Elmrig said:
Jag skulle kalla det jag tror du pratar om här för "orättvisor" snarare än fattigdom. Att människor har olika mycket resurser ges av systemet (orättvisor) men att de måste må dåligt psykiskt över det, det för mig är "fattigdom".
Och det är nog i och med den här åsikten som så många innan mig har menat att du lever i en annan värld än den faktiska. Du har ju genomgående i tråden fått läsa exempel på hur den reella världen fungerar och att människor faktiskt "faller mellan stolarna". Det här verkar du välja att bortse från.
Min tanke är att det inte är det absoluta värdet hos skillnaden i resurser mellan "rika" och "fattiga" som skapar identiteten "fattig" utan snarare att det finns skillnader att tala om i möjlighet att konsumera ÖHT. Omfördelning i sig är bra men vägen till att utrota stigmat mot "fattiga" på den vägen är väldigt lång, går tvärs emot den globala utvecklingen och möter enormt hårt motstånd.
Fattig är inte en identitet. Det finns en social konstruktion som drabbar fattiga hårt och det är ju positivt att du vill ändra den sociala konstruktionen, och konstruera ett system där fattiga inte "får skylla sig själva". Men det utesluter inte att det faktum att någon lever i misär helt oberoende av denna sociala konstruktion är på riktigt.
Båda alternativen kan strävas mot samtidigt men omfördelningen bör inte åtföljas av ett "...för det är så synd om de som är fattiga"
Du är helt ute och cyklar Elmrig. Att tycka synd om någon är inte alls dumt eller elakt eller stigmatiserande. Det är ANLEDNINGEN till att man tycker synd om någon som kan vara stigmatiserande.
Exempel: Jag tycker synd om de fattiga eftersom de inte är duktiga nog att tjäna pengar.
Exempel 2: Jag tycker synd om de fattiga som blir parasiterade på av en grym och orättvis värld.
Exempel 1: Jag tycker synd om den där killen/tjejen i klassen som blir mobbad eftersom hen inte kan skydda sig själv.
Exempel 2: Jag tycker synd om den där killen/tjejen i klassen som blir mobbad eftersom de där jävla asen som mobbar hen är jävla idioter.
I första exemplet ser vi att människor förminskas genom sin fattigdom/misär. I det andra exemplet ser vi att världen är skit och det finns de som utnyttjar den skit som världen är för att trycka ned människor i fattigdom/misär.
Problemet är inte att människor svälter eller fryser ihjäl i parti och minut, problemet är stigmatiseringen av fattiga.
Jag vet inte om du missat det men de senaste åren har jag sett allt fler uteliggare. Det är ju tråkigt att de är stigmatiserade, absolut... Vi borde ge dem riktiga skyltar av plast med små hjärtan på så att vi uppvärderar dem; mycket värdigare än de där hemmagjorda pappskyltarna som de har.
Öh. Ok.