..du har inget emot att jag snor det?
Självklart inte. Det vore ju ganska tjaskigt och extremt fånigt att spåna idéer i en inspirationstråd om man sedan förvägrade trådstartaren från att använda något man skrivit.
Att använda vatten mot isande varelser på sådana här sätt är dock inte något jag har hittat på, utan en gammal trope. I filmen Mortal Combat besegras Sub-Zero på just det sättet, exempelvis.
---
När det gäller trademarkmonster så handlar det oftast om att bygga utifrån någon enkel, lättbeskriven form som bygger på något som folk känner igen. Precis som de gamla mytologiska bestarna som var kombinationer av olika djur/människodelar. Sfinxen, Minotauren, Kimeran, osv. Några sådana former som jag skulle kunna föreställa mig att man kunde bygga ett trademarkmonster av:
Djurkranier. Varje gång jag ser ett häst- eller oxkranie i en westernfilm/serie så tänker jag "fan vad snygga de där är!" Jag tror att jag har sett några få fantasyversioner på odöda varelser med människokropp och ett sådant hästkranie, men alldeles för sällan och de har inte direkt gjort något intressant utöver det. Här tycker jag att det finns potential för ett ikoniskt trademarkmonster!
Typ; tänk dig en reslig, stor odöd varelse med ett förvridet oxkraniehuvud med vassa, krökta huggtänder; en humanoid, maläten zombieöverkropp klädd i typiska nekromantikerkläder, men sedan slutar kroppen i en slingrande skelett-ormunderdel, där revbenen gradvis övergår från att vara revben till att istället bli små ben som hos en tusenfoting. Sätt sedan en lie i händerna på den, och den är ready for stardom!
Det finns andra djurkranier som även dessa rymmer en enorm outnyttjad potential. Lejonkranier ser exempelvis oerhört evil ut.
Jättelika odjur
Den jättelika panterbesten i Avatar gjorde ett ganska starkt intryck på mig. Det slog mig att det finns förvånansvärt få stora rovdjur i rollspel. Jag menar, sure, en Dire Wolf är större än en vanlig varg, men de är fortfarande på en skala som vi kan relatera till såsom
djur. Men panterbesten i Avatar är liksom av dinosairuestorlek, och den är
smidig. Det är inte en långsam, robust brute såsom de flesta enorma fantasymonster, utan en
lean mean deathmachine.
Jag kan mycket väl föreställa mig att man kan göra ett ikoniskt antagonistmonster i skepnad av ett stort, smidigt rovdjur. Lite som en variant på en drake - den är djurlik, men samtidigt slug och intelligent.
Thanatoren från Avatar lyckades med ett par andra viktiga saker för att bli en verkligt anslående design; den hade flera visuella gimmicks - såsom det hotfulla tillbakadragandet av överläppen och nacksköldarna som spretade ut såsom på en påfågel... Sådana där saker gjorde att djuret fick en stark
poseringsfaktor.
Man får se till att leka med sådana saker för att få fram ett slagkraftigt uttryck. Mina tips:
- Mandrillinspirerat ansikte. De klara signalfärgerna är väldigt anslående och distinkta.
- Framtung ryggkam; såsom manen på en häst. Särskilt på djur med riktigt bastanta framkroppar, såsom hyenor. Det gör
underverk för att lyfta fram formen på överkroppen, skapa distinkta profiler och ger ett uppkäftigt uttryck.
- Hängande ansiktsdetaljer. Nästan alla fantasymonster har alltid detaljer som sticker
upp och
utåt. Jag kommer ihåg att jag blev jag väldigt inspirerad när jag bläddrade igenom Monsterboxen till DoD, där det fanns något monster som hette Dråpar...hund? Den finns i Kaos-delen iaf, och har långa, hängande öron. Jag skulle aldrig ens ha kommit på
tanken att rita slokande öron på ett monster som skulle se läskigt ut, för hängande saker gör ju bara att man ser ut att vara moloken och ledsen, inte sant? Det var iaf vad jag var övertygad om. Det är ju så åsnan Ior ser ut. Men det
funkar. Dråparhunden såg riktigt cool ut, även om den saknade impact i övrigt. Jag har velat teckna ett ikoniskt monster med någon sorts hängande huvuddetalj ända sedan jag var liten och bläddrade i den boken. (Jag tror att dessa detaljer behöver kunna dras in vid behov, dock, för hängande öron ser nog bara riktigt coolt ut medan djuret står mer eller mindre stilla. Man vill ju inte att det skall hålla på och dingla och fladdra alltför mycket när djuret springer)
Fantasy-tripoder
Jag är övertygad om att det måste finnas något sätt att göra ett tufft och ikoniskt fantasymonster på designidén med ett stort tefatsliknande huvud på höga, smala styltor till ben, som angriper från skyn.
Kanske behöver de inte ens vara ben; jag är rätt förtjust i tanken på att göra någon sorts stor manet, bara, som svävar fram; skickar ut några tentakler ur sidorna på sitt stora, svampliknande huvud, vilka slutar i gulaktiga, spejande glosögon som letar efter rollpersonerna, eller skjuter ut livsfarliga strålar av ofattbar förödelse.
Bönsyrsehumanoider
Enklaste ikoniska humanoidmonstret någonsin. Man googlar på exotiska bönsyrsevarianter, typ "orchid mantis", säger "oh shit, djävlar vad coola de är!", sätter ett bönsyrsehuvud på en humanoid, ger dem de karaktäristiskt ledade bönsyrsearmarna, klär dem sedan i märkliga kåpor, och hey presto! Man har ett ikoniskt badguymonster.
Jag är ändlöst förvånad över att ingen har gjort det här redan. D&D's Thri-Kreen
påstås vara bönsyrsehumanoider, men liknar ju snarare myror. De har ju inte bönsyrsearmar alls.
Det här hade jag egentligen planerat som ett av mina ikoniska monster till Chugunda, men sorgligt nog så skulle det inte riktigt ha funkat så bra i just den settingen. Ingen skulle bli gladare än jag om spellcastande bönsyrsehumanoider kunde få bli det ikoniska monstret till
något spel, dock. Kanske Fantasy!?