Re: Erh... Jahapp
krank said:
Jag undrar varför det anses vara samhällskritik och inte spelkritik när det är spelets sexism som kommenteras. Varför anser du att spelets sexism inte är en del av spelet?
Veckans ord för mig är gråzon.
Sexism är för mig i grunden ett samhällsproblem till skillnad från till exempel spelmekanik, grammatik eller layout.
Jag för min del sympatiserar med Tsianphiels åsikter och tycker att recensionerna är bra både med och utan de sexistiska passusarna som kommer relativt ofta. Däremot så är det två saker som jag kan förstå att man som generell läsare vänder sig emot (vilket naturligtvis är en översättning för "detta stör jag mig lite på" även om det inte är min huvudåsikt i frågan).
För det första så har man förhoppningen av att recensionen skall vara så neutral och objektiv som möjligt. Om då en recension färgas av personens värderingar vad gäller detta område, varför skall man då anta att det inte är lika färgat i andra områden?
För det andra så kan man önska att vissa delar av ens liv skall få behålla en sorts oskuld. Att man skall kunna läsa en rollspelsrecension utan att den recenserade produkten skall bedömas utifrån ett i grunden samhällskritiserande perspektiv.
Men till syvene och sist så landar vi ändå i om man tycker att recensionen är bra eller inte.