Nekromanti Fantasy! .. önskelista monster?

Glom

Veteran
Joined
8 Feb 2010
Messages
136
Location
Kungsladugård, Västergötland
Jag har haft en del kul med mycket stora mullvadar som bygger lagom stora gångar på 1,5 meters höjd. Stora fina komplex att springa vilse i och dessa oformliga bestar som dyker upp med rejäla klor. Det bästa är väl när de flyr och raserar gångarna efter sig.

Skälet för äventyrarna att ge sig ner i dessa är antingen för att de ramlar ner i ett mullvadshål eller att ett gäng motståndare har någon del av komplexet som sin bas.

Man kan göra dem köttätande om man har riktigt tråkigt, då gör de naturligtvis kamofluerade djupa fallgropar, när någon råkar rida ner i en så ligger där en sådan här falladrim o väntar att sätta klorna i stackarn.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Manticoran är en bra kandidat!
Snart har DoD's monsterbox återskapts. :gremwink:
Måste dessutom erkänna att jag bläddrade lite i de böckerna strax efter mitt första inlägg i den här tråden. Dem och Monsters Manual. Bra referensmaterial kort och gott. Antar att du själv redan hunnit med den del sådant bläddrande?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
solvebring said:
Arfert said:
Manticoran är en bra kandidat!
Snart har DoD's monsterbox återskapts. :gremwink:
Måste dessutom erkänna att jag bläddrade lite i de böckerna strax efter mitt första inlägg i den här tråden. Dem och Monsters Manual. Bra referensmaterial kort och gott. Antar att du själv redan hunnit med den del sådant bläddrande?
Har bläddrat en hel del, men vill ju veta vad andra spelare har för preferenser!
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Jag tror att jag tycker som Persson (eller så tycker han helt konstiga saker, och i så fall gör jag det inte). Jag tror att det är rätt att blanda ut de klassiska monstren som skelett, ödlemän och jättespindlar (eller jättekobror, eller en jättelik, vit, blind mask som tuggar sig fram genom underjordiska komplex) med några klickar helt freakish grejer. Kanske inte just skvadern, men något rejält flippat. Jag tänkte på flygande (svävande) maneter, som typ attackerar med blixtar och grejer. Skitcoolt.

Annars är den föreslagna likhanden asbra. Insektoider är skitcoolt också. Och dödsriddare, som liksom kan vara demoniska eller odöda eller whatever, dödsriddare är asballa.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Monster som har specialförmågor som gör att man måste använda list eller speciella resurser!
- Basilisk.
- Varulv. (Silver).
- Siren.
- Demoner med en massa konstiga förmågor.

Eller som kan bjuda på överraskningar eller andra lustiga situationer:
- Stryparrankor. ("När ni klättrat på murgrönan halvvägs upp väggen...")
- Jättespindlar (med kladdiga nät)
- Monster Q som kan förvandla sig till en W.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag skulle vilja ha lite av detta:
* Älvor
* Vättar
* Gnomes
* Näcken
* Hustomtar

Skall vi gå högre upp i rang, så vore det intressant att ha med:
* Drake
* Fenix
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Nä, jag fattade inte vad Persson skrev. Men nu har jag läst med hjärna och synorgan i samarbete och hajjar. Ja, det är apballt med blandningar av grejer. I varje fall någon "skvader" tycker jag ska klämmas in. Min svävande Super Mario Bros-manet var inte ett exempel på detta.

F.ö. tycker jag demoner känns rätt off.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Och dödsriddare, som liksom kan vara demoniska eller odöda eller whatever, dödsriddare är asballa.
Fläskigt medhåll! Fast de ingår ju generellt bland odöda där de är en högre nivå av odöda, och odöda kommer säkerligen att finnas med.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Johan K said:
Jag skulle vilja ha lite av detta:
* Älvor
* Vättar
* Gnomes
* Näcken
* Hustomtar
Åh, najs! Du har bra smak, käre Kanne. :gremsmile: Håller med om att detta är finfina varleser. Var själv inne på näcken eller bäckahästen (ja, ibland är de en och samma) och hustomtar.
Ja, antingen hustomtar eller pysslingar, sådana där mystiska, magiska små rackare som kan vara din bäste vän och din värsta fiende. Speciellt hustomten, hujedamej om man gör sig osams med en sådan.

