Bezant
Veteran
Vad ska man annars kalla det?Ond bråd död;n75771 said:Ännu ett fobiord för att trycka till de som inte håller med. Precis vad vi behövde. :/
Vad ska man annars kalla det?Ond bråd död;n75771 said:Ännu ett fobiord för att trycka till de som inte håller med. Precis vad vi behövde. :/
http://spraktidningen.se/blogg/veckans-nyord-russofobiÜbereil;n75808 said:Vad menar du med russfobi?
Übereil
Fast det går alldeles utmärkt att vara skeptisk till Ryssland utan att ha en "sjuklig rädsla för ryssar och ryssland."Bezant;n75815 said:
Det verkar i allmänhet vara en term myntad och propagerat för av ryska regeringen, vilket gör att även jag ställer mig väldigt skeptisk till "russfobin" som företeelse.Magnus Seter;n75820 said:Att det är Putins sändebud som citeras först i Språktidningen och det han säger, gör att jag ställer mig väldigt skeptisk till "russofobin" som företeelse.
Aj, den där gick rakt in i hjärtat..Arfert;n75929 said:Sverige har väl historiskt varit en smula skeptiskt mot Ryssland.
Men av rätt goda skäl.
Ryssland annekterade trots allt nästan hälften av vårt land i början av 1800-talet. Och St. Petersburg är byggt på före detta svensk mark. Bara en sån sak.
Russofobin kan väl kanske jämföras med den starka skepticism mindre latinamerikanska länder hade för USA. Det kan vara nervöst att vara granne till en supermakt.
Rent tekniskt är de ukrainska medborgare. Rysktalande ukrainska medborgare visserligen, men de facto ukrainska medborgare.Bezant;n75941 said:Så därför måste Ukraina säkras och de ryska medborgarna skyddas.
Men tillhörande den ryska folkgruppen! Som svenskar i Thailand under tsunamin 2004 och andra exempel!Krille;n75954 said:Rent tekniskt är de ukrainska medborgare. Rysktalande ukrainska medborgare visserligen, men de facto ukrainska medborgare.
Med den lilla, lilla skillnaden att svenskarna i Thailand var svenska medborgare och inte något annat.Bezant;n75957 said:Men tillhörande den ryska folkgruppen! Som svenskar i Thailand under tsunamin 2004 och andra exempel!
Det är en global värld nu, judarna var ju också tyska medborgare fram till NSDAP började rocka loss. Somliga ränder går ju aldrig ur.kloptok;n75960 said:Med den lilla, lilla skillnaden att svenskarna i Thailand var svenska medborgare och inte något annat.
Bing! Godwins lag! Där dog tråden!Bezant;n75962 said:Det är en global värld nu, judarna var ju också tyska medborgare fram till NSDAP började rocka loss. Somliga ränder går ju aldrig ur.
Krille;n75963 said:Bing! Godwins lag! Där dog tråden!
Seriously, don't bother. Tråden kommer inte återhämta sig.
https://geobastard.wordpress.com/2010/04/12/hur-godwins-lag-missbrukas-av-folk-i-diskussioner/Det finns nämligen människor där ute. Gott om människor där ute som har fått för sig att om man refererar till nazism i en diskussion – så förlorar man diskussionen oavsett vad. Det är inte vad Godwins lag handlar om
Så du menar att svenskarna i Thailand riskerade att utsättas för ett industriellt folkmord? Ge dig nu.Bezant;n75962 said:Det är en global värld nu, judarna var ju också tyska medborgare fram till NSDAP började rocka loss. Somliga ränder går ju aldrig ur.
Bezant;n75941 said:Så därför måste Ukraina säkras och de ryska medborgarna skyddas.
Krille;n75954 said:Rent tekniskt är de ukrainska medborgare. Rysktalande ukrainska medborgare visserligen, men de facto ukrainska medborgare.
Sådana uttalanden gör mig rejält nervös. Betyder det att alla länder med ryska minoriteter löper risk att bli "säkrade" till "skydd" för dessa minoriteter?Bezant;n75957 said:Men tillhörande den ryska folkgruppen!
Med tanke på att trådstarten handlande om en upplevd förvirring angående läget mellan Ryssland och Ukraina, måste jag erkänna att ditt tydliga ställningstagande som går emot allas förklaringar av situationen är en häpnadsväckande utveckling.Bezant;n75941 said:Så därför måste Ukraina säkras och de ryska medborgarna skyddas.
När jag fick hela händelseförloppet från starten sammanfattet och upplagt började det liksom lossna en sten, och jag började nu få grepp om saken och började titta igenom gamla nyhetsartiklar och videoklipp med förnyad förståelse(vilket jag inte hade när tråden startades).Magnus Seter;n75975 said:Med tanke på att trådstarten handlande om en upplevd förvirring angående läget mellan Ryssland och Ukraina, måste jag erkänna att ditt tydliga ställningstagande som går emot allas förklaringar av situationen är en häpnadsväckande utveckling.
Vad är det som så starkt har övertygat dig om motsatsen till vad som sägs i tråden?
/Magnus