Re: Hård men rättvis?
"Antingen har du missuppfattat eller övertolkat uttalandet bland de tipsen. Vad jag vill säga är att det tar tid att skriva ett bra rollspel, att risken att få det utgivet är minimalt, och att om man hoppar in i rollspelssvängen för att leva på det så är det nog lika bra att glömma idén. "
Förlåt, här tänkte jag inte bara på de tipsen, utan även på dina råd du brukar ge direkt åt folk här på forumet. De råden du har på hemsidan pratar ju mer om att ge sig in på rollspelsproduktion professionellt, men även där finns spår av Krille-filosofin som verkligen inte passar alla spelare. I mitt gamla DoD (före Ereb) fanns det inget om samhällsskick, demografi, religion eller politik, ändå (eller "därför"?) är det ett av de rollspel som jag spelat bäst äventyr till någonsin.
"Det är skillnad på att leva på något och att leva för något."
Det håller jag däremot med om, men jag tycker nybörjartips skall fokusera på att få folk att leva för sin hobby. Det räcker. Proffsen behöver ändå inte läsa några tips, och om de behöver det, så vill de ändå inte lära sig något från tipsen.
"Jag antar att du, liksom jag anno domini 1984, hade som dröm att göra "riktiga" spel och kunna leva på det."
Njae.. Faktiskt inte. Du är nog mer företagsam än jag. Det är först nu som jag har lekt litet med tanken på att göra ett kommersiellt rollspel, men det är avlägsna tankar och jag tar det inte så allvarligt.
"Hade jag haft den texten tillgänglig 1992, då jag började på allvar med att skriva "riktiga" rollspel, så hade jag sluppit en hel jefla massa fallgropar som jag ramlade i."
Det låter däremot helt rimligt. Jag tror kanske att alla speltyper behöver sin egen nybörjarguide.
Då är alltså inte problemet att det är något fel på dina tips, utan problemet är att jag inte har skrivit några egna...
Hmm... ^_^; -Jobbigt...
/Rising