... Varför jag skippade dem var dock för att de är så nordiska. Oldschoolfantasy är ju tyvärr relativt ickenordiskt och istället mer åt antikens håll. Det kan dock bli en schysst blandning om man kanske kan ta med några klassiska nordiska varelser också.
Kort sagt, bra initiativ här tycker jag.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
flygande relativt intelligenta saker! harpayor, gorgoyler och andra liknande otäckheter som kan plåga spelarna från ovan.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Glom said:
Jag har haft en del kul med mycket stora mullvadar som bygger lagom stora gångar på 1,5 meters höjd.
Fiffigt! Alla "logiska förklaringar" till att det finns stora underjordiska system att grotta ner sig i bör tas tillvara!
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Hakanlo said:
Glom said:
Jag har haft en del kul med mycket stora mullvadar som bygger lagom stora gångar på 1,5 meters höjd.
Fiffigt! Alla "logiska förklaringar" till att det finns stora underjordiska system att grotta ner sig i bör tas tillvara!
Doozers!

I vårt fraggelberg.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Överlag tycker jag att mytologiska monster bör spela en mindre roll, och folkloristiska en än mindre. Till spelet känns det som om uråldriga styggelser efter Howards, Lovecrafts och Moorcocks manér känns avsevärt mer lämpliga än saker som ger "sagostämning". Just sagostämning tycker jag är direkt fel i den här typen av projekt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bobby Magikern said:
Överlag tycker jag att mytologiska monster bör spela en mindre roll, och folkloristiska en än mindre. Till spelet känns det som om uråldriga styggelser efter Howards, Lovecrafts och Moorcocks manér känns avsevärt mer lämpliga än saker som ger "sagostämning". Just sagostämning tycker jag är direkt fel i den här typen av projekt.
Håller med... sagostämning har jag ett annat spel till; Saga. Så in med intelligenta Snögorillor och ödlemän. Det här är mer D&D än DoD.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Det här brukar jag föreslå ibland när någon frågar om monster, men hittills är det ingen som lyssnat på mig.

Jag skulle vilja se ett fantasyspel där alla intressanta monster är unika. Naturligtvis ska det finnas monster som förekommer i större upplaga också, till exempel orcher, griper och liknande, men det ska inte finnas hydror, minotaurer, kimeror och så vidare, utan hydran, Minotaurus och kimeran. Monsterdelen i regelboken skulle då innehålla någon sorts byggsatsregler som hjälper spelledaren att skapa unika monster, samt ett antal exempel på sådana. För ärligt talat, om man besegrat en hydra, hur kul är det att slåss med hydra nummer två?

Annars tycker jag att mantikoror är de häftigaste fantasymonstren.

/tobias
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
solvebring said:
Johan K said:
Jag skulle vilja ha lite av detta:
* Älvor
* Vättar
* Gnomes
* Näcken
* Hustomtar
Åh, najs! Du har bra smak, käre Kanne. :gremsmile: Håller med om att detta är finfina varleser. Var själv inne på näcken eller bäckahästen (ja, ibland är de en och samma) och hustomtar.
Coolt. Där ser man hur smaken bakar sig. Jag var mer inne på linjen med stora coola djur att banka på och var inte alls inne på linjen med... Eh, sagoväsen eller vad man nu skall kalla de.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Gurgeh said:
Det här brukar jag föreslå ibland när någon frågar om monster, men hittills är det ingen som lyssnat på mig.

Jag skulle vilja se ett fantasyspel där alla intressanta monster är unika. Naturligtvis ska det finnas monster som förekommer i större upplaga också, till exempel orcher, griper och liknande, men det ska inte finnas hydror, minotaurer, kimeror och så vidare, utan hydran, Minotaurus och kimeran. Monsterdelen i regelboken skulle då innehålla någon sorts byggsatsregler som hjälper spelledaren att skapa unika monster, samt ett antal exempel på sådana. För ärligt talat, om man besegrat en hydra, hur kul är det att slåss med hydra nummer två?


/tobias
Jag brukar se monsterböcker som innehållandes förslag på monster och inte som en förteckning på existerande monster. Inget övernaturligt existerar förutom det som SL introducerar i spel. Så en bra SL använder inte monstrets rubrik utan döper om monstret till något som passar spelvärlden.
 
Top