Nekromanti Fantasy-funderingar

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Eftersom man slår både attack och försvar slag för båda kombattanterna, blir det inte lätt virrigt i en strid då, och vad spelar då initiativ egentligen för roll eftersom kombattanterna mer eller mindre smockar på varandra samtidigt - eller ska man alltid läsa av den initiativvinnande sidans kombattant först?

Kort sagt, hur håller man egentligen ordning och reda i en Fantasy!-strid?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,363
Location
Stockholm
Nej. Som jag förstår systemet så fungerar det som följer. Äventyrarna 1), 2) och 3) ska slåss mot 2 Orker som omnämns Orken och Orka.

1- Båda sidor slår initiativ. Eftersom 1) är gruppens ledare slår han för gruppen och Orkerna slår tillsammans eftersom de båda styrs av spelledaren.

2- Äventyrarna vinner initiativet. 1) Väljer att börja. Hon väljer att anfalla Orken. Hon har 9 Stridstärningar. Hon väljer att avdela 5 till anfall mot Orken och 2 till försvar och behålla de andra två till om något oförutsett inträffar.

3- Orken använder alla åtta av sina tärningar,4 till anfall och 4 till försvar,i förhoppning att inte bli anfallen mer denna runda i alla fall.

4- Denna sekvens löses, Orken och 1) slår båda sina tärningar och avgör skadan ifrån eventuella träffar.

5- Nu är det 2):s tur. Han väljer att också anfalla Orken och utnyttja det numerära överläget. Han har 5 tärningar som han delar upp 3 på anfall och resten behåller han till oförutsedda händelser.

6- Orken har inga tärningar kvar men får i alla fall en tärning eftersom man tydligen alltid får detta på försvar.

7- De två slår sina tärningar för denna handling. Orken börjar nu ligga rätt illa till.

8- 3)Stursk och segerviss anfaller även hon Orken. Hon använder alla sina 4 tärningar till att göra detta i förhoppning om att fälla besten. Orken har fortfarande inga tärningar kvar och slår bara en försvarstärning.

9- Man löser denna handling.

10- Nu är det Orkernas tur. Orken har inga Stridstärningar kvar så han gör inte så jävla mycket. Orka däremot vill gärna mula de där äventyrarna som slår hennes kompis. Därför rusar hon på och slår både 2) och 3). Hon lägger 4 tärningar på vardera eftersom hon inte behöver försvara sig denna runda.

11- 2 har två tärningar sparade och försvarar sig med dessa. Två skulle också ha kunnat lägga dessa på att slå tillbaka på Orka istället men hoppas på att undvika skada så här tidigt i äventyret. 3 har inga tärningar sparade och får således bara en försvarstärning mot Orkas anfall.

12- Handlingarna löses en i taget. Först Orka mot 2) och sedan Orka mot 4.

Nu har alla gjort sina handlingar. 1) Har inte använt sina två sparade tärningar men är inte direkt missnöjd med att inte ha blivit anfallen. Nästa runda kan ta sin början.

Hoppas detta exempel förklarar mekaniken tillräckligt bra? Detta är bara så jag förstår det för övrigt och behöver inte stämma.
 

Vimes

Spenderar tid på Casino Svensk
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,011
Och DÄR förstod jag att Fantasy!s stridssystem är nästan identiskt med det system jag själv använt när jag har önskat något snabbt, enkelt och lite taktiskt stridsystem.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Initiativet innebär dessutom att striden förlöper som initiativvinnaren önskar. Om jag hugger orchen har jag bestämt vad orchen ägnar sig åt den här rundan. Ville hen fly, slåss med någon annan eller sätta eld på något eller whatever så blir hen låst i strid med mig istället, vilket kanske inte alls var vad som önskades.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fast det är just det. Varför ska orcherna slå sina attacktärningar - alla sina tärningar - först när RP anfaller, för att sedan inte ha kvar några i sin egen tur? Borde inte orchen slå sina attacktärningar först då?
Eller slår orchen bara alla tärningar direkt, fastän att attacken inte utförs förrän i dennes tur?

Och när det gäller försvarstärningar: Om jag lägger fyra på försvar så är de fyra alltså borta efter en attack och jag har bara den "obligatoriska ettan kvar" till alla de övriga attackerna? ... jag kan alltså inte lägga fyra tärningar på försvar och använda fyra tärningar mot t.ex. alla tre som anfaller mig?

Jag tror inte att jag är helt klart över turer kontra tärningsfördelning.

