kwarnberg
Swordsman
- Joined
- 8 Jul 2015
- Messages
- 775
Jag kom på en idé till ett system jag skulle vilja kasta ut. Jag vet inte om det är ett system som faktiskt går att använda, men tyckte det var en rolig och intressant idé.
Varje karaktär har ett antal färdigheter och ett antal attribut. Varje färdighet är kopplat till ett attribut. Du rullar lika många tärningar som du har i färdighetsvärde, och du ska försöka nå upp till ett visst antal lyckade tärningar för att lyckas med en prövning. Hur spelar attributen in i det här? I stället för att bestämma att man lyckas på exempelvis 5+ lyckas man om tärningarna visar lika eller högre än det kopplade attributet. Det vill säga att om du har 4 i ett visst attribut ska du rulla 4+ på färdigheterna kopplade till attributet för att kunna räkna tärningarna som lyckade. Detta innebär också att du vill ha ett högt färdighetsvärde ( = många tärningar att rulla), men ett lågt attribut ( = större chans att en tärning lyckas).
Vad tror ni? Skulle det kunna vara ett kul system?
Varje karaktär har ett antal färdigheter och ett antal attribut. Varje färdighet är kopplat till ett attribut. Du rullar lika många tärningar som du har i färdighetsvärde, och du ska försöka nå upp till ett visst antal lyckade tärningar för att lyckas med en prövning. Hur spelar attributen in i det här? I stället för att bestämma att man lyckas på exempelvis 5+ lyckas man om tärningarna visar lika eller högre än det kopplade attributet. Det vill säga att om du har 4 i ett visst attribut ska du rulla 4+ på färdigheterna kopplade till attributet för att kunna räkna tärningarna som lyckade. Detta innebär också att du vill ha ett högt färdighetsvärde ( = många tärningar att rulla), men ett lågt attribut ( = större chans att en tärning lyckas).
Vad tror ni? Skulle det kunna vara ett kul system?