Nekromanti Fattigdom i Sverige

RasmusL

Champion
Re: Lite mer om klass:

Har läst, intressant. Det står dock ej på ngt sätt i motsats tillvad jag säger. Att 15% hamnar längst ned är en tragedi men det går parallellt med vad jag säger, inte på tvären.

För övrigt skulle du väl inte posta mer? Gotcha! :gremwink:

Cassius

Hero

Samma gamla sociologiska klassdefinitioner. Kulturellt kapital, ha, man kan inte äta litteratur referenser.

Cassius

Hero

Elmrig said:
Nu hänger jag inte med.
Huvudtesen i den brittiska undersökningen är att din kulturella status skulle skapa klasstillhörighet. Det är en gammal sociologisk definition av klass och jag ser inte hur kulturell tillgång skulle skapa klass eller samhällsposition. Det enda de berättar är hur kompatibel du är med den rika minoriteten, inte hur mycket du har att äta eller vilka tillgångar du har.

Arfert

Facit

But please... du ÄR de du känner och kan umgås med. Man kan vara överklass och tjäna mindre än exempelvis en sjuksjöterska. Men har du det kulturella kapitalet så har du helt andra möjligheter att ändra på din situation om du så önskar.

Cassius

Hero

Lulz! Har du kommit på det själv eller?

Nej, man kan inte vara överklass och tjäna mindre än en sjuksköterska. Nej, klass är något materiellt och inte endast självupplevt. Kulturellt kapital verkar i första hand skapas av hur mycket pengar du har så därför går det inte att separera "ekonomiskt kapital" och "kulturellt kapital".

Übereil

Swashbuckler

Fast att bara titta rakt upp och ner på hur mycket inkomst man har blir konstigt. För ett år sedan var både jag och min bror arbetslösa och enligt det synsättet båda underklass. Fast min brors situation var att han var arbetslös sedan 15 år tillbaks medan jag satt på en magister i datateknik. Jag var en bra anställningsintervju från att dra in 28000 i månaden medan min bror var tvungen att kämpa för att ens få soc. Var våra situationer verkligen lika jävliga med tanke på att vi hade samma inkomst?

Och det krävs betydligt mer än pengar för att kompensera för att man växte upp i under och inte medelklassen.

Übereil

Cassius

Hero

Ni var "underklass" då, klass är inte bestående, det är en position i samhället. Självklart så hade du en annan möjlighet att förflytta dig igenom klass-segmenten, men det förändrar inte din faktiska position.

Sen så är det såklart så att klass kan "ärvas", där förutsättningarna att röra sig vertikalt påverkas och det syns tydligt i statistiken, men det innebär inte att man inte kan röra sig neråt. Klass är komplext som struktur men det behövs inga magiska formler för att förstå det.

Übereil

Swashbuckler

Cassius said:
Ni var "underklass" då, klass är inte bestående, det är en position i samhället. Självklart så hade du en annan möjlighet att förflytta dig igenom klass-segmenten, men det förändrar inte din faktiska position.
Att jag hade en annan möjlighet att förflytta mig uppåt var en del av min faktiska position.

Übereil

Cassius

Hero

Übereil said:
Cassius said:
Att jag hade en annan möjlighet att förflytta mig uppåt var en del av min faktiska position.

Übereil
Nej det var de inte. Det ökade inte ditt inflytande eller tillstånd.

Übereil

Swashbuckler

Cassius said:
Nej det var de inte. Det ökade inte ditt inflytande eller tillstånd.
Det innebär att jag hade större inflytande. Över min egen situation, om inte annat.

(Eller ja, större förmåga att påverka. Men det är det man menar när man säger att man har inflytande.)

Übereil

Cassius

Hero

Fast du var väl lika arbetslös? Var fick du pengar ifrån?

Cassius

Hero

Nu när man har lite mer insyn hur testet har sett ut så bekräftar det verkligen min bild av hur undermålig de socilogiska klassanalyserna är.

Ifall man lyssar på Rap har inverkan på din klasstillhörighet, herre gud vilka puckon...

http://www.bbc.co.uk/news/magazine-22000973

Recca

Femme Fatale

Cassius said:
Nu när man har lite mer insyn hur testet har sett ut så bekräftar det verkligen min bild av hur undermålig de socilogiska klassanalyserna är.

Ifall man lyssar på Rap har inverkan på din klasstillhörighet, herre gud vilka puckon...

Meh. Är det inte snarare så att de får reda på att överklass inte lyssnar på rap lika mycke som underklass?

Übereil

Swashbuckler

Cassius said:
Fast du var väl lika arbetslös?
Ja, men jag hade ändå mer makt eftersom jag hade en helt annan möjlighet att påverka min situation.

Übereil

Übereil

Swashbuckler

Cassius said:
Den är i alla fall inte lika undermålig som den analys som enbart tittar på inkomst.

Übereil

God45

#PrayersForBahakan

Cassius said:

Result: the class group you most closely match is:

New affluent workers
This class group is sociable, has lots of cultural interests and is in the middle of all the class groups in terms of wealth. According to the Great British Class Survey results, lots of people in this group:

Are young
Come from a working class background
Own their own home
Är man verkligen arbetare om man är akademiker? Annars stämmer det.

Arfert

Facit

Cassius said:

Nej, man kan inte vara överklass och tjäna mindre än en sjuksköterska. Nej, klass är något materiellt och inte endast självupplevt. Kulturellt kapital verkar i första hand skapas av hur mycket pengar du har så därför går det inte att separera "ekonomiskt kapital" och "kulturellt kapital".
Öh, jo. Känner flera personer som kulturellt, historiskt och umgängesmässigt är klar överklass. Men tjänar nada och inte lever de på räntorna heller. Du har en 1800-1900-talsmässig syn på klass.

Cassius

Hero

Arfert said:
Cassius said:

Öh, jo. Känner flera personer som kulturellt, historiskt och umgängesmässigt är klar överklass. Men tjänar nada och inte lever de på räntorna heller. Du har en 1800-1900-talsmässig syn på klass.
Umgängesmässig överklass? Kom igen, du menar alltså att man inte kan umgås över klassgränser? Historisk överklass? Så du menar att klass är något som inte är bunden till personen utan blodet? Du kanske får förklara hur du menar för just nu ser det bara ut som att svamlar.

För återigen, om klass inte är en ekonomisk/materiell position vad är då klass?