Necross said:
Jag har t ex lärt mig att det finns tunt med vettiga argument för att tillåta kamphundar. Det bästa verkar vara att vissa personer vill saker för att det ”är deras rättighet” och ”det är viktigt med frihet”, eller för att de gillar att träna biffiga hundar istället för små klena hundar.
Ett av de viktigaste argumenten mot ett förbud har ju varit att det är stört när omöjligt att definiera en kamphund.
Vad är en kamphund? En hund som
har används i organiserade hundslagsmål? Som av vissa anses
kan, med framgång, används i sådana slagsmål?
Som har nämnts i tråden har vissa »kamphundsraser« (Brittisk bulldog, var det va? Påminn mig, någon!) avlats för att vara perfekta, lekfulla familjehundar sedan 1800-talet. Är de fortfarande kamphundar?
Vem ska bestämma vad som är en kamphund? Är beslutet oåterkalleligt: en gång kamphund alltid kamphund? Hur många procent av rasens individer i kennlar ska avlas på kamphundsegenskaper för att det ska vara en kamphund?
Då är det väl vettigare att se till, kanske genom licens, att våra kennlar i Sverige avlar fram stabila, bra hundar, att import av hundar från utlandet kontrolleras och att polisen jobbar aktivt mot folk som behandlar hundar på fel sätt?