Nekromanti Fantasy-funderingar

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Efter att vi spelade F! igår så satt jag och funderade på hur man skulle kunna använda två vapen. Det finns ju som som använde dolk och svärd.

Så min tanke är att man måste ha en fysik och motorik som är över vapnens sammanlagda plus mod och det andra vapnet ger halva sin plus mod till tärningspölen avrundat uppåt.

Barbatusk de Funk som har fysik 6, motorik 6 slåss med två yxor. Barbatusk får totalt 13 stridstärningar.
[Fysik 6, Yxa +3, Yxa +2,Stridsvan +1, yxkämpe +1]


Trygg Ulf som har fysik 4, motorik 4 slåss med ett svärd och en dolk. Trygg Ulf får totalt 10 strids tärningar.
[Fysik 4, Kortsvärd +2, Dolk +1, Stridsvan +1, Fäktare +1, knivkämpe +1]



Samt så skulle man kunna lägga till förmågan Två vapen.
[Två vapen: Du får en extra tärning när du slåss med två vapen samt att fysik eller motorik kravet sänks med 1.]
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,923
Location
Stockholm
Jag tycker det blir för bra att slåss med två vapen. Särskilt om man använder två olika vapen och, likt Trygg Ulf, kan tillgodogöra sig extratärningar från t.ex. både Fäktare och Knivkämpe.

Båda exempelpersonerna får 2 extra tärningar, vilket är ganska mycket. Och det finns väldigt lite historiskt stöd för att det skulle vara så mycket bättre att slåss med två vapen än med ett.

Just svärd och dolk är dessutom ganska sentida, och dolken användes främst att parera med. Så parerdolk = +1T på försvarsslaget kan vara rimligt. Men det känns mer 1600–1700-tal än Fantasy! för mig.

Det allra enklaste – tycker jag – är att varje runda välja vilket av de två vapnen man vill använda. Har du ett svärd och en dolk är svärdet att föredra tills striden flyttas till ett trångt utrymme då dolken blir bättre.

Din nya förmåga gillar jag dock; fast jag skulle ta bort det där om egenskapskraven helt, och bara låta den ge en extra tärning så länge du slåss med två vapen. På det viset tvingas du offra något (möjligheten att välja en annan förmåga) för att få tvåvapenbonusen.

(Jag älskar f.ö. att det är så mycket husregelsnack. Som in the good old days.)
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag tycker att det är krångligt nog som det är. Därför: motförslag

Förmåga: två vapen.
Du får en extra stidstärning när du använder ett vapen i varje hand.

(edit: det kanske var det som dante menade, i sådana fall förstod jag bara dåligt)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,923
Location
Stockholm
Jo, det var det jag menade – fast man måste skaffa förmågan Tvåvapenkämpe för att få extratärningen.

Edit: Blöööh! Det var ju precis det du skrev. Jag läste för slarvigt helt enkelt. Sorry.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Den said:
Jo, det var det jag menade – fast man måste skaffa förmågan Tvåvapenkämpe för att få extratärningen.
Tja, det är ju den bästa, minst övermaxade versionen. När man börjar blanda in bonusar för de olika vapnen som gör att man kan få en bonus på 2-3 tärningar blir det helt klart för mycket.

/solvebring som tycker att Dante... Den... bör skriva rent den sin nya förmåga så att vi i slutändan kan göra en sammanställning av alla nya förmågor som uppkommit genom tråden.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Ok.

Som många har påpekat kan det ju vara rätt befriande med ett spel som inte har helt kompletta regler, utan som lämnar mycket utrymme för egna tolkningar och husregler. Det är väl en del av OSG-stilen också?

Hittar man bara ett sätt att hantera systemet kring initiativ/handlingar och fördelning av tärningar så tror jag att det kan funka riktigt bra.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,353
Location
Stockholm
Alltså. Jag är helt med på det här i allmänhet. Men jag undrar om inte reglerna snarare kunde fungera så här.

1) Att ha ett vapen i andra handen ger +1 i bonus på stridstärningar oavsett vilket vapen det är. Är det av en annan vapentyp än den man använder i huvudhanden så lägger man ju även till bonus för eventuell förmåga som man får av det.

2) Vill man slåss med samma sorts vapen i båda händerna
(tex kortsvärd och svärd?)kan man skaffa förmågan dubbelhänt som ger +1 i stridstärningar för att slåss med två vapen ur samma vapengrupp.

Alltså
Detta ger en fördel till att ha två vapen bara i sig. Det blir lika bra som att ha ett tvåhandsvapen fast med lägre skada. Tvåhandsvapen med undantag för stångvapen var ju inte heller så vanliga i faktiska trupptyper. Det ger också möjlighet att ha två vapen av samma typ utan att bli straffad för detta vilket känns trevligt.

Dessutom ska man väl inte fråga sig hur många historiska personer som har haft någonting. Vad viktigare är. Hur många fantasyhjältar har haft någonting. Då märker man att två eller ett vapen är bra mycket vanligare än att springa runt med en sköld. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Personligen är jag inte heller så förtjust i dubbla vapen. Av olika anlednngar:

- Stridsrundorna är korta. Man hinner inte göra två attacker.
- Det känns som strid med parerdolk a la 1500-1600-tal. Fast har man en sån kampanj så funkar det bättre.
- Det kan lätt bli tärnings-inflation.

