Nekromanti Feats

Balderk

Swashbuckler
Ja så var det dags för mig att skriva här igen...

Denna gång tänkte jag undersöka lite grann vad folk egentligen tycker och tänker om feats. Tycker ni att D&D är bättre eller sämre med feats? Tycker ni att de är onödiga? Vad tycker ni om de feats som finns? Borde det finnas fler feats? färre feats? Borde det finnas, som jag vet att det finns i t ex fading suns d20, olika typer av feats som inte är baserade på strid eller magi? I Fading suns finns det flera kategorier som behandlar andra områden än just strid. T ex finns det flera Social feats. Vore det något för D&D? Vad tycker ni om featsen i allmänhet, borde några vara anorlunda? Borde alla feats vara anorlunda?... Alltså: Borde de ha gjorts på ett annat sätt? Hoppas ni att featsen finns kvar i nästa version av D&D? Vill ni ha bort dem så snart som möjligt? Har ni gjort några egna feats? Har ni tagit bort feats när ni spelar?

Om jag har missat någon fråga eller nått så känn er fria att ta upp det också. Men det blev mycket frågor det här redan... Ni behöver självklart inte besvara alla! :gremsmile:

Själv gillar jag feats, fast jag tycker nog att de är för inriktade på strid och jag skulle gärna ha en avdelning med Social Feats och andra feats som har andra funktioner än strid, även om de inte är sociala, mer feats som t ex Track. Jag tycker nog också att många feats är rätt så onödiga. Men alla har olika smaker och så, så variation måste ju finnas! Jag tycker nog att de ska få finnas kvar till nästa version men att de blöir lite mer inriktade på strid. Nu spelade jag inte så där jätte mycket AD&D, men jag tycker nog att D&D blivit bättre med feats...

Edit: Hur tycker ni att man kan förändra featsen? Förslag? Om ni fick göra om dem hur ni ville, vad skulle ni göra då?

Känn er fria att diskutera! Allt som rör feats hör hemma i den här tråden!

/Herr Balderk

DanielSchenström

Swashbuckler
Nej, jag gillar inte feats som det är nu. Jag har kört nya D&D här ett bra tag, sen månaden efter det kom ut och rollpersonerna är nu nära 10:e graden.

I början var feats rätt kul (förutom att väldigt många av dem är stridsinriktade vilket är mindre kul) men när rollpersonerna börjar gå upp i grader blir det så mycket feats att det saktar ner striderna som redan är söliga nog i nyaste utgåvan. Sen har vi också alla dessa monsterfeats...

Nej, när jag tar det gottigaste från nya D&D så lämnar jag featsen kvar. Skulle nån tvinga mig till att använda feats under pistolhot skulle jag dra ner på antalet till en fjärdedel eller så per rollperson och lägga till feats baserade på andra grundegenskaper än STR och CON och strid.

Storuggla

Champion
Jag gillar fötterna. Man får större variation och det blir kuligare rent ut sagt. Sen tycker jag att vissa fötter inte borde ha tagits med i tryck, Call of Cthulhu d20 har en massa feats som riktar sig mot strid till exempel, vilket i min ögon verkar tossigt. Fading Suns har, som min herre själv påpekade, en kasse social feats, vilka passar gott i den settingen. Likaså har Traveller d20 (köööp!) en hord med feats utav en handfull är sociala, vilket finkar ganska bra tycker jag. (Fast Jack of All Trades är snuskigt bra...)
Min största biff med fötterna som finns är att vissa av dem är snuskigt obalanserade, jag väntar fortfarande på att någon ska ge ut en bok där featen "King of the World" ingår, om man tar den så blir man, surprise, King of the World. Allt som krävs är en BAB på +2 och Lightning Reflexes.

Storuggla, King of the Wööööörld

Balderk

Swashbuckler
Jo du har rätt! Det finns ruskigt obalanserade feats! Nu har jag inte kollat in traveller, men i t ex Ravenloft finns det en ruskift bra feat, där man har ett spöka som vaktar över en... man får bonusar i flera skills och dessutom varanar hon om det kommer faror när du sover osv.
Kommer inte ihåg exakt hur det var, men snuskigt bra var den iaf. Haunted tror jag den hette eller så... Sedan är ju Toughness en riktigt äckligt bra feat! :gremwink:

/Herr Balderk

Storuggla

Champion
Toughness är lite... ja... hm. Motiverad vid level ett kanske, men sedan...
I traveller finns en motiverad med fortfarande tokbra feat vid namn Jack of all Trades. Ger dig -1 ett i alla crossclass skills. Tar man den två gånger har man noll i alla acrossclass skills. Tar man den tre gånger, +1 osv osv... Ganska bra faktiskt, fast sen är det ju bara resnade och Imperial Scout Service som kan ge ut den också... ^_____^

Storuggla, uppmanar alla SF-freaks att köpa Traveller

Balderk

Swashbuckler
Fast antalet feats beror ju också på vilken klass man väljer. Väljer man en klass som inte har några bonusfeats blir det ju inte så föskräckligt många?

Däremot om man är människa och Fighter, då blir det många!

/Herr Balderk

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag gillar knep (feats) som ren spelmekanism. Just att det blir en specialförmåga som man antingen har eller inte, gör dem väsentligt åtskilda från färdigheter. De har definitivt gett krigare något att gotta sig åt när de går upp en grad. :gremsmile:

Sedan har det ju publicerats grova övertramp. En del knep är bara alldeles för bra. På samma sätt som en del formler eller magiska föremål som publicerats i diverse tillbehör eller äventyr varit helt obalanserade.

Men håller man sig bara till knepen i grundreglerna tycker jag de fungerar bra.

