Nekromanti Fafnir: Designval

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,063
Hmm, intressant. Har börjat spåna på att flika in profetiska namn som ett alternativ/tillval.

Det jag särskilt gillar är att det ger enmekanik för spåkonst. Har du funderar på denna svåra nötter något mer allmänt? Det är ju extra viktigt i ditt källmaterial
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,198
Location
Göteborg
När vi provspelat har vi bara haft sejd och galder som spelledarfigurer utfört. Däremot finns det ett par varianter för mekanik som inte är speltestade.

Allesammans bygger på System-16:s koncept med Förbättringar. Möjligheten att utföra trolldom kostar en Förbättring per "grad" (jämför med D&D), och sedan ska varje separat trick läras som en Förbättring.

Utförande kostar om inget annat anges 1 skadepoäng per grad.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,198
Location
Göteborg
En vinst med System-16 är att det är ett modulärt system. Man kan utan svårighet spela med flera parallella magisystem.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,063
olaberg said:
När vi provspelat har vi bara haft sejd och galder som spelledarfigurer utfört.
Hur skiljer ni på galder och sejd i spelet? Det senare får iaf jag ganska starka spådomsvibbar av?

Själv kör jag fn med ganska generaliserade trolldomsförmågor. De skall kunna täcka både Merlin, det fornnordiska och senklassiskt. Behöver nog mer arbete. Men min tanke är breda förmågor såsom Hamnskifte, Spåkonst, Förbannelse etc
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,198
Location
Göteborg
Vi har inget generellt magisystem. Alla specialförmågor kan i teorin fungera på helt olika sätt, det är det som ligger i själva ordet "special" i specialförmåga, eller "över" i övernaturligt: det handlar om något som transcenderar den vanliga verkligheten sådan den uttrycks i systemet.

Jag har precis skrivit om hamnskifte (http://edda-rpg.blogspot.se/2013/02/hamnskifte.html). Där ges exempel på olika sorters skiften, och vi rekommenderar att förmåga till hamnskifte för en spelarfigur dels kräver en fysisk djurhamn, dels kräver att man offrar en förbättring på att lära sig kontrollera djurhamnen, och dels att varje skifte kostar 1t6 skadepoäng.

Men inget säger att varje hamnskifte i spelet måste gå till så. Det är en rekommendation till hur spelledaren bör formulera reglerna kring just den specifika djurhamnen som spelarfigurerna är i färd med att hitta. Om spelare och spelledare tycker att det är för strängt är det enkelt att mildra några av dessa begränsningar. Det handlar om vilket spel man vill spela.

När det gäller alla specialförmågor är principen att varje förmåga är unik. Eftersom alla figurer är ett slags krigar/tjuv i D&D-termer så finns inte behov av att någon måste ha tillgång till en uppsättning magiska förmågor för att kunna göra något i spelet. Ingen har behov av att spela D&D-magiker, man spelar en figur som med tiden specialiserar sig.

Magi utan tillgång till särskilda föremål har vi inte provat för figurer i spel, jag har bara gjort ensamspeltest. Men vi har designprinciper:

Övernaturligheter bör kosta minst en förbättring och en permanent sänkning av livspoäng för att alls få förmågan att träda in i det övernaturliga fältet (jämför Oden som hängde sig i ett träd och gjorde sig kroppsligt svag för att lära sig runornas magi).

Varje övernaturlig förmåga bör sedan kosta en förbättring för att lära sig, samt att man ska ge något åt den som lär ut den.

Det kostar skadepoäng (tillfälliga sänkningar av uthållighet och livspoäng) att utföra magin.

Så om vi tänker oss förmågan att kunna sejda människors avsikter (motsvarande typ Know Alignment / Detect Evil i D&D-termer) skulle jag säga att det kan kosta en förbättring och 2 poäng permanent sänkning av livspoängen för att alls lära sig sejd (t ex genom att man fastar ute på fjället mellan nymåne och nymåne och då kanske strider mot andeväsen i en andevärld), att man måste spåra upp och skänka ett värdefullt föremål åt den finnschaman som ska lära en konsten att sejda håg, och att lära sig själva den konsten kostar en förbättring.

När man sedan har förmågan skulle jag säga att det kostar 1 skadepoäng varje gång man använder den, och att det kräver att man lyckas med ett uppmärksamhetsprov (som spelledaren förstås slår med dold tärning).

Om det visar sig att denna förmåga är för dyr för att någon spelare vill gå den vägen, så får man som spelledare sänka priset. Hela systemet med anpassningsbarheten bygger på ett köpslående där spelarna hela tiden balanserar mellan offer för långsiktig investering i sin figur, och längtan efter kortsiktiga vinster. Vad som är rätt balans där kommer att ge sig med tiden, och se olika ut för olika spelgrupper.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,063
Även här ligger vi egentligen ganska nära. I Fafnir är magi kopplad till en av de Heroic Traits som definierar varje rp (vad är det som gör DIG till hjälte). Vissa grundregler finns (någon typ av magresurssystem, magiska förmågor väljs som "secrets").