/solvebring som nog är den enda dum nog för att missförstå Fantasys stridssystem. :gremtongue:
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,363
Location
Stockholm
Orken som blir anfallen slår alltså sitt anfall samtidigt med den som anfaller. DVS det är fullt möjligt att de båda dödar varandra under ett utbyte av anfall och försvar.

Ja det är korrekt att man delar upp sina försvarstärningar mellan fienderna man slåss med eftersom varje sekvens avgörs för sig. Först den ena orken sedan den andra etc. Det är alltså rätt jobbigt att slåss mot flera fiender samtidigt till en början.

Edit: Man har alltså sin tärningspöl per runda och inte per sekvens av denna och måste dela upp mellan de olika sakerna man gör.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Anarchclown said:
Orken som blir anfallen slår alltså sitt anfall samtidigt med den som anfaller. DVS det är fullt möjligt att de båda dödar varandra under ett utbyte av anfall och försvar.

Ja det är korrekt att man delar upp sina försvarstärningar mellan fienderna man slåss med eftersom varje sekvens avgörs för sig. Först den ena orken sedan den andra etc. Det är alltså rätt jobbigt att slåss mot flera fiender samtidigt till en början.

Edit: Man har alltså sin tärningspöl per runda och inte per sekvens av denna och måste dela upp mellan de olika sakerna man gör.
Aha, tackar för hjälpen, allesammans men du främst då Anarchclown. Jag ska läsa igen utifrån det du sagt så ska vi se om det kommer fler frågor. :gremtongue:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Anarchclown said:
Edit: Man har alltså sin tärningspöl per runda och inte per sekvens av denna och måste dela upp mellan de olika sakerna man gör.
Hm. Som jag förstått så:
1. Oavsett hur många delar man splittar upp sin pöl i har man alltid en tärning för varje försvarsslag (man kan alltså få fler tärningar om man slåss mot väldigt många).
2. Bonus för rustning & sköld läggs till varje försvarsslag, inte tärningspölen för hela rundan.
Eller har jag missuppfattat?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,363
Location
Stockholm
1. Detta tror jag stämmer.
2. Nej jag tror att även sköld och rustning bara slängs in i pölen.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,964
Location
Stockholm
Anarchclown said:
2. Nej jag tror att även sköld och rustning bara slängs in i pölen.
S. 28, Flera motståndare: »Dessutom så får man alltid lägga på tärningar för rustning och sköld på alla försvarsslag.«

Notera även att vissa förmågor ger extra attacktärningar (ex. Knivkämpe, Boxare) som alltså inte kan läggas till försvarsslaget utan bara användas till attackslaget.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
*väntar med spänning på hur den här tråden kommer att explodera i massor med husregler* :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,964
Location
Stockholm
anth said:
*väntar med spänning på hur den här tråden kommer att explodera i massor med husregler* :gremsmile:
Vår speltestgrupp fick med sina husregler i den tryckta boken! (Den grå rutan på s. 27.9
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
anth said:
Anarchclown said:
Edit: Man har alltså sin tärningspöl per runda och inte per sekvens av denna och måste dela upp mellan de olika sakerna man gör.
Hm. Som jag förstått så:
1. Oavsett hur många delar man splittar upp sin pöl i har man alltid en tärning för varje försvarsslag (man kan alltså få fler tärningar om man slåss mot väldigt många).
2. Bonus för rustning & sköld läggs till varje försvarsslag, inte tärningspölen för hela rundan.
Eller har jag missuppfattat?
Det är korrekt uppfattat.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,363
Location
Stockholm
Är det korrekt uppfattat att en person som slåss med två vapen får bonus på tärningspölen för båda vapnen?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,964
Location
Stockholm
Hmm … noterar nu att det samtidigt som det tydligt står att vissa förmågor ger en extra attacktärning och att vapenmodifikationen »ger extra tärningar på attackslaget« även står att »Du kan använda alla dina tärningar för att försvara dig med […]« (s. 26–27).

Beroende på vilken tolkning man använder kommer det att funka lite olika.

Exempel: Min gubbe från helgens DanCon, Garm Örlös, har Fysik 4, förmågorna Ducka (+1T på alla försvar) och Knivkämpe (+1T attack), och slåss förstås med kniv (+1T attack) samt är iförd läderrustning (+1T på alla försvar).

Enligt en tolkning har Garm 2T i attack, 4T att fördela fritt, samt 2T på alla försvarsslag.

Enligt en annan har han 6T att fördela fritt, samt 2T på alla försvarsslag.
 
Top