Necross said:
Tråkigt att du inte verkar förstå mig. Ja, jag vill på sikt att vi slutar hålla tamdjur. Och ja, jag vill tämligen omedelbart förbjuda eller licensbelägga husdjur som är, eller av många uppfattas som, farliga. Förstår du mig nu?
Att du vill att människan slutar hålla tamdjur är en åsikt jag förstår. Jag kan hitta hyfsat stabila argument för den åsikten, och jag kan också sympatisera med den.
Men åter till kamphundar. Nu säger du att du vill förbjuda (eller licensbelägga) husdjur som antingen är, eller uppfattas som farliga.
Att förbjuda farliga husdjur kan jag köpa. De är farliga. Ytterst tveksamt om hundar verkligen är farliga; fler skador sker, tror jag, med hästar eller »domestisarede« bin. Men okej, vi kan betrakta hundar som farliga.
Ska man mäta hur farliga hundar är, så får man titta på storleken. Större hund = farligare hund*. Kamphundar är inte särskilt stora, verkligen inte som icke-kamphundar som grand danios och engelsk mastiff också. Många kamphundar, som amerikansk pitbullterrier, är mindre än vanliga hundar som schäfer eller labrador retriver.
Såvida vi inte betraktar en stor, och därmed farlig, hund som större än en tax kommer vi misslyckas med att förbjuda/licensbelägga alla kamphundar. Vi kommer däremot förbjuda/licensbelägga massor av hundar som varken är kamphundar eller av »allmänheten« betraktas som farliga. Men det kanske är okej.
Ska vi istället förbjud/licensbelägga hundar som
betraktas som farliga uppstår genast en svåra fråga. Vem avgör om en hund ser farlig ut? Dessutom har vi dessutom lagt oss för moralpaniken, vad innebär det i ett vidare perspektiv? Då blir det ju fritt fram (typ) att förbjuda vad som helst, bara för att vi
tror något om det. Det känns, för mig, väldigt onödigt att riskera en sådan samhällelig tendens.
Du säger att du vill göra dig förstådd och förstå andra, snarare än att försöka få folk att byta åsikt. Men jag förstår dig verkligen inte, Necross. Du får verkligen jättegärna förklara hur du tänker.
*jag betraktar »farlig« som förmåga att skada/döda snarare än risken att hunden faktiskt anfaller, som är nästan omöjlig att mäta och ber på uppfostran snarare än avel.