Bra & dåliga
Jag är litet delad inför featsen. De är en jättebra idé tycker jag, med möjlighet att ge din karaktär specialiteter och intressanta manövrer. Däremot är genomförandet torrt och tråkigt. Särskilt B är det att ha högar av feats som bara ger någon liten bonus på någon liten färdighet. Jag ogillar också knep (för att använda Oldtimers begrepp) som "Expertise" och "Power-attack", inte för dess funktion utan för att det är sådant _alla_ som kan slåss någorlunda bra borde kunna.
Jag hade hellre sett att man skrotar de mesta av de stridsinriktade featsen och istället gör ett bättre stridssystem som är öppet för litet olika taktiker. Sedan kan man låta folk specialicera sig mot en viss taktik ("avvaktande", "bärsärk", "minimalistisk", "lömsk", "påhittig",...). På så sätt kan man låta trollet få fördelar för att det kastar sig in i striden utan tanke på den egna säkerheten samtidigt som den påhittige hjälten kan få fördelar för att han svingar sig i ljuskronor eller slänger ett bord på sina fiender.
Över huvud taget tycker jag att ett Feat bör vara något påtagligt som man gör snarare än en torr liten bonus. Lightning reflexes skulle kunna vara jättehäftigt om det innebar t.ex: få +10 på ett reflex-save per dag och level, nu är det bara en torr bonus.
Detsamma gäller många av knepen... Uncanny Dodge borde _vara_ en uncanny dodge så att man har en chans att använda den för att göra en, ehm, uncanny dodge. Hellre "Undvik en fälla med +20 (per level och dag)" snarare än "+1 mot fällor" helt enkelt. Då skulle det bli mer [color:green]"Fällans käftar slår igen med ett hemskt gnisslande", "uncanny dodge", "...men du slinker mellan de rostiga tänderna på ett otroligt vis"</font> än [color:red]"Fällans käftas slår igen med ett hemskt gnisslande", "men jag har uncanny dodge", "+1 på slaget, (gäsp)... Det funkade inte i alla fall."</font>...
För att sådant skulle funka skulle man kunna skriva featsen på kort och låta folk ge dem till sl när de vill använda dem. En skicklig tjuv skulle då kunna ha tre "uncanny dodge" (som han får tillbaka varje dag), fyra "sneak attack" (som han får tillbaka mellan strider), en "melt into the shadows" osv...