Men varje Secret är ungefär som du beskriver, dvs beroende på spelgruppens fantasi. Jag tänker mig att t.ex. Curse beskrivsutifrån allmänna principer (ung hur kraftfullt kan förbannelsen inverka på offret, att man får fördel av att ha ägodelar eler hårtestar etc) och sedan är det upp till spelaren att beskriva vad denne tänker sig.

Om man tittar på Secrets ovan, så är varje sådan, även de som ser ut lite som klassiska magiskolor, tänkta som tydligt avgränsade förmågor. Tex är Necromancy förmågan att tala med de döda (varken Dödshand eller Animera död, s.a.s., dessa vore egna Secrets)

Vad gäller att skänka föremål för attvinna fördelar är detta ett genomgående tema i spelet - gästfrihet och hallekonomin skall vara en motor i hur det spelas. Vad gällerjust magiker tänker jag mig nog att det är runstavar och böcker som är nyckeln. Kanske även muntligt berätta de - vill gärna få in känslan av att de jagar hemligheter
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,063
Religioner:

Zoroastrism är bara med för fullständighetens skull. Är detta vettigt? Är det galet att slå ihop alla hedniska religioner, eller för den delen nyplatonism och de olympiska gudarna? Blir det för mycket historia och inte tillräckligt mycket myt och pulp?

Religions:
Heathen (Germanic, Slavic, Celtic)
The heathens of the high north and east worship gods of the earth and skies, of destiny and fertility. The gods and their cults vary from tribe to tribe. They may be Wotan the all-knowing, Perugn the lord of lightning or Kerunos the horned one. Whatever they form, they are unforgiving deities that require sacrifice and devotion, in return for their fickle favour. Their idols are worshipped in gilded halls of great rulers, or in remote glades and sacred groves.

Pagan (Platonic, Olympic, Chaldean)
The ancient religions of the Empire and the lands of the East and South are full of mystery cults, ancient secrets and clandestine societies. Once the common creeds of most the known world, worshippers of the old gods now find themselves persecuted by the biblical worshippers they once persecuted themselves. The official imperial cult is long gone, those who stick to the old ways either belong to mystery cults, or philosophers club extolling the virtue of reason and high ideals who meet in private and secret.

Biblical (Orthodox, Arian, Hebraic)
The Holy Church of the Empire. As society crumbles around them, priests and bishops of the Christian faith rally the faithful and provide solace to the masses in the ubiquitous temples they call churches. Their preachers are known for their piety, their zeal and their common touch. In the east, the ancient creed of Isreal and Juda are still followed.

Avestan (Zoroastrian)
A mystic relgion of the distant Empire of the Persians. The avestan priesthood conduct their rituals of fire and water in the domed sanctuaries of Fire Temples. The common worshippers sees life as a struggle between the forces of good and of evil, it is a combat that require the dedication of every faithful worshipper in their everyday life, always choosing the virtuous course of action and letting truth triumph over falsehood.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,063
Jag ställer samma fråga igen: det är järnålder. Dina kompisar är hjältar, bärsärkar och trollkarlar. Den vilda mörkmården är full av ulvar, troll och romare. Är det någon poäng att spela Lärd Man? Eller mästerhantverkare?

Vet att jag ställt frågan förut men tycker inte riktigt jag landat än
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Jag är ju en sån där person som inte när rollspel är "för" snäva, men även om man ska spela hjältar så tycker jag att det finns plats för hjältar som också är smeder eller hjältar som också är lärda. Krigarpoeter och filosofer och sånt där.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,063
Rymdhamster said:
Krigarpoeter och filosofer och sånt där.
Tack for tankarna - ung sahar resonerar jag

Traits ar tankta inte som mycket som yrkesbeskrivningar utan som "vad ar det som gor den har typen till en hjalte". Har man traiten Rage sa utfor man stordad med sitt raseri. Har man traiten Mastery utfor man stor med sin hantverksskicklighet.

Hur utfor man stordad med sin lardom? Traiten Nobility tacker fo. redan krigarpoeter, antar jag...

P.S. Ar listan lite begransad just nu? Ar det nagot jag har missat utover dessa?

- Nobility (Krigare)
- Rage (Barsark)
- Sorcery (Trollkarl)
- Mastery (Masterhantverkare)
- Survival (Jagare)
- Ev. Learning (Lard man)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
List/Trickery (eller Cunning)?

Jag menar, Oden eller Mimer är lärda. Loke är inte lärd, hand är listig.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,063
Cybot said:
List/Trickery (eller Cunning)?

Jag menar, Oden eller Mimer är lärda. Loke är inte lärd, hand är listig.
Intressant. Forraderi, logn och list ar ju definitivt en mycket viktig del av de har berattelserna. Och forutom Loke kan man ju aven namna Volund (som iofs snarare ar ett exempel pa nagon med Mastery) och Hagen. Fran historiska kallor - kanske Aetius?

