Nekromanti Fantasy som inte är fantasy

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Till hypotetiska texters syftens lov

Jag är en väldigt artig debattör som gärna svarar på frågor för att förtydliga vilka åsikter jag egentligen har. Därför väljer jag att svara på din fråga, trots att du låter bli att svara på min. I fortsättningen får du gärna göra på samma sätt.

Tycker du på fullt allvar att man kan likställa syftet med Men in Black och buddhistiska texter och hur de blir sedda/lästa?
Till att börja med diskuterar jag inte syftet med texterna, jag diskuterar texterna. Jag kan inte läsa författarnas tankar, eller tankarna hos de som läst texten, så jag får helt enkelt göra en genrebedömning med just texten som utgångspunkt.

Det du tidigare tog upp som exempel var ju en roman som inkluderade buddhistisk mystik. Är det fortfarande det du frågar om, eller är "buddhistiska texter" något icke-skönlitterärt som berör buddhismen?

Jag antar att det är just en roman och inget annat. Låt oss säga en roman där huvudpersonen återföds, uppvisar övernaturliga krafter genom sitt tillstånd av högre medvetande. Jag skulle helt klart klassa den romanen som fantasy, precis som jag klassar en roman där huvudpersonen spelar poker med Djävulen som fantasy. Sedan får andra människor tro att reinkarnation och/eller Djävulen existerar bäst de vill.

Om det nu är så att du inte håller med mig, kan du då förklara varför den här romanen inte skulle klassas som fantasy. (Jo, det är din åsikt jag vill höra, inte åsikten hos någon annan som skrivit en text på internet. Det är nämligen dig jag debatterar med och inte den här andra personen.)
Är det för:
a) För att författaren anser att det han skriver är på riktigt? Om så är fallet, hur ska man veta det och skulle det innebära att Lord of the Rings inte var fantasy om Tolkien trodde på det han skrev?
b) För att andra människor anser att det som händer i romanen skulle kunna hända i verkligheten? Om så är fallet hur många måste dessa människor vara? Det finns till exempel kristna fundamentalister som anser att Harry Potter-böckerna ligger lite för nära verkligheten. Innebär deras åsikt att Harry Potter-böckerna inte är fantasy?
c) Någon annan anledning. Om så är fallet, vilken är den anledningen?

Om det du avser med "buddhistiska texter" nu är en roman som behandlar buddhistiska övernaturligheter som om de vore verkliga kan jag tyvärr inte svara på din fråga, eftersom jag omöjligt kan bedöma syftet med en hypotetisk icke-existerande text. Men jag kan ge det generella svaret att jag skulle betrakta den romanen som fantasy. Sedan beror syftet på det faktiskta innehållet. Men om vi antar att romanen utöver att vara fantasy är en komisk äventyrsberättelse som Men in Black skulle jag helt klart säga att de har samma syfte och blir sedda/lästa på samma sätt.

Om du med "buddhistiska texter" menar något icke-skönlitterärt förstår jag inte ens varför du ställer frågan.

Och om du vill ha ett mer påtagligt svar än så får du nog ta och specificera vilken typ av text du menar.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Buddhism är fantasy

Det är rätt praktiskt eftersom verken i sig är densamma för både dig och mig och även de som kommer att titta på verket om tusen år. Precis som Gurgeh skriver så kan vi i princip inte göra sådana uttalanden om exempelvis författaren eller läsekretsen, ty dessa existerar utanför verket.
Instämmer. För att analysera verket kanske man behöver en djupar insikt i omständigheterna kring det, men inte för att klassificera det.

Man slipper också då sådana problem som att religiösa blir förolämpade om man kallar deras skrifter för fantasy (eller i fallet med scientologerna, SF). Värderingen blir då inte om verkets helighet eller sanningshalt, bara om vilka element det innehåller, vilket faktiskt är betydligt mer objektivt observerbart.

Så visst; vad är egentligen skillnaden mellan gnostiska skrifter och The Matrix?
Specialeffekter och Keanu Reeves. De gnostiska skrifterna får min röst...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tillägg om syften

Jo, jag kom på en sak till jag borde ha påpekat i mitt förra inlägg.

Tycker du på fullt allvar att man kan likställa syftet med Men in Black och buddhistiska texter och hur de blir sedda/lästa?
Genre och syfte är absolut inte samma sak (och det är det förra och inte det senare den här tråden handlar om). Syftet med Star Wars är att engagera publiken i en spännande historia, syftet med Blade Runner är att få tittaren att fundera över intelligens och medvetande, syftet med Spaceballs är att få folk att skratta och syftet med Barbarella är att visa upp Jane Fonda i lite kläder. I alla fall är det dessa syften jag skulle bedöma att filmmakarna hade. Och trots att alla filmerna har olika syften, och troligen blir sedda på olika sätt, tillhör de alla genren science fiction.

/tobias