Nekromanti Feats

Boobis

Warrior
+1 i alla cross-class skills * ca 15 cross-class skills = +15 sammanlagt i olika färdigheter. Att jämföras med andra knep som ger +2 på två olika färdigheter (=+4 sammanlagt :gremwink: )

Hänger du med?

-J

Boobis

Warrior
Re: Expanderad Toughness

Kan så vara, men en klass med t4 livspoäng per nivå har i allmänhet ont om livspoäng. Speciellt om SL inte låter spelarna använda någon av de framslagningsmetoder som garanterar 16-18 i alla grundegenskaper (eller vad nu den överenskomna svenska översättningen är :gremwink: ).

Jämför en nivå 10 wizard med 12 i con:
36.5 livspoäng utan toughness och 39.5 med. Det är 8% fler livspoäng. Kan vara värt ett knep.

På nivå 20 blir det:
71,5 resp 74.5. Det är strax över 4%. Kanske inte lika värt det, men ändå inte försummbart.

Dessutom måste man ju överleva nivå 1-5, och då kan toughness vara guld värt. I de flesta kampanjer kan man inte bara planera för hur rollfiguren skall se ut på högre nivå, utan den måste kunna ta sig dit också.

-J

Vindhand

Myrmidon
Bra & dåliga

Jag är litet delad inför featsen. De är en jättebra idé tycker jag, med möjlighet att ge din karaktär specialiteter och intressanta manövrer. Däremot är genomförandet torrt och tråkigt. Särskilt B är det att ha högar av feats som bara ger någon liten bonus på någon liten färdighet. Jag ogillar också knep (för att använda Oldtimers begrepp) som "Expertise" och "Power-attack", inte för dess funktion utan för att det är sådant _alla_ som kan slåss någorlunda bra borde kunna.

Jag hade hellre sett att man skrotar de mesta av de stridsinriktade featsen och istället gör ett bättre stridssystem som är öppet för litet olika taktiker. Sedan kan man låta folk specialicera sig mot en viss taktik ("avvaktande", "bärsärk", "minimalistisk", "lömsk", "påhittig",...). På så sätt kan man låta trollet få fördelar för att det kastar sig in i striden utan tanke på den egna säkerheten samtidigt som den påhittige hjälten kan få fördelar för att han svingar sig i ljuskronor eller slänger ett bord på sina fiender.

Över huvud taget tycker jag att ett Feat bör vara något påtagligt som man gör snarare än en torr liten bonus. Lightning reflexes skulle kunna vara jättehäftigt om det innebar t.ex: få +10 på ett reflex-save per dag och level, nu är det bara en torr bonus.
Detsamma gäller många av knepen... Uncanny Dodge borde _vara_ en uncanny dodge så att man har en chans att använda den för att göra en, ehm, uncanny dodge. Hellre "Undvik en fälla med +20 (per level och dag)" snarare än "+1 mot fällor" helt enkelt. Då skulle det bli mer [color:green]"Fällans käftar slår igen med ett hemskt gnisslande", "uncanny dodge", "...men du slinker mellan de rostiga tänderna på ett otroligt vis"</font> än [color:red]"Fällans käftas slår igen med ett hemskt gnisslande", "men jag har uncanny dodge", "+1 på slaget, (gäsp)... Det funkade inte i alla fall."</font>...

För att sådant skulle funka skulle man kunna skriva featsen på kort och låta folk ge dem till sl när de vill använda dem. En skicklig tjuv skulle då kunna ha tre "uncanny dodge" (som han får tillbaka varje dag), fyra "sneak attack" (som han får tillbaka mellan strider), en "melt into the shadows" osv...

Balderk

Swashbuckler
Ja fast det är ju bara de cross-class skills man har. Antar jag i alla fall... eller?

/Balderk

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Bra & dåliga

Jag tycker personligen det är bra att inte alla krigare kan Handlag (Expertise) och Kraftslag (Power Attack) utan bara de som väljer att lära sig de teknikerna. Om din rollfigur har det knepet är det en taktik du kan tillgripa - annars inte. Alla stridande bör ju faktiskt inte ha tillgång till alla stridstekniker.

Trollet väljer ju sedan antagligen Kraftslag och liknande, medan "den påhittige hjälten" väljer knep som passar ihop med den rollfiguren.

Sedan kan jag hålla med dig om att knep blir roligare om de är aktiva handlingar att använda. Det är ju klart mycket roligare att kunna spela ut en +20 vid ett enda tillfälle än att ha +1 varje gång. Fast det ena utesluter ju inte det andra. Eftersom spelaren alltid väljer sina knep fritt, kan man ju skapa nya som motsvarar de "tråkiga" men som följer den "roligare" principen. Så är det upp till varje spelare att välja.

När det gäller klassförmågan (inte knep) Sjätte sinne (Uncanny Dodge) är ju dock de viktigaste förmånerna man får från den inte främst en fjuttig fördel mot fällor utan det faktum att man inte förvägras sin Händighetsfördel i utsatta situationer. Därmed klarar man sig från tjuvhugg (Sneak Attack).