Kanns som att det finns tva alternativ har: lognare/skojare eller diplomat/hovperson. Fragan ar hur man omvandlar det till en konkret spelformaga.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,063
Dessutom - finns det nagon som har koll pa hur Polen, Vitryssland, Ukraine sag ut naturmassigt under folkvandringstid: dvs skog, traskmark, oppen slatt. Var gar gransen mellan den centraleuropeiska skogen och den centralasitiska stappen? Ar det ett ok att lata Morkmarden lopa hela vagen till Ukraina (och med taigan darovan som Hyperborea?) eller missar jag nagot har.

Valdigt tekniska fragor - tips om var det finns information om sadant har mottages tacksamt
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Polen: Skog, träsk, lite odlings mark. Under högmedeltiden öppnades mycket av Polen upp. Träsk utdikades, skogar höggs ner.
Vitryssland: Same thing.
Ukraina: En stor del av ukraina domineras av den Pontisk-kaspiska stäppen som har funnits där åtminstone sedan romartiden. Redan Skyterna red omkring på den. Övriga delar var mest skog och en del jordbruksmark.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Etepete said:
Cybot said:
List/Trickery (eller Cunning)?

Jag menar, Oden eller Mimer är lärda. Loke är inte lärd, hand är listig.
Intressant. Forraderi, logn och list ar ju definitivt en mycket viktig del av de har berattelserna. Och forutom Loke kan man ju aven namna Volund (som iofs snarare ar ett exempel pa nagon med Mastery) och Hagen. Fran historiska kallor - kanske Aetius?

Kanns som att det finns tva alternativ har: lognare/skojare eller diplomat/hovperson. Fragan ar hur man omvandlar det till en konkret spelformaga.
Diplomat/Hovperson känns som någon som lika mycket kan tillhöra lögnare som lärde, så jag skulle fokusera mer på lögnaren/skojaren.

Kanske förmågan att om han anländer förklädd till en plats där han inte är förväntad kan ingen känna igen honom? Typ som när Odysseus förklär sig till tiggare, Völund eller Loke när han....tja, typ alltid när det gäller Loke. Eller Oden för den delen också.

Nackdelen skulle väl vara att antingen så finns det någon som är släkt till någon man har lurat eller så är det gudarna själv som är lätt purkna.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,063
Cybot said:
Polen: Skog, träsk, lite odlings mark. Under högmedeltiden öppnades mycket av Polen upp. Träsk utdikades, skogar höggs ner.
Vitryssland: Same thing.
Ukraina: En stor del av ukraina domineras av den Pontisk-kaspiska stäppen som har funnits där åtminstone sedan romartiden. Redan Skyterna red omkring på den. Övriga delar var mest skog och en del jordbruksmark.
Gött - det stämmer ju ganska väl med min vaga bild av hur de områdena ser ut. Då kör jag på med Mirkwood ganska djupt in i Polen, Great Steppe i Ukraina (för vist ansluter pontisk-kaspiska stäppen till vidare centralasiatiskt stäpplandskap) och Hyperborea för ryskt inland och taiga. Det känns som att det som finns kvar är ett östeuropeskt träsklandskap mellan de här zonerna, möjligen hem till tidiga slaver (Sclavones och Venetes). Återstar bara att hitta på ett namn - och ett namn som inte ser fånigt ut mellan Mirkwood och Hyperborea...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,063
Cybot said:
Kanske förmågan att om han anländer förklädd till en plats där han inte är förväntad kan ingen känna igen honom? Typ som när Odysseus förklär sig till tiggare, Völund eller Loke när han....tja, typ alltid när det gäller Loke. Eller Oden för den delen också.
Utmärkt idé. Möjligen skall han även vara skicklig på rim och gåtor.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Etepete said:
Återstar bara att hitta på ett namn - och ett namn som inte ser fånigt ut mellan Mirkwood och Hyperborea...
Kanske "Pentacheron". Ett litet grek-latinskt mishmash, men omskrivning för Pripyat, "femfloden", då fem floder rinner tillsammans och bildar Europas största träsklandskap.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,063
Cybot said:
Etepete said:
Återstar bara att hitta på ett namn - och ett namn som inte ser fånigt ut mellan Mirkwood och Hyperborea...
Kanske "Pentacheron". Ett litet grek-latinskt mishmash, men omskrivning för Pripyat, "femfloden", då fem floder rinner tillsammans och bildar Europas största träsklandskap.
Det är DET som är Pripyat Marches. Kanske att jag kör på det. Eller kanske bara Great Marches Maeotian Marches borta vid svarta havet hade jag redan tänkt ha.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Etepete said:
Det är DET som är Pripyat Marches. Kanske att jag kör på det. Eller kanske bara Great Marches Maeotian Marches borta vid svarta havet hade jag redan tänkt ha.
Nej. Det är Pripyat Marshes.
"March/Mark" är en gränsprovins (ursprunget till titeln Markis), ursprungligen inspirerat av de mäktigare (större än vanliga och med generösare privilegier) gränsprovinserna som Karl den Store skapade för att skydda sitt imperium från yttre hot.
 
Top