt har nog sagts sedan länge.

Organ

Out of time, out of mind
Bezant;n75941 said:
Krille;n75954 said:
Bezant;n75957 said:
Men tillhörande den ryska folkgruppen!
Sådana uttalanden gör mig rejält nervös. Betyder det att alla länder med ryska minoriteter löper risk att bli "säkrade" till "skydd" för dessa minoriteter?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bezant;n75941 said:
Med tanke på att trådstarten handlande om en upplevd förvirring angående läget mellan Ryssland och Ukraina, måste jag erkänna att ditt tydliga ställningstagande som går emot allas förklaringar av situationen är en häpnadsväckande utveckling.

Vad är det som så starkt har övertygat dig om motsatsen till vad som sägs i tråden?

/Magnus

Bezant

Veteran
Magnus Seter;n75975 said:
Med tanke på att trådstarten handlande om en upplevd förvirring angående läget mellan Ryssland och Ukraina, måste jag erkänna att ditt tydliga ställningstagande som går emot allas förklaringar av situationen är en häpnadsväckande utveckling.

Vad är det som så starkt har övertygat dig om motsatsen till vad som sägs i tråden?

/Magnus
När jag fick hela händelseförloppet från starten sammanfattet och upplagt började det liksom lossna en sten, och jag började nu få grepp om saken och började titta igenom gamla nyhetsartiklar och videoklipp med förnyad förståelse(vilket jag inte hade när tråden startades).

Status
Not open for further replies.