Till en viss del, så klart. Utgången är också beroende på faktorer som hur många man man har på respektive sida, deras träning och utrustning, moral, terrängfördelar och så vidare. Förloppet kan justera lite, under väldigt extrema förutsättningar (tex idiottur) mycket, men i slutänden (på en statistisk skala) så är krigföring logistiken innan slaget.Utgången av ett slag är ganska ofta en direkt följd av dess förlopp.
Det här är kärnan i vad jag försöker säga. Spelarna kan rädda sig genom att fly, eller försöka få stöd, eller försöka mörda Santa Anna. Det skulle ändra förloppet, det skulle ändra hur det går för spelarna, men det skulle inte ändra slaget.Besegra och besegra. Det var knappast ett rimligt mål. Folket i Alamo ville hålla stationen tills förstärkning kom. De skickade upprepade vädjningar efter sådan. En ledare med mer tur eller bättre kontakter kanske kunnat uppvigla en stor undsättande styrka och hålla ut tills den kom...
Det misslyckat så fanns det minst en person som valde att fly innan slutstriden så en ledare med mindre pliktkänsla kanske kunnat rädda så många som möjligt i ett flyktförsök.
Och som sagt, alla arméer har ledare. Om de med tur eller skicklighet lyckats döda av Santa Anna och hans omedelbara underlydande skulle kanske fiendearmén förlorat sin målmedvetenhet.
Om man hindrar folk från allt sådant för att man redan bestämt sig för att det kommer bli ett storskaligt anfall dag 13 som mosar stationen med 10% förluster för Santa Annas styrkor, ja då är man en onskefull railroader som skall straffas medhelst stortå-avknipsning. Det är ganska enkelt.
Rätt man på rätt plats i rätt strid . Det är inte ett generiskt recept på seger, det kan dock vara kornet som får vågen att tippa över när den i övrigt väger ganska jämnt.Slutsats: en man på rätt plats kan vara direkt i striden och påverka utgången.
Ärligt talat tror jag att i rollspel funkar det bäst med någon form av specialuppdrag. Man måste förstöra kanonerna så att flottan kan passera. Man måste ta prickskytten som låser trupperna. Man måste förstöra deras ammoförråd. Man måste moona deras fastrar. Man måste förstöra luftvärnet så att helikoptrarna kan undsätta trupperna. Man måste ta spanaren så att han inte kan avslöja att förstärkningar är på väg. Man måste förstöra/hålla bron."På västfronten intet nytt", som beskriver ypperligt vad du är ute efter, är stor litteratur, men det är inte kul litteratur. Jag tror heller inte att rollspelare i gemen vill spela en namnlös skytteslusk i en skyttegrav som dör slumpmässigt. De vill spela överste Chamberlains som utgör tungan på vågen.
Har du läst vad jag skrivit tidigare i tråden? Jag har försökt flera gånger, med olika regler och olika metoder. Grundproblemet är alltid att när man bossar omkring folk för mycket och agerar själv för lite så tappar man inlevelse. Jag ser ingen bra lösning på det problemet, och undviker det därför genom att skicka in spelarna i roller där de måste agera mer direkt själv.Vad beror det på? Att det av princip inte kan fungera, eller att du inte har funnit rätt metod? Med tanke på att jag har fått det att fungera, utan att falla tillbaka på specialuppdrag, så tror jag inte på det första alternativet. Jag tror helt enkelt inte på att du har analyserat vad som gick fel och försökt komma på ett sätt som är rätt, utan helt enkelt konstaterat att det gick fel och sedan gett upp. Och det är fel.
Jag låter dem agera själva, men så fort de för befäl över mer än en handfull så börjar de ofelbart betrakta sitt folk som spelpjäser och sedan är det kört. Kanske testat med fel spelare?Så varför låter du inte spelarna agera själva? Det går att ta initiativ på slagfältet. Se tidigare referens till Chamberlain vid Gettysburg, till exempel.
Jag har aldrig sagt att det inte går, bara att det är mycket svårt. Det står jag för och jag tror att det är mycket svårt, oavsett spelare. Karaktären tappas bort i fältslagsstrategin.Borde du inte ha sagt "Mina spelare klarar inte av att spela fältslag utan att det blir tråkigt", istället för "Det går inte att rollspela i fältslag utan att det blir tråkigt".