solvebring
Superhero
Efter diskussion med Eksem i småpraten, där han föreslog flera olika alternativ, så fastnade jag för de av mer klassik typ som liknar sådant man kan se i andra spel. Kort sagt att man styr sådant i och med mana och svårighetsgrader.solvebring said:Magi och räckvidd... Är det något ni funderat på?
Sist, vid premiären, diskuterade spelarna om en del sådant eftersom en av dem är besvärjare. Helande ansåg man såklart kräva beröring. Men annars då?
Spelaren som spelar besvärjaren skrev just till mig på Facebook då han börjat fundera över det här med att stjäla mana, som jag nämnde sist. "Kan jag göra det på avstånd eller krävs beröring?"
... Ja, bra fråga säger jag. Är det någon som har en schysst tumregel för beröra/avstånd? Finns det förresten någon som har en schysst husregel för att bestämma hur långt avstånd en besvärjelse räcker/når?
Varför jag vill åt sådana regler är för att jag vill ha konsekventa regler och därmed goda riktlinjer för att kunna göra skillnad på att vara sämre och bättre, att ha mer eller mindre kraft, att vara mer eller mindre mäktig.
Magi ska också vara svårt, utmanande och begränsande på sitt sätt, tänker jag.
Tacksam för alla tankar på området.
Min tanke är då att man först har en fast räckvidd som ens besvärjelser räcker. Typ att man kan kasta Mana x2 meter eller sin nivå i Magi x5 meter eller whatever innan besvärjelsen moddas.
Sedan, när man kastar en magi utöver sin räckvidd, så kommer svårighetsgraden att höjas med +1 per x antal meter utöver grundräckvidd.
What say you?
Någon med god känsla för siffror som kan rycka fram något bra förslag på olika summor som kan vara lagom?