Men har man köpt F! så gör man ju precis som man vill, det är meningen!

Gillar verkligen den här tråden!
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
ET...

Är det så att all ET som man inte köper upp ligger kvar varje speltillfälle? Jag menar: Säg att jag har tjänat ihop 2 ET min första spelsession. Betyder det att jag då kommer att ha 2 ET till förfogade till nästa session, och då 3 ET till sessionen efter det? Osv.

Men sen, att om jag köper något för mina ET så tas de bort och jag måste förtjäna nya ET igen. Det vill säga, om jag inte tjackar något alls och lyckas få ihop de maxade 10 ET så har jag alltså 10 ET till förfogande varje spelsession framöver?

Alltså, jag funderar på när ET stannar och kvar inte helt enkelt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kraftord är jag nyfiken på, förresten.

Är det tänkt att man ska slänga runt dem lite som man vill, använda istället för en låg egenskap eller för att addera till en egenskap?

Själv skulle jag köra på det sista, att man adderar kraftordets tärningar som om det motsvarade en förmåga typ, likväl är jag nyfiken på hur herr Arfert tänkt sig. =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
solvebring said:
Kraftord är jag nyfiken på, förresten.

Är det tänkt att man ska slänga runt dem lite som man vill, använda istället för en låg egenskap eller för att addera till en egenskap?

Själv skulle jag köra på det sista, att man adderar kraftordets tärningar som om det motsvarade en förmåga typ, likväl är jag nyfiken på hur herr Arfert tänkt sig. =)
Man adderar dem på slaget naturligtvis!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej, då har det lirats Fantasy! i afton, en första omgång för att känna på spelet och för att sakta men säkert inleda till en massa skojiga spelsessioner.

Frågor ställdes om TKP och frågorna och förslagen gjorde mig förvirrad. Vad jag förstår av TKP så adderar man dem helt enkelt till sitt KP. Så om man har TKP: 5 och tar 7 skada så ryker alla fem TKP, därpå 2 KP. En annan tanke var dock att man fick använda 1 TKP till varje skada - det vill säga att om man tar 7 skada tar TKP bort 1 och man får 6 skada på de vanliga kroppspoängen. Knas säger jag...

Förövrigt husreglade vi lite smått - det kommer säkert mer - och sade som så att försvarstärningarna får man slå först och sedan dela upp när man vet lite mer om vilka resurser man har. De vart hårt ansatta och läget blev snabbt kritiskt i annat fall. Iof spelade jag som SL dolt och visade inte fiendernas tärningar, vilket så klart är emot hur det är tänkt(?), men spelarna föredrog det så; att inte veta hur många tärningar fienden hade osv.
... Tja, det känns lite anus nu i efterhand, men tja, spelarna var eniga och det är ju de som ska vara nöjda.
Vad säger ni?

Sedan funderar jag på, jag har iaf inte sett något i regelboken med det, men attacker - kan man dela upp attacker på flera fiender om man är omringad?

Min känsla är att det hör till kreativa stridsförslag att få göra det. Möjligen att man då hittar på något annat så att vapnet går på en fiende medan det andra man hittar på går på en annan men inte får innefatta vapnet. Vad sägs?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kort svar: TKP dras först. Om de är slut börjar man dra av "riktiga" KP.

Och man kan bara attackera en motståndare per runda. Däremot kan man dela upp försvarstärningarna om man är omringad. Här finns det dock utrymme till att husregla. :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Kort svar: TKP dras först. Om de är slut börjar man dra av "riktiga" KP.

Och man kan bara attackera en motståndare per runda. Däremot kan man dela upp försvarstärningarna om man är omringad. Här finns det dock utrymme till att husregla. :gremwink:
Kanoners! Tack för svar. Ja, husregler och knasiga varianter lär det bli. Spelarna jag lirar med är ett par riktiga tyckare och tänkare och glada i att diskutera, föreslå och analysera olika regelmoment för att göra upplevelsen bättre för deras del. Det är positivt, även om det blir mycket snack och en allt mer förvirrad solvebring då och då.

De gillade spelet förövrigt. Det fick bra betyg. :gremlaugh:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Magi och räckvidd... Är det något ni funderat på?

Sist, vid premiären, diskuterade spelarna om en del sådant eftersom en av dem är besvärjare. Helande ansåg man såklart kräva beröring. Men annars då?

Spelaren som spelar besvärjaren skrev just till mig på Facebook då han börjat fundera över det här med att stjäla mana, som jag nämnde sist. "Kan jag göra det på avstånd eller krävs beröring?"

... Ja, bra fråga säger jag. Är det någon som har en schysst tumregel för beröra/avstånd? Finns det förresten någon som har en schysst husregel för att bestämma hur långt avstånd en besvärjelse räcker/når?

Varför jag vill åt sådana regler är för att jag vill ha konsekventa regler och därmed goda riktlinjer för att kunna göra skillnad på att vara sämre och bättre, att ha mer eller mindre kraft, att vara mer eller mindre mäktig.
Magi ska också vara svårt, utmanande och begränsande på sitt sätt, tänker jag.

Tacksam för alla tankar på området.
 
Top