/Mikael

DanielSchenström

Swashbuckler
Det gäller att utnyttja reglerna så man får en massa feats, förmågor och får pröva på att byta yrke varje gång man går upp. Eller nåt.

Netfeed

Swashbuckler
kanske det
men man når ju då inte de högre roligare levelarna
tycker nog att två oftast duger väl

DanielSchenström

Swashbuckler
Olika smak för olika personer antar jag. Men den multiklassade rollpersonen är bättre på i princip allt än den ensamklassade tjuven så det känns inte som någon förlust än. Vi får se hur det blir på än högre grader.

Netfeed

Swashbuckler
tja om man levlar lika hela tiden så kan det nog vara riktigt effektivt
upptäkte hur praktiskt en cleric med rätt gud kan vara
slänga level nio arcane magier mmmm

Staffan

Myrmidon
Du vet att man inte får kvadruppla skill points när man börjar på en ny klass, va? Det får man bara på första figurnivån, inte på första klassnivån.

Balderk

Swashbuckler
Jag måste erkänna att jag aldrig har multiklassat! Är det roligt att spela en multiklassad karaktär? Och vad är det, som Daniel säger, som gör dem bättre`. Inte för att jag bryr mig så mycket om det däremot är jag nyfiken på varför en karaktär blir bättre som muliclass... Är det att den får förmågor från två (fler) olika klasser eller?

Balderk, har alödrig vågat multiklassa :gremsmile:

Targos

Veteran
Det enda man behöver vara är ju Barbar. Vad ska man multiclassa för när man redan är en Barbar! :gremwink:

Balderk

Swashbuckler
Usch... Jag ogillar barabarer... Men alla kan ju inte tycka som jag! Vad hade det här med multiklassande förresten? Och vad har multiklassande med feats att göra? Ojsan... Jag var ju OT själv! :gremsmile:

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Usch... Jag ogillar barabarer... Men alla kan ju inte tycka som jag! Vad hade det här med multiklassande förresten? Och vad har multiklassande med feats att göra? Ojsan... Jag var ju OT själv! :gremsmile:

/Balderk

Vindhand

Myrmidon

Jag tycker personligen det är bra att inte alla krigare kan Handlag (Expertise) och Kraftslag (Power Attack) utan bara de som väljer att lära sig de teknikerna. Om din rollfigur har det knepet är det en taktik du kan tillgripa - annars inte. Alla stridande bör ju faktiskt inte ha tillgång till alla stridstekniker.

Kanske inte _alla_, men de flesta. Saker som Expertise/Power Attack är så grundläggande att det är svårt (för mig) att föreställa sig att någon som är bra på att slåss inte har dessa möjligheter.

Trollet väljer ju sedan antagligen Kraftslag och liknande, medan "den påhittige hjälten" väljer knep som passar ihop med den rollfiguren.

Jo, och som jag ser det är det flera onödiga lager av komplexitet runt det som är den gynnsamma effekten av det hela (olika rollpersoner har olika stridsstilar och favorittaktiker).

Det är bara min personliga smak dock...

Sedan kan jag hålla med dig om att knep blir roligare om de är aktiva handlingar att använda. Det är ju klart mycket roligare att kunna spela ut en +20 vid ett enda tillfälle än att ha +1 varje gång. Fast det ena utesluter ju inte det andra. Eftersom spelaren alltid väljer sina knep fritt, kan man ju skapa nya som motsvarar de "tråkiga" men som följer den "roligare" principen. Så är det upp till varje spelare att välja.

Jupp, det är en bra idé. Mer kompatibelt.

När det gäller klassförmågan (inte knep) Sjätte sinne (Uncanny Dodge) är ju dock de viktigaste förmånerna man får från den inte främst en fjuttig fördel mot fällor utan det faktum att man inte förvägras sin Händighetsfördel i utsatta situationer. Därmed klarar man sig från tjuvhugg (Sneak Attack).

Oops... :gremblush:
Nåja, det var principen som räknades :gremsmile:

Staffan

Myrmidon

Tja, de flesta stridsrelaterade feats ger dig egentligen inte nya möjligheter i strid - de gör dig bättre på möjligheter som redan finns. T ex så kan en person utan Expertise istället välja "slåss defensivt" och därmed få -4 på träffslaget och +2 på AC (Expertise ger +1 AC per -1 på träff). En person utan Sunder kan fortfarande försöka slå sönder motståndarens vapen, men den lede fi får en frisläng på honom. Nu stämmer inte detta in på alla feats (t ex inte på Power Attack och Cleave), men på ganska många.

Targos

Veteran
Hur kan du ogilla Barbarer!? Dom är så cooola! Jag älskar dom i alla jevla spel som finns. I DnD är Barbar klassen dessutom ganska bra

/Thargos