Nekromanti Fantasy! .. önskelista monster?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
En sak har jag märkt, det är sjukt svårt att komma på balla namn på monstren, nåt som D&D alltid har vart bra på. "Stryparranka" eller "Ödleman" och liknade funkar, men så ballt är det inte....
Just "Stryparranka" tycker jag iofs är rätt ballt. Men ja, jag håller med om att engelska är ett lämpligare språk för namngivande. Eller så kanske man bara läser dem mer okritiskt. "Blink dog" är kanske inte ett så himla häftigt namn, egentligen.

"Något med något"-namn (såsom frostvarg, slamtroll, dunkelkrypare, skuggslända, åskryttare m.m.) är mitt go-to när det gäller monsternamn, eftersom de är så oerhört lätta att komma på. Men de blir å andra sidan så oerhört dryga i längden. Man läser sig mätt på dem väldigt snabbt. Och jag har dessutom en tendens att återkomma till ett par ord väldigt ofta, vilket gör att det snabbt kan bli lite väl många monster som heter något i stil med "skugg-" och "-best", varpå jag spenderar alldeles för mycket tid med att jämföra dem mot varandra och försöka utse vilka av dem som egentligen är de bästa.

Påhittade ord som inte betyder något (såsom koprilater, ludrager, plasmusar, zorpaser m.m.) tycker jag enbart är okej i mycket sparsamma mängder. Det känns ofta som att någon snubbe bara hittat på ord helt random, och sådana namn har dessutom problemet att de är ganska svåra att lägga på minnet - vilket gör att jag bara pallar av en viss begränsad mängd innan jag börjar blanda ihop dem.

Korta, enkla namn (såsom skränor, nidblod, besudlare, tvetungor m.m.) är de jag är mest förtjust i, och som jag tycker att monstersamlingar kan ha i princip hur många som helst av, utan att jag någonsin börjar tycka att det blir repetitivt. De är tyvärr också den sortens namn som jag tycker är svårast att komma på.

Tvåordiga namn (såsom svarta jungfrur, bleka ryttare, ylande maror, m.m.) är mestadels ett knep för mig att undvika för många "något med något"-namnen; och ibland kan det leda till rätt häftiga namn med bra schwung. Man får förmodligen se upp så att man inte överdriver det, dock.

Påhittade namn som nästan betyder något (såsom nekroghouler, schizurger, psykomantiker osv) tycker jag instinktivt illa om, eftersom de känns så oerhört fega. Men jag tar till dem lite då och då, och kan på sätt och vis respektera dem, eftersom de ofta är rätt beskrivande och enkla att grokka.

Långa off-beat namn (i stil med "Intets söner", "Hudlös hämnd", "Undergångsförkunnare", "Azaroths apostlar"); för speciella varelser kan sådana unika namn vara helt rätt, men de behöver särskilda förklaringar - och bli kopplade till världsbeskrivningen i övrigt - för att mejka sense. De är dessutom svåra att både komma på och använda i faktiskt spel. Jag är dock förtjust i den impact som sådana namn medför. Man förstår direkt att man läser om något annat än ytterligare ett random monster.

---

Det är väl typ mina tankar om namn. Det viktigaste är nog att man försöker blanda några olika namnkonventioner för att få en omväxlande namnkultur.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Korta, enkla namn (såsom skränor, nidblod, besudlare, tvetungor m.m.) är de jag är mest förtjust i, och som jag tycker att monstersamlingar kan ha i princip hur många som helst av, utan att jag någonsin börjar tycka att det blir repetitivt. De är tyvärr också den sortens namn som jag tycker är svårast att komma på.

..håller med, det är coolast... nästan som man ska försöka komma på namn först, och sedan hitta på själva monstret..
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Nått jag skulle vilja se är lite cthulianska monster och kanske några dinosarier.
Det hade varit fint.

/Hans som har börjat pula på en äventyrsgenerator till Fantasy!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bertil Gåsmor said:
Nått jag skulle vilja se är lite cthulianska monster och kanske några dinosarier.
Det hade varit fint.

/Hans som har börjat pula på en äventyrsgenerator till Fantasy!
Skriv dem då.. :gremgrin: Har nog med monster nu för startboken, orkar inte skriva fler, och jag har kreativ ångest när det gäller introäventyret... kanske blir en "monsterbok" i framtiden, dock. Vore passande.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,419
Location
Umeå
Satt och läste B4 Den glömda staden
Så här kommer ZARGON :gremsmile:

Zargon
Strid: 15
Skada: 3t bett, 2t klor
Kroppspoäng: 45
Magisktförsvar: 6
Rustning: 3
Förmåga: Regenererande horn, Zargon kan hela 10kp/tim sålänge hornet är oskadat. Men skadas Zargon så att kp hamnar på noll så tar det år innan han är återskapad. 
Ända sättet att förgöra hornet är att slänga det i en vulkanisk eld. 

Zargon är en fem meter hög humanoidliknande varelse. Den har ett ödlehuvud och ett svart långt horn som böjer sig uppåt, ovanför dess enda röda öga. Munnen är fylld av skarpa tänder och som armar har den sex långa tentakler, tre på vardera sida av kroppen med rakbladsvassa klor på dess ändar. Istället för ben har den yttligare sex kraftiga tentakler som den hasar sig fram på. 


Min version av detta avskyvärda monster. Postad från min telefon så ser det knas ut så skyller jag på det. :gremsmile:
 
Top