Nekromanti första förlaget som får d20-licensen indragen (?)

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Flame bait

Det blir tröttsamt. Diskutera specifika regler istället för att okontrollerat ösa skit på allt.
Problemet är att det jag upplever (helt subjektivt alltså) som de största bristerna är ganska brett och inte specifika regler. Exempel:

Jag gillar inte sättet man i D&D bygger upp reglerna på. Man har en ganska så lagom regelkärna, men sedan hänger alla klasser på sina undantag och utökningar, feats hänger på sina, magin hänger på sina, raserna hänger på sina. I vissa fall är det småsaker som bonusar, ibland är det saker som helt enkelt fungerar annorlunda. Ska man diskutera en sådan sak regel för regel så blir man inte klar förrän de släpper version 8 eller så...

Väg också in min svaghet för mustiga krafuttryck. När jag säger "bastardisera" så innebär det 'avvika från förlagan', när jag säger att något "suger ap-analer med grovt sugrör" så innebär det att det inte är speciellt bra. Man blir så grovhuggen av att bo här bland vildarna i B-staden...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Envisa troberg

"Jag blir ganska ofta indragen i GURPS-diskussioner, men jag försöker ta reda på vad de inte gillar och bemöta det med underbyggda argument (oftast "Alla vill faktiskt inte betala för dyra bilder och färgtryck.")."

Och detta gör inte dina motståndare i D20-diskussioner eller?

Man kan konstatera ifrån dina försvarsinlägg att du måste vara en synnerligen missförstådd man. Folk läser tydligen in massor med saker i dina inlägg som inte finns där och missar dina kluriga argument. Hur kan det komma sig? Är det dags för Dante att bege sig till optikern?

"OK, så när en ny produkt görs för d20 och jag tycker det verkar olämpligt så får jag inte ifrågasätta beslutet? Jag måste konsekvent acceptera att "Det är bara ekonomiskt möjligt att göra d20."? Sorry, jag köper inte det. Jag vill se fler spel, fler unika spel, fler nyskapande spel."

Har det någon gång hänt att det kommit en ny D20 produkt som du inte tämligen högljutt dömt ut? Är inte spel unika och nyskapade om de inte går hem i Borlänge?
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: DB i SWd20

Den tendensen var i alla fall tydlig i Star Wars d20. Allt eftersom rollpersonernas Vitality steg så blev det mer och mer dungeonbashing-tendenser. Framemot slutet så slutade spelarna att ens låtsas att stormsoldater kunde vara farliga.

Men... Risken för Critical finns är ju alltid, och med multi/autofire så... Risken att någon slår 20 ökar ju om varje fi rullar (minst) tre ggr.

Vad gör en Blaster Carbine i skada? 3d8? Woundpoints snittar väl runt 12, så det räcker ju med en critical för att droppa en snubbe. Och om vederbörande inte droppar, så blir det ju ändock ett ganska svårt Save. Risken/chansen för critical minskar ju i takt med att DB ökar, men den finns ju alltid där.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: DB i SWd20

"Risken att någon slår 20 ökar ju om varje fi rullar (minst) tre ggr."

Från 5 till 14,3 procent. Känns som att det inte gör så mycket av eller till, med tanken på att risken att han får en normal träff minskar från 95% till 85,7%.

Sen kan man bolla med hur mycket siffror som helst. Siffran "85,7% efter tre skott" står inte på rollformuläret, men siffran "58 Vitality" står där rätt tydligt. Och det man inte ser finns inte, så det agerar man inte efter.

Och det som man agerar efter är det som ger dungeonbashing.

Jag tänkte precis som du kring level 1-3 ungefär. Sen kom verkligheten och visade sitt fula och äckliga tryne, och det var då som mina rätt goda tankar om SWd20 sjönk.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: DB i SWd20

Uppenbarligen så missar jag din poäng fullständigt, men är det inte så att vid Crit så gör vapnet skada mot Wounds och inte mot Vitality och om fem stormtroopers använder multifire mot en person så är risken att någon av dem får en crit ganska hög. Om dina wounds sänks så måste du ju göra en Save (är det Fortitude?) som påverkas av hur många wounds du tog. Så även om crit skadan bara blev 10 och du har 12 woundpoints så måste du ju rulla ett fortsave med -10 i mod för att stå upp.

