Re: Lite mer om klass:
Übereil said:
Sen är klass till för att kategorisera individer, inte grupper. Dvs om du som individ har relativt mycket makt är du överklass, har du relativt lite makt är du underklass osv.
Übereil
Då har du fullständigt missuppfattat begreppet klass, det är ett sett att kategorisera individer i grupper i samhället. Klass i sitt själva väsen är ett sätt att dela upp samhället i grupper man menar agerar och ter sig på snarlika sätt.
Klass handlar inte heller om makt/pengar i allmänhet utan väldigt specifika uttryck av dessa. Kontroll över andra människors arbete kan förändra din klass, men inte din kontroll eller makt över dina barn gör de inte. En arbetslös person med tillgång till en smutsig bomb som på så sätt kan utpressa staten är inte överklass.
Sen angående klass och individer, när jag jobbade på Alfa-laval och pressade plåt hade jag två kollegor som läste massor av böcker och den ena lyssnade på opera på sin mp3-spelare. Han med operan var 55 och hade inte gått ut gymnasiet. Den andra var ombud för oss och hade kontakt med de lokala sossarna och gick ibland på en finare middag, men lik fan som mig var han tvungen att jobba tre-skift och söp för att kunna sova i skift-byten.
Sen så kan ens klasskänsla sitta kvar och inte förändras trots att ens materiella position förändras. Bert Karlsson är en sån person och Johan Stal von Holstein är en annan. Bert Karlsson beter sig som vilken småfifflare som helst, klär sig förjävligt och har ett väldigt ovårdat språk, men han är överklass. Johan Stal von Holstein är helt tvärtom, men han är fattigare än mig och idag är han väl någon typ av trasproletär. Det berättar inget om ens klass bara möjligtvis var man kommer ifrån och det är inte samma sak som klass.