Nekromanti Förslag: stäng Zinescene

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Med anledning av den här posten så finns det kanske inte längre anledning att ha Zinescene kvar som forum, eller vad tycker ni?

CapnZapp said:
Inte en enda post i detta forum på bra mer än ett år.

Svaret är med andra ord tydligt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag vet inte om mitt förslag är bättre egentligen, men jag lägger fram det för diskussionens skull.

Byt namn på Zinescene till "Bloggar, podcasts och zinescenen", för bloggar och podcasts är något som dyker upp rätt ofta i diverse forum. Och det finns ofta ett visst bestående värde i dem. Kan det vara en poäng att samla sådant material på ett ställe?

tull

Hero
wilper said:
Jag vet inte om mitt förslag är bättre egentligen, men jag lägger fram det för diskussionens skull.

Byt namn på Zinescene till "Bloggar, podcasts och zinescenen", för bloggar och podcasts är något som dyker upp rätt ofta i diverse forum. Och det finns ofta ett visst bestående värde i dem. Kan det vara en poäng att samla sådant material på ett ställe?
Det tycker jag är ett dåligt förslag eftersom den typen av trådar är mer ovanliga att se än trådar om miniatyrer och liknande.

Unfair

Hero
wilper said:

Håller med, även fast det knappt finns några fanzin idag så håller ändå de som annars skulle ha skrivit dem på att skriva om samma saker, fast i andra medier. Och just nu är det som du säger bloggar, podcasts och liknande som gäller.

Unfair

Hero
Persson said:
wilper said:

Det tycker jag är ett dåligt förslag eftersom den typen av trådar är mer ovanliga att se än trådar om miniatyrer och liknande.
Jag förstår sin tanke, och det är som jag skrev i den förra tråden gött med en städad lista. Och sedan så blir det nog lätt så att alla trådar om fanzin etc kan platsa under annat, oftast promotion.

Men då kommer ännu en fråga upp till ytan. Hur många av de nuvarande forumen är då döda och vilka bör vi kunna slå igen, detta är inte det ända tysta forumet?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
unfair said:
Men då kommer ännu en fråga upp till ytan. Hur många av de nuvarande forumen är då döda och vilka bör vi kunna slå igen, detta är inte det ända tysta forumet?
Fast det är nog det tystaste :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
unfair said:
Fast det är nog det tystaste :gremwink:
Jag är överlag för alla förslag som innebär stängande av forum; och jag tycker därför absolut att Zinescene kan stängas och att vi kan passa på att glutta över andra också.

Och uppmuntra de spelskapare vars forum ekar tomma att ta sitt ansvar och använda promotionforumet, rollspelsforumet och rollspelsmakarforumet istället.

Här rivs för att få luft och ljus...

wilper said:
En mycket god idé tycker jag! Tips om bra bloggar och andra spelmakares bloggar är något som jag tycker promotas rätt bra, men det förtjänar absolut ett eget forum.

Och som någon annan nämnde, de som gav ut fanzines en gång i tiden har om de inte redan dött gått över till bloggar eller andra format (I de flesta fall åtminstone).

Eksem

Champion
Stäng forum fram till att listan ser ut så här:

ROLLSPEL
Rollspel
Spelskapande
Spelrapporter

SPECIFIKA
Dungeons & Dragons
+ Alla som aktivt ber om att få finnas kvar

ANNAT
Forumrollspel
Kontakt (Tillåt även evenemang)
Torget (Köp och sälj)
Galleriet (Ta bort subgallerierna)
Kultur (och begränsa till nördspecifik kultur, samt moderera hårt)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är för den där listan, utom att jag också vill ha Offtopic och inte tycker att Kult behöver begränsas =)

Sedan kan det gott få vara Kontakt/Evenemang/Promotion. Tycker jag.

w176

Förlorad dotter
Jag känner som Krank. Off topic får gjärna finnas kvar. Och varför begränsa kultur? Och vad är Nördkultur egentligen? Liksom är inte det definerande för att närdkultur att man kan intressera sig för vad som helst, oavsett hur mainstram eller udda till en nördig nivå?

Genesis

Ni dés ni maître
Eksem said:
Varför skall nördar få diskutera sin kultur medan vi andra skall lämnas utanför?

Eksem

Champion
Nördkultur är sci-fi, fantasy, skräck och tecknat. Jag gillar (som antagligen bekant) inte OT, och Kultur-forumet är det forum som skulle ha störst OT-tendenser om OT-forumet försvann. D.v.s. helst inga diskussioner om ens Atlas Shrugged på mitt önskeforum, trots att den egentligen passar in även under min snäva avgränsning.

Eksem

Champion
För att annars blir Kulturforumet ett läckage där det oansvariga beteendet från OT-forumet skulle sippra in.

Mogger

Hipsteranka
Eksem said:
För att annars blir Kulturforumet ett läckage där det oansvariga beteendet från OT-forumet skulle sippra in.
Ergo, nördbeteende är ansvarsfullt beteende. :gremtongue:

Eksem

Champion
Det är precis den där typen av beteende som är så tråkigt. Jag blir så himla besviken när vi har sådan där ton mot varandra :gremfrown:

Varför gör du sådär egentligen? Nej, usch, jag ångrar mig jämt när jag överhuvudtaget försöker diskutera något här nuförtiden. Jag ångrar att jag kom med ett förslag, förlåt, jag skall inte skriva mer nu.

!Paxen

Swashbuckler
Eksem said:
Vad är "nördspecifik" kultur? Böcker om vampyrer? Dokumentärfilmer? Konst gjorda av nazister?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med nördspecifik, det är därför jag undrar. Från wikipedia.org: "Nörd kommer från engelskans slangord nerd och är en stereotypisk, oftast negativ benämning på en person som har ett fixerat intresse eller intresseområde". Därför så räcker det med att man har ett fixerat intresse på, t.ex. böcker om båtresor för att det ska passa in i din benämning, eller missförstår jag? Betyder det att en person som inte har den fixering inte får skriva om böcker om båtar?

Genesis

Ni dés ni maître
Eksem said:
Det är precis den där typen av beteende som är så tråkigt. Jag blir så himla besviken när vi har sådan där ton mot varandra :gremfrown:
Jag tror inte att Måns menade att ta dålig ton. Min poäng var att det känns underligt att just nördkultur skulle vara begränsningen, istället för till exempel seglarkultur eller rysk kultur. Vi som inte är nördar skulle ju i praktiken stängas ute från kulturforumet. Det känns som (jag vet inte om du gör det, men det känns som) att du gör något antagande om att folk som spelar rollspel är nördar, men det är ju inte sant.