Stjärnskott
Veteran
Efter att ha läst igenom den äldre tråden om avstånd och resor så har jag tänkt efter lite. Syftet med en världsbeskrivning är antingen att skapa äventyrskrokar eller bygga atmosfär.
Min plan är med detta att gå ifrån klassisk världsbeskrivning och istället ge ut ett kompendium med akter som får agera världsbeskrivning. Akterna i sig är problem som beskrivs in world med följande struktur:
Struktur:
Hur får man rollerna intresserade?
Vilka trådar kan man börja utreda?
Vad är belöningen?
Intressanta frågor?
Ett exempel:
Vasylkiv Tolv
Kort bakgrund: Vasylkiv tolv är ett tidigare fängelse där man nummera experimenterar med att programmera om människor och ta bort deras minnen.
Hur får man roller intresserade:
Kommitterna: Politiska orsaker (vad händer och vem är ansvarig)
Familjerna: Intriger (En familj vill ersätta en nyckelindivid i en annan familj)
Organisationen: Hämnd för en person vars minne Vasylkiv-tolv har tagit bort.
Ekot: Frita en tillfångatagen agent
Vad händer om de inte nappar direkt: Agenter från Vasylkiv Tolv kanske dyker upp och gör livet surt för rollerna.
Vilka trådar kan man börja utreda: En individ hittas, tatuerad, utan minnen men med vissa specifika kunskaper och denna kommer ihåg att han eller hon har flytt från någon sorts facilitet.
Vad är belöningen: Goodwill, viss hjälp i framtiden beroende på vem man samarbetar med och viss information.
Intressanta frågor: Dör man när man tappar minnet? Vem är jag? Vad gör mig till mig?
Någon som har försökt med en liknande approach tidigare?
Någon som har några förslag på liknande lösningar?
Eller bara rena åsikter?
Min plan är med detta att gå ifrån klassisk världsbeskrivning och istället ge ut ett kompendium med akter som får agera världsbeskrivning. Akterna i sig är problem som beskrivs in world med följande struktur:
Struktur:
Hur får man rollerna intresserade?
Vilka trådar kan man börja utreda?
Vad är belöningen?
Intressanta frågor?
Ett exempel:
Vasylkiv Tolv
Kort bakgrund: Vasylkiv tolv är ett tidigare fängelse där man nummera experimenterar med att programmera om människor och ta bort deras minnen.
Hur får man roller intresserade:
Kommitterna: Politiska orsaker (vad händer och vem är ansvarig)
Familjerna: Intriger (En familj vill ersätta en nyckelindivid i en annan familj)
Organisationen: Hämnd för en person vars minne Vasylkiv-tolv har tagit bort.
Ekot: Frita en tillfångatagen agent
Vad händer om de inte nappar direkt: Agenter från Vasylkiv Tolv kanske dyker upp och gör livet surt för rollerna.
Vilka trådar kan man börja utreda: En individ hittas, tatuerad, utan minnen men med vissa specifika kunskaper och denna kommer ihåg att han eller hon har flytt från någon sorts facilitet.
Vad är belöningen: Goodwill, viss hjälp i framtiden beroende på vem man samarbetar med och viss information.
Intressanta frågor: Dör man när man tappar minnet? Vem är jag? Vad gör mig till mig?
Någon som har försökt med en liknande approach tidigare?
Någon som har några förslag på liknande lösningar?
Eller bara rena åsikter?