Re: Envisa troberg
Och vad är dess giltighetsområde enligt dig då?
Det beror på hur mycket man behåller av D&D.
Behåller man så mycket som de flesta verkar (det vill säga levels och ganska strikta klasser) göra så är det heroisk fantasy. Definitivt inte nutida.
Skulle man ta bort klasser, ta bort levels och stegrande hitpoints så kan det nog funka även i nutid eller framtid.
Tar man dessutom och bantar ner stridssystemet så kan det funka även i lättviktigare (ur stridssynpunkt) spel som tex Cthulhu eller Traveller.
Det finns några undantag, tex kan jag med viss tvekan se att det går att använda levels och klasser i Judge Dredd, även om jag hellre skulle vara utan.
Och detta beror inte på att det inte finns några andra alternativ?
Delvis gör det väl det, men inte enbart. Jag sneglar lite på Qnx som alternativ just nu, åtminstone för vissa maskiner.
Poängen är dock snarare att en gång i tiden fanns det alternativ. Det fanns massor av operativsystem. Det finns det inte idag. Jag vill inte se samma sak hända rollspelen.
Så den trötthet man finner i många av debattinläggen beror alltså bara på att Seter och gänget har dålig debattkondis? Vi kanske skulle fråga dem vad de tycker om saken? Hur ofta blir du indragen i debatter där någon utbrister "Gurps är en bastardisering och Steve Jackson ondska i mänsklig form" och sedan försöker försvara det hela med mer eller mindre insatta argument?
Inte enbart, och inte konsekvent vissa personer.
Jag blir ganska ofta indragen i GURPS-diskussioner, men jag försöker ta reda på vad de inte gillar och bemöta det med underbyggda argument (oftast "Alla vill faktiskt inte betala för dyra bilder och färgtryck.").
Jag är inte någon varm anhängare av D20 eller D&D men jag blir ändå jäkligt trött på att varje gång någon skriver ett inlägg om D20 så måste du bara smyga in och för 1000:e gången berätta för alla hur mycket du faktiskt ogillar hela konceptet.
OK, så när en ny produkt görs för d20 och jag tycker det verkar olämpligt så får jag inte ifrågasätta beslutet? Jag måste konsekvent acceptera att "Det är bara ekonomiskt möjligt att göra d20."? Sorry, jag köper inte det. Jag vill se fler spel, fler unika spel, fler nyskapande spel.
Du kan inte med hjälp av utröttningsmetoden omvända alla till att tycka precis som dig.
Jag försöker inte övertala någon, jag försöker framföra argument för en åsikt. Om någon väljer att hålla med eller inte spelar mindre roll för en meningsfull diskussion, jag vill höra argument från båda sidorna och väga dem mot varandra. Kanske ett sådant utbyte hjälper andra att bilda en egen åsikt.