/Mikael

DanielSchenström

Swashbuckler
Nu är ju inte jag en diktator som bestämmer över mina spelare och deras val, och när de klagar över att det är för mycket att hålla reda på, då lyssnar jag.

Troberg

Sinister eater
Nu är ju inte jag en diktator som bestämmer över mina spelare och deras val
Va?!?! Måste de inte ens titulera dig 'Massa'?!?! Du förstör för os andra, hederliga spelledare! :gremgrin:

Oldtimer

Slava Ukraini!
I och för sig har ju en 10:e gradens människokrigare totalt 11 knep att hålla ordning på, men jämfört med en magikers alla formler eller en munks alla klassförmågor, känns det inte så jobbigt. Har man bara skrivit upp dem ordentligt och håller koll på när var och en kan användas, så fungerar det väl bra.

Min son (8 år) spelar en dvärgkrigare/präst (krigare 10/präst 2) som har ett otal knep till sitt förfogande, men vi brukar nog få med det viktigaste. En del knep ger ju faktiskt bara en statisk fördel på någon viss färdighet eller något visst räddningsslag.

/Mikael

Balderk

Swashbuckler
Okej... Rätt bra var den väl... men samtidigt så mnåste man slösa tre feats för att den ska vara bra... Och helt fyra för att den ska ge tillräckligt med effekt.

Sen måste man ju ha en massa crossclass skills för att det ska ge något också vilket inte är helt billigt. Jag köper nästan aldrig cross-class om jag inte är fighter... och knappt då heller! :gremsmile:

Det kanske är en annan sak i traveller dock... :gremsmile:

/Herr Balderk

Storuggla

Champion
Tja, i Traveller är alla skills crossclass skils, såvida de inte är class skills för dig då. Så då blev JoaT bra mycket roligare! ^___^

Storuggla, Imperial Scouts rockar tjockt!

Duddmannen

Hero
Feats är bra.

Jag tycker om hela idén med feats. Det gör inget att många är stridsinriktade, det är ju ändå Fighters som får flest och kan kvalificera sig för dem. Jag skulle gärna se fler nya varianter på feats, men som andra sagt tidigare i tråden så skulle man också vilja ha lite mer balans mellan dem.

En annan sak som man också skulle vilja göra med feats är att låta de bli bättre med stigande level. En bonus på +2 på en färdighet vid level 1 är jättebra, men framåt level 10-12 är det inte lika mycket till bonus. Nåja, det hör väl kanske inte hemma i den här tråden.

/Duddmannen

DanielSchenström

Swashbuckler
"Har man bara skrivit upp dem ordentligt och håller koll på när var och en kan användas, så fungerar det väl bra."

Det här brukar vara kruxet, medelstriden brukar innehålla massa frågor som: kan jag använda den inne i en annas zon? Eller när jag går in i? Eller ur? Eller hur var det nu? Och vänta jag får plus på skadan och slaget också, eller har jag tillräckligt med utrymme för det? ...

Så då får man läsa alla featsen igen. Nåja, det går ju fortare än Phoenix Command i alla fall, och tja, när den här D&D3e kampanjen är över så återgår jag till de mer invanda reglerna i 2nd ed.

Balderk

Swashbuckler
Re: Feats är bra.

En annan sak som man också skulle vilja göra med feats är att låta de bli bättre med stigande level. En bonus på +2 på en färdighet vid level 1 är jättebra, men framåt level 10-12 är det inte lika mycket till bonus. Nåja, det hör väl kanske inte hemma i den här tråden.

Allt rörande feats hör hemma i den här tråden! Det var det jag skrev den för... Jag sa ju att ni gärna fick ta upp något jag missat och hur man kan förändra featsen hör verkligen hemma här!

/Herr Balderk, skriver in det i inlägget ovan...

Boobis

Warrior
... Jack of all Trades. Ger dig -1 ett i alla crossclass skills. ...

Man får alltså bara nackdelar första gången man tar knepet? Så man måste ta det 2 ggr för att hamna på +- 0 och tre ggr för att få en bonus?

-J

Boobis

Warrior
Jag gillar knep, men är väldigt restriktiv med att införa nya från tillägsböcker. Inte ens knep publicerade av Wizards (i ex Oriental Adventures) tar jag med på automatik.

Knep publicerade Malhavoc press (främst Monte Cook kanske) brukar dock införas tämligen omgående.

Precis som många andra här har jag problem med att (nästan) alla knep är antingen strids- eller magirelaterade. Ett tips är Book of Hallowed Might från just Mallhavoc Press. Den inehåller en mängd knep som baseras på att svära eder. Även om de oftast får effekt i strid så är de väldigt stämningsfullla och ger många möjligheter till rollspel.

-J

Storuggla

Champion
Öh, nej, jag skrev fel. Första gången får man 0 i cross class skills. Andra gången +1 osv osv. Trubblet är att den är lurigt beskriven, beroende på hur man tolkar den så är den antingen görbra eller apusel...

Storuggla, tolktolktolk

Netfeed

Swashbuckler
det beror ju på hur man gör
har man det viktigaste uppskrivet och/eller använder bara feats som fungerar väl med varandra så kan man väl få en relativt snabb strid
tex om man har två vapenfärdigheter som kan användas i kombination med varandra så använder man ju dem rätt ofta vilket gör att man blir mer och mer van vid att använda dem vilket gör att själva striden snabbas upp och gör att man får det att fungera väl
men om man däremot tar feats utefter tycke och smak vi det speciella tillfället och inte tänker så långt framåt i tiden så kan man få problem

så planerar man sina "levelingar" så kan man få hela spele mycket smidigare

Balderk

Swashbuckler
Okej... Du kan inte skriva beskrivningen? Äh... det spelar ju egentligen ingen roll... Men hur tolkar man den för att den ska bli apusel?

/Herr Balderk