Sen kan man bolla med hur mycket siffror som helst. Siffran "85,7% efter tre skott" står inte på rollformuläret, men siffran "58 Vitality" står där rätt tydligt. Och det man inte ser finns inte, så det agerar man inte efter.

Men siffran 12 Wounds står också där rätt tydligt, och det verkar rimligt att man som spelare ibland ser den siffran och agerar utifrån möjligheten att nästa träff från fienden kan vara en crit.

Känns som om jag missar något uppenbart här, men kan inte sätta fingret på vad. :gremconfused:
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Re: DB i SWd20

Men stormtroopers är ju enligt filmerna inte farliga för hjältar i grupper färre än 10 ... och i VI knappt ens då ...

/J
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Envisa troberg

Och detta gör inte dina motståndare i D20-diskussioner eller?
Jodå, oftast, men sedan kommer det något inlägg som polariserar debatten.

Man kan konstatera ifrån dina försvarsinlägg att du måste vara en synnerligen missförstådd man. Folk läser tydligen in massor med saker i dina inlägg som inte finns där och missar dina kluriga argument.
Japp, tyvärr.

Har det någon gång hänt att det kommit en ny D20 produkt som du inte tämligen högljutt dömt ut?
Jajamensan, och då pratar jag inte enbart om Book of erotic fantasy, vilken jag tyckte var en kul drift med WotC. Munchkin d20 är OK, Cardboard heroes är d20-kompatibla och OK. Flera kul supplement till D&D. De engagerar mig dock inte lika mycket eftersom det inte är spel som jag skulle köpa eftersom jag inte spelleder den stilen, därför skriver jag inte "Hurra!"-inlägg.

De produkter jag klagat på är sådana som jag faktiskt troligen skulle köpt om de hade ett mer passande system, men som jag nu låter bli. Det är väl en indikator så god som någon på att något inte är helt rätt?

Är inte spel unika och nyskapade om de inte går hem i Borlänge?
Jodå, men hur du än vrider och vänder på det så kan knappast ett spelsystem baserat på d20 vara unikt och nyskapande, eller hur? Baserar man systemet på världens största system kan det per definition inte vara unikt och nyskapande.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Eller med andra ord

Sen kan man bolla med hur mycket siffror som helst. Siffran "85,7% efter tre skott" står inte på rollformuläret, men siffran "58 Vitality" står där rätt tydligt. Och det man inte ser finns inte, så det agerar man inte efter.
Det där är ju förståeligt, men ganska ohållbart. Det låter ju nästan som om du säger "ni kan peka på reglerna och förklara hur de fungerar och det kanske inte uppmuntrar dungeonbashinf, men det spelar ingen roll för det inte ser finns inte, och eftersom mina spelare inte bryr sig om att förstå eller ens titta på reglerna så uppmuntrar de till dungeonbashing."

Något tillspetsat, men ändå... om inte verkliga exempel på hur reglerna fungerar kan användas som argument, vad har man då kvar?

Tycke och smak, helt enkelt.

M.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Extremt envisa troberg

"Jodå, oftast, men sedan kommer det något inlägg som polariserar debatten."

Men aldrig ifrån dig? :gremsmile:

"De produkter jag klagat på är sådana som jag faktiskt troligen skulle köpt om de hade ett mer passande system, men som jag nu låter bli. Det är väl en indikator så god som någon på att något inte är helt rätt?"

Det är djupt tragiskt att trobergindexet inte är allmänt vedertaget när det gäller att bedöma kvalitén på rollspel. Världen skulle vara en bättre plats i så fall.

"Jodå, men hur du än vrider och vänder på det så kan knappast ett spelsystem baserat på d20 vara unikt och nyskapande, eller hur? Baserar man systemet på världens största system kan det per definition inte vara unikt och nyskapande. "

Är regelsystem detsamma som spelsystem? Finns det inte andra saker än reglerna som kan göra ett spel nyskapande?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Extremt envisa troberg

Men aldrig ifrån dig?
Det har väl hänt ibland...

Det är djupt tragiskt att trobergindexet inte är allmänt vedertaget när det gäller att bedöma kvalitén på rollspel. Världen skulle vara en bättre plats i så fall.
Du är en vis man!

Skämt åsido så spelar det roll. Om inte jag köper av den anledningen såär det antagligen fler som tänker så. Jag är inte helt unik. Då blir det plötsligt intressant för företagen att börja fundera på om det är värt det. Kan det vara så att d20-loggan skrämmer bort en del kunder?

