Nekromanti Fantasy-funderingar

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
solvebring said:
Magi och räckvidd... Är det något ni funderat på?

Sist, vid premiären, diskuterade spelarna om en del sådant eftersom en av dem är besvärjare. Helande ansåg man såklart kräva beröring. Men annars då?

Spelaren som spelar besvärjaren skrev just till mig på Facebook då han börjat fundera över det här med att stjäla mana, som jag nämnde sist. "Kan jag göra det på avstånd eller krävs beröring?"

... Ja, bra fråga säger jag. Är det någon som har en schysst tumregel för beröra/avstånd? Finns det förresten någon som har en schysst husregel för att bestämma hur långt avstånd en besvärjelse räcker/når?

Varför jag vill åt sådana regler är för att jag vill ha konsekventa regler och därmed goda riktlinjer för att kunna göra skillnad på att vara sämre och bättre, att ha mer eller mindre kraft, att vara mer eller mindre mäktig.
Magi ska också vara svårt, utmanande och begränsande på sitt sätt, tänker jag.

Tacksam för alla tankar på området.
Efter diskussion med Eksem i småpraten, där han föreslog flera olika alternativ, så fastnade jag för de av mer klassik typ som liknar sådant man kan se i andra spel. Kort sagt att man styr sådant i och med mana och svårighetsgrader.

Min tanke är då att man först har en fast räckvidd som ens besvärjelser räcker. Typ att man kan kasta Mana x2 meter eller sin nivå i Magi x5 meter eller whatever innan besvärjelsen moddas.

Sedan, när man kastar en magi utöver sin räckvidd, så kommer svårighetsgraden att höjas med +1 per x antal meter utöver grundräckvidd.

What say you?
Någon med god känsla för siffror som kan rycka fram något bra förslag på olika summor som kan vara lagom?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Den sida som vinner initiatvet får ju den fördelen att välja vem som slåss mot vem. Nog så viktigt.

Alla inblandade i en strid får göra sitt i under stridsrundan. Man kan alltså slå ihjäl varandra; båda kan dö.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Den sida som vinner initiatvet får ju den fördelen att välja vem som slåss mot vem. Nog så viktigt.

Alla inblandade i en strid får göra sitt i under stridsrundan. Man kan alltså slå ihjäl varandra; båda kan dö.
Jojo, det är jag helt med på.
Vad var det du tänkte på då?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
solvebring said:
Arfert said:
Den sida som vinner initiatvet får ju den fördelen att välja vem som slåss mot vem. Nog så viktigt.

Alla inblandade i en strid får göra sitt i under stridsrundan. Man kan alltså slå ihjäl varandra; båda kan dö.
Jojo, det är jag helt med på.
Vad var det du tänkte på då?
"Eftersom man slår både attack och försvar slag för båda kombattanterna, blir det inte lätt virrigt i en strid då, och vad spelar då initiativ egentligen för roll eftersom kombattanterna mer eller mindre smockar på varandra samtidigt - eller ska man alltid läsa av den initiativvinnande sidans kombattant först?

Kort sagt, hur håller man egentligen ordning och reda i en Fantasy!-strid?"

Den frågan, lite löst.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
solvebring said:
Arfert said:
Den sida som vinner initiatvet får ju den fördelen att välja vem som slåss mot vem. Nog så viktigt.

Alla inblandade i en strid får göra sitt i under stridsrundan. Man kan alltså slå ihjäl varandra; båda kan dö.
Jojo, det är jag helt med på.
Vad var det du tänkte på då?
"Eftersom man slår både attack och försvar slag för båda kombattanterna, blir det inte lätt virrigt i en strid då, och vad spelar då initiativ egentligen för roll eftersom kombattanterna mer eller mindre smockar på varandra samtidigt - eller ska man alltid läsa av den initiativvinnande sidans kombattant först?

Kort sagt, hur håller man egentligen ordning och reda i en Fantasy!-strid?"

Den frågan, lite löst.
Aha, den första frågan. Ja, då är jag med på tåget.
Tackar! :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag skulle göra det enklare och låta besvärjelser ha en räckvidd på 1 meter per mana man spenderar; så slipper man sitta och räkna och multiplicera. Om du tycker att 3-4 meter är för kort räckvidd, sätt då en fast räckvidd på 10 meter för alla besvärjelser.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Eksem said:
Jag skulle göra det enklare och låta besvärjelser ha en räckvidd på 1 meter per mana man spenderar; så slipper man sitta och räkna och multiplicera. Om du tycker att 3-4 meter är för kort räckvidd, sätt då en fast räckvidd på 10 meter för alla besvärjelser.
Jag är lite mer generös, skulle säga 5 m per manapoäng. Och specialfall/undantag där SL bestämmer vad som är rimligt.
 
Top