"Ligger i planer på att göra ett rollspel med "portalsystem". Lite typ Barbara Hamblys The Darwath Trilogy om ni har läst den. Dvs portaler som leder till världar som har magi och medeltida struktur. Nu undrar jag om ni vet om det redan finns rollspel med den tankegången."
Det finns en hög. Här nedan finns en liten kasse:
Everway (numera nerlagt) byggde på att det fanns en uppsjö med världar fram och tillbaka och portaler mellan dessa. Naturligtvis fanns det även nutida världar, men man rekommenderades att inte använda dem. Personligen tyckte jag att speleet var som en babianröv - färgglatt men fullt av skit.
Feng Shui har ett antal tidsperioder som vävs samman genom portaler, så man kan spela folk från ca 67 ekr, 1800 ekr, nutid och 2067 ekr. Nackdelen är att man bryr sig föga om samhällsstrukturer i Feng Shui. Kina år 67 ekr är inte en intressant kultur. Det är en ball kuliss att skjuta ihjäl skurkar framför.
TORG är alla portalsystems heliga moder. Genom ett antal malströmsbroar så invaderar ett antal andra verkligheter Jorden, och piskar rumpa! Tanken med TORG var att världen skulle vara dynamisk, så att spelgrupperna skickade in vad de hade gjort och tillbaka kom ett nummer av Infiniverse med äventyrsuppslag, balla grunks, uppdaterad karta med övertagna områden etc. Där fanns det också regler för axiom och hur de interagerade. En alv kunde i teorin plocka upp en k-pist och skjuta med den, men fick då en axiomkrock, då k-pistens Tech-axiom var för högt för alven. Värst var det om det var en trippelkrock - en alv använder en k-pist i Living Lands, då k-pisten har för högt Tech för både alven och området. Det kunde leda till rätt röriga saker.
Drakar och Demoner hade också sina portaler, i form av De Grå Hallarna, genom vilka man kunde skutta mellan alla möjliga världar. Själv har jag spelat en kasse kampanjer på just detta tema. I en av dem så var rollpersonerna en kasse soldater från Special Air Service som var på rekuppdrag genom en portal som råkat bildas över Stonehenge (vi var tvungna att hoppa fallskärm genom portalen), och jävel vad vi hade skoj!
GURPS Witch World har också en kasse portalgrunks, och en av de bakomliggande tankarna är just att man ska spela nutidsfolk som ramlar över i den världen. GURPS Fantasy och dess värld Yrth har också samma tanke - folk från vår värld har genom så kallade "banestorms" ramlat över till Yrth vid ett antal tillfällen. Det händer fortfarande (typ, Bermuda-triangeln), men det har lugnat ner sig lite.
Utöver det så finns det fler. Det känns som att Spelljammer och Planescape har rätt mycket potential för sådant här, till exempel.