Är regelsystem detsamma som spelsystem? Finns det inte andra saker än reglerna som kan göra ett spel nyskapande?
Jag kommer inte ihåg om det framgick eller inte, men jag avsåg regelsystem. Det är meningslöst att prata om spelvärldar om man ska jämföra med d20 som är ett system.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Re: Extremt envisa troberg

Kan det vara så att d20-loggan skrämmer bort en del kunder?

Javisst, kan det vara så, men jag tror att man vinner kunder på andra ställen. Förlorar man några CoCare genom d20-versionen så får man tillbaka några DnDare som vill testa CoC så det går nog på ett ut skulle jag tro.

Jag kan hålla med dig om att WotC framförallt borde hålla sig till DnD med moduler (och få tummen ur och fixa en ny verison av Planescape) och låta de andra spelen vara. Sen ser jag inget större fel i att de gör Star Wars och B5-spel så länge de inte har någon äcklig ensamrätt på det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: DB i SWd20

"Men siffran 12 Wounds står också där rätt tydligt, och det verkar rimligt att man som spelare ibland ser den siffran och agerar utifrån möjligheten att nästa träff från fienden kan vara en crit. Känns som om jag missar något uppenbart här, men kan inte sätta fingret på vad."

Jupp. Du missar hur spelare tänker och utgår från hur de borde tänka. Den tankegången som de faktiskt har är att Wounds är det som går åt efter att Vitality tar slut, för crittar inträffar ju aldrig.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Troberg gör ett statement

Det är fritt fram för alla som vill göra spel om kvinnliga bröstvårtor,

Skulle det vara ett spel där man spelar kvinnliga bröstvårtor, eller ett spel där man gör saker med dem? (Eller gör saker med hjälp av dem - nipple combat, nipple magic...)

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Troberg gör ett statement

Skulle det vara ett spel där man spelar kvinnliga bröstvårtor, eller ett spel där man gör saker med dem? (Eller gör saker med hjälp av dem - nipple combat, nipple magic...)
Jag tror inte jag kan överträffa din fantasi på området. Go wild!

Men du, borde det i sammanhanget inte vara "Female nipple combat" och "Female nipple magic", annars bryter du inte d20-licensen. :gremgrin:
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: DB i SWd20

Jupp. Du missar hur spelare tänker och utgår från hur de borde tänka. Den tankegången som de faktiskt har är att Wounds är det som går åt efter att Vitality tar slut, för crittar inträffar ju aldrig.

Jo fast det tankesättet borde hamras ur dem vid den första kritiska träffen, så varför fortsätter de med kamikazeattackerna? Empiriskt så visar ju regelmotorn att dungeonbashing inte fungerar. Att då fortsätta med dungeonbashing är ju fullkomligt vansinne.

Alltså, problemet är ju inte relaterat till hitpoints (eller i detta fall vitality points), level eller något annat, för vem som helst kan ju bli nitad av kritisk träff. Det spelar ju ingen roll om det är Yoda eller Mace Windu eller någon annan "highlevel" snubbe. En crit är en crit är en crit liksom och gör du mer skada än vad målet har Wounds så är målet rökt. Jedimästare eller inte.

Konceptet är varken regeltungt eller omöjligt att förklara.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: DB i SWd20

Det kanske bara var sättet vi spelade på, men i gamla Star Wars slutade vi också låtsas att Stormtroopers var farliga efter ett tag - oftast då vi hade så pass bra Dodge att de med sina mesiga 3D bokstavligt talat inte hade en chans att träffa oss. Det var iofs i 1st ed, innan specialiseringar (som höjde dem till 4D) och Wild Die infördes.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,459
Location
Göteborg, Lindome
Oldtimer hugger [OT]

Ibland så är folk inte intresserade av mina argument eller går inte att övertyga. Då får man stå ut med det. En del gillar C#, men det är deras rätt, även om det innebär att de idiotförklarar sig själva i mina ögon. Det är deras rätt.
Jag måste ju hugga på den...
Jag gillar C#. Och anser Anders Hejlsberg vara en mycket begåvad person.

/Mikael
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Nästan alla på forumet utom du? [NT]

Fast det hade inte skadat med ett gulligare namn på dem...
 
Top