Nekromanti Feats

Balderk

Swashbuckler
Precis! Jag har inte upplevt några problem med featsen. Inte att de saktar ned spelet i alla fall.
men jag brukar inte välja så många feats som har med strid att göra... mer feats som man får bonus i lite skills och grejer blir det för mig. Och improved initiative, som jag nästan alltid tar... och den saktar ju inte ned spelet. Men ibland blir det ju lite mer stridsinriktade feats, om jag spelar fighter t ex... fast det händer inte så ofta nu för tiden... I vår grupp är det en nästintill förbjuden klass :gremsmile:

/Herr Balderk

Balderk

Swashbuckler
Ja, i sann powergamer anda! :gremsmirk:
Jag skulle nog låta spelledaren göra tolkningen... :gremsmile:

/Balderk

Targos

Veteran
Feats är roliga och bra. Men Barbarer och Rangers borde få åtminstone 1 eller 2 extra Feats nån gång.

Kommer jag på nånting som kan liknas vid en Feat så skriver jag upp det. Filar på den lite och tänker. Sen provar man Featen och är den inte vör bra och inte för dålig så vips så har du en extra feat i listan! :gremsmile:

Vad sägs om att göra Toughness så här
level 1: 3hp extra
level 3: 6hp extra
level 6: 9hp extra
level 12: 12hp extra
level 15: 15hp extra
level 18: 18hp extra.

Är det var tredje man får Feats? Hmm man får en på 20 också va. Jaja ni förstår mönstret iaf! :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
Expanderad Toughness

I Masters of the Wild finns avancerade versioner av Toughness: Dwarf's Toughness, Giant's Toughness och Dragon's Toughness. De ger vardera 6, 9 respektive 12 hp, och har +X i bas-Fortitude save (alltså utan Con och annat) i förkunskapskrav, där X varierar beroende på vilket feat (mer hp = högre krav, kommer inte ihåg exakta värden).

Jag räknade på det där nån gång och kom fram till att om man *bara* satsar på hit points så skulle man kunna få ett medel på runt 400 (utan Con-bonus) på level 20, genom att spendera sina första levlar multiclassandes mellan klasser som ger +2 i Fortitude Save på level 1 (och därmed snabbt nå upp i förkunskapskraven), och sedan bara ta fighter-levlar och lägga alla sina feats på det bästa Toughness-feat man kunde. I och för sig så blir det en rätt trist figur på det hela taget, eftersom det *enda* han kan är att ta stryk, men ändå!

Netfeed

Swashbuckler
Re: Expanderad Toughness

men sådana karaktärer kan faktiskt vara användbara :gremsmile: tänk in er i senariot

* det strå en stor, stor drake framför er och ni _måste_ för bi den
* du är den ende som klarar såpass mycket stryk(det är en liten drake :gremwink: ) så de skickar fram dig
* med darrande steg går du fememot draken medans magikern i gänget förbereder en elak spell och medans du får jääääätte stryck och hamnar på 1hp så lyckas magikern slänga iväg sin üperdöda spell och dödar draken
* du faller pladask ner på marken och dör nästan men tack vare prästen i gänget överlever du

:gremwink: :gremwink: :gremwink:

Staffan

Myrmidon

Jo, men min poäng var lite grann att "aktiva" feats, som hjälper en göra något eller som ger bonusar på aktiva handlingar är roligare än "passiva" feats som bara ger en bonus på att stå emot saker. I alla fall tycker lilla jag det...

God jul förresten!

Balderk

Swashbuckler

¨Jo jag håller med! Toughness är nog en av de tråkigare featsen (för att inte tala om dåligaste, iaf i sin originalversion).

God Jul på dig med! :gremsmile:

/Herr Balderk, får klappar två gånger idag :gremwink:

Netfeed

Swashbuckler

aha då hänger jag med :gremwink:

men passiva feats kan ju vara användbara de med men man får inte sitta och jobba sig med dem vilket kan vara kul ibland

Boobis

Warrior
Det låter som ett konstigt knep. Första gången man tar det händer ingenting, och andra (och efterföljande) gånger så får man runt +15 i färdigheter ...

Ganska mycket om man jämför med befintliga knep för att förbättra färdigheter ...

-J

Boobis

Warrior

Vet inte om jag tycker den är så dålig för klasser som har en t4 i hitpoints. För klasser med 1t6 eller mer kan den ju kvitta men för en sorcerer/wizard kan den ge 1-3 nivåers extra hitpoints ...

Kan vara bra.

-J

Balderk

Swashbuckler

Ja det kan du väl ha rätt i! Men det är väl ändå när de inte är sådär jättehög level... Dessutom finns det dfortfarande feats som är bättre att ta för dom...

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Varför skulle man få +15 i färdigheter? Då måste man ju ta featyen femton gånger ju! Man får dock +1 i alla crossclass skills redan andra gången... Och sedan + 2 osv...

Hur trodde du han menade? :gremsmile:

/Balderk, tror han fattade det rätt där...

Oldtimer

Slava Ukraini!

När det gäller ett knep som Tålighet (Toughness) är det för höggradiga rolfigurer mest användbart som förutsättning för andra, mäktigare knep eller tilläggsklasser (prestige classes). Till exempel, krävs det Tålighet innan en dvärg kan ta grader på Dvärgförsvarare (Dwarven Defender).

Sedan kan man ju faktiskt ta Tålighet flera gånger. Mums, massor av livspoäng... :gremsmile:

/Mikael

Balderk

Swashbuckler

Jo det är klart, det är ju bra för sådana saker förståss =)
Dwarven Defendern får väl sedan gratis toughness feats? Har för mig det iaf... DFet är ju i sådana fall bra.

Men att ta det flera gånger är knappast värt det! Viss slösar du tre feats så har du nio extra hp, men tänk vad mycket bättre saker man kan få för tre feats! hur mycket bättre saker som helst! Det är inte ens värt det för en människokrigare men hur mycket feats som helst...

/Balderk

Oldtimer

Slava Ukraini!

Dwarven Defendern får väl sedan gratis toughness feats? Har för mig det iaf...

Nix, det får han inte.

/Mikael

Balderk

Swashbuckler

Okej, var det en annan klass eller har jag bara inbillat mig?

/Balderk

DanielSchenström

Swashbuckler
Mina spelare är inkarnerade kaosvarelser och jag kör med alla monster i hela monsterboken så det är ingen hejd på featsen.

Azagthoth

Myrmidon
Är det spelarna eller rollpersonerna som är det? Jag antar att det var precis som du skrev, men jag måste